Τα εργοτάξια στους οδικούς άξονες της χώρας στήνονται ξανά, οι εργασίες προχωρούν και τα κατασκευαστικά μέτωπα αναμένεται να αναπτυχθούν πλήρως ως την άνοιξη, δουλεύοντας όμως υπό ασφυκτικές προθεσμίες, αφού τα έργα θα πρέπει να τελειώσουν ως το τέλος του 2015 για να προλάβουν την εκπνοή του ΕΣΠΑ. Σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ, που εκπονήθηκε για λογαριασμό του υπουργείου Υποδομών η επανεκκίνηση των έργων θα δημιουργήσει 18.000-25.000 νέες θέσεις εργασίας για το σύνολο της περιόδου κατασκευής, ενώ θα οδηγήσει σε αύξηση του ΑΕΠ κατά 1,5%.
Επένδυση-«κράχτης»
Οι άξονες αποτελούν τη μεγαλύτερη επένδυση που γίνεται αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα και η κατασκευή τους μπορεί να λειτουργήσει ως «κράχτης» για την επιστροφή της χώρας στο διεθνές οικονομικό περιβάλλον. Σύμφωνα με κοινοτικά στελέχη, αυτή η εξέλιξη είναι κεφαλαιώδους σημασίας για τη διεθνή επενδυτική κοινότητα, αφού βλέπει τις μεγαλύτερες τράπεζες και τις μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρείες της Ευρώπης και της Ελλάδας να παίρνουν εκ νέου ρίσκο στη χώρα. «Είναι κάτι που διαβάζουν οι “έξω”. Βλέπουν σοβαρές και μεγάλες εταιρείες μέσα σε αυτό το δύσκολο οικονομικό κλίμα να πιστεύουν στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας» σημειώνει κοινοτικός αξιωματούχος.
Οπως αναφέρει, η ανάληψη 30ετούς επιχειρηματικού κινδύνου αποτελεί επιτυχία για τη χώρα και αναγνωρίζεται ως τέτοια, ενώ κάνει σινιάλο και σε άλλους επενδυτές ξαναζεσταίνοντας νέα έργα παραχώρησης, όπως το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης και η ζεύξη της Σαλαμίνας. Οπως εκτιμά, ως την άνοιξη αυτή το θετικό κλίμα θα αρχίσει να φαίνεται ακόμη περισσότερο εντός και εκτός Ελλάδας.
Το βασικότερο στοιχείο όμως είναι, όπως μεταδίδουν στελέχη του υπουργείου Υποδομών, η ανάπτυξη της περιφέρειας, αφού οι οδικοί άξονες θα αλλάξουν την εικόνα μιας χώρας κομμένης στα δύο και θα απεγκλωβίσουν τη Δυτική Ελλάδα, κάτι που θα έχει πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα στην οικονομία, αφού θα έρθει να «απελευθερώσει» δυναμικό που ήταν καταδικασμένο για δεκαετίες.
Το άλλο πλεονέκτημα είναι η οδική ασφάλεια, καθώς με τους νέους άξονες θα έχουμε μεγάλη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και θα σωθούν ζωές, ενώ το ταξίδι θα γίνει ταχύτερο, αφού στη διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη θα εξοικονομηθούν τουλάχιστον 45 λεπτά της ώρας, ενώ ο συνδυασμός της Ολυμπίας οδού και της Ιόνιας οδού θα φέρει την πρωτεύουσα από τα Ιωάννινα σε απόσταση τρεισήμισι ωρών.
Στο μισό τα έσοδα


Είναι ενδεικτικό ότι τα έσοδα από διόδια ύψους 37 δισ. ευρώ που αναμένονταν για το σύνολο των έργων εκτιμώνται σήμερα σε μόλις 15 δισ. ευρώ, ενώ οι εκτιμήσεις των εσόδων όλων των αυτοκινητοδρόμων μειώθηκαν από 50% ως 60% (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου από 6,4 δισ. ευρώ σε 3 δισ. ευρώ, Ολυμπία οδός από 14,4 δισ. σε 5,4 δισ. ευρώ, Ε65 από 2,7 δισ. σε 0,8 δισ., Νέα οδός από 14 δισ. σε 5,2 δισ. ευρώ).
