Λονδίνο, Ιούλιος 2025. Το Στάδιο Wembley πάλλεται από τον ήχο και την ενέργεια περισσότερων από 80.000 θεατών. Οι Oasis επιστρέφουν στη σκηνή, σχεδόν δύο δεκαετίες μετά τη διάλυσή τους, και το κοινό ζει μια στιγμή που την περίμενε με ανυπομονησία για πολύ καιρό. Στις VIP θέσεις, μια παρουσία τραβά τα βλέμματα: ο Τομ Κρουζ, χαμογελαστός και χαλαρός, δίπλα στην καλλονή ηθοποιό Ανα ντε Αρμας.

Οι δυο τους απολαμβάνουν τη συναυλία σαν παλιοί φίλοι, ανταλλάσσοντας βλέμματα και σχόλια, ενώ γύρω τους ο χώρος σείεται από τους ροκ ήχους. Η στιγμή έχει τη δική της σημειολογία. Κάποτε, στα ντουζένια της κόντρας τους με το Χόλιγουντ, οι αδελφοί Γκάλαχερ είχαν πει βαριές κουβέντες για τον Κρουζ, χρησιμοποιώντας βαρείς χαρακτηρισμούς και λέγοντας ότι δεν έχει παίξει ούτε σε μία καλή ταινία σε όλη του την καριέρα. Εκείνος, ωστόσο, βρέθηκε εκεί για να τους χειροκροτήσει στο ήδη μυθικό comeback τους. Μια εικόνα συμφιλίωσης και, ίσως, υπέρβασης παλιών μικροτήτων.

Η μεγάλη είδηση, ωστόσο, δεν έχει να κάνει με τη βρετανική μπάντα αλλά με το φημολογούμενο ειδύλλιο του χολιγουντιανού θρύλου με την αμερικανοκουβανή σταρ. Η σύνδεσή τους δεν είναι τυχαία. Γνωρίστηκαν μέσα από την προετοιμασία για το «Deeper», μια περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας που θα γυριστεί σε σκηνοθεσία του Νταγκ Λάιμαν.

Από τότε που άρχισαν να συνεργάζονται, οι κοινές τους εμφανίσεις πληθαίνουν – από ιδιωτικές εξορμήσεις στο Βερμόντ μέχρι πιο δημόσιες εκδηλώσεις όπως η συναυλία στο Wembley. Ο σκανδαλοθηρικός Τύπος έχει ήδη αποφασίσει ότι εδώ υπάρχει ένας έρωτας μεγάλος, αλλά και οι δύο δείχνουν αποφασισμένοι να μην επιβεβαιώσουν τίποτα και να αφήσουν τις φήμες να οργιάζουν.

Πριν από λίγες ημέρες, το όνομά του συζητήθηκε πάλι, για τον λόγο ότι ο Τομ Κρουζ φέρεται να απέρριψε την ευκαιρία να λάβει από τον πρόεδρο των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, μία από τις υψηλότερες καλλιτεχνικές διακρίσεις στη χώρα, και δεν θα βρεθεί εφέτος μεταξύ των honorees του Kennedy Center. Στον 63χρονο σταρ των ταινιών «Mission: Impossible» προσφέρθηκε η περίβλεπτη αυτή τιμή, αλλά απείχε διακριτικά, λόγω φόρτου εργασίας, σύμφωνα με πολλούς υπαλλήλους του Κέντρου Κένεντι που μίλησαν στην εφημερίδα «The Washington Post».

Σε σκηνή από την ταινία «Επικίνδυνη Αποστολή: Η Έσχατη Τιμωρία» που έσπασε ταμεία αυτό το καλοκαίρι. Photo Paramount Pictures – Skydance Media-AFP-Visualhellas

Για τον Κρουζ, άλλωστε, η δημόσια εικόνα του είναι πάντα αποτέλεσμα προσεκτικού ελέγχου, όπως ακριβώς και οι ταινίες του.

Σήμερα, οι μεγάλοι κινηματογραφικοί σταρ της γενιάς του σπανίζουν. Πολλοί έχουν στραφεί σε τηλεοπτικές σειρές ή μικρότερες παραγωγές, άλλοι έχουν δει το κοινό τους να μειώνεται δραματικά.

