Την τροποποίηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) και αλλαγές στον τρόπο χορήγησης των διπλωμάτων οδήγησης περιλαμβάνει -μεταξύ άλλων- το Στρατηγικό Σχέδιο του υπουργείου Υποδομών για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.

«Στο σύστημα της έκδοσης άδειας οδήγησης πολύ σύντομα θα υπάρξει μία νέα πρόταση την οποία θα καταθέσουμε στη Βουλή και τον δημόσιο διάλογο προκειμένου να έχουμε ένα νέο σύστημα αντικειμενικό και διαφανές» είπε ο υπουργός Υποδομών, κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου που δόθηκε μετά τη λήξη του άτυπου συμβουλίου υπουργών Μεταφορών της ΕΕ.

Παράλληλα, ο υφυπουργός Υποδομών συμπλήρωσε ότι η νομοπαρασκευαστική επιτροπή του ΚΟΚ έχει προχωρήσει αρκετά και οι αλλαγές που προτείνει στον ΚΟΚ αναμένεται να αποκτήσουν μορφή σχεδίου νόμου στο επόμενο τρίμηνο. Εξαίρεση αποτελεί, είπε, το άρθρο 49 του ΚΟΚ, το οποίο τροποποιείται άμεσα προκειμένου να επιλυθούν νομικά προβλήματα που συνδέονται με τους αγώνες αυτοκινήτου.

Στο μεταξύ, ο κ.Χρυσοχοΐδης σημείωσε ότι το υπουργείο Υποδομών έχει ζητήσει από το υπουργείο Ανάπτυξης 500 εκατ. ευρώ για την επόμενη εξαετία για να καλύψει την ανάγκη συντήρησης του δευτερεύοντος εθνικού οδικού δικτύου. Ωστόσο, διευκρίνισε ότι δεν είναι βέβαιος ότι θα αποδεσμευτεί το σύνολο του ποσού.

Νωρίτερα, ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν και επίτροπος, αρμόδιος για τις Μεταφορές, κ. Σιμ Κάλας χαρακτήρισε την οδική ασφάλεια ως μία ιστορία επιτυχίας της ΕΕ. Και αυτό, διότι όπως τόνισε, το 2001 τα θανατηφόρα ατυχήματα ήταν 55 χιλιάδες ενώ σήμερα μόλις 21.000.

Στο μεταξύ, υπογράμμισε τις Γαλλικές αντιδράσεις στην απελευθέρωση του καμποτάζ στις επίγειες μεταφορές. Για το ίδιο ζήτημα ο προεδρεύων έλληνας υπουργός Υποδομών παραδέχθηκε ότι υπάρχουν και αντιδράσεις και διαφορετικές προσεγγίσεις, όμως σημείωσε ότι όλοι συμφωνούν στην ανάγκη εναρμονισμού των εθνικών συστημάτων.

Η οδική ασφάλεια είναι το θέμα της άτυπης συνόδου των υπουργών Μεταφορών της ΕΕ, που πραγματοποιείται στο Ζάππειο, αλλά και η βασική εισήγηση του κ. Χρυσοχοΐδη.
«Σε όρους υποδομών, μέτρα διαχείρισης της κυκλοφορίας, ορθολογικού σχεδιασμού των νέων υποδομών και συντήρησης αυτών σε όρους σήμανσης, σηματοδότησης, φωτισμού, χρήσης νέων τεχνολογιών και εν γένει κατασκευής, μπορούν να αποδώσουν στην κατεύθυνση του επιθυμητού αποτελέσματος, στη δημιουργία ασφαλούς υποδομής, στη διαμόρφωση συγχωρητικής υποδομής (forgiving infrastructure). Μάλιστα, αυτό βελτιστοποιείται όταν συνδυάζεται με οχήματα νέας γενιάς, εξοπλισμένα με σύγχρονα συστήματα πέδησης, ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας, ικανά να συνεργαστούν αποτελεσματικά με το εξωτερικό περιβάλλον, με το περιβάλλον της οδού» είπε ο κ. Χρυσοχοΐδης.
«Παρά το γεγονός ότι γίνονται συστηματικές προσπάθειες στην κατεύθυνση της προαγωγής της οδικής ασφάλειας, μέσα από τεχνοκρατικές προσεγγίσεις, που στοχεύουν στο τρίπτυχο «υποδομή – όχημα – οδηγός», αλλά και από πολιτικές στοχοθεσίες και στοχευμένες δράσεις, οι αριθμοί εξακολουθούν να ευημερούν και οι άνθρωποι να δυστυχούν. Βελτίωση σαφώς και έχει επιτευχθεί, απέχουμε όμως ακόμη από τους στόχους και τα θέλω μας» τόνισε.

Μείωση των τροχαίων

Στο μεταξύ, σύμφωνα με στοιχεία που διαβίβασε το υπουργείο στη Βουλή, τα θανατηφόρα τροχαία έχουν μειωθεί σε όλους τους εθνικούς αυτοκινητόδρομους που έχουν παραχωρηθεί.
Ειδικότερα, σύμφωνα με απάντηση του υφυπουργού Υποδομών κ. Μιχάλη Παπαδόπουλου σε ερώτηση των βουλευτών του ΚΚΕ κ. Νίκου Καραθανασόπουλου και κυρίας Λιάνας Κανέλλη:
– Η νομοπαρασκευαστική επιτροπή του υπουργείου Υποδομών έχει επεξεργαστεί 40 άρθρα του ΚΟΚ στην κατεύθυνση του εκσυγχρονισμού και της αναθεώρησής του.
– Το υπουργείο Υποδομών έχει θέσει υπό επεξεργασία νέο θεσμικό πλαίσιο και την οργάνωση της πολιτείας των εξετάσεων των υποψηφίων οδηγών.
– Ολοκληρώθηκε η δημιουργία μηχανογραφικής εφαρμογές για την εποπτεία του έργου των εξετάσεων
– Προωθείται η μηχανοργάνωση της λειτουργίας των σχολών –κέντρων εκπαίδευσης και των υπηρεσιών Μεταφορών των περιφερειών της χώρας, με στόχο την καλύτερη εποπτεία, απλοποίηση και μείωση των γραφειοκρατικών διαδικασιών.
Παράλληλα στην ίδια απάντηση σημειώνεται ότι στα τμήματα των εθνικών οδών που λειτουργούν με το σύστημα Παραχώρησης, τα τελευταία χρόνια έχει καταγραφεί σημαντική μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων σε σχέση με την προ της έναρξης παραχώρησης περίοδο.
Στην Κορίνθου – Πατρών ενώ το 2007 είχαν καταγραφεί 25 θανατηφόρα τροχαία, το 2013 η Ολυμπία Οδός είχε μόνο τρία. Ακόμη, στο τμήμα Ελευσίνα – Κόρινθος το 2007 είχαν σημειωθεί 12 θανατηφόρα και το 2013 τέσσερα.
Στο τμήμα της σημερινής Νέας Οδού (Μεταμόρφωση – Σκάρφεια) από τα 14 θανατηφόρα το 2007 υπήρξε μείωση στα έξι το 2013.
Στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου (Μαλιακός – Κλειδί) καταγράφεται μείωση από 11 θανατηφόρα σε τέσσερα το 2013.
Στον Μορέα (Κόρινθος – Τρίπολη) δεν παρατίθενται στοιχεία για την περίοδο πριν από την παραχώρηση. Το 2008 ο Μορέας καταγράφει πέντε θανατηφόρα, ενώ το 2013 τέσσερα.