Ο Τζέιμς Μποντ ετοιμάζεται να αναλάβει ξανά δράση σε λίγους μήνες και το μεγάλο ερώτημα που συνοδεύει την επιστροφή του πιο διάσημου μυστικού πράκτορα στις κινηματογραφικές αίθουσες δεν είναι ποια αποστολή θα κληθεί να εκτελέσει αυτή τη φορά υπό την υπηρεσία του στέμματος αλλά τι πρόκειται να συμβεί στη Sony Pictures, τα στούντιο της οποίας φιλοξενούν τα γυρίσματα της δημοφιλούς παγκοσμίως σειράς ταινιών από το 2006.
Το «Spectre» είναι η τελευταία από μια σειρά τεσσάρων ταινιών που περιλαμβάνεται στη συμφωνία ανάμεσα στη Sony και στις Metro-Goldwyn-Mayer και EON Productions, τις εταιρείες που κατέχουν τα πνευματικά δικαιώματα για τις παραγωγές του Μποντ, και κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος ότι θα συνεχιστεί καθώς μετά την τεράστια εμπορική και εισπρακτική επιτυχία των ταινιών ο ανταγωνισμός για τη διεκδίκηση του νέου συμβολαίου προοιωνίζεται ιδιαίτερα σκληρός. Σε συνέντευξή του ο πρόεδρος της Sony Pictures Τομ Ρόθμαν έδωσε ένα πρώτο στίγμα της υφέρπουσας ατμόσφαιρας λέγοντας ότι «η πραγματικότητα είναι πως η Sony είχε μια φανταστική διαδρομή με τον Τζέιμς Μποντ και σίγουρα θα μπούμε στην κούρσα του ανταγωνισμού (για την επαναδιεκδίκηση των κινηματογραφικών δικαιωμάτων) αλλά, ας είμαστε ειλικρινείς, το ίδιο θα κάνουν και όλοι οι άλλοι στην αγορά».

Δύσκολη περίοδος


Η πιθανή λήξη της σύμβασης διανομής του Μποντ, επισημαίνει ο βρετανικός Τύπος, έρχεται σε μια δύσκολη στιγμή για τη Sony Pictures, τη θυγατρική εταιρεία του ιαπωνικού κολοσσού των ηλεκτρονικών ειδών που μόλις πρόσφατα κατάφερε να ανακάμψει από τις καταστροφικές επιθέσεις στον κυβερνοχώρο της που δέχθηκε τον περασμένο Νοέμβριο. Τότε μια ομάδα χάκερ με την ονομασία «Φύλακες της Ειρήνης» εισέβαλε στα ηλεκτρονικά αρχεία της εταιρείας και δημοσιοποίησε απόρρητες πληροφορίες, όπως τα προσωπικά στοιχεία των υπαλλήλων αλλά και των οικογενειών τους, ηλεκτρονικά μηνύματα μεταξύ των εργαζομένων, τους μισθούς των στελεχών της, ακόμη και αντίγραφα ταινιών που ως τότε δεν είχαν δοθεί στην κυκλοφορία. Η ζημιά που υπέστη η εταιρεία ήταν μεγάλη, αλλά έκτοτε έχουν εφαρμοσθεί σχέδια αναδιάρθρωσης, μεταξύ των οποίων ήταν και η τοποθέτηση του Ρόθμαν στο τιμόνι της Sony Pictures, ο οποίος αντικατέστησε την Εϊμι Πασκάλ.
Ωστόσο, πηγές που είναι σε θέση να γνωρίζουν αφήνουν να εννοηθεί ότι ακόμη και στην περίπτωση που τα στούντιο της Sony Pictures χάσουν τα δικαιώματα διανομής, ο αντίκτυπος δεν θα είναι τόσο μεγάλος για την εταιρεία καθώς έχει μειωθεί το ποσοστό της στα εμπορικά δικαιώματα των δημοφιλών κινηματογραφικών έργων, άρα και η έκθεσή της σε μια πιθανή μη ανανέωση. Ειδικότερα, ενώ στο «Casino Royale» και στο «Quantum of Solace» τα έσοδα από τα δικαιώματα εκμετάλλευσης των ταινιών ανέρχονταν στο 50%, στο «Skyfall» και στο πολυαναμενόμενο «Spectre» η συμμετοχή της έχει μειωθεί στο 20%.
Σε κάθε περίπτωση, όμως, η Sony δεν πρόκειται να εγκαταλείψει την κούρσα του ανταγωνισμού. Πολλοί είναι, από την άλλη, οι επίδοξοι μνηστήρες που θα ήθελαν… να σερβίρουν στο κινηματογραφικό κοινό το αγαπημένο «χτυπημένο, όχι ανακατεμένο» μαρτίνι του Μποντ. «Δεν υπάρχει στούντιο στον κόσμο που δεν θέλει να έχει τις ταινίες του Μποντ» δηλώνει σε βρετανική εφημερίδα ο Πολ Ντεργκαραμπέντιαν, αναλυτής μέσων ενημέρωσης της εταιρείας Rentrak, η οποία παρακολουθεί τις επιδόσεις του box office, των εισιτηρίων που «κόβονται» στις κινηματογραφικές αίθουσες. Δύο ωστόσο προκρίνονται ως βασικότεροι υποψήφιοι, οι 21 Century Fox και Warner Brothers, που ήδη είναι στενοί συνεργάτες της Metro-Goldwyn-Mayer.


