Κρύβουν την αλήθεια για την επετηρίδα


* Πολλά έχουν γραφτεί για τις εξαγγελίες του υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, για την αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης, που δημοσιοποιήθηκαν την Παρασκευή 1η Αυγούστου «εντελώς συμπτωματικά». Τι σημαίνει όμως αναβάθμιση της παιδείας; Σημαίνει κτίρια, προγράμματα σπουδών, βιβλία, εργαστήρια, εκπαιδευτικό προσωπικό και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Ποια είναι η σημερινή κατάσταση;


Κτίρια: Τόσο στο κέντρο όσο και στην περιφέρεια, οι μαθητές και οι καθηγητές είναι υποχρεωμένοι να στοιβάζονται σε αίθουσες κατεστραμμένες, σωστές τρώγλες, σε δύο και μερικές φορές τρεις βάρδιες.


Προγράμματα σπουδών: Ανύπαρκτα, χωρίς να εξασφαλίζουν συνέχεια.


Βιβλία: Αναχρονιστικά (μερικά υπάρχουν εδώ και 30 χρόνια), κακογραμμένα, με πολλά επιστημονικά λάθη, δυσνόητα για τους μαθητές.


Εργαστήρια: Αποτελούν πια ουτοπία σε όλα τα σχολεία αφού οι αίθουσες των εργαστηρίων έχουν γίνει αίθουσες διδασκαλίας λόγω έλλειψης αιθουσών.


Εκπαιδευτικό προσωπικό: Ολοι γνωρίζουν ότι, ενώ τα σχολεία ανοίγουν γύρω στις 10 Σεπτεμβρίου, η πραγματική λειτουργία τους αρχίζει στις 15 Οκτωβρίου (αν όχι αργότερα), όταν ολοκληρώνεται η πρόσληψη αναπληρωτών εκπαιδευτικών.


Επιμόρφωση εκπαιδευτικών: Ο περιορισμός των δαπανών για την παιδεία επέβαλε την κατάργηση της ετήσιας ουσιαστικής επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών και την αντικατάστασή της με ανούσια 35ωρα προγράμματα επιμόρφωσης.


Εύλογα λοιπόν δημιουργούνται μερικά ερωτήματα:


1. Η ύπαρξη της επετηρίδας ευθύνεται για τα χάλια της παιδείας;


2. Υπάρχει κάποιο επάγγελμα στο οποίο όλοι οι απασχολούμενοι να είναι άριστοι; Ή παντού υπάρχουν οι άριστοι, οι καλοί, οι μέτριοι;


3. Ποια θα είναι τα ποιοτικά κριτήρια με τα οποία θα επιλέγονται οι εκπαιδευτικοί; Οι εξετάσεις; Μα έχουν ήδη δώσει τόσες και τόσες μέχρι να πάρουν το πτυχίο τους.


4. Η διδακτική και μεταδοτική ικανότητα του εκπαιδευτικού εξαρτάται μόνο από τον βαθμό του πτυχίου και τις μεταπτυχιακές σπουδές του; Δεν είναι διαφορετικά πράγματα η ερευνητική και η εκπαιδευτική ικανότητα;


5. Ποιοι θα είναι οι «διορισμένοι αμερόληπτοι» που θα βαθμολογούν αξιοκρατικά;


6. Ποιος ευθύνεται για τον μεγάλο αριθμό αδιορίστων εκπαιδευτικών; Μήπως το κράτος που, θέλοντας να μεταθέσει για μία τετραετία το πρόβλημα της ανεργίας των νέων, αύξησε δυσανάλογα τους εισακτέους στα πανεπιστήμια την τελευταία δεκαπενταετία;


7. Με την κατάργηση της επετηρίδας λύνεται το πρόβλημα της ανεργίας των εκπαιδευτικών; Ή θα κληθούν π.χ. 5.000 φυσικοί να διαγωνιστούν για 200 θέσεις (1 στους 25);


