ΣΤΕΓΑΣΤΙΚΑ ΔΑΝΕΙΑ διά πάσαν χρήσιν



H διατήρηση των επιτοκίων σε χαμηλά επίπεδα κάνει ελκυστική τη λήψη στεγαστικού δανείου για αγορά ακινήτου, είτε πρόκειται για πρώτη κατοικία, εξοχικό ή επένδυση, τροφοδοτώντας τη ζήτηση για αγορά ακινήτων παρά την άνοδο των τιμών τους. Για το 2005 η ζήτηση για στεγαστικά πρόκειται να διατηρηθεί σε υψηλά επίπεδα, καθώς οι ιδιώτες προτιμούν να «επενδύουν» το διαθέσιμο εισόδημά τους στην αποπληρωμή στεγαστικού δανείου παρά στην καταβολή ενοικίου. Εξάλλου οι μεταρρυθμίσεις στη φορολογία της ακίνητης περιουσίας από το 2006 έχουν ήδη δημιουργήσει μεγάλη κινητικότητα στην αγορά ακινήτων. Ταυτόχρονα, το βασικό επιτόκιο του ευρώ δεν προβλέπεται να αυξηθεί πριν από το τελευταίο τρίμηνο του 2005, ενώ δεν αναμένεται να υπάρξουν σημαντικές μεταβολές στον πληθωρισμό που θα οδηγήσουν σε σημαντική αύξηση των τραπεζικών επιτοκίων και ανάλογη μείωση της ζήτησης στεγαστικών δανείων.


Το σημερινό περιβάλλον των χαμηλών επιτοκίων δανεισμού και των ακόμη χαμηλότερων επιτοκίων καταθέσεων δημιουργεί συμφέρουσες συνθήκες για αγορά ακινήτου, είτε για κάλυψη στεγαστικών αναγκών είτε για επένδυση. Ιδιαίτερα, η τοποθέτηση σε ακίνητα για επένδυση συμφέρει από τη στιγμή που το κόστος δανεισμού είναι περίπου 4%, ενώ η ετήσια απόδοση των ακινήτων κυμαίνεται μεταξύ 4% και 6%, ανάλογα με την περιοχή και το είδος του ακινήτου. Επιπλέον οι τοποθετήσεις σε ακίνητα δημιουργούν υπεραξίες και κεφαλαιακά κέρδη. Οι τράπεζες ανταγωνίζονται έντονα μεταξύ τους στον τομέα της στεγαστικής πίστης, λόγω του χαμηλού κινδύνου επισφαλειών και του μακροχρόνιου ορίζοντα της χρηματοδότησης που χαρακτηρίζει τα συγκεκριμένα δάνεια και δημιουργεί ευκαιρίες ανάπτυξης σταυροειδών πωλήσεων. Για τους λόγους αυτούς οι τράπεζες υιοθετούν προωθητικές ενέργειες, όπως εκπτώσεις σε έξοδα, χαμηλά επιτόκια μεταφοράς υπολοίπου, δώρα και διαγωνισμούς, κ.ά., για να προσελκύσουν τους πελάτες στεγαστικών δανείων άλλων τραπεζών. H επιλογή στεγαστικού δανείου λοιπόν δεν είναι εύκολη υπόθεση. Πριν από την τελική απόφαση ο υποψήφιος δανειολήπτης θα πρέπει να κάνει έρευνα αγοράς, να πάρει προσφορές για τα ίδια δεδομένα, δηλαδή για ίδιο ποσό, τον ίδιο χρόνο εξόφλησης με κυμαινόμενο ή σταθερό επιτόκιο από όλες τις τράπεζες, καθώς και τα έξοδα για το συγκεκριμένο ποσό και τη διάρκεια, ώστε να έχει την ευχέρεια της σύγκρισης.


Γ. Αρώνης διευθυντής Λιανικής Τραπεζικής Alpha Bank.


Θ. Καλαντώνης αναπληρωτής γενικός διευθυντής Eurobank.


Τζούλη Αντωνακοπούλου επικεφαλής Διεύθυνσης Προϊόντων Ιδιωτών και Πωλήσεων Τράπεζας Πειραιώς.


Χρ. Μήτρεντσες β’ αντιπρόεδρος Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου.


Γρ. Τζανέτος διευθυντής Χορηγητικών Προϊόντων Τράπεζας Κύπρου.


Χρ. Ρακιτζόγλου επικεφαλής Διεύθυνσης Ανάπτυξης Προϊόντων HSBC.


A. Μούζας διευθυντής Στεγαστικής Πίστης NovaBank.


Φαίδρα Καλή επικεφαλής Διεύθυνσης Στεγαστικής Πίστης Citibank.