«Γιατί έγινα μουσουλμάνος»

ΜΠΟΡΕΙ ΕΝΑΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ ορθόδοξος να γίνει μουσουλμάνος; Μπορεί μια ελληνίδα γυναίκα με χριστιανικές καταβολές να αποδεχθεί τη διδασκαλία του Κορανίου; Και όμως, στην Ελλάδα του 2011, μια χώρα που η Ορθόδοξη Εκκλησία πιστεύει ότι της ανήκει πνευματικά το 97% των κατοίκων, υπάρχουν πρώην χριστιανοί ορθόδοξοι που ασπάστηκαν το Ισλάμ· δεν είναι μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης, οι γονείς τους δεν είναι μετανάστες και κανένας στο περιβάλλον τους δεν πιστεύει στον προφήτη Μωάμεθ. Η διαδικασία ήταν απλή:δήλωσαν ενώπιον δύο μαρτύρων ότι «δεν υπάρχει άλλος Θεός εκτός από τον Ενα και Μοναδικό» (τον Αλλάχ) και ότι «ο προφήτης Μουχάμαντ είναι ο τελευταίος προφήτης και Απόστολός Του», εγκατέλειψαν τον Χριστό και ασπάστηκαν τον Αλλάχ.

Γεννημένη και μεγαλωμένη στην Αθήνα, η Ιωάννα είναι 27 χρόνων. Και οι δύο γονείς της είναι βαφτισμένοι χριστιανοί ορθόδοξοι. Ο πατέρας μου, προσθέτει, «πιστεύει στη διδασκαλία της Βίβλου, την οποία μελετάει. Οι γονείς μου ήθελαν να μου δώσουν τη δυνατότητα να επιλέξω έπειτα από μελέτη την πίστη μου. Δεν με καταπίεσαν.Από μικρή διάβαζα την Αγία Γραφή.Ομως βαφτίστηκα μας αφηγείταιχριστιανή ορθόδοξη πριν από τέσσερα χρόνια επειδή ήθελα να παντρευτώ και διαφορετικά δεν μπορούσε να γίνει ο γάμος.Αλλά δεν πείστηκα. Εβλεπα ότι οι χριστιανοί δεν εφάρμοζαν αυτά που πίστευαν. Χώρισα και μετά άρχισα να μελετάω εντατικά για τη θρησκεία. Και πριν από ενάμιση χρόνο άρχισα να διδάσκομαι για το Ισλάμ».

«Η ζωή μου άλλαξε ριζικά»