Ο Τομ Κρουζ, όμως, παραμένει στην κορυφή, και μάλιστα κάθεται ολομόναχος στον θρόνο του. Η αφοσίωσή του στο ρεαλιστικό υπερθέαμα είναι μοναδική. Δεν υπάρχει πιο μεγάλο όνομα που να εκτελεί μόνος του τα πιο παράτολμα stunts: από το να κρέμεται στο κενό έξω από ένα Airbus A400M, μέχρι να οδηγεί μοτοσικλέτα στον γκρεμό και να πέφτει με αλεξίπτωτο. Οι σκηνές του δεν είναι αποτέλεσμα κατορθωμάτων που τα πραγματοποιούν κασκαντέρ ή των θαυμάτων που φέρνουν εις πέρας οι μετρ στα ειδικά εφέ, αλλά πραγματικού μόχθου και ρίσκου.

Παράλληλα, με την Cruise/Wagner Productions και μετέπειτα με την ΤC Productions είχε τον πλήρη δημιουργικό έλεγχο στις περισσότερες ταινίες του, από το σενάριο μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια του μοντάζ και της καμπάνιας προβολής. Αυτό σημαίνει ότι κάθε έργο που έφερε το όνομά του προοριζόταν να «γεμίζει αίθουσες» και να προσφέρει μια εμπειρία που δύσκολα μεταφέρεται σε οθόνη τηλεόρασης ή κινητού.

Oι χρυσοφόρες μπίζνες ενός superstar

Ο Τόμας Κρουζ Μέιποθερ IV γεννήθηκε το 1962 στο Σίρακιουζ της Νέας Υόρκης. Μεγάλωσε σε μια οικογένεια με οικονομικές δυσκολίες και, όπως έχει δηλώσει, με έναν πατέρα που τον φοβόταν και δεν τον εμπιστευόταν. Μέχρι τα 14 του είχε φοιτήσει σε 15 διαφορετικά σχολεία, λόγω των συνεχών μετακινήσεων της οικογένειας. Αρχικά σκέφτηκε να γίνει ιερέας, αλλά η γνωριμία με το θέατρο σε λύκειο της Οτάβα στον Καναδά άλλαξε τον προσανατολισμό του.

Στα 18 του μετακόμισε στη Νέα Υόρκη και λίγο αργότερα στο Λος Αντζελες, αναζητώντας ρόλους. Το κινηματογραφικό του ντεμπούτο το έκανε το 1981 με το «Ατέλειωτη αγάπη», αλλά η πρώτη του έκρηξη αναγνωρισιμότητας ήρθε το 1983 με το «Οι πονηρές μπίζνες ενός πρωτάρη» και την εμβληματική πλέον σκηνή όπου χορεύει με πουκάμισο, σλιπάκι και κάλτσες το κομμάτι «Old Time Rock & Roll» των Bob Seger & The Silver Bullet Band.

Η δεκαετία του ’80 του χάρισε ρόλους-σταθμούς: το «Top Gun» του 1986, που τον μετέτρεψε σε παγκόσμιο αστέρα, «Το Χρώμα του Χρήματος», την ίδια χρονιά, δίπλα στον Πολ Νιούμαν, «Ο άνθρωπος της βροχής» το 1988 με τον Ντάστιν Χόφμαν, που κέρδισε Οσκαρ Καλύτερης Ταινίας, και το «Γεννημένος την 4η Ιουλίου» το 1989, που του χάρισε Χρυσή Σφαίρα και υποψηφιότητα για Οσκαρ.

Με την Κέλι Μακ Γκίλις στο πρώτο Top Gun. Photo AFP-Visualhellas

Στα 90s, η φήμη του παγιώθηκε με το «Zήτημα Τιμής» (1992), τη «Συνέντευξη με έναν βρικόλακα» (1994), το «Τζέρι Μαγκουάιρ» (1996) και, φυσικά, το πρώτο «Mission: Impossible» (Επικίνδυνη Αποστολή), την ίδια χρονιά. Εκεί άρχισε και η μετάβασή του από πρωταγωνιστή σε δημιουργό, αναλαμβάνοντας ρόλο παραγωγού και χτίζοντας ένα franchise που θα τον συνόδευε για τα επόμενα τριάντα χρόνια.

Η προσωπική του ζωή υπήρξε εξίσου πολυσυζητημένη με την καριέρα του. Οι γάμοι του με τις Μίμι Ρότζερς, Νικόλ Κίντμαν και Κέιτι Χολμς απασχόλησαν τα media, όπως και η σχέση του με τη Σαϊεντολογία. Ωστόσο, παρά τις αντιπαραθέσεις και τα πρωτοσέλιδα, ο Κρουζ καταφέρνει να διατηρεί την επαγγελματική του εικόνα αλώβητη, κρατώντας πάντα την κινηματογραφική του δραστηριότητα στο επίκεντρο.

Αν υπάρχει ένας ρόλος που συμπυκνώνει την ουσία του Τομ Κρουζ, είναι αυτός του Ιθαν Χαντ στο franchise της «Επικίνδυνης Αποστολής». Από το 1996 μέχρι και το 2025, ο χαρακτήρας του πέρασε από κλασικές κατασκοπικές ιστορίες σε περίτεχνα κινηματογραφικά επιτεύγματα δράσης. Κάθε «επεισόδιο» ήταν και μία αφορμή για τον Κρουζ να δοκιμάσει νέα όρια – τόσο σωματικά όσο και κινηματογραφικά.

Το εφετινό «Επικίνδυνη Αποστολή: Η Εσχατη Τιμωρία» θεωρείται το κύκνειο άσμα του action κινηματογραφικού έπους, με παγκόσμιες εισπράξεις που πλησιάζουν τα 600 εκατομμύρια δολάρια (και οι οκτώ ταινίες της σειράς έχουν συγκεντρώσει άνω των 4,74 δισ. δολ.). Αν είναι πράγματι το τέλος, ο Κρουζ φεύγει όντας στην κορυφή, αφήνοντας πίσω του μια κληρονομιά που δύσκολα θα επαναληφθεί.

Στην πρεμιέρα της ταινίας «Θανάσιμη Εκδίκηση – Μέρος Πρώτο» στο Άμπου Ντάμπι τον Ιούνιο του 2023. Photo Credits: Anadolu via AFP-Visualhellas

Κι όμως, ο αγέραστος σταρ δεν δείχνει καμία διάθεση να μειώσει ταχύτητα. Στα επόμενα σχέδιά του ξεχωρίζει το προαναφερθέν «Deeper», μια sci-fi περιπέτεια με στοιχεία ψυχολογικού θρίλερ, όπου ένας αστροναύτης αποφασίζει να καταδυθεί σε μια ανεξερεύνητη τάφρο και έρχεται αντιμέτωπος με ακραίες συνθήκες και μεταφυσικά φαινόμενα. Υπάρχει το «Les Grossman», που τον επαναφέρει στον πιο εκκεντρικό χαρακτήρα της καριέρας του, αυτόν που έπαιξε στην κωμωδία «Τροπική καταιγίδα» (2008).

Συζητιέται έντονα ένα πιθανό «Top Gun 3», ενώ στον ορίζοντα βρίσκεται και μια συνεργασία με τον Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιαρίτου για ένα φιλόδοξο φιλμ που θα συνδυάζει δράμα και θέαμα. Και, βεβαίως, υπάρχει η πολυσυζητημένη σύμπραξη με τη NASA και τη SpaceX για το πρώτο μεγάλου μήκους φιλμ που θα γυριστεί εν μέρει στο Διάστημα – μια ιδέα που μόνο ο Κρουζ θα τολμούσε να κυνηγήσει.

Σε μια πρόσφατη δήλωσή του, είπε: «Θέλω το κοινό να παίρνει αυτό για το οποίο πλήρωσε – και κάτι παραπάνω». Αυτή η φιλοσοφία, μαζί με την εμμονή του στη λεπτομέρεια, εξηγεί γιατί, στα 63 του χρόνια, εξακολουθεί να τρέχει, να πηδά από αεροπλάνα και να μας κάνει να μένουμε άφωνοι με την ενέργεια και τις ικανότητές του.

Στην εποχή του streaming και της άμεσης κατανάλωσης περιεχομένου, ο Τομ Κρουζ επιμένει να μας θυμίζει ότι η σκοτεινή αίθουσα, ο συντονισμός της ανάσας του κοινού και η μεγάλη οθόνη με τα υπερσύγχρονα συστήματα ήχου είναι εμπειρίες που πάντα θα μας αποζημιώνουν.