Κάπου εκεί έξω βρίσκεται κάποιος πρόθυμος να δαπανήσει 1 ευρώ τον μήνα για online παιχνίδια. Αυτός ο κάποιος σε τρία χρόνια από σήμερα εκτιμάται πως θα δαπανά τουλάχιστον 2 ευρώ τον μήνα για την ίδια ψυχαγωγία. Πουλώντας «αέρα», οι μεγάλες εταιρείες του τεχνολογικού κλάδου κερδίζουν εκατομμύρια ευρώ, τόσο από τους «εθισμένους» πελάτες τους όσο και από τις χρηματαγορές. Και βγαίνουν 1.000% κερδισμένες.
FarmVille, Angry Birds, Candy Crush Saga χαρακτηρίζονται η «ιερή τριάδα» των online παιχνιδιών. Τα συγκεκριμένα παιχνίδια έχουν εκατομμύρια φανατικούς χρήστες –πολλούς μάλιστα στην Ελλάδα –οι οποίοι αφιερώνουν χρόνο και χρήμα στο Facebook ή στις σχετικές εφαρμογές για smartphones και tablets προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις διαρκείς προκλήσεις που κρύβουν οι πίστες τους. Εξαργυρώνοντας την τελευταία τριετία την επιτυχία των παιχνιδιών τους, οι εταιρείες που τα δημιούργησαν είτε προχώρησαν στην εισαγωγή τους σε οργανωμένες αγορές είτε ακολούθησαν άλλες εμπορικές πολιτικές για να κομίσουν οφέλη, π.χ. σχεδίασαν προϊόντα που παραπέμπουν στα δημοφιλή ιντερνετικά παιχνίδια.
Ακολουθώντας αυτή την πεπατημένη, η King Digital Entertainment, η δημιουργός των δημοφιλών παιχνιδιών Candy Crush Saga και Pet Rescue Saga, εισήλθε μεσοβδόμαδα στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης αντλώντας περίπου μισό δισεκατομμύριο δολάρια. Πρόκειται για μια εταιρεία που το 2012 είχε κέρδη μόλις 7,8 εκατ. δολάρια, τα οποία το 2013 εκτινάχθηκαν στα 567,6 εκατ. δολάρια (ο τζίρος της ανήλθε στα 1,9 δισ. δολάρια). Σήμερα η χρηματιστηριακή αξία της King Digital Entertainment αγγίζει τα 7 δισ. δολάρια περίπου (όσο αξίζουν η ΔΕΗ και τα ΕΛΛΠΕ μαζί) και τα παιχνίδια-εφαρμογές «απασχολούν» περί τους 140 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες.
Αλλά για πόσο διάστημα μπορεί κάποιος να καλλιεργεί και να φροντίζει ένα εικονικό χωράφι, για πόσο χρόνο μπορεί να βρίσκει ενδιαφέρον στο να φτιάχνει τριάδες με όμοιες καραμέλες και γλυκίσματα ή να εκτοξεύει αγριοπούλια με σφεντόνες; Ο Γουόρεν Μπάφετ έχει δηλώσει ότι μια μετοχή την οποία δεν είσαι διατεθειμένος να κρατήσεις για δέκα χρόνια δεν επιτρέπεται να την κατέχεις ούτε για δέκα λεπτά. Τα ιντερνετικά παιχνίδια είναι σε μεγάλο βαθμό μόδα και ως εκ τούτου ξεφουσκώνουν με τον καιρό. Και μαζί τους ξεφουσκώνουν και τα κέρδη τους.
Είναι ενδεικτική η περίπτωση της εταιρείας Zynga, η οποία το 2009 δημιούργησε το FarmVille, παιχνίδι το οποίο στο απόγειό του βρέθηκε να έχει 80 εκατομμύρια ενεργούς παίκτες. Η Zynga εισήχθη στον τεχνολογικό δείκτη Nasdaq το 2011, με τιμή 9,24 δολάρια ανά μετοχή. Εφθασε ως τα 14,70 δολάρια ανά μετοχή στα μέσα του 2012 και σήμερα διαπραγματεύεται κοντά στα 5 δολάρια η μετοχή. Πιο απλά, όσοι επένδυσαν στη μεγάλη μελλοντική κερδοφορία της Zynga διαψεύστηκαν, καθώς η τεράστια επιτυχία των online παιχνιδιών της FarmVille και FarmVille 2 ήταν μη επαναλαμβανόμενη. Χρηματιστηριακά, η Zynga αξίζει σήμερα περίπου 4 δισ. δολάρια και κανείς δεν μπορεί να μιλά για αμελητέα αξία. Ωστόσο, όταν μπήκε στον Nasdaq η αξία της άγγιζε τα 8 δισ. δολάρια.
Σε κάθε περίπτωση, δεν είναι εύκολο να χαρακτηρίσει κανείς τις μετοχές των King Digital Entertainment και Zynga «φούσκες». Πρόκειται για δύο εταιρείες που πρωταγωνιστούν σε έναν κλάδο που έχει παγκοσμίως κύκλο εργασιών 30 δισ. ευρώ και δυνητικό πελατολόγιο 2,5 δισεκατομμυρίων χρηστών του Ιnternet. Μόνο οι καταγεγραμμένοι χρήστες των δύο αυτών εταιρειών ξεπερνούν το 10% του συνολικού αριθμού των χρηστών του Διαδικτύου. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνον ο τζίρος της αμερικανικής αγοράς online παιχνιδιών αυξήθηκε την περίοδο 2008-2013 κατά 183,1% σε μέσα επίπεδα, μεγέθυνση που δεν έχει προηγούμενο.
Σύμφωνα με μετριοπαθείς εκτιμήσεις, η εξάπλωση των smartphones και tablets, καθώς και η διείσδυση των ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης θα έχουν ως αποτέλεσμα το 2017 ο τζίρος του online gaming παγκοσμίως να ανέλθει στα 72,9 δισ. ευρώ, δηλαδή να υπερδιπλασιαστεί σε σχέση με τα σημερινά επίπεδα. Και το γεγονός αυτό από μόνο του δείχνει πως την προσεχή τριετία θα επενδυθούν πολλά χρήματα στη σχετική αγορά.
Ο Μπέρτραντ Ράσελ υποστήριζε ότι το να είσαι ικανός να γεμίσεις τον ελεύθερο χρόνο σου ευφυώς είναι το τελευταίο προϊόν του πολιτισμού και πως ελάχιστοι άνθρωποι έχουν φτάσει σε αυτό το επίπεδο. Καθώς είχε προφανώς δίκιο, η βιομηχανία του online gaming θα εξακολουθήσει να ανθεί, εκμεταλλευόμενη εκείνους που πληρώνουν αφειδώς για να ξεκλειδώνουν πίστες στα κινητά τους…

*Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 30 Μαρτίου 2014

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