Οι ταινίες της εβδομάδαςΕνας τολμηρός παππούς κλέβει την παράσταση

Δεν συναντάμε συχνά την τρίτη ηλικία σε καρτούν, πόσο μάλλον να θριαμβεύει, αυτό όμως είναι ένα από τα στοιχεία που κάνουν το «Ψηλά στον ουρανό» («Up», ΗΠΑ, 2009) τόσο ξεχωριστό. Η δέκατη τρίτη κατά σειρά ταινία καρτούν των Ρixar Αnimated Studios αποδεικνύει περίτρανα ότι το κινούμενο σχέδιο δεν είναι υπόθεση μόνο των πιτσιρικάδων, αλλά και των μεγαλύτερων ηλικιών. Αρκεί να διακρίνεται από πνευματώδες χιούμορ, τόλμη (γιατί είναι τολμηρό να πρωταγωνιστεί ένας 70χρονος σε καρτούν) και γερή μυθοπλαστική βάση.

Δεν συναντάμε συχνά την τρίτη ηλικία σε καρτούν, πόσο μάλλον να θριαμβεύει, αυτό όμως είναι ένα από τα στοιχεία που κάνουν το «Ψηλά στον ουρανό» («Up», ΗΠΑ, 2009) τόσο ξεχωριστό. Η δέκατη τρίτη κατά σειρά ταινία καρτούν των Ρixar Αnimated Studios αποδεικνύει περίτρανα ότι το κινούμενο σχέδιο δεν είναι υπόθεση μόνο των πιτσιρικάδων, αλλά και των μεγαλύτερων ηλικιών. Αρκεί να διακρίνεται από πνευματώδες χιούμορ, τόλμη (γιατί είναι τολμηρό να πρωταγωνιστεί ένας 70χρονος σε καρτούν) και γερή μυθοπλαστική βάση.

Ενας «τετράγωνος» γεροντάκος, λοιπόν, με τσαγανό, τσαμπουκά και μορφή που θυμίζει κράμα Σπένσερ Τρέισι, Γουόλτερ Ματάου και Ζάχου Χατζηφωτίου , ένας μικρός, ολοστρόγγυλος πρόσκοπος που, από ενοχλητικό βουτυρόπαιδο, μετατρέπεται σε ατρόμητο σύντροφο και ένα σμπαραλιασμένο, παλιό σπίτι που ταξιδεύει στους αιθέρες με τη βοήθεια εκατοντάδων μπαλονιών, είναι τα απλά αλλά υπεραρκετά υλικά για τη δημιουργία αυτής της γλυκύτατης και πλούσιας σε συναισθήματα ταινίας.

Οπως ανέκαθεν συνέβαινε με τις ταινίες της Ρixar, η εξυπνάδα της ιστορίας, ή μάλλον το ευφυές – αν όχι ιδιοφυές- σενάριο είναι ο κινητήριος μοχλός πίσω από το αριστοτεχνικό θέαμα (θυμίζουμε ότι ο Πιτ Ντόκτερ, σκηνοθέτης του «Ψηλά» και συνσεναριογράφος με τον Μπομπ Πίτερσον , ήταν εφέτος υποψήφιος για Οσκαρ πρωτότυπου σεναρίου για το «WΑLL-Ε»). Μια από τις παραμέτρους της ιστορίας, για παράδειγμα, είναι η σύγκρουση του αιμοβόρου (επίσης ηλικιωμένου) αμερικανού κατακτητήτέλειο σκίτσο του Κρίστοφερ Πλάμερ, ο οποίος του χαρίζει και τη φωνή του- με τον οικολόγο ταξιδευτή που δείχνει αποφασισμένος να μην παραδώσει εύκολα τα όπλα και μάχεται μέχρις εσχάτων για τη διατήρηση του είδους ενός σπάνιου πτηνού, το οποίο ο πρώτος θέλει να εξαλείψει.

Κ αλώς ή κακώς, η σκιά της Ρixar καλύπτει και το «9» (ΗΠΑ, 2009), το δεύτερο κινούμενο σχέδιο αυτής της εβδομάδας που σκηνοθέτησε ο Σέιν Ακερ σε παραγωγή Τιμ Μπάρτον . Το φιλμ δείχνει να ακολουθεί τα χνάρια που χάραξε ο «WΑLLΕ». Είναι ένα σκοτεινό κινούμενο σχέδιο, τοποθετημένο στο απώτερο μέλλον, με τη Γη να έχει καταστραφεί από τις μηχανές και τους εναπομείναντες κατοίκους να είναι πάνινες κούκλες. Μια από αυτές, ο 9 (με τη φωνή του Ελάιζα Γουντ ), αποφασίζει να οδηγήσει τους ομοίους του σε επανάσταση εναντίον των μηχανών. Πρωτότυπο στο ύφος του, αλλά όχι ιδιαίτερα γοητευτικό ως θέαμα, το φιλμ βλέπεται απλώς ευχάριστα.

ΣΤΙΣ ΑΙΘΟΥΣΕΣ
? «Μέχρι την Κόλαση» («Drag me to hell», ΗΠΑ, 2009) τουΣαμ Ράιμι . Ο σκηνοθέτης των ταινιών «Spider-Μan» επανέρχεται στις ταινίες τρόμου της πρώτης περιόδου του με ένα φιλμ φρίκης που θυμίζει μονομαχία ανάμεσα στη σιχασιά και στο κακό χιούμορ- όπως η σκηνή στην οποία μια άσχημη γριά (Λόρνα Ρέιβερ) προσπαθεί να δαγκώσει την πρωταγωνίστρια (Αλισον Λόμαν). Τότε ήταν που φύγαμε.

