Την εξαιρετική φήμη που έχει αποκτήσει το ελληνικό γιαούρτι (και) στην ευρωπαϊκή αγορά επιχειρεί να αξιοποιήσει η εταιρεία Παγωτά Δωδώνη ΑΒΕΕ, προωθώντας το greek frozen yogurt, οι πωλήσεις του οποίου αναπτύσσονται με αλματώδεις ρυθμούς τα τελευταία χρόνια. Οπως επισημαίνει μιλώντας στο «Βήμα» ο κ. Χαράλαμπος Σαββίνος, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, «η ελπίδα μας είναι οι ευρωπαϊκές αγορές». Πράγματι, τα στελέχη της μεγαλύτερης εταιρείας χύμα παγωτού στην ελληνική αγορά, τα οποία επιμένουν παρά τις οικονομικές δυσκολίες να απευθύνονται στην premium αγορά του παγωτού, αν και έχουν προχωρήσει σε μειώσεις τιμών προκειμένου να εναρμονιστούν με το περιβάλλον που έχει διαμορφώσει η κρίση, συνεχίζουν να διατηρούν την αισιοδοξία τους. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι ήδη σε έξι ευρωπαϊκές και βαλκανικές χώρες η Chillbox, η θυγατρική εταιρεία που παράγει και διακινεί το greek frozen yogurt, έχει συνάψει συμφωνίες με master franchisees και ήδη λειτουργούν οκτώ καταστήματα –ένα στη Βρετανία, δύο στη Σουηδία, δύο στη Βουλγαρία, ένα στο Βέλγιο, ένα στην Κύπρο και ένα στη πΓΔΜ, στην πόλη των Σκοπίων. Επίσης συζητήσεις για την υπογραφή αντίστοιχων συμφωνιών γίνονται με επιχειρηματίες στη Γαλλία, στην Αυστρία και στην Ολλανδία. Αξίζει να σημειωθεί ότι, όπως σημείωσε ο κ. Σαββίνος, τόσο για την παραγωγή του γιαουρτιού όσο και για την παραγωγή των παγωτών χρησιμοποιείται πιστοποιημένο ελληνικό γάλα (η εταιρεία συνεργάζεται με τη γαλακτοβιομηχανία Δέλτα). Βέβαια η ευρωπαϊκή συγκυρία για την προώθηση του greek frozen yogurt είναι εξαιρετική και δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι οι περισσότερες ελληνικές γαλακτοβιομηχανίες την τελευταία περίοδο «πουσάρουν» τις εξαγωγές ελληνικού γιαουρτιού.

Παράλληλα με το «παγωμένο γιαούρτι» η Παγωτά Δωδώνη προωθεί ως εναλλακτικό μοντέλο τις εξαγωγές παγωτού με το σύστημα του franchise καταστημάτων και μάλιστα έχει αντιληφθεί ότι οι χώρες της Ανατολικής Ευρώπης παρουσιάζουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Σε κάθε περίπτωση στόχος είναι η αντιστάθμιση των απωλειών της εσωτερικής αγοράς. Ετσι δημιουργήθηκαν δύο νέα καταστήματα στην Κύπρο και στη Βουλγαρία, ενώ αναμένεται σύντομα η είσοδος της Δωδώνης στη ρωσική αγορά. Από την άλλη πλευρά, καταβάλλονται προσπάθειες για την εξαγωγή συσκευασμένου παγωτού σε αλυσίδες σουπερμάρκετ σε αγορές της Ανατολικής και Δυτικής Ευρώπης. Στόχος της διοίκησης της εταιρείας είναι η εξαγωγική δραστηριότητα να αντιπροσωπεύει το 30% των πωλήσεων του παγωτού στο διάστημα των επόμενων χρόνων, από 5% που αντιπροσωπεύει σήμερα.
Η εταιρεία Παγωτά Δωδώνη ΑΒΕΕ, με μερίδιο 25% στην ελληνική αγορά χύμα παγωτού, απασχολεί 350 εργαζομένους (συμπεριλαμβανομένου του δικτύου των καταστημάτων της) και διαθέτει 85 σημεία πώλησης, ενώ τα προϊόντα της είναι τοποθετημένα σε επιπλέον 118 σημεία που πωλούν κατ’ αποκλειστικότητα παγωτό Δωδώνη, τα συσκευασμένα προϊόντα της είναι τοποθετημένα σε όλες τις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ και επίσης βρίσκονται σε ακόμη 600 σημεία πώλησης, που πωλούν και άλλα προϊόντα.

Από το γαλακτοπωλείο της Κυψέλης στον όμιλο της Εθνικής Τράπεζας
Η Παγωτά Δωδώνη ΑΒΕΕ είναι μια από τις παλαιότερες βιοτεχνίες παραγωγής χύμα παγωτού και παραμένει ως τέτοια ίσως σε… πείσμα των καιρών. Η επωνυμία της οφείλεται στο γεγονός ότι οι δύο ιδρυτές της, οι κκ. Βασίλης Μπλέτσος και Ευθύμης Μπέλος, κατάγονται από το χωριό Δωδώνη του Νομού Ιωαννίνων. Και αφετηρία της είναι το γαλακτοπωλείο-σημείο αναφοράς στην Κυψέλη το 1967. Από το 1970 αρχίζει η παραγωγή του παγωτού και το 1977 δημιουργούνται οι εγκαταστάσεις στην Παλλήνη της Αττικής. Στην τριετία 1984 – 1986 ανοίγει τα πρώτα καταστήματα.
Στη δεκαετία του 1990 η εταιρεία γνωρίζει εντυπωσιακή ανάπτυξη μέσω franchise με τη δημιουργία 17 καταστημάτων. Το 1999 οι δύο μέτοχοι αποφασίζουν να πουλήσουν και η εταιρεία εξαγοράζεται από την Global Finance, λανσάρεται το συσκευασμένο παγωτό, ενώ παράλληλα το δίκτυο ξεπερνά τα 80 καταστήματα
Λίγο προτού εκδηλωθεί η οικονομική κρίση, το 2007, η εταιρεία πωλείται και πάλι. Αγοραστής αυτή τη φορά είναι η NBGI του ομίλου της Εθνικής Τράπεζας –η οποία διατηρεί το 90% των μετοχών και παραχωρεί στη διοίκηση της εταιρείας το 10% –και το δίκτυό της πλέον υπερβαίνει τα 150 καταστήματα. Η κρίση περιορίζει τη δυναμική της και το δίκτυό της συρρικνώνεται. Το 2012 πυρκαγιά προκαλεί μεγάλες καταστροφές στις εγκαταστάσεις της και φυσικά οι πωλήσεις της περιορίζονται.
Στη διάρκεια του 2012 οι πωλήσεις της ανήλθαν στα 10,2 εκατ. ευρώ και τα EBITDA διαμορφώθηκαν σε 1,75 εκατ. ευρώ, ενώ το 2013 προβλέπεται να ανέλθουν στα 12 και 1,8 εκατ. ευρώ, αντιστοίχως.