Metro-Goldwyn-Mayer
Από την επιτυχία στη χρεοκοπία

Την τελευταία λέξη στην υπόθεση των δικαιωμάτων διανομής των νέων ταινιών του Τζέιμς Μποντ θα έχει σε κάθε περίπτωση η Metro-Goldwyn-Mayer. Η ιστορική εταιρεία τηλεοπτικών και κινηματογραφικών θεαμάτων ιδρύθηκε το 1924 και έχει καλύψει μια σημαντική διαδρομή με μεγάλες επιτυχίες αλλά και πολλές δυσκολίες.
Χρόνο με τον χρόνο πολλές εισπρακτικές αποτυχίες και κακές αποφάσεις διαχείρισης αύξησαν τα χρέη της στο τεράστιο ποσό των 4 δισ. δολαρίων και η άλλοτε ισχυρή MGM εισήλθε σε μια δύσκολη μάχη για την επιβίωσή της. Τελικά στα τέλη του 2010 υπέβαλε αίτηση πτώχευσης και πολλές από τις δραστηριότητές της πάγωσαν ή αναβλήθηκαν.
Ωστόσο, καθώς η MGM προχωρούσε τον δύσβατο δρόμο των οικονομικών δυσκολιών και της χρεοκοπίας, φρόντισε να διατηρήσει αλώβητα τα δικαιώματα διανομής των ταινιών του Τζέιμς Μποντ και μιας ακόμη εισπρακτικής (απ’ ό,τι θα αποδεικνυόταν μελλοντικά) επιτυχίας, της τριλογίας The Hobbit, που βασίστηκε στα διάσημα βιβλία του Τζ. Ρ. Ρ. Τόλκιν.
Οταν τελικά η θρυλική εταιρεία, που ευθύνεται για τις χρυσές κινηματογραφικές δεκαετίες του Χόλιγουντ 1930 και 1940, κατάφερε να ανακάμψει από τη χρεοκοπία, εξέτασε το ενδεχόμενο μιας δημόσιας προσφοράς των μετοχών της, ωστόσο και αυτό το σχέδιο πάγωσε, προτιμώντας να επικεντρωθεί στην αύξηση και στη βελτίωση των τηλεοπτικών και κινηματογραφικών παραγωγών της.
Η Sony είχε πάντα μια πολύπλοκη σχέση με την MGM την τελευταία δεκαετία. Οταν η ιαπωνική εταιρεία οδήγησε μια κοινοπραξία που αγόρασε την εταιρεία πριν από μία δεκαετία αντί 5 δισ. ευρώ, ήθελε να χρησιμοποιήσει την τεράστια ταινιοθήκη της MGM για να ενισχύσει την ελκυστικότητα των οικιακών συστημάτων ψυχαγωγίας τεχνολογίας Blu-ray τα οποία έμελλε να αντικαταστήσουν τα DVD.
Η MGM διαθέτει τη μεγαλύτερη βιβλιοθήκη ταινιών του Χόλιγουντ με περίπου 4.000 τίτλους: παράλληλα με τη σειρά του Τζέιμς Μποντ κατέχει και άλλες κλασικές ταινίες που σημείωσαν τεράστια επιτυχία, όπως «Ο καλός, ο κακός και ο άσχημος», «Η σιωπή των αμνών», «Οι 12 ένορκοι» κ.ά.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