8. Αν γίνονταν τώρα όσοι διορισμοί απαιτούνται για την κάλυψη των οργανικών κενών που υπάρχουν στα σχολεία, δεν θα λυνόταν και το πρόβλημα της ανεργίας;


9. Τι θα γίνουν οι αναπληρωτές καθηγητές που έχουν τάξει τον εαυτό τους στη διάθεση της παιδείας και εργάζονται από 1 ως 10 χρόνια σε δημόσια σχολεία, που απέχουν πολλά χιλιόμετρα από τα σπίτια τους;


10. Γιατί η πολιτεία αφήνει ανεκμετάλλευτο αυτό το σημαντικό εκπαιδευτικό δυναμικό, που έχει έμπρακτα αξιολογηθεί και κριθεί όλα αυτά τα χρόνια που εργάζεται στη δημόσια εκπαίδευση και δεν το αξιοποιεί μονιμοποιώντας το άμεσα πριν από την εφαρμογή οποιασδήποτε μεταρρύθμισης;


ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΝΤΕΛΗΣ


Φυσικός πτυχιούχος 1984 Εξι χρόνια αναπληρωτής καθηγητής Πάτρα


Δύο μέτρα και δύο σταθμά


* Δύο κρατικοί φορείς αντιμετωπίζουν με διαφορετικό τρόπο τους πλημμυροπαθείς παθόντες κατοίκους της Ξάνθης.


Το μεν Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων απάλλαξε για δύο χρόνια τους πλημμυροπαθείς συμπολίτες μας από την καταβολή των δόσεών τους και μείωσε πανελλαδικά τα επιτόκια, λόγω πτώσης αυτών. Το δε Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο δεν προέβη στις αντίστοιχες μειώσεις.


Διατυπώνουμε την έκπληξη, την αγανάκτηση και τη διαμαρτυρία μας για την άνιση μεταχείριση των κατοίκων της Ξάνθης και γενικά όλης της Ελλάδος από δύο ίδιους κρατικούς φορείς.


ΑΝΝΑ ΤΣΟΜΠΑΝΙΔΟΥ – ΤΣΟΧΑ Θέρμη Θεσσαλονίκης


Οι στραβοί(;) και… τα ανάποδα


* Ποιος μπορεί να μας εξηγήσει γιατί χρόνια τώρα:


1. Τα ασθενοφόρα του ΕΣΥ στο μπροστινό μέρος τους φέρουν τυπωμένη την αγγλική (γιατί όχι ελληνικά;) AMBULANCE ανάποδα: ECNALUBMA!


2. Το υπ’ αριθμόν ΥΕΡ-9453 ασθενοφόρο της Γενικής Κλινικής Αθηνών (Β. Ουγκώ 12) έχει στο παρμπρίζ του τυπωμένη τη λέξη ΑΣΘΕΝΟΦΟΡΟ ανάποδα: ΟΡΟΦΟΝΕΘΣΑ!


3. Στο νοσοκομείο «Ευαγγελισμός» και στην είσοδο της οδού Υψηλάντου φωτίζεται το βράδυ, μετά τις 10 η ώρα, μια πινακίδα που γράφει: ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΔΟ ΜΑΡΑΣΛΗ Η ΣΟΔΟΣΙΕ!


ΗΡΑΚΛΗΣ ΑΝΔΡΙΑΝΟΠΟΥΛΟΣ Ηλιούπολη


Σημ. Σύνταξης: Η εξήγηση που ζητεί ο επιστολογράφος μας είναι απλή: οι λέξεις ή φράσεις που αναφέρει είναι τυπωμένες ανάποδα για να τις διαβάζουν κανονικά μέσα από τον καθρέπτη του αυτοκινήτου τους οι οδηγοί που προπορεύονται των εν λόγω ασθενοφόρων οχημάτων.


