Απρόσμενα σκληρός αποφάσισε να εμφανιστεί ο αμερικανός πρόεδρος Μπαράκ Ομπάμα στον περίπλοκο φάκελο της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, δηλώνοντας ανικανοποίητος από τα ως τώρα σχέδια αναδιάρθρωσης των δύο μεγάλων προβληματικών, General Μotors και Chrysler, και απαίτησε και πέτυχε την άμεση αποπομπή του διευθύνοντα συμβούλου της πρώτης Ρικ Βάγκονερ. Οι δύο μεγάλες εταιρείες, που έχουν ήδη χρηματοδοτηθεί από το αμερικανικό Δημόσιο με 17,4 δισ. δολάρια, διαπραγματεύονται από τον Δεκέμβριο και δεύτερο πακέτο άνω των 21 δισ. δολαρίων. Τα σχέδια, όμως, που έχουν ετοιμάσει δεν ήταν προφανώς πειστικά για την αμερικάνικη κυβέρνηση: «Δεν έφθασαν ακόμη σε αυτό το σημείο», είπε ο πρόεδρος, ο οποίος ωστόσο εκτίμησε: «Πιστεύουμε ότι μπορούμε να έχουμε μια επιτυχημένη αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία». Ηκυβερνητική ομάδα που παρακολουθεί την αυτοκινητοβιομηχανία δεν αποκλείει τη χρήση της διαδικασίας πτώχευσης:

«Ισως η καλύτερη πιθανότητα επιτυχίας να προϋποθέτει τη χρήση νομοθεσίας χρεοκοπιών,με γρήγορο και χειρουργικό τρόπο». Η χρήση της νομοθεσίας αυτής θα μπορούσε να ισχύσει για πολύ μικρό χρονικό διάστημα (30 ημερών), ενώ η κυβέρνηση θα μπορούσε να χορηγήσει εγγυήσεις για να εξασφαλίσει τους ενδεχόμενους αγοραστές σε αυτό το διάστημα. Ωστόσο η κυβέρνηση διευκρίνισε ότι η διαδικασία της πτώχευσης δεν είναι η πρώτη επιλογή της. Απλώς, όπως δήλωσε ο πρόεδρος την Κυριακή στο τηλεοπτικό δίκτυο CΒS, η κυβέρνηση απαιτεί «θυσίες από όλες τις μεριές:διεύθυνση,συνδικάτα,μετόχους,πιστωτές,εργολάβους,αντι- πρόσωπους». Και, προς το παρόν, όπως εξήγησε ένας κυβερνητικός εκπρόσωπος, «δυστυχώς καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι κανένα από τα σχέδια που μας έχουν υποβληθεί,από καμία από τις επιχειρήσεις,δεν είναι βιώσιμο και,κατά συνέπεια,δεν δικαιολογούν τις πρόσθετες σημαντικές επενδύσεις που ζητούν».

Η κυβέρνηση δίνει στην GΜ 60 ημέρες διορία για να διαμορφώσει νέο σχέδιο αναδιάρθρωσης, καθώς θεωρεί ότι το τωρινό, παρά τις δεκάδες χιλιάδες περικοπές θέσεων εργασίας και το κλείσιμο μιας σειράς εργοστασίων, είναι «υπερβολικά αργό». Ωστόσο, σύμφωνα με την κυβέρνηση, η GΜ «θα μπορούσε να γίνει βιώσιμη με πιο επιθετικό σχέδιο αναδιάρθρωσης».

Για την περίπτωση της Chrysler, η κυβέρνηση εκτιμά ότι «δεν είναι βιώσιμη» στη σημερινή της μορφή και γι΄ αυτό της δίνει διορία 30 ημερών για να ολοκληρώσει τη συμφωνία με τη Fiat, η οποία θα της εξασφάλιζε την τεχνογνωσία για να προσαρμοστεί στις σημερινές συνθήκες. Στο διάστημα αυτό θα μπορούσε η κυβέρνηση απλώς να προσφέρει κεφάλαια κίνησης στην εταιρεία, που ζητεί τώρα περίπου 6 δισ. δολάρια.

Τη θέση του κ. Βάγκονερ στην κορυφή της GΜ ανέλαβε ήδη από χθες ο ως σήμερα υπ΄ αριθμόν 2 της εταιρείας Φριτς Χάντερσον, ενώ χρέη προσωρινού προέδρου ανέλαβε το μέλος του ΔΣ Κεντ Κρέσα, τέως πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Νorthrop Gruman. Επίσης αναμένονται ευρύτερες ανακατατάξεις στο διοικητικό συμβούλιο, ιδιαίτερα κατά την ετήσια συνεδρίαση που θα λάβει χώρα τον Αύγουστο. «Το συμβούλιο αναγνώρισε εδώ και κάποιο διάστημα ότι η αναδιάρθρωση της εταιρείας θα οδηγήσει ενδεχομένως και σε σημαντικές αλλαγές στη μετοχική σύνθεση καθώς και στην ανάγκη νέων διευθυντών με πρόσθετες αρμοδιότητες και εμπειρία» ανέφερε ο κ. Κρέσα. Σ την Ευρώπη την Κυριακή η γαλλική ΡSΑ (Ρeugeot-Citroen) έδιωξε τον πρόεδρό της Κριστιάν Στράιφ και διόρισε στη θέση του τον Φιλίπ Βαρέν, «ειδικό στις αναδιαρθρώσεις». Ως τον Ιανουάριο ο κ. Βαρέν, που προέρχεται από την Ρechiney, ήταν επικεφαλής της αγγλο-ολλανδικής χαλυβουργίας Corus, η οποία ανήκει στον ινδικό όμιλο Τata Seel, και είχε αναλάβει να την «ανορθώσει». Η άλλη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία, η Renault, ανακοίνωσε ότι αρχίζει να εφαρμόζει μια «κοινωνική σύμβαση κρίσης». Αυτή προβλέπει την περικοπή τμήματος της αμοιβής των στελεχών για να χρηματοδοτήσει τμήμα του μισθού των εργαζομένων που βγαίνουν σε διαθεσιμότητα και να εξασφαλιστεί έτσι, παρά τη «μερική ανεργία», ότι όλοι θα πληρώνονται στο 100% του μισθού τους (ένα τρίτο το κράτος, ένα τρίτο η επιχείρηση, ένα τρίτο αυτό το ταμείο αλληλεγγύης).