Με στόχο την απόλυτη διαφάνεια και μετά την σκανδαλώδη ανακατωσούρα που έλαβε χώρα κατά την διάρκεια της περσινής διαδικασίας για την επιλογή της ελληνικής ταινίας που θα εκπροσωπούσε την χώρα μας στη διαδικασία επιλογής υποψηφιοτήτων καλύτερης διεθνούς ταινίας των Οσκαρ 2025, σε τροποποιήσεις σχετικές με αυτή την διαδικασία προέβη φέτος το Υπουργείο Πολιτισμού.

Οι εν λόγω τροποποιήσεις δημοσιεύθηκαν στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (10 Ιουλίου 2025, Τεύχος δεύτερο Αριθμός φύλλου 3615) και ισχύουν από την τρέχουσα χρονιά. Η σημαντικότερη αλλαγή αφορά την σύνθεση των μελών της επιτροπής που θα αποφασίζει ποιά ελληνική ταινία κρίνεται κατάλληλη για την εκπροσώπηση της χώρας μας στα Οσκαρ, πληρώντας πάντα τις προϋποθέσεις που τίθενται από την Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών (Academy of Motion Picture Arts and Sciences – AMPAS).

Εν ολίγοις, τα μέλη αυτής της επιτροπής αυξάνονται από έξι σε έντεκα (11) και θα προέρχονται από όλους τους κλάδους του ελληνικού κινηματογραφικού χώρου. Η θητεία της Επιτροπής θα είναι ετήσια και τα μέλη της θα ορίζονται με απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού ως εξής:

Ένας (1) εκπρόσωπος του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας Α.Ε. – Creative Greece S.A. με τον αναπληρωτή του.

Ενας (1) εκπρόσωπος του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με τον αναπληρωτή του.

Ένας (1) εκπρόσωπος του Ελληνικού Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Λος Άντζελες (Los Angeles Greek FilmFestival) με τον αναπληρωτή του.

Ένας (1) εκπρόσωπος της Ένωσης Σκηνοθετών – Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου με τον αναπληρωτή του.

Ένας (1) εκπρόσωπος της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών με τον αναπληρωτή του.

Ένας (1) εκπρόσωπος του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών με τον αναπληρωτή του.

Ένας (1) εκπρόσωπος της Ένωσης Τεχνικών Ελληνικού Κινηματογράφου και Τηλεόρασης – Οπτικοακουστικού Τομέα με τον αναπληρωτή του.

Ένας (1) εκπρόσωπος της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου με τον αναπληρωτή του.

Ένας (1) εκπρόσωπος του Συνδέσμου Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Έργων με τον αναπληρωτή του.

Ένας (1) εκπρόσωπος της Ένωσης Παραγωγών Έργων Επικοινωνίας (PACT) με τον αναπληρωτή του.

Ένας (1) εκπρόσωπος της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδας με τον αναπληρωτή του.

Σύμφωνα με το ΦΕΚ, ο έλεγχος της συνδρομής των κριτηρίων επιλεξιμότητας κάθε κινηματογραφικού έργου το οποίο συμμετέχει στη διαδικασία επιλογής της ελληνικής υποψηφιότητας θα πραγματοποιείται (όπως πάντα) από τη Διεύθυνση Παραστατικών Τεχνών και Κινηματογράφου του Υπουργείου Πολιτισμού και υπάλληλος της ίδιας Διεύθυνσης θα εκτελεί χρέη Γραμματέα της επιτροπής (που επίσης θα ορίζεται με τον αναπληρωτή του/της).

Εφόσον στο πρόσωπο κάποιου από τα ορισμένα μέλη της επιτροπής συντρέξει εκ των υστέρων κώλυμα συμμετοχής λόγω εμπλοκής του σε κινηματογραφικό έργο που λαμβάνει μέρος στη διαδικασία επιλογής, το εν λόγω μέλος ενημερώνει αμελλητί τον/την Πρόεδρο της Επιτροπής, που καλεί αντί αυτού τον αναπληρωτή του.

Θυμίζουμε ότι η ταινία «Φόνισσα» της Εύας Νάθενα ήταν η ταινία που ψηφίστηκε πέρσι από την… τρίτη (και τελευταία) γνωμοδοτική επιτροπή του Υπουργείου Πολιτισμού ως η ελληνική ταινία που θα μπορούσε να εκπροσωπήσει την χώρα μας κατά τη διαγωνιστική διαδικασία των βραβείων Oσκαρ 2025, όπως και έγινε.

Η απόφαση είχε παρθεί την Τρίτη 11 Σεπτεμβρίου 2024 και η «Φόνισσα» ήταν η μόνη ταινία που υπήρχε για ψηφοφορία αφού οι παραγωγοί και σκηνοθέτες όλων των υπόλοιπων (περισσότερων από 20) ταινιών τις είχαν αποσύρει μετά το σκάνδαλο της ακύρωσης της αρχικής επιτροπής του ΥΠΠΟ.

Η απόφαση απόσυρσης των ταινιών από τους παραγωγούς και σκηνοθέτες τους, έκανε δακτυλοδεικτούμενη την «Φόνισσα» που ήταν η μόνη ταινία η οποία είχε παραμείνει εντός διαδικασίας και που καλώς είχε παραμείνει, γιατί οι ίδιες οι ταινίες δεν φταίνε σε τίποτα αν δεν υπάρχει καλή συνεννόηση και λογική ανάμεσα στους ανθρώπους που έχουν την ευθύνη για την μελλοντική πορεία των ελληνικών κινηματογραφικών έργων σε πολύ σημαντικούς θεσμούς όπως τα βραβεία Οσκαρ.

Σε κάθε περίπτωση, καθώς πλέον τα μέλη της επιτροπής καλύπτουν όλους τους χώρους που αφορούν την δημιουργία κινηματογραφικού έργου στην Ελλάδα, πρόκειται για μια πραγματικά πολύ καλή κίνηση του Υπουργείου Πολιτισμού, μέσω της οποίας όλα δείχνουν ότι θα μειωθούν σημαντικά τα ενδεχόμενα «παρεξηγήσεων» που πέρσι έκαναν την χώρα μας διεθνώς ρεζίλι.