Αποφασισμένη εξαρχής ήταν η υποψηφιότητα του κ. Μανώλη Γλέζου στο ευρωψηφοδέλτιο του ΣΥΡΙΖΑ, όπως λέει ο ίδιος σε συνέντευξή του στο «Βήμα». Σημειώνει ότι οι ενέργειές του δεν υπαγορεύονται από «πολιτικάντικες πλεκτάνες» και απορρίπτει έτσι τη λογική εκείνων που βλέπουν τη συμμετοχή του στις ευρωεκλογές ως επικοινωνιακή απόπειρα του κ. Τσίπρα να στρέψει το ενδιαφέρον μακριά από την εσωκομματική ένταση. Ο ίδιος στηρίζει τις ελπίδες του για επίλυση του θέματος των γερμανικών οφειλών (και) στην ενίσχυση του ρόλου του Ευρωκοινοβουλίου, ενώ τονίζει πως η λύση μπορεί να είναι μόνο πολιτική. Αποδίδει τους χειρισμούς στο θέμα των υποψηφιοτήτων στη Θράκη σε «επιπολαιότητα και μικροκομματισμό» και παίρνει σαφή θέση πως «η μουσουλμανική μειονότητα δεν είναι ένα συμπαγές πράγμα».
Κύριε Γλέζο, πότε και πώς αποφασίστηκε η υποψηφιότητά σας για την Ευρωβουλή;
«Από τότε που ανακοινώθηκε το θέμα των ευρωεκλογών, ανακινήθηκε και η συζήτηση της συμμετοχής μου στο ευρωψηφοδέλτιο από πολλούς συναγωνιστές αλλά και από πολιτικές δυνάμεις που συγκροτούν τον ΣΥΡΙΖΑ. Το κουβεντιάσαμε ενδελεχώς με τον Αλέξη και καταλήξαμε σ’ αυτή την απόφαση».
Κάποιοι εκτιμούν πάντως ότι έχει επικοινωνιακά χαρακτηριστικά…
«Οσοι με γνωρίζουν κατανοούν ότι δεν υπαγορεύουν τις ενέργειές μου οι πολιτικάντικες πλεκτάνες (ίντριγκες) και τα επικοινωνιακά παιχνίδια. Το κίνητρό μου για το πότε θα ανακοινωθεί ήταν το χρέος μου απέναντι στα θύματα της ναζιστικής θηριωδίας. Η περιοδεία του Αλέξη στην Κρήτη με τα τόσα ολοκαυτώματα πρόσφερε την ευκαιρία. Συνεννοηθήκαμε και επιλέξαμε την πολυβασανισμένη Βιάννο ως τόπο εκπλήρωσης του χρέους μου».
Εφόσον, κατά τα αναμενόμενα, εκλεγείτε θα επιστρέψετε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έπειτα από 30 ακριβώς χρόνια. Κατά τη σύντομη θητεία σας το 1984 είχατε θέσει το ζήτημα των γερμανικών οφειλών προς την Ελλάδα; Τι ανταπόκριση είχατε συναντήσει τότε;
«Δεν το είχα θέσει διότι τότε ήταν εντελώς άγνωστο στην Ευρώπη και στη Γερμανία. “Στου κουφού την πόρτα όσο θέλεις βρόντα” αναφέρει μια παροιμία. Για πρώτη φορά το θέμα τέθηκε στον πρόεδρο της Ανατολικής Γερμανίας Ούλμπριχτ το 1965 από εμένα ως εκπρόσωπο της ΕΔΑ και του ΚΚΕ. Για δεύτερη φορά στο Αννόβερο το 1995και στη συνέχεια με άρθρο μου στην εφημερίδα “Die Zeit” στις 29 Σεπτεμβρίου 1995 με τον τίτλο “Μια αδικία που πρέπει να αποκατασταθεί”».
Το γερμανικό «Οχι» είναι δεδομένο βάσει των δηλώσεων Μέρκελ, Σόιμπλε κ.ά. Πιστεύετε ότι υπάρχουν περιθώρια ανατροπής των δεδομένων στο Ευρωκοινοβούλιο;
«Αναμφισβήτητα ναι. Διότι, πρώτον, από πλευράς συνθηκών το θέμα έχει προωθηθεί και στην Ελλάδα και στη Γερμανία και επιπλέον έχει ενοποιηθεί η Ανατολική και η Δυτική Γερμανία σε ένα κράτος. Δεύτερον, οι αρμοδιότητες του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου έχουν αυξηθεί και προσφέρουν πολλές δυνατότητες για ανατροπές αυτών των αντιλήψεων ή και προθέσεων».
Προσφάτως, μιλώντας στη Γερμανική Σχολή Αθηνών, είχατε δηλώσει ότι η νομική οδός για τη διεκδίκηση ίσως να μην είναι η αποτελεσματικότερη. Για ποιον λόγο; Εχετε κάποια νέα πρόταση;
«Η πρόσφατη απόφαση του Δικαστηρίου της Χάγης για το Δίστομο αναφέρει και παραπέμπει στην ουσία στη διακρατική λύση. Συνεπώς μόνο πολιτικά θα λυθεί το θέμα. Προτείνω γι’ αυτό να υπάρξει πρώτα απ’ όλα συνθήκη ειρήνης ανάμεσα στην Ελλάδα και στη Γερμανία. Οπότε ως νομότυπη η Γερμανία θα εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της.Με την ευκαιρία, όπως ανέφερα και στη Γερμανική Σχολή Αθηνών:
α) Δεν πρέπει να θεωρούμε ένοχο τον σημερινό γερμανικό λαό για τα εγκλήματα που διέπραξε το Γ’ Ράιχ σε βάρος του ελληνικού λαού.
β) Επιζητούμε, επιδιώκουμε, θέλουμε τη φιλία ανάμεσα στους δύο λαούς και γι’ αυτό ο τίτλος του ειδικού βιβλίου μου είναι “Και ένα μάρκο να ήταν”, οι οφειλές πρέπει να εξοφληθούν για να μη διαπραχθούν εγκλήματα στο μέλλον εναντίον της ανθρωπότητας.
γ) Οι λαοί Γερμανίας – Ελλάδας με τον πολιτισμό τον οποίον έχουν μπορούν να αποτελέσουν τα βάθρα του οικοδομήματος μιας νέας Ευρώπης πολιτισμού και ειρήνης, μιας Ευρώπης των πολιτών και όχι του χρήματος, μιας Ευρώπης της δημοκρατίας και όχι των μορφών νόθευσής της».
Ποια είναι η άποψή σας για τα όσα συνέβησαν με τις υποψηφιότητες του ΣΥΡΙΖΑ στη Θράκη;
«Επιπολαιότητα και μικροκομματισμός. Μέσα όμως από τις αρνητικές συνέπειες ας δούμε και μια θετική πλευρά. Εγινε γνωστό σε όλους ότι η μουσουλμανική μειονότητα δεν είναι ένα συμπαγές σώμα αλλά αποτελείται από Τσιγγάνους (Ρομά), από Πομάκους και “τουρκογενείς”. Αποκαλύφθηκε επίσης ο διαβρωτικός ρόλος του τουρκικού Προξενείου και η προσπάθειά του να καταπιέζει τους Ρομά και τους Πομάκους».

Γιατί εν τέλει να μη συμπεριληφθεί και μια ελληνίδα μουσουλμάνα Ρομά στον συνδυασμό του κόμματος; Δεν ισχύει και για εκείνη το δικαίωμα του αυτοπροσδιορισμού;
«Θα μπορούσε να συμπεριληφθεί βεβαίως. Αλλο αυτό όμως και άλλο ο κουρνιαχτός που ξεσήκωσε η κυβέρνηση έναν μήνα πριν από τις εκλογές και για ένα θέμα που δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται στα τηλεπαράθυρα. Ας κάτσουμε μετά τις εκλογές και ας το συζητήσουμε σοβαρά. Νομίζω ότι προς το παρόν πρέπει να κλείσει».

Αν δεν κερδίσουμε πρέπει να σκεφθούμε πού κάναμε λάθος

Tι εξελίξεις διαβλέπετε στο πολιτικό τοπίο αν η Αριστερά κερδίσει τις εκλογές και αν δεν τις κερδίσει;

«Από τον βαθμό που η Αριστερά πετύχει να έχει την εμπιστοσύνη του ελληνικού λαού θα εξαρτηθούν και οι πολιτικές εξελίξεις. Αν η διαφορά με τη ΝΔ είναι μεγάλη –που το εύχομαι και το ελπίζω -, τότε θα πάμε σε εθνικές εκλογές διότι δεν μπορούν ΝΔ και ΠαΣοΚ να κυβερνούν όταν ο λαός απέδειξε όχι δημοσκοπικά αλλά με την ψήφο του τη βούλησή του. Γι’ αυτό διευκρινίζουμε ότι οι εκλογές είναι δημοψήφισμα. Αν δεν κερδίσουμε την εμπιστοσύνη του εκλογικού σώματος, αυτό σημαίνει ότι δεν πετύχαμε να πείσουμε τον ελληνικό λαό και πρέπει εμείς να σκεφθούμε πούκάναμε λάθος».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