Τα οικονομικά των βουλευτών


* Ενώ ο ελληνικός λαός καρτερικά ζούμε στη λιτότητα, δεν καταλαβαίνω την καλύτερη για τον εαυτό τους μεταχείριση που αποφάσισαν από μόνοι τους οι εκπρόσωποι του λαού, επειδή, επίσης ακατανόητα, αυξήθηκαν πριν οι αποδοχές των δικαστικών. Δεν είναι έλληνες πολίτες οι κύριοι αυτοί; Από πού θα έρθει το καλό παράδειγμα;


ΣΤΑΥΡΟΣ ΝΟΜΙΔΗΣ Συνταξιούχος, Αθήνα


Τα παράλογα της Παιδείας


* Η αλησμόνητη «σχολική» χρονιά 1996 – 1997 δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί στη δημόσια μέση εκπαίδευση.


Απομένει η εξέταση των μαθητών που «παραπέμφθηκαν» για επανεξέταση τον Σεπτέμβριο.


Και στον τομέα αυτό, η συμπαθής τάξη των καθηγητών πρωτοτύπησε. Παραπέμφθηκαν π.χ. μαθητές για εξέταση στα Θρησκευτικά (μόνο)! Σε Γυμνάσιο στο Μαρούσι εξετάσθηκαν οι μαθητές της Α’ Γυμνασίου σε βιβλίο Ανθρωπολογίας που διδάχτηκε σε 15 ώρες, αντί των προβλεπόμενων 2 τριμήνων!! Στο μάθημα αυτό, μάλιστα, παραπέμφθηκαν από τη φιλότιμη καθηγήτρια 7 μαθητές για τον Σεπτέμβριο!!


Είναι δηλαδή ευτύχημα, που στα μαθήματα της Γυμναστικής, Χειροτεχνίας και Μουσικής δεν δόθηκαν γραπτές εξετάσεις!


Τα παραπάνω (και πολλά ακόμη) έγιναν στο τέλος μιας χρονιάς που σημαδεύτηκε από τη δίμηνη απεργία, τον πλήρη αποσυντονισμό των παιδιών, την καταστροφή των διακοπών του Πάσχα, των Σαββατοκύριακων, των εξωσχολικών δραστηριοτήτων, των εκδρομών κλπ. Φυσικά, το πιο αποτρόπαιο και ανεξίτηλο σημάδι ήταν αυτό της άτυχης μαθήτριας που οδηγήθηκε στην αυτοκτονία, επειδή «αντέγραψε».


Αντί για κάποια λόγια αυτοκριτικής ή συγγνώμης, οι συνδικαλιστικές κορυφές των ανθρώπων που «εκπαιδεύουν» τα παιδιά μας ετοιμάζονται για νέες «αγωνιστικές κινητοποιήσεις». Η πλήρης εξαγγελία καθυστερεί λίγο, επειδή δεν πρόλαβαν όλοι οι συνάδελφοι να επιστρέψουν από την τρίμηνη παραμονή στα ελληνικά νησιά!


ΧΡΗΣΤΟΣ Α. ΦΩΤΙΑΔΗΣ Μαρούσι


Μετέωροι οι αναπληρωτές


* Μετά την αιφνιδιαστική απόφαση του ΥΠΕΠΘ να καταργήσει την επετηρίδα διορισμού των εκπαιδευτικών, η ηγεσία του υπουργείου θα πρέπει να διευκρινίσει τι θα γίνει με τους χιλιάδες αναπληρωτές και ωρομίσθιους καθηγητές.


Πρόκειται για εκπαιδευτικούς οι οποίοι θα έπρεπε να είναι ήδη διορισμένοι αλλά, λόγω της κυβερνητικής πολιτικής των τελευταίων ετών να μην καλύπτονται τα κενά στα σχολεία με μόνιμο προσωπικό, προσλαμβάνονται στην αρχή της σχολικής χρονιάς με βάση την επετηρίδα ως αναπληρωτές – ωρομίσθιοι και απολύονται τους καλοκαιρινούς μήνες.


