Στη δημιουργία νέων αναγκών επενδύει η ηλεκτρονική βιομηχανία

Οι τηλεοράσεις υπερυψηλής ευκρίνειας έγιναν ανάρπαστες κατά τη διάρκεια αυτών των γιορτών στις Ηνωμένες Πολιτείες

Οι τηλεοράσεις υπερυψηλής ευκρίνειας έγιναν ανάρπαστες κατά τη διάρκεια αυτών των γιορτών στις Ηνωμένες Πολιτείες. Αλλά και τα έξυπνα κινητά πουλήθηκαν σαν καραμέλες στην Κίνα. Και φυσικά υπάρχουν και οι ταμπλέτες και ασφαλώς οι νέες ηλεκτρονικές συσκευές που «φοριούνται», οι πωλήσεις των οποίων εξακολουθούν να βρίσκονται σε έντονα ανοδική πορεία σε όλες τις αγορές του πλανήτη – κυρίως σ’ αυτές της Δύσης. Και όμως, τα νέα που έρχονται από την παγκόσμια Ενωση Ηλεκτρονικών Ειδών Ευρείας Κατανάλωσης (CEA) είναι εξόχως ανησυχητικά: η αύξηση των πωλήσεων στον κλάδο επιβραδύνεται διαρκώς μήνα με τον μήνα. Τη χρονιά που πέρασε, παρά τα πάμπολλα «μπλιμπλίκια» με τις πολυπληθείς παραλλαγές τους που κυκλοφόρησαν, αυξήθηκαν μόλις κατά 1%.
Τα διάφορα ηλεκτρονικά εφευρήματα εξακολουθούν να καταναλώνονται μεν σαν φιστίκια στις διεθνείς αγορές, αλλά η φρενίτιδα της ζήτησης που χαρακτήριζε τον κλάδο την τελευταία δεκαετία μοιάζει σιγά-σιγά να εκλογικεύεται. Τα σημάδια του καταναλωτικού κορεσμού είναι πλέον εμφανή. Από την άλλη πλευρά, ο ανηλεής ανταγωνισμός συμπιέζει σημαντικά τις τιμές, κάτι που είναι προς όφελος βεβαίως των καταναλωτών αλλά όχι και των επιχειρηματικών ομίλων που κατασκευάζουν τα κάθε λογής «γκατζετάκια». Διότι η κάμψη της ζήτησης και η πτώση των τιμών ροκανίζουν τον τζίρο των επιχειρήσεων του κλάδου.
Καινούργια προϊόντα


Στην ετήσια Διεθνή Εκθεση Ηλεκτρονικών Ευρείας Κατανάλωσης, που διοργανώθηκε την περασμένη εβδομάδα στο Λας Βέγκας των Ηνωμένων Πολιτειών, οι πρωταγωνιστές του κλάδου παραδέχθηκαν ότι το χειρότερο που θα μπορούσαν να πράξουν θα ήταν να αντιμετωπίσουν την κατάσταση μοιρολατρικά και να αρκεστούν στην αναιμική ανάπτυξη του κλάδου. Ηδη από την περασμένη Κυριακή η ειδικευμένη στον κλάδο αμερικανική εταιρεία ερευνών GfK είχε επισημάνει τη λύση στο πρόβλημα, που δεν είναι άλλη από την επινόηση νέων, καινοτόμων ηλεκτρονικών! Καινούργιων γκάτζετ, δηλαδή, που είτε θα εξυπηρετούν κάποιες ανάγκες των καταναλωτών είτε θα τους δημιουργούν νέες ανάγκες τις οποίες θα πρέπει «οπωσδήποτε» να εξυπηρετούν!

«Παρατηρούμε ότι το τεχνολογικό περιβάλλον του καταναλωτή, κυρίως σε ό,τι αφορά την οικία του, περιλαμβάνει ένα τεράστιο πλήθος καινοτομιών. Στις ανεπτυγμένες αγορές η συντριπτική πλειονότητα των οικιών διαθέτει τεχνολογικά προηγμένες συσκευές τηλεοράσεων και έξυπνα κινητά τηλέφωνα. Η προσοχή των κατασκευαστών πρέπει να μεταφερθεί σε νέες κατηγορίες συσκευών. Σε καινοτομίες που θα είναι ικανές να αντιμετωπίσουν τον κορεσμό της αγοράς. Δεν είναι λύση να αντιμετωπίζει κανείς τις ανεπτυγμένες αγορές απλώς ως το ένα τρίτο των αγορών στο σύνολό τους και να επιδιώκει να προωθήσει τα παλαιά προϊόντα του στα άλλα δύο τρίτα των αγορών, σε όσους καταναλωτές δηλαδή δεν τα έχουν αποκτήσει ακόμη»
τόνισε ο Σόουν Ντιουμπράβακ, διευθύνων σύμβουλος της CEA.
Το μέλλον είναι εδώ


Στη Διεθνή Εκθεση του Λας Βέγκας παρουσιάστηκαν χιλιάδες καινοτομίες και νέα γκατζετάκια, πολλά από τα οποία δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει την εμπορική τους περιπέτεια. Πολλές από τις καινοτόμες αυτές συσκευές είναι εφευρέσεις νεοφυών εταιρειών – και οι ειδικοί θεωρούν ότι η διαπίστωση αυτή αποτελεί υπόσχεση για τον κλάδο. Συγκεκριμένα εφέτος ο αριθμός των startups που εξέθεσαν τα προϊόντα τους στην Εκθεση αυξήθηκε κατά… 57% συγκριτικά με πέρυσι – οι νεοφυείς εταιρείες έφθασαν τις 375!
Είναι προφανές ότι το μέλλον (σε ό,τι αφορά βεβαίως τα ηλεκτρονικά) είναι εδώ. Ωστόσο, «μόνο επτά είδη ηλεκτρονικών συσκευών καλύπτουν το 80% της παγκόσμιας ζήτησης και των δαπανών των καταναλωτών για τέτοιου είδους εξοπλισμό» τονίζει μιλώντας στον απεσταλμένο των «Financial Times» στο Λας Βέγκας ο Ντιουμπράβακ της CEA. «Ο τζίρος που έκανε το 2014 ο κλάδος αυξήθηκε μόλις κατά 1% και έφθασε σε 1,024 τρισ. δολάρια. Η αύξηση ήταν μικρότερη από την αύξηση 2% που είχε σημειώσει το 2013, αλλά ο κλάδος πήγε πολύ καλύτερα από το 2012, όταν εμφάνισε κάμψη 1% συγκριτικά με το 2011» προσέθεσε ο επικεφαλής της Ενωσης.

Η μάχη της ίντσας
Στο επίκεντρο έξυπνα κινητά αλλά και τηλεοράσεις

Τα έξυπνα κινητά παραμένουν στην κορυφή των αγορών ηλεκτρονικών συσκευών συγκεντρώνοντας μερίδιο που φθάνει στο ένα τρίτο του συνολικού τζίρου του κλάδου (πάνω από 300 δισ. δολάρια, δηλαδή). Ο αριθμός των συσκευών που πωλούνται εξακολουθεί να αυξάνεται (κατά περίπου 28% το 2014 και οι ειδικοί της Ενωσης Ηλεκτρονικών Ειδών Ευρείας Κατανάλωσης προβλέπουν αύξηση 19% εφέτος). Η αύξηση των εσόδων όμως από τις πωλήσεις smartphones δεν είναι ανάλογη. Και αυτό επειδή πέφτουν οι τιμές τους!
Η Ενωση προβλέπει συγκεκριμένα αύξηση του τζίρου των κατασκευαστών από τις πωλήσεις smartphones μόλις κατά 9% το 2015. Πέρυσι ο τζίρος είχε αυξηθεί κατά 13%, ενώ το 2013 (σημειωτέον ότι πρόκειται για χρονιά κατά την οποία ο κλάδος ηλεκτρονικών συσκευών σημείωσε πτώση στο σύνολό του) ο τζίρος των smarpthones είχε κάνει άλμα 30% συγκριτικά με το 2012. Η εξήγηση όλων αυτών έχει να κάνει με το απλό στατιστικό γεγονός ότι την τελευταία πενταετία η μέση τιμή ενός έξυπνου κινητού τηλεφώνου υποχώρησε από τα 440 στα 275 δολάρια!
Οι ειδικοί αποδίδουν την κατάρρευση της μέσης τιμής του smartphone κατά 37,5% από το 2009 στη δυναμική είσοδο νέων «παικτών» στην αγορά όπως είναι οι Xiaomi και Coolpad. Μόλις την περασμένη εβδομάδα η Xiaomi ανακοίνωσε ότι το 2014 πούλησε 61 εκατομμύρια τηλέφωνα, υπερτριπλάσια των 18,7 εκατομμυρίων που είχε πουλήσει το 2013. Τον Δεκέμβριο του 2014 η κινεζική εταιρεία ανακοίνωσε ότι συγκέντρωσε 1 δισ. δολάρια για να επεκταθεί σε νέες αγορές.
Ωραίες οι καινοτόμες συσκευές που ανοίγουν νέους ορίζοντες στους καταναλωτές. Προτιμότερες είναι ωστόσο οι καινοτόμες προτάσεις που εξελίσσουν και αναβαθμίζουν τις ήδη καταξιωμένες στην καταναλωτική συνείδηση συσκευές, αυτές δηλαδή που βελτιώνουν τον βαθμό μιας πάγιας, καθημερινής απόλαυσης. Γι’ αυτό και οι ειδικοί δεν εκπλήσσονται από την τεράστια επιτυχία που γνωρίζουν οι τηλεοράσεις υπερυψηλής ευκρίνειας 4Κ – πέρυσι πούλησαν 1,3 εκατ. τεμάχια στις ΗΠΑ, πολύ περισσότερα από όσα προέβλεπαν οι ειδικοί της παγκόσμιας Ενωσης Ηλεκτρονικών Ειδών Ευρείας Κατανάλωσης.
Εφέτος η Ενωση προβλέπει να πωληθούν στις ΗΠΑ 4 εκατ. τηλεοπτικές συσκευές υπερυψηλής ευκρίνειας, ενώ για το 2016 οι πωλήσεις ίσως φθάσουν τα 10 εκατομμύρια. «Οι προοπτικές των νέων τηλεοράσεων μοιάζουν εκπληκτικές σε χώρες όπως οι ΗΠΑ αλλά και η Κίνα όπου οι καταναλωτές ζητούν τεράστιες οθόνες σε τιμή κάτω των 1.000 δολαρίων. Διότι σήμερα οι 60 ίντσες είναι οι… 50 ίντσες τού χθες» δήλωσε στους «Financial Times» ο Στιβ Κένιγκ της Ενωσης.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk