EN TAXEI

Καλοκαιρινή ανάμνηση οι αρκτικοί πάγοι
Ερευνητές του Ρolar Οcean Ρhysics Group του Πανεπιστημίου Κέιμπριτζ ταξίδεψαν στις αρκτικές περιοχές και πραγματοποίησαν μετρήσεις και αναλύσεις για την έκταση και το πάχος των πάγων. Στη συνέχεια συνέκριναν τα αποτελέσματά τους με αντίστοιχα στοιχεία που είχαν συλλέξει τα πυρηνικά υποβρύχια της Μ. Βρετανίας τα οποία επισκέπτονται την Αρκτική τα τελευταία χρόνια. Κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι σε δέκα χρόνια τα καλοκαίρια θα μπορούν τα πλοία να φθάσουν άνετα ως τον Βόρειο Πόλο, αφού δεν θα υπάρχουν καθόλου πάγοι στη θάλασσα. Ετσι τα μεγάλα φορτηγά πλοία θα μπορούν να μεταφέρουν τα εμπορεύματά τους από τον Ειρηνικό προς τον Ατλαντικό ωκεανό χωρίς τη συνοδεία των ειδικών παγοθραυστικών πλοίων. Επισημαίνουν μάλιστα ότι οι πάγοι δεν θα κάνουν την εμφάνισή τους για αρκετούς μήνες και έτσι θα μπορούν και τα πλοία τα οποία για να πάνε από την Απω Ανατολή στην Ευρώπη ταξιδεύουν μέσω της Διώρυγας του Σουέζ να ακολουθούν την κατά 3.000 μίλια συντομότερη διαδρομή από το Βορειοδυτικό Πέρασμα μεταξύ του Ατλαντικού και του Ειρηνικού.

Σύγχρονοι άνδρες… βουτυρομπεμπέδες

Οι Αβορίγινες που ζούσαν στην Αυστραλία πριν από 20.000 χρόνια θα μπορούσαν να κάνουν τον Γιουσέιν Μπολτ να… βλέπει τη σκόνη τους. Οι Τούτσι της Ρουάντα θα έσπαγαν κατ΄ επανάληψη το παγκόσμιο ρεκόρ στο άλμα εις ύψος, το οποίο είναι σήμερα τα 2,45 μέτρα, ενώ μια γυναίκα Νεάντερταλ θα μπορούσε να νικήσει εύκολα στο μπραντεφέρ τον επί έτη μποντιμπίλντερ (προτού γίνει κυβερνήτης της Καλιφόρνιας)

Αρνολντ Σβαρτσενέγκερ. Αυτά και άλλα πολλά υποστηρίζει ο αυστραλός ανθρωπολόγος Πίτερ Μακ Αλιστερ. Ο Μακ Αλιστερ σημειώνει στο νέο βιβλίο του «Μanthropology» ότι ο σύγχρονος άνθρωπος είναι κατώτερος των προγόνων του σε πολλούς τομείς, όπως εκείνοι που αφορούν τη σωματική ρώμη.

Το «εύστροφο» γονίδιο

Ατομα που φέρουν μια συγκεκριμένη γονιδιακή παραλλαγή φαίνεται ότι προσαρμόζονται καλύτερα σε νέες καταστάσεις και έχουν την ικανότητα να λαμβάνουν γρήγορα σωστές αποφάσεις, σύμφωνα με μια νέα γερμανική μελέτη. Τα άτομα με τον συγκεκριμένο γονότυπο εμφανίζουν μεγαλύτερη δραστηριότητα στον προμετωπιαίο φλοιό του εγκεφάλου η οποία, σύμφωνα με τους ειδικούς, συνδέεται με τον μεταβολισμό του νευροδιαβιβαστή ντοπαμίνη. «Η ντοπαμίνη σχετίζεται με την επιβράβευση και έτσι πιθανώς ορισμένα άτομα λαμβάνουν ταχύτερα αποφάσεις επειδή διαθέτουν περισσότερη ντοπαμίνη στον προμετωπιαίο φλοιό τους» ανέφερε σχολιάζοντας τα αποτελέσματα των γερμανών συναδέλφων του ο Πολ Σάνμπεργκ, καθηγητής της Νευροχειρουργικής και διευθυντής του Κέντρου για τη Γήρανση και την Αποκατάσταση του Εγκεφάλου του Πανεπιστημίου της Νότιας Φλόριδας στην Τάμπα.

Νέοι γονιδιακοί χάρτες

Αμερικανοί επιστήμονες κατάφεραν να δημιουργήσουν τον πρώτο τρισδιάστατο χάρτη του ανθρώπινου γονιδιώματος, γεγονός το οποίο αναμένεται να συμβάλει σημαντικά στην κατανόηση των μηχανισμών του. Η τρισδιάστατη δομή του ανθρώπινου DΝΑ τού επιτρέπει να διοργανώνεται σε «πακέτα» μέσα στα ανθρώπινα κύτταρα. Μια διπλή έλικα DΝΑ σε πλήρη έκταση έχει μήκος δύο μέτρων, όμως διπλώνεται για να χωρέσει στον πυρήνα ενός ανθρώπινου κυττάρου, το οποίο έχει διάμετρο μόλις ένα εκατοστό του χιλιοστού! Με αυτόν τον τρόπο έρχονται σε επαφή, επικοινωνία και αλληλεπίδραση μεταξύ τους γονίδια που δεν είναι γειτονικά στην έλικα. Η δομή αυτή μας δίνει συνεπώς νέες, χρήσιμες πληροφορίες για τη λειτουργικότητά τους. Την ίδια στιγμή άλλη ερευνητική ομάδα δημιούργησε τον πρώτο λεπτομερή χάρτη του επιγονιδιώματος, του δικτύου δηλαδή των χημικών «διακοπτών» που ρυθμίζει τη δραστηριότητα των ανθρώπινων γονιδίων. Η νέα μελέτη αναμένεται να ρίξει φως στο πώς ρυθμίζεται η λειτουργία του γονιδιώματος τόσο στην υγεία όσο και στην ασθένεια, ανοίγοντας τον δρόμο για καινούργιες θεραπείες.

«Κενός» ανεμιστήρας

Ονομάζεται Αir Μultiplier και είναι ένας επαναστατικός σε τεχνολογία και σχεδιασμό ανεμιστήρας ο οποίος, όπως φαίνεται και στη φωτογραφία, δεν διαθέτει έλικες. Ο αέρας κυκλοφορεί μέσα σε μια κυκλική σχισμή 1,3 χιλιοστών που καλύπτει ολόκληρη την περιφέρεια της συσκευής.

Το σύστημα έχει υψηλές επιδόσεις και η ταχύτητα του αέρα μπορεί να φθάσει στα 30 χλμ. την ώρα. Τον ανεμιστήρα κατασκεύασε ο διάσημος βρετανός εφευρέτης σερ Τζέιμς Ντάισον, ο οποίος έχει στο ενεργητικό του και άλλες επαναστατικές οικιακές συσκευές, όπως η ηλεκτρική σκούπα χωρίς σακούλα. Ο ανεμιστήρας θα κυκλοφορήσει αρχικά στη βρετανική αγορά στις αρχές του 2010 και θα κοστίζει περί τα 230 ευρώ.

Σοκολάτα και νερό διώχνουν τον πόνο

Αμερικανοί επιστήμονες υποστηρίζουν ότι η κατανάλωση σοκολάτας ανακουφίζει αποτελεσματικά από τον πόνο. Ερευνητές του Πανεπιστημίου του Σικάγο πραγματοποίησαν σειρά πειραμάτων σε ποντίκια και διαπίστωσαν ότι η κατανάλωση σοκολάτας και νερού μειώνει το αίσθημα του πόνου, «ξεγελώντας» τον εγκέφαλο. Σύμφωνα με τους ερευνητές, πρόκειται για ένα φαινόμενο που δεν σχετίζεται στενά με την πείνα. Εκτιμούν ότι η κατανάλωση σοκολάτας για λόγους απόλαυσης ενεργοποιεί στον εγκέφαλο έναν μηχανισμό αντιπερισπασμού, ο οποίος υπερισχύει του μηχανισμού που προκαλεί τον πόνο. Σύμφωνα με τους ερευνητές, το ίδιο φαίνεται να συμβαίνει και με το νερό όταν κάποιος δεν το πίνει επειδή διψάει αλλά για λόγους ευχαρίστησης.