Με την περικοπή και τη μετάθεση τεχνικών έργων, το συνολικό κόστος μειώθηκε από 8,6 δισ. ευρώ σε 6,4 δισ. ευρώ. Αυτό χρειάστηκε να γίνει διότι τα δάνεια των τραπεζών μειώθηκαν από 3 δισ. ευρώ σε 1,5 δισ. ευρώ, ενώ τα έσοδα από διόδια, αντί 2,2 δισ. ευρώ για την περίοδο της κατασκευής, τελικά δεν θα είναι περισσότερα από 700 εκατ. ευρώ. Το κενό της χρηματοδότησης θα καλυφθεί με την αύξηση της κοινοτικής συνδρομής σε 2,2 δισ. ευρώ, της κρατικής συμμετοχής σε 1,7 δισ. από 1,5 δισ. ευρώ, και με χαμηλότοκο δάνειο της ΕΤΕπ ύψους 650 εκατ. ευρώ (ήδη εκταμιεύθηκαν 300 εκατ. ευρώ).
Τα κομμένα τμήματα


Οσον αφορά τα κομμένα τμήματα, το υπουργείο Υποδομών προγραμματίζει για τους επόμενους μήνες να δημοπρατήσει το τμήμα της Ολυμπίας οδού Πάτρα – Πύργος και Καλό Νερό – Τσακώνα ως δημόσιο έργο, με προϋπολογισμό 300 εκατ. ευρώ (το ενδιάμεσο τμήμα Πύργος – Καλό Νερό απαιτεί νέα χάραξη λόγω ακύρωσης των περιβαλλοντικών όρων του από το ΣτΕ).
Αντίστοιχα στον Ε65, σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Υποδομών, το τμήμα της παράκαμψης Λαμίας ως τον κόμβο Καρπενησίου μπορεί να δημοπρατηθεί άμεσα. Στη συνέχεια εκτιμάται ότι το τμήμα ως την Ξυνιάδα μπορεί να δημοπρατηθεί ως το 2015 και να παραδοθεί ως το 2018 για να ενωθεί με το κυρίως τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Ξυνιάδα – Τρίκαλα που θα κατασκευαστεί με ευθύνη του παραχωρησιούχου ως το 2015. Αντίστοιχα, αν το τμήμα Τρίκαλα – Καλαμπάκα ενταχθεί στο ΣΕΣ, μπορεί να τελειώσει σε ενάμιση χρόνο. Αυτές οι αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν μέσα στο καλοκαίρι.
Καθότι οι περιβαλλοντικοί όροι του τμήματος Καλαμπάκα – Παναγιά (Εγνατία) κατέπεσαν στο ΣτΕ, το υπουργείο Υποδομών εξετάζει μια νέα, εναλλακτική χάραξη προς τον ανισόπεδο Κόμβο Βενέτικου, δηλαδή πιο κοντά στα Γρεβενά. Τα πλεονεκτήματα της νέας χάραξης είναι ότι απομακρύνεται από τη ζώνη της καφέ αρκούδας και ακολουθεί λιγότερο ορεινή διαδρομή, γεγονός που συνεπάγεται ευκολότερο και ίσως φτηνότερο έργο. Ωστόσο η μελετητική του ωρίμαση είναι μικρή και θα χρειαστεί χρόνο.
Κοινοτικοί κύκλοι σημειώνουν ότι αποτέλεσε μεγάλη επιτυχία για το κράτος η κατάργηση της επιδότησης λειτουργίας του Ε65, καθώς συνεπάγεται εξοικονόμηση τουλάχιστον 2 δισ. ευρώ για την περίοδο λειτουργίας από πλευράς Δημοσίου.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