Οι εκπαιδευτικοί αυτής της κατηγορίας, απασχολούμενοι επί πολλά χρόνια στη δημόσια εκπαίδευση, έχουν μακρόχρονη προϋπηρεσία, αξιόλογη διδακτική εμπειρία, έχουν παρακολουθήσει επιμορφωτικά προγράμματα των ΠΕΚ και γνωρίζουν άριστα τους κανόνες λειτουργίας της σχολικής ζωής πρωτοστατώντας σε ποικίλες σχολικές εκδηλώσεις και δραστηριότητες. Οι άνθρωποι αυτοί, οι οποίοι προγραμμάτισαν τη ζωή τους με την προοπτική να διορισθούν σε σύντομο διάστημα, κινδυνεύουν να μείνουν άνεργοι σε ηλικία 30-35 ετών με οικογενειακές υποχρεώσεις λόγω κατάργησης της επετηρίδας. Στη μεταβατική περίοδο των πέντε ετών μόνο ένα μικρό μέρος τους προλαβαίνει να διορισθεί ενώ θα διεισδύσουν στα σχολεία και εκπαιδευτικοί αποξενωμένοι από το αντικείμενό τους που τα προηγούμενα χρόνια ετεροαπασχολούνταν και τώρα θα σπεύσουν να διορισθούν.


Πιστεύω ότι το ΥΠΕΠΘ θα πρέπει με ειδική ρύθμιση να προβλέψει τη συνέχιση της εργασίας των αναπληρωτών – ωρομίσθιων εκπαιδευτικών με σημαντικό χρόνο προϋπηρεσίας και όχι να αποτελέσουν αυτοί τα θύματα των αποφάσεών του.


ΙΩΑΝΝΗΣ Γ. ΠΟΥΤΗΣ Αδιόριστος φιλόλογος Εδεσσα


Ανευθυνότητα και λαϊκισμός


* Σε ό,τι αφορά την κατάργηση της επετηρίδας θέλω να επισημάνω τα εξής:


1) Αν λυθεί αυτόματα με την κατάργησή της το πρόβλημα της ανεργίας 120.000 εκπαιδευτικών, ας το κάνουν.


2) Ολοι εμείς οι αδιόριστοι έχουμε ένα πτυχίο που αναφέρει τις ικανότητές μας και μάλιστα από καθηγητές πανεπιστημίου. Ποιοι θα είναι άραγε αυτοί οι καθηγητές που πρέπει να μας κρίνουν και πάλι; Ανωτέρου επιπέδου από τους προηγουμένους; Με ποιο δικαίωμα αμφισβητούνται οι πανεπιστημιακοί μας δάσκαλοι;


3) Το υπουργείο προσπαθεί να δείξει ότι υπεύθυνοι για την κατάσταση είναι οι αδιόριστοι. Το να γεμίζεις με κόσμο τα πανεπιστήμια για να πάρεις ψήφους και μετά να λες ότι έχει διογκωθεί η επετηρίδα ­ λες και φταίνε οι αδιόριστοι γι’ αυτό ­ δείχνει ανευθυνότητα, λαϊκισμό, έλλειψη διορατικότητας και ανάξιους πολιτικούς.


4) Δεν είναι άδικο να περιμένεις 10 χρόνια να διορισθείς ως εκπαιδευτικός, χωρίς να έχει άλλη επιλογή, και ξαφνικά κάποιοι λαϊκιστές υπουργοί να σου λένε ότι πρέπει να συναγωνισθείς με αυτούς που τελειώνουν τώρα το πανεπιστήμιο; Πώς θα αναπληρωθούν αυτά τα 10 χαμένα χρόνια;


5) Είναι εφικτό να φοιτήσουν τόσες χιλιάδες αδιόριστοι (ένα έτος επιπλέον, μας λέει το υπουργείο) στα πανεπιστήμια που δεν έχουν καν τέτοια υποδομή; Και αυτό για να έχουν δικαίωμα να δώσουν εξετάσεις. Είναι πολύ δύσκολο να προετοιμάζεται κάποιος οικογενειάρχης για τις εξετάσεις του υπουργείου και να ανταγωνίζεται τον νεαρό που μόλις τέλειωσε το πανεπιστήμιο και όχι μόνο δεν έχει καμία υποχρέωση αλλά στηρίζεται οικονομικά στους γονείς του.


ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΠΟΠΟΤΑΣ Αδιόριστος θεολόγος Θεσσαλονίκη


Ζητείται αξιοκρατικό σύστημα επιλογής* Η επετηρίδα αποτελεί το μοναδικό σύστημα διορισμού όχι μόνο για τους εκπαιδευτικούς αλλά και για τους ιατρούς, οι οποίοι πρέπει μετά την απόκτηση πτυχίου να καταθέσουν αίτηση στο υπουργείο Υγείας για ειδίκευση, με μοναδικό κριτήριο επιλογής τη σειρά προτεραιότητας. Ο αριθμός και των ιατρών πια είναι τραγικά μεγάλος. Αυτό είναι αποτέλεσμα του μεγάλου αριθμού των εισακτέων, που όμως αποτελούν μειοψηφία έναντι των αποφοίτων του εξωτερικού, ιδίως των ανατολικών χωρών και των ιδιωτικών πανεπιστημίων που κατά τα άλλα απαγορεύεται η λειτουργία τους στη χώρα μας! Για να μην προσθέσουμε και τους μετεγγραφέντες (τελικά πανεπιστήμια έχουμε ή ποδοσφαιρικούς συλλόγους;). Η δημιουργία αυτού του επιστημονικού προλεταριάτου οφείλεται στην πίεση από τη λαϊκή βάση για αύξηση του αριθμού των εισακτέων («να βολευτεί το παιδί στο Δημόσιο») και στην άφρονα διακυβέρνηση της χώρας για χρόνια με γνώμονα το πολιτικό κόστος. Σήμερα απλώς θερίζουμε αυτά που η προηγούμενη γενιά έσπειρε.


Η επιστημονική κοινότητα οφείλει αντί να «ταμπουρώνεται» πίσω από «θεσμούς» που προάγουν την ελάχιστη προσπάθεια, να διεκδικήσει επιθετικά τη δημιουργία ενός αξιοκρατικού συστήματος επιλογής. Το ζητούμενο δεν είναι να διοριστούν όλοι, οι ιατροί, οι εκπαιδευτικοί κλπ., γιατί ο αριθμός τους το αποκλείει, αλλά οι πιο ικανοί. Η επετηρίδα να μπορεί να προσδίδει κάποια μόρια, όχι όμως καθοριστικά για την επιλογή.


Πάντως είμαι σίγουρος πως αν κάποιος από τους επιστολογράφους σας αρρωστήσει, δεν θα ήθελε να «πέσει στα χέρια» κάποιου ιατρού διορισμένου με μόνο κριτήριο την υπομονή να περιμένει μερικά χρόνια στη λίστα.


ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΝΤΑΒΛΟΥΡΟΣ Ιατρός εν αναμονή για ειδίκευση (κάποια χρόνια), Πάτρα


Οι αλλαγές στην εκπαίδευση και οι «αλογόμυγες»* Ο κ. Δ. Ν. Μαρωνίτης από το ύψος της έμμισθης στήλης του στην έγκριτη εφημερίδα σας, ασχολούμενος με το πρόσωπό μου και τις απόψεις που εκθέτω προσφάτως στα «Νέα» και από εικοσιπενταετίας και στο «Βήμα» περί τα εκπαιδευτικά, φαίνεται πως έχασε την αναγνωστική του δεινότητα, τη μόνη που πιστοποιούσε η πλούσια συνταξιοδοτούμενη ήδη εμπειρία του.


Ανέγνω αλλ’ ου κατέγνω ότι προτείνω την ίδρυση Τμημάτων Καθηγητών Μ.Ε. στις Φιλοσοφικές, Φυσικομαθηματικές κ.λ.π. σχολές και όχι εμβαλωματικά προγράμματα. Ως συνταξιούχο δεν αντιλαμβάνομαι γιατί τον πειράζει να χάσουν τα άλλα Τμήματα των Φιλοσ. Σχολών (π.χ. τα «Κλασσικά») τις μεγάλες μάζες των φοιτητών.


Ανέγνω αλλ’ ου κατέγνω ότι δεν έγραψα πως δεν διδάσκεται στα Α.Ε.Ι. Αρχαία Ελληνική Λογοτεχνία από Μετάφραση. Ισχυρίστηκα πως μόνο ο Φ. Κακριδής κι εγώ διδάξαμε Μέθοδο, Διδακτική της Διδασκαλίας του μαθήματος «Αρχαία Ελλ. Γραμματεία από Μετάφραση» στη Μέση Εκπαίδευση. Γκέκε; Εγώ, ως εικός, περιορίστηκα στο Αρχαίο Δράμα.


Και βέβαια ένα τέτοιο μάθημα έχει σκοπό παιδαγωγικό, μεθοδολογικό και πραγματολογικό, άρα είναι μάθημα Ειδικής Διδακτικής.


Οσον αφορά την Τέχνη του Λόγου, για την οποία κόπτεται ο κ. Δ. Ν. Μαρωνίτης, και δη του μεταφρασμένου Λόγου, ναι, εγώ το περυσινό χειμερινό εξάμηνο δίδαξα (φοβάμαι για πρώτη φορά στα Α.Ε.Ι.) «Θεωρία της Μεταφρασεολογίας του Αρχαίου Δράματος» και «Συγκριτική Μεταφρασμένου Τραγικού Λόγου».


Οσο για τις δικές μου μεταφράσεις (σε ανύποπτο χρόνο ο κ. Δ. Ν. Μαρωνίτης στο «Βήμα» είχε χαρακτηρίσει τις πρωτόλειες «Ικέτιδες» του Αισχύλου που είχα τυπώσει «σχεδόν τέλεια» μετάφραση) θα συνεχίζουν να παίζονται μακάρι και σωρηδόν, αφού ζητιούνται και τραβιούνται. Πειράζει;


Το αν και πόσο τις θεωρώ εξαίρεση ένα έχω να καταθέσω, ότι, όταν έγραφα το ισχύον διδακτικό βιβλίο «Δραματική ποίηση» της Γ’ Γυμνασίου, συμπεριέλαβα τις μεταφράσεις του Γρυπάρη και του Θρ. Σταύρου κι όχι τις δικές μου!


Οσο δε για τον χαρακτηρισμό μου εν επικεφαλίδι ως Αλογόμυγας, ε, αυτόν τον σωκρατικό χαρακτηρισμό δεν τον επιστρέφω, τον κρατώ ασμένως, αφού, ως γνωστόν, η αλογόμυγα, ο οίστρος, συνοδεύει πάντα τους εμπνευσμένους και μανικούς, οι οποίοι κάθονται στα καπούλια των μουλαριών και των βοδιών και δεν τους αφήνουν να τους πάρει ο ύπνος, χωρίς, δυστυχώς, και να τα εμποδίζουν να κλωτσάνε στον αέρα και στο βρόντο.


ΚΩΣΤΑΣ ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ


Σημ. Σύνταξης: «Το Βήμα» έλαβε την παραπάνω επιστολή στις 11.8.1997.


ΤΟ ΒΗΜΑ δημοσιεύει επιστολές αναγνωστών για συγκεκριμένα θέματα, με τον όρο ότι είναι ενυπόγραφες. Για τον λόγο αυτόν οι επιστολογράφοι πρέπει να σημειώνουν και τον αριθμό του τηλεφώνου, μέσω του οποίου η Γραμματεία της Συντάξεως θα μπορεί να ελέγξει το γνήσιο της επιστολής. Ανευ των στοιχείων αυτών η δημοσίευση καθίσταται αδύνατη. Η Σύνταξη διατηρεί το δικαίωμα να συντομεύει τα κείμενα. Οι επιστολές με την ένδειξη «για δημοσίευση» μπορούν να αποστέλλονται μέσω Fax, στο (01) 3239.097 / μέσω Internet Ε-Mail: tovima@dolnet.gr