Ικανή χρήστρια των ηλεκτρονικών υπολογιστών, όπως τα περισσότερα παιδιά της γενιάς της, η Ιωάννα άρχισε να ψάχνει τα θρησκευτικά ζητήματα μέσω του Ιnternet. «Εκεί αρχικά έπεσα σε ορισμένα βίντεο στο youtube που μου προκάλεσαν έκπληξη», λέει και συνεχίζει, «άρχισα να μελετάω το Κοράνι,μετά ήρθα σε επαφή μέσω του Ιnternet με το “Ιslam for Greeks” και τον περασμένο Σεπτέμβριο ασπάστηκα το Ισλάμ».Οι γονείς της,όπως τονίζει, «στην αρχή νόμιζαν ότι θα μου περάσει.Μετά,όταν είδαν ότι η απόφασή μου ήταν δεδομένη,το δέχθηκαν» . Η ζωή της Ιωάννας, όπως λέει, άλλαξε ριζικά από τότε που ασπάστηκε το Ισλάμ. Αποφεύγει να βλέπει τους παλαιούς της φίλους γιατί πλέον ακολουθεί έναν άλλο τρόπο ζωής, ο οποίος επιβάλλει συγκεκριμένους κανόνες. « Δεν πηγαίνω στα κλαμπ. Δεν πίνω αλκοόλ,αν και παλαιότερα δεν έπινα ιδιαίτερα.Δεν έχω πλέον προγαμιαίες σχέσεις. Προσεύχομαι πέντε φορές την ημέρα,όπως απαιτεί το Κοράνι,και νηστεύω 30 ημέρες τον χρόνο» . «Τώρα πια», τονίζει, « βλέπωότι έγινα καλύτερη. Η στάση ζωής μου είναι πιο ώριμη και δεν λαμβάνω τις αποφάσεις μου με την επιπολαιότητα του παρελθόντος».
Ο «συνδετικός κρίκος» των πρώην Ορθοδόξων και σημερινών νεομουσουλμάνων είναι ο Αχμαντ Ελντίν. Ο 28χρονος σήμερα Αχμαντ γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Ο πατέρας του, ο Μόχι, είναι Αιγύπτιος και μετανάστευσε στην Αθήνα το 1973. Η μητέρα του, η Ευαγγελία, είναι από το Αγρίνιο και ασπάστηκε το Ισλάμ δέκα χρόνια μετά τον γάμο της.
Γραφίστας το επάγγελμα και παντρεμένος με πρώην Ρωμαιοκαθολική, ο Αχμαντ αφιερώνει πολλές ώρες την ημέρα στη διδασκαλία του Ισλάμ και σε όλους όσοι επιθυμούν να το γνωρίσουν. Επικεφαλής ενός συλλόγου μουσουλμάνων, του «Πτολεμαίου» που ιδρύθηκε το 1989 και διαθέτει ειδικό χώρο προσευχής στο Μεταξουργείο, προσπαθεί και συγκεντρώνει γύρω του μια μεγάλη ομάδα παιδιών μεταναστών τα οποία γεννήθηκαν στην Ελλάδα και είτε προέρχονται από αμιγώς μουσουλμανικούς γάμους είτε από μεικτούς, όπως άλλωστε και ο ίδιος. Τα τελευταία όμως δύο χρόνια πλαισιώνεται και από τους έλληνες πρώην χριστιανούς ορθοδόξους που γνώρισαν και στη συνέχεια ασπάστηκαν το Ισλάμ.
Μέσα από την ιστοσελίδα «Ιslam for Greeks» που δημιούργησε ο ίδιος, και με τη βοήθεια του Στέφανου και της σύγχρονης τεχνολογίας, παραδίδει κάθε Πέμπτη διαδικτυακά μαθήματα σε όσους επιθυμούν να γνωρίσουν το Ισλάμ, την ιστορία, την πορεία και κυρίως τα όσα ο προφήτης Μωάμεθ πρεσβεύει. Οπως εκτιμά στο «Βήμα», «υπάρχουν δέκα χιλιάδες παιδιά μεταναστών μουσουλμάνοι που γεννήθηκαν και μεγάλωσαν στην Αθήνα. Πολλοί- τονίζει- ακολουθούν τον δυτικό τρόπο ζωής και μέσα από τα σεμινάρια μαθαίνουν την πίστη των γονιών τους. Τα σεμινάρια όμως αυτά- προσθέτει- παρακολουθούν και χριστιανοί ορθόδοξοι, οι οποίοι θέλουν να μάθουν για το Ισλάμ». «Στην αρχή από περιέργεια. Ακούν, συζητούν και τοποθετούνται.Αλλοι αποχωρούν και δεν ξαναεμφανίζονται, αλλά ορισμένοι μαθαίνουν για τη διδασκαλία του Κορανίου και στη συνέχεια ασπάζονται το Ισλάμ» λέει. Μάλιστα δηλώνει ότι πολλοί απ΄ όσους επικοινωνούν μαζί τους είναι «Ελληνες του εξωτερικού από Γερμανία και Καναδά και άλλοι από εδώ,από την Αθήνα,όπως ο Γιώργος ή η Ιωάννα και παραμένουν μαζί μας».

Κατ Στίβενς ή Γιουσούφ Ισλάμ;

Ο Στέφανος-Δημήτρης Γεωργίου, ελληνοκύπριος την καταγωγή, έγινε διάσημος παγκοσμίως με το όνομα Κατ Στίβενς (φωτογραφία). Η καριέρα του ως συνθέτη και τραγουδιστή έφτασε στο απόγειό της κατά τη δεκαετία του 1970. Οκτώ διαδοχικοί δίσκοι του έγιναν χρυσοί, ενώ πολλά τραγούδια του κυριάρχησαν στον βρετανικό και τον αμερικανικό πίνακα επιτυχιών. Ενα τροχαίο ατύχημα το 1977, που παραλίγο να του κοστίσει τη ζωή, ήταν η αφορμή για να αλλάξει την κοσμοθεωρία του και να αλλαξοπιστήσει. Ασπάστηκε το Ισλάμ, μετονομάστηκε σε Γιουσούφ Ισλάμ και εγκατέλειψε την ως τότε επιτυχημένη καριέρα του. Παντρεύτηκε, απέκτησε πέντε παιδιά, διέθεσε όλη την περιουσία του σε φιλανθρωπικούς σκοπούς, ενώ ίδρυσε και ένα μουσουλμανικό σχολείο στο Λονδίνο.
Κατά τη διάρκεια του πολέμου στο Ιράκ εξέφρασε με διάφορους τρόπους την αντίθεσή του.Το 2004 επέστρεψε στις ΗΠΑ αλλά οι αμερικανικές αρχές έκριναν ότι οι δραστηριότητές του μπορεί να συνδέονται με την τρομοκρατία και τον απέλασαν ως ανεπιθύμητο.