? «Ricky: Τα φτερά ενός αγγέλου» («Ricky». Γαλλία, 2009) τουΦρανσουά Οζόν. Σύγχρονο αλληγορικό παραμύθι, σύμφωνα με το οποίο το νεογέννητο ενός φτωχού ζευγαριού (Σέρχι Λόπεζ, Αλεξάνδρα Λαμί ) είναι κανονικός άγγελος με φτερά στην πλάτη, που κάποια στιγμή αποφασίζει να πετάξει μακριά από το σπίτι. Περιέχει κάποιες στιγμές γνήσιας συγκίνησης, αλλά τελικά τη δέχεσαι μόνο ως ανέκδοτο.

? «Ζιγκολό» («Stealth», ΗΠΑ, 2009) τουΝτέιβιντ Μακένζι. Αισθηματική κωμωδία με τονΑστον Κούτσερστον ρόλο ενός κυνικού ζιγκολό που αλλάζει μυαλά μόλις γνωρίζει τη γυναίκα που του ταιριάζει (Μαργκαρίτα Λίβιβα). Συμπρωταγωνιστεί ηΑν Χεκ.

? «Βλέπω τον θάνατό σου 4» («Τhe final destination», ΗΠΑ, 2009) του Ντέιβιντ Ρ. Ελις. Δέκα χρόνια μετά το πρώτο «Βλέπω τον θάνατό σου», ο Χάρος εξακολουθεί να προκαλεί εφιαλτικές καταστάσεις σε όσους καταφέρνουν να του ξεφύγουν (εν προκειμένω κατά τη διάρκεια μιας κούρσας θανάτου). Παίζουν:Μπόμπι Κάμπο, Σαντέλ Βαν Σάντεν.

? Προβάλλεται επίσης το κλασικό φιλμ νουάρ τουΧάουαρντ Χοκς«Ο μεγάλος ύπνος» («Τhe big sleep», ΗΠΑ, 1946) με τουςΧάμφρεϊ Μπόγκαρτ- Λορίν Μπακόλκαι το ντοκυμαντέρ τωνΣτιούαρτ Μπερντ, Ντέμπορα Σάφερ«Τhe Wobblies» που αναφέρεται στην ιστορία ενός συνδικάτου που αγωνίστηκε κατά του ρατσισμού και των διακρίσεων εις βάρος των γυναικών.

«Revanche»
(2008, Αυστρία)

Οι ζωές ενός αυστριακού κακοποιού με καλή καρδιά ( Γιοχάνες Κρις, στη φωτογραφία), μιας ουκρανής πόρνης ( Ιρίνα Ποταπένκο ) και ενός αστυνομικού ( Αντρέας Λουστ ) διασταυρώνονται τυχαία και καταλήγουν σε τραγωδία. Γοητευτικό θρίλερ περιπλάνησης, μοιρασμένο ανάμεσα στις θορυβώδεις κακόφημες συνοικίες της Βιέννης και στη γαλήνη της αυστριακής επαρχίας. Ξεχωρίζει για τη σφιχτοδεμένη σκηνοθεσία και την οξεία ματιά του Γκοτζ Σπίλμαν, ο οποίος είχε δείξει εξαιρετικά δείγματα γραφής με το «Αndares». Το φιλμ υπήρξε υποψήφιο για το εφετινό ξενόγλωσσο Οσκαρ.

«Κabuli Κid»
(2009, Ιράν)

Το μωρό που εγκατέλειψε μια μάνα στο πίσω κάθισμα ενός ταξί της Καμπούλ θα γίνει ο πονοκέφαλος του οδηγού ( Χάτζι Γκουλ, στη φωτογραφία) και συγχρόνως ο τρόπος με τον οποίο ο σκηνοθέτης Μπαρμάκ Ακράμ θα μας ξεναγήσει μελαγχολικά, αλλά και με ειλικρίνεια, στην πόλη του, εκεί όπου οι τραγικές συνέπειες ενός ασταμάτητου πολέμου έχουν αποτέλεσμα περισσότερα από 50.000 παιδιά να ζουν ορφανά, μέσα στη φτώχεια, στα ναρκωτικά και στην πορνεία. Ολα αυτά όμως ειπωμένα με ειλικρίνεια, χωρίς ψευδολαϊκισμό και μέσα από σκηνές που σου μένουν.

«Η γη των κόκκινων ανθρώπων»
(«Βirdwatchers», 2008, Ιταλία)

Ενδιαφέρουσα ταινία του Μάρκο Μπέκις, τοποθετημένη στη σύγχρονη εποχή, με θέμα τον αφανισμό των ιθαγενών Γκουαράνι της Βραζιλίας (η φυλή των πρώτων ιθαγενών που είδαν οι Ευρωπαίοι όταν πρωτοπάτησαν το πόδι τους στη Λατινική Αμερική). Οταν δύο ιθαγενείς αυτοκτονούν στην περιοχή Μάτο Γκρόσο ντο Σουλ, ο αρχηγός τους αποφασίζει να εγκαταλείψει τον καταυλισμό και να κατασκηνώσει με τους ανθρώπους του στα σύνορα της γης ενός λευκού μεγαλοκτηματία. Ετσι, σιγά σιγά, δύο αντίθετοι κόσμοι έρχονται σε σύγκρουση.

Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk