«Δεν γράφω ούτε σχόλια, ούτε γνώμες, ούτε προσωπικές απόψεις. Πάντα πίστευα και συνεχίζω να πιστεύω ότι ο ρόλος μας δεν είναι να κρίνουμε. Είμαι δημοσιογράφος, όχι δικαστής. Αρκούμαι στο να διηγούμαι τα γεγονότα. Τα γεγονότα όπως συμβαίνουν, όπως είναι». Με αυτά τα λόγια η ρωσίδα δημοσιογράφος Αννα Πολιτκόφσκαγια έδινε το στίγμα της. Αυτά τα λόγια όμως δεν κατάφεραν να τη σώσουν. Η δολοφονία της είναι που ενέπνευσε τον ιταλό θεατρικό συγγραφέα της νεότερης γενιάς Στέφανο Μασίνι να συνθέσει ένα παζλ με αφορμή τα γραπτά, τις συνεντεύξεις και τελικά την ίδια της τη ζωή με τον τίτλο «Ανεπίδεκτη διόρθωσης».
Με τον τρόπο του κατάφερε να παρουσιάσει μια διαφορετική –ξεχασμένη μερικές φορές –οπτική της δημοσιογραφίας. Οταν το πάθος και η πένα ανατρέπουν καταστάσεις και οδηγούν ακόμη και στον θάνατο. Οι παραστάσεις ξεκινούν στο τέλος Σεπτεμβρίου.
Τι περιλαμβάνει το έργο; Μια ενέδρα των Ρώσων στο Κουρτσαλόι της Τσετσενίας, τις συνεντεύξεις της σε έναν ρώσο στρατιώτη, σε έναν τσετσένο γιατρό, στον αρχηγό των ανταρτών στο θέατρο Ντουμπρόβκα στη Μόσχα, σε έναν ανώτατο αξιωματικό στο Χατούνι της Τσετσενίας, την ομηρεία στο Μπεσλάν της Οσετίας, την επίσκεψη στο βομβαρδισμένο προαύλιο του προεδρικού μεγάρου στο Γκρόζνι, μια τηλεφωνική συνομιλία με τον γιο της, θραύσματα από γραπτά, σκέψεις και εξομολογήσεις της. Και όλα αυτά περνούν μέσα από την ελλειπτική γραφή του Μασίνι φτιάχνοντας το σκηνικό της ζωής και του θανάτου της.
Ποια είναι –ποια ήταν


Η Αννα Πολιτκόφσκαγια γεννήθηκε στις 30 Αυγούστου 1958 στη Νέα Υόρκη από γονείς καταγόμενους από τη σοβιετική Ουκρανία. Σπούδασε δημοσιογραφία στο κρατικό πανεπιστήμιο της Μόσχας, από όπου αποφοίτησε το 1980, και ξεκίνησε να αρθρογραφεί. Συγγραφέας και δημοσιογράφος, μέσα από τα γραπτά της εξέθετε τη βαρβαρότητα του Κρεμλίνου υπό την ηγεσία του Βλαντίμιρ Πούτιν για τον πόλεμο κατά της Τσετσενίας, ερχόμενη σε ρήξη μαζί τους. Η πολυβραβευμένη δημοσιογράφος ταξίδεψε πάνω από 40 φορές στην Τσετσενία, ενώ αναμείχθηκε σε διαπραγματεύσεις για απελευθέρωση ομήρων (Νορντ – Οστ 2002, Μπεσλάν, 2004).
Επεσε θύμα απαγωγής, δηλητηρίασης και τελικά δολοφονήθηκε στις 7 Οκτωβρίου του 2006, στην είσοδο της πολυκατοικίας όπου διέμενε στη Μόσχα, ανήμερα της 54ης επετείου γενεθλίων του Πούτιν, λίγο προτού δώσει στη δημοσιότητα έρευνα για τις πρακτικές βασανισμού που χρησιμοποιούνταν από τις τσετσενικές αρχές. Δίπλα στο πτώμα της βρέθηκαν τέσσερις κάλυκες και ένα περίστροφο Μακάροφ, το χαρακτηριστικό όπλο των κατά παραγγελία δολοφονιών στη Ρωσία. Γεννημένος το 1975 στη Φλωρεντία, όπου και συνεχίζει να ζει, ο Μασίνι έχει ξεχωρίσει στη σύγχρονη δραματουργία και έχει βραβευθεί. Το 2007 ολοκλήρωσε το έργο-αφιέρωμα στη μνήμη της Αννας Πολιτκόφσκαγια, το οποίο και διασκευάστηκε για τη μεγάλη οθόνη. Υπήρξε επίσης βοηθός του Ρονκόνι στο Πίκολο Τεάτρο.

Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

Μετάφραση: Δημήτρης Αλεξάκης
Σκηνοθεσία: Μιχάλης Κοιλάκος
Συνεργάτης σκηνοθέτης: Μαρία Χανδρά
Σκηνικά-κοστούμια: Μαρίζα Σουλιώτη
Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου
Φωτισμοί: Αλίκη Δανέζη-Knutsen
Βίντεο προβολές: Ειρήνη Στείρου
Κίνηση: Μαργαρίτα Τρίκκα
Ηχητικός σχεδιασμός: Γιάννης Χρυσογόνου
Παίζουν: Τάνια Παλαιολόγου, Μιχάλης Κοιλάκος

πότε & πού:

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων (ΚΕΤ) Κύπρου 91Α και Σικίνου, Κυψέλη τηλ. 213-0040.496, 6945 348.445
Πρεμιέρα: Δευτέρα 29 Σεπτεμβρίου. Παραστάσεις: κάθε Δευτέρα και Τρίτη ως 4/11/14. Ωρα έναρξης: 21.00

HeliosPlus