Στο εχθρικό περιβάλλον των πόλεων όλο και περισσότεροι ποδηλάτες κάνουν καθημερινά την εμφάνισή τους. Οδηγοί αυτοκινήτων παραβιάζουν τα φανάρια, τα λεωφορεία δεν τους προσέχουν, άλλοι οδηγοί πιέζουν για προσπέραση και ο ποδηλάτης πρέπει να έχει τις αισθήσεις τεταμένες για να παραμείνει ασφαλής. Αν υπήρχαν όμως «έξυπνες» μανσέτες με ενσωματωμένο GPS που και θα προειδοποιούν αλλά και θα κατευθύνουν μέσω δονήσεων τον αναβάτη δίχως να αποσπούν την προσοχή του, τα πράγματα θα ήταν πιο εύκολα.
Και αυτό δεν είναι ιδέα αλλά μια πραγματική επιχείρηση. «Στόχος μας είναι να συμφιλιώνουμε την καθημερινή μας ζωή με την τεχνολογία. Με το Path Light θέλουμε ποδηλάτες και οδηγοί να μιλούν πια την ίδια γλώσσα» περιγράφει στο «Βήμα» ο κ. Αλέξανδρος Χριστόπουλος, συνιδρυτής της HumanElectric, ο οποίος χάρη σε αυτή την ιδέα πήρε το εισιτήριο για το μεταπτυχιακό πρόγραμμα MBA International με κατεύθυνση «Καινοτομία και Επιχειρηματικότητα».
Βιώσιμα πρότζεκτ


Υλοποιήσιμα και βιώσιμα επιχειρηματικά πρότζεκτ έγιναν τα δύο τελευταία χρόνια το «όχημα» για 22 νέους ανθρώπους ώστε να λάβουν υποτροφίες, συνολικής αξίας 240.000 ευρώ, για το IMBA. Το κοινό όραμα για την ενίσχυση της νεανικής επιχειρηματικότητας οδήγησε σε μια καινοτόμο σύμπραξη του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, της ΜΚΟ «Industry Disruptors – Game Changers» (ID-GC) και της φαρμακευτικής εταιρείας MSD.

«Στοχεύοντας στη δημιουργία μιας νέας κουλτούρας στο επιχειρείν μέσα από την εκπαίδευση, αλλά και θέλοντας να κρατήσουμε τους νέους ανθρώπους με ιδέες και όραμα στην Ελλάδα, πήραμε αυτή την πρωτοβουλία που αγκαλιάστηκε αμέσως και από τις δύο πλευρές. Ο οικονομικός αντίκτυπος που ήδη φαίνεται αποδεικνύει την αξία της συνεργασίας»
αναφέρει στο «Βήμα» ο κ. Μιχάλης Στάγκος, συνιδρυτής των ID-GC.
Σήμερα η HumanElectric προχωρεί στο επόμενο βήμα, που περιλαμβάνει «έξυπνες» στολές εργασίας για απαιτητικά εργασιακά περιβάλλοντα, όπως εργοτάξια, ορυχεία και λιμάνια. «Θα φτάναμε σε αυτό το στάδιο ακόμη και αν δεν έκανα αυτό το μεταπτυχιακό πρόγραμμα, όμως θα χρειαζόμασταν σαφώς περισσότερο χρόνο. Για μια νεοφυή επιχείρηση, που χαρακτηρίζεται από ευελιξία και ταχύτητα, αυτό μπορούσε να αποβεί μοιραίο» λέει ο κ. Χριστόπουλος. Ο ίδιος, χημικός μηχανικός με 10ετή εμπειρία στην αγορά εργασίας, παραδέχεται πως «πριν το πρόγραμμα δεν μπορούσα να σταθώ ως επιχειρηματίας».
Προερχόμενη από τον χώρο της έρευνας, η Αννα Κασιμάτη είδε στο IMBA μια ευκαιρία να μετατρέψει την ιδέα της σε υγιή και δυναμική εταιρεία. Πέρα από τις ευρύτερες γνώσεις, «με την καθοδήγηση καταξιωμένων επαγγελματιών και καθηγητών μπόρεσα να επανεξετάσω και να βελτιώσω το επιχειρηματικό μοντέλο και πλάνο στο οποίο βασίζονται η λειτουργία και η ανάπτυξη της εταιρείας» εξηγεί μιλώντας στο «Βήμα» εκ της isMOOD, την οποία δημιούργησε με δύο συνεργάτες το 2013.
Δραστηριοποιούνται στη συλλογή και ανάλυση δεδομένων από τα social media και άλλες διαδικτυακές πηγές, όπως sites, blogs, forums, προσφέροντας ένα έξυπνο εργαλείο λήψης επιχειρηματικών αποφάσεων στις σύγχρονες εταιρείες. Οπως λέει, αποτέλεσε τον συνδετικό κρίκο μεταξύ εταιρείας και προγράμματος. «Ολες οι γνώσεις που λάμβανα μεταφέρονταν και εφαρμόζονταν απευθείας στην εταιρεία ενισχύοντας έτσι το προφίλ και τις δεξιότητες όλων των συνιδρυτών. Το δίκτυο και οι ευκαιρίες που μου δόθηκαν βοήθησαν πολύ την προώθηση και προβολή της εταιρείας στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό» επισημαίνει.
Ενα ευρύ δίκτυο από καθηγητές και μέντορες, έμπειρους στον τομέα της επιχειρηματικότητας, βρίσκεται στη διάθεση των υποτρόφων, όχι μόνο για να προσφέρουν γνώσεις αλλά και για να συμβάλουν στην επίλυση πρακτικών προβλημάτων. «Εψαχνα λύσεις καθημερινά σε ζητήματα που προέκυπταν καθώς η εταιρεία τρέχει παράλληλα με το πρόγραμμα» αναφέρει ο Παναγιώτης Μήτσιος, υπότροφος και συνιδρυτής της Bluperty.
Από τη θεωρία στην πράξη


Οταν, π.χ., χρειάστηκε να προσλάβουν εργαζομένους, δεν είχαν ιδέα πώς να κάνουν την κατάλληλη επιλογή. Η λύση δόθηκε μέσα από το πρόγραμμα. «Στηρίξαμε αποφάσεις όπως αν θα πρέπει να αναπτύξουμε την τεχνολογία μας εντός εταιρείας ή μέσω outsourcing σε γνώσεις που πήρα μέσα από τα μαθήματα και τις προσωπικές επαφές με καθηγητές και συμφοιτητές» περιγράφει. Ιδέα τους, να φέρουν την τεχνολογία στο real estate. Πρόκειται για μια πλατφόρμα αγοραπωλησίας ακινήτων (αντίστοιχες υπάρχουν μόνο στις ΗΠΑ) με απλή και διαφανή διαδικασία μέσω ηλεκτρονικών διαγωνισμών.
Οταν ο Παναγιώτης, μηχανικός που έχει εργαστεί στον κατασκευαστικό κλάδο, υπέβαλε αίτηση για την υποτροφία, η εταιρεία υπήρχε ήδη. Στον χρόνο που πέρασε ξεπεράστηκαν διάφορα εμπόδια, τεχνολογικά και νομικά, με αποτέλεσμα σήμερα η Bluperty να είναι έτοιμη να λανσαριστεί και αναζητεί χρηματοδότηση. Ως μέρος του προγράμματος, «η επιχειρηματική μας ιδέα έγινε αντικείμενο ομαδικών εργασιών με συμφοιτητές μας, προέκυψαν νέες ιδέες και λύσεις. Χάρη στο IMBA φτιάξαμε μια ομάδα με πολλές δεξιότητες. Ξεκινήσαμε δύο άτομα και γίναμε πέντε» λέει.
Ιδέες και ρεαλισμός
«Χωρίς την υποτροφία ποιοτικά θα ήμασταν χαμηλότερα»
Μια προσωπική και συγχρόνως ομαδική ευκαιρία αποτέλεσε η υποτροφία για τον αρχιτέκτονα Μιχάλη Στουπάκη. «Ηταν μια ευκαιρία γιατί δεν θα μπορούσα οικονομικά να αντεπεξέλθω στο κόστος του μεταπτυχιακού, όμως προτού κάνω αίτηση το συζητήσαμε όλοι μαζί, δεδομένου ότι χρειάζεται να αφιερώνω στα μαθήματα πολύ χρόνο, σταθμίσαμε τα οφέλη και καταλήξαμε ότι θα μας βοηθήσει» περιγράφει στο «Βήμα» ο ένας εκ των πέντε ιδρυτών της City Tales, που βρίσκεται σε στάδιο αναζήτησης χρηματοδότησης.
Μέσα από μια mobile εφαρμογή (η πρώτη της έκδοση θα κυκλοφορήσει τον Μάιο) μετατρέπουν τους περιπάτους κατοίκων και τουριστών σε ξενάγηση. Αξιοποιώντας δεδομένα για δημοφιλείς προορισμούς της Αθήνας διαμορφώνουν διαδρομές που περνούν από κτίρια που παρουσιάζουν ενδιαφέρον, ιστορικό και αρχιτεκτονικό, με έξυπνες πληροφορίες, ακόμη και ανθρώπινες ιστορίες. Η ιδέα άρχισε να σχηματοποιείται πριν από ενάμιση χρόνο και σχεδόν παράλληλα με την έναρξη των μαθημάτων απέκτησε νομική μορφή.

«Ο χρόνος των μαθημάτων είναι ουσιαστικά δουλειά για την ίδια την εταιρεία»
λέει. Συγχρόνως οι γνώσεις που αποκτά μεταδίδονται στην ομάδα και την ενθαρρύνουν. Οταν στο πλαίσιο των εργασιών δοκιμάζεται με επιτυχία η βιωσιμότητα της εταιρείας, αποτελεί επιβεβαίωση για όλους. «Δεν ξέρω αν θα βρισκόμασταν στο ίδιο στάδιο αν δεν είχα πάρει την υποτροφία, σίγουρα όμως ποιοτικά θα ήμασταν χαμηλότερα» τονίζει ο Μιχάλης.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