Σημαντική αύξηση καταγράφει τα τελευταία χρόνια ο αριθμός των καταναλωτών που προσφεύγουν στον Μεσολαβητή Τραπεζικών – Επενδυτικών Υπηρεσιών (ΜΤΕΥ) για την επίλυση των διαφορών τους με τις τράπεζες. Πρόκειται για ανεξάρτητο θεσμό με αποστολή την αμερόληπτη και εχέμυθη εξέταση των παραπόνων που δέχεται από ιδιώτες, επαγγελματίες και μικρές επιχειρήσεις για επενδυτικές ή τραπεζικές υπηρεσίες. Παρά τη μείωση των συναλλαγών λόγω της κρίσης, το 2014 καταγράφηκε εν νέου άνοδος της ζήτησης για τις υπηρεσίες του ΜΤΕΥ.

Η διαδικασία
Οπως επισημαίνει ο κ. Δημήτρης Παυλάκης, επικεφαλής του θεσμού, τα γραπτά αιτήματα – παράπονα πέρυσι αυξήθηκαν κατά 20,75%, ενώ την ίδια περίοδο τα θέματα που παρακολουθεί η Τράπεζα της Ελλάδος παρουσίασαν αύξηση της τάξεως του 42,9%. Πολύ σημαντικό, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι το γεγονός ότι ο μέσος χρόνος εξέτασης των ζητημάτων μειώθηκε στις 35 ημέρες, βελτιωμένος κατά 34% σε σχέση με το 2013.
Ο ΜΤΕΥ εξετάζει διαφορές που ανακύπτουν από την παροχή τραπεζικών υπηρεσιών (καταθέσεις, δάνεια, κάρτες κ.τ.λ.) αλλά και επενδυτικών υπηρεσιών (μετοχές, αμοιβαία κεφάλαια, ομόλογα κ.τ.λ.) που προσφέρονται από τράπεζες ή επενδυτικές εταιρείες οι οποίες συμμετέχουν ή συνεργάζονται με τον θεσμό και είναι εγκατεστημένες στην Ελλάδα.
Η διαδικασία υποβολής ενός παραπόνου γίνεται σε τρία βήματα.

Πρώτο βήμα:
Υποβολή του θέματος στον προϊστάμενο της αρμόδιας για τη συναλλαγή υπηρεσίας της τράπεζας ή της επενδυτικής εταιρείας ο οποίος κανονικά θα απαντήσει μέσα σε 10 εργάσιμες ημέρες.

Δεύτερο βήμα:
Αν η απάντηση δεν είναι ικανοποιητική ή δεν υπάρχει απάντηση σε αυτό το διάστημα, ο καταναλωτής θα πρέπει να απευθυνθεί εγγράφως στην Υπηρεσία Εξυπηρέτησης Πελατών της τράπεζας ή στην επενδυτική εταιρεία. Κανονικά θα απαντήσουν εγγράφως σε 10 εργάσιμες ημέρες.

Τρίτο βήμα:
Στην πλειονότητά τους οι διαφορές επιλύονται από την τράπεζα ή την επενδυτική εταιρεία. Παρ’ όλα αυτά, αν η απάντηση δεν είναι ικανοποιητική ή αν περάσουν οι 10 εργάσιμες χωρίς απάντηση, τότε το θέμα υποβάλλεται εγγράφως στον ΜΤΕΥ το αργότερο μέσα σε έναν μήνα από την απάντηση της Υπηρεσίας Πελατών ή από την πάροδο των 10 εργασίμων ημερών χωρίς απάντησή της.

Εφόσον μπορεί να εξετάσει το θέμα, απευθύνεται στην τράπεζα ή στην επενδυτική εταιρεία για να πληροφορηθεί την άποψή της και με απόλυτη εχεμύθεια και σε εύλογο χρόνο προτείνει τη φιλική διευθέτηση της διαφοράς επιδιώκοντας να συμβιβάσει τα δύο μέρη. Αν τα μέρη αποδεχθούν την πρότασή του, η διαδικασία ολοκληρώνεται.

Αν δεν επιτευχθεί συμβιβασμός, ο ΜΤΕΥ διατυπώνει αιτιολογημένη έγγραφη σύσταση προς τα δύο μέρη με βάση την ισχύουσα νομοθεσία, τις αρχές καλής επιχειρηματικής πρακτικής και κάθε σχετικό κώδικα δεοντολογίας.
Η σύσταση αυτή δεν είναι δεσμευτική και μπορεί κάθε μέρος να τη δεχθεί ή να την απορρίψει εγγράφως. Αν η σύσταση του ΜΤΕΥ δεν γίνει δεκτή, τότε είναι αναπόφευκτη η προσφυγή στα αρμόδια δικαστήρια.
Σημειώνεται ότι η διαδικασία εξέτασης παραπόνων από τον ΜΤΕΥ σε καμία περίπτωση δεν διακόπτει ή αναστέλλει τις νόμιμες προθεσμίες για προσφυγή στη Δικαιοσύνη.
ΣΥΜΨΗΦΙΣΜΟΣ ΟΦΕΙΛΩΝ
Χρεώθηκε λογαριασμός για πληρωμή δανείου
Οι παραπονούμενοι είναι και οι δύο άνεργοι και λαμβάνουν επίδομα πρόνοιας για τα δύο ανήλικα τέκνα τους.
Η τράπεζα προέβη στον συμψηφισμό του συνολικού υπολοίπου του κοινού τους λογαριασμού με οφειλή τους από καταναλωτικό δάνειο. Ωστόσο, το ποσό που βρισκόταν στον λογαριασμό προερχόταν αποκλειστικά από διαδοχικές καταθέσεις του επιδόματος.
Οι παραπονούμενοι προσέφυγαν με επιστολή τους στο Γραφείο του Μεσολαβητή ζητώντας τον αντιλογισμό.
Η τράπεζα στην απαντητική της επιστολή διευκρινίζει ότι οι ίδιοι την είχαν εξουσιοδοτήσει να χρεώνει τον εν λόγω λογαριασμό για την πληρωμή των δόσεων του καταναλωτικού τους δανείου.

Μετά την παρέμβαση του ΜΤΕΥ η τράπεζα προχώρησε στην αποσύνδεσή του από το δάνειο, στον αντιλογισμό του ποσού των επιδομάτων των 1.129 ευρώ και στην πίστωσή του στον λογαριασμό αυτόν.

ΣΥΝΔΡΟΜΗ ΚΑΙ ΕΠΙΤΟΚΙΟ
Δεν μειώθηκε το επιτόκιο της πιστωτικής
Ο παραπονούμενος τηρούσε τον λογαριασμό μισθοδοσίας του στην τράπεζα και είχε στην κατοχή του πιστωτική κάρτα η οποία ήταν συνδεδεμένη με τον εν λόγω λογαριασμό.
Η διαμαρτυρία του αφορούσε την άρνηση της τράπεζας για αντιλογισμό των ετήσιων συνδρομών της κάρτας, όπως και τη μη ανταπόκρισή της για μείωση του επιτοκίου της, όπως είχε εξαγγελθεί, ζητώντας να του επιστραφούν αναδρομικά οι επιπλέον επιβαρύνσεις που είχε χρεωθεί.
Η τράπεζα μετά την παρέμβαση του Γραφείου του Μεσολαβητή ενημέρωσε τον παραπονούμενο ότι η ένταξή του στο πρόγραμμα προνομίων που απορρέουν από τον μισθοδοτικό λογαριασμό έγινε τον Νοέμβριο του 2014 χωρίς αναδρομική ισχύ και ως εκ τούτου δεν είναι εφικτή η επιστροφή των συνδρομών. Ωστόσο ανταποκρίθηκε σε μείωση του επιτοκίου της πιστωτικής του κάρτας.
ΣΤΕΓΑΣΤΙΚΟ
Επιστροφή εξόδων ασφάλισης
Ο παραπονούμενος στο έγγραφο αίτημά του στον Τραπεζικό Μεσολαβητή διαμαρτύρεται για την απόφαση της τράπεζας να αυξήσει το ασφαλιζόμενο κεφάλαιο του στεγαστικού του δανείου από τις 162.000 στις 210.000 ευρώ.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την αντίστοιχη αύξηση των ασφαλίστρων που πληρώνει για το πρόγραμμα ασφάλισης του συγκεκριμένου δανείου.
Με την παρέμβαση του Μεσολαβητή η τράπεζα με επιστολή της ενημέρωσε ότι σε ένδειξη καλής θέλησης απεδέχθη το ασφαλιζόμενο κεφάλαιο να αυξηθεί μόνο κατά 5.000 ευρώ, με την προϋπόθεση της προσθήκης συγκεκριμένου όρου. Επιπλέον δέχθηκε την ακύρωση του ασφαλιστηρίου της τράπεζας και τον αντιλογισμό μέρους των ασφαλίστρων ποσού ύψους 367,62 ευρώ.

ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ
Χρέωση καταθετικού λογαριασμού

Ο παραπονούμενος λαμβάνει κάθε μήνα τη σύνταξή του από το Ηνωμένο Βασίλειο και πιστώνεται ο λογαριασμός που τηρούσε σε τράπεζα προτού αυτή συγχωνευθεί με άλλη.
Η πρώτη τράπεζα δεν χρέωνε προμήθεια για την ως άνω μεταφορά. Ωστόσο η νέα τράπεζα στην οποία μεταφέρθηκε ο πελάτης χωρίς να το επιλέξει μετά την εξαγορά της τράπεζας με την οποία συνεργαζόταν προέβη σε χρέωσή του.
Ο παραπονούμενος επανειλημμένως έχει απευθυνθεί στην τράπεζα γραπτώς αλλά δεν έχει λάβει καμία απάντηση. Τελικώς αποφάσισε να απευθυνθεί στον Μεσολαβητή.
Μετά την παρέμβαση του θεσμού η τράπεζα προχώρησε στον αντιλογισμό της χρεωθείσας προμήθειας. Παράλληλα τον ενημέρωσε για το τιμολόγιο χρεώσεων που ισχύει από εδώ και στο εξής.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