Η περίπτωση του Ροζέ Γκαροντί

Ηταν το 1982 όταν ο γάλλος φιλόσοφος Ροζέ Γκαροντίξάφνιασε τον πολιτικό και πνευματικό κόσμο της Γαλλία αλλά και όλης της Ευρώπης με την απόφασή του να γίνει μουσουλμάνος.Η επιλογή του δικαιολογήθηκε τότε με την υπόθεση του διαλόγου των πολιτισμών.«Προσχώρησα στο Ισλάμ- έχει πει ο Γκαροντί- με τη Βίβλο στο ένα χέρι και με το “Κεφάλαιο” του Μαρξ στο άλλο.Είμαι σταθερά αποφασισμένος να μην τα εγκαταλείψω».
Η περίπτωση Γκαροντί τάραξε τα νερά καθώς επρόκειτο για έναν φιλόσοφο με μακρόχρονη διαδρομή στους κόλπους της γαλλικής κομμουνιστικής Αριστεράς.Η διανοητική περιπέτειά του σημαδεύτηκε από μια σειρά μεταστροφές και μεταμορφώσεις.Από τον προτεσταντισμό στον καθολικισμό και από εκεί στον κομμουνισμό (σταλινικό και ανανεωτικό) και τέλος στον ισλαμισμό.Η προσπάθειά του να αναδείξει τον «ουμανισμό» της σκέψης του Μαρξ επηρέασε τις συζητήσεις της εποχής και αποτέλεσε τη βάση για τον διάλογο χριστιανών και μαρξιστών.

«ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΜΟΥ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΤΟ ΑΠΟΔΕΧΘΗΚΑΝ»

Ο Στέφανος ζει στη Μεγάλη Βρετανία. Είναι πρώην χριστιανός ορθόδοξος. Μεγάλωσε στη Γερμανία και είναι παιδί ελλήνων μεταναστών. Υπηρέτησε τη θητεία του στον ελληνικό στρατό και ασπάστηκε το Ισλάμ πριν από είκοσι χρόνια. Σήμερα, στα 39 του χρόνια, είναι λέκτορας Γλωσσολογίας σε πανεπιστήμια της Μεγάλης Βρετανίας, πατέρας επτά παιδιών, πέντε κοριτσιών και δύο αγοριών, και αποφάσισε να ασπαστεί το Ισλάμ έπειτα από συνεχή και μακρινά ταξίδια που πραγματοποίησε σε διάφορες χώρες. «Αρχισα να μελετάω. Μου άρεσε η ιστορία. Και όταν κατάλαβα ότι πολλά από αυτά που μου δίδασκαν στο ελληνικό σχολείο για τους Τούρκους δεν ίσχυαν άρχισα να αναζητώ και τα όσα συμβαίνουν, γράφονται και λέγονται για το Ισλάμ και να ερευνώ» τονίζει χαρακτηριστικά στο «Βήμα». Ο Στέφανος, όπως δηλώνει, αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα με την οικογένειά του, καθώς οι γονείς του δεν αποδέχθηκαν και δεν αποδέχονται μέχρι σήμερα την απόφασή του. «Δεν γνωρίζουν τα ίδια μου τα παιδιά» λέει με νόημα.

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟΙ
«Φαινόμενο στατιστικά ασήμαντο»

Οπως επισημαίνει στο «Βήμα» ο λέκτορας της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου των Αθηνών κ. Μ. Μαριώρας, «στατιστικά στην Ελλάδα το φαινόμενο είναι ασήμαντο». Μάλιστα προσθέτει ότι «δεν υπάρχει κίνδυνος από τη συνειδητή στροφή ορθοδόξων σε άλλα θρησκεύματα, αλλά κυρίως από τη θρησκευτική αδιαφορία και την εκκοσμίκευση πολλών Νεοελλήνων». Και σύμφωνα με τον καθηγητή της Θεολογικής Σχολής κ. Μ. Μπέγζο: «Τα κίνητρα προσχώρησης στο Ισλάμ ενός ανθρώπου άσχετου με τη θρησκεία, άθεου, αγνωστικιστή,αδιάφορου,είναι δύο ειδών:πολιτιστικά και θρησκευτικά. Το Ισλάμ εκφράζει έναν πολιτισμό μακριά από την Ευρώπη, την Αμερική, τη Δύση και μακριά από τη νεοτερικότητα και φαντάζει σαν εναλλακτικός τρόπος ζωής απέναντι στη μονοδιάστατη καταναλωτική πραγματικότητά μας ». «Το Ισλάμ», καταλήγει, «ως θρησκεία είναι απλή- έχει πέντε βασικές υποχρεώσεις, όπως η νηστεία και η προσευχή-,χωρίς έντονο στοχαστικό θεολογικό στοιχείο και με ελάχιστα σημεία δογματισμού· και μ΄ αυτό τον τρόπο μπορεί κάποιος να θρησκεύει και ταυτόχρονα να κάνει κριτική στον δυτικό κόσμο».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk