Ιδιαίτερη έμφαση στην αναβάθμιση των υποδομών της Βόρειας Ελλάδας έδωσε ο Πρωθυπουργός στο πλαίσιο της παρουσίας του στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης (ΔΕΘ). Επενδύσεις στο λιμάνι, ενίσχυση της καινοτομίας, οδικές συνδέσεις και φυσικά μετρό Θεσσαλονίκης είχαν θέση στην ομιλία του Κυριάκου Μητσοτάκη από το βήμα του Βελίδειου.

Η πλέον κρίσιμη απάντηση που έδωσε στους Θεσσαλονικείς ήταν για το πολύπαθο μετρό της πόλης, το οποίο και θα λειτουργήσει ενιαίο και με τον σταθμό Βενιζέλου τον Απρίλιο του 2023. Μέχρι τότε όμως για την κάλυψη των συγκοινωνιακών αναγκών της πόλης, που δεν διαθέτει άλλο δημόσιο μέσο μετακίνησης, δρομολογείται η ενίσχυση των λεωφορείων με την ανάθεση υπεραστικών και περιαστικών διαδρομών στα ΚΤΕΛ.

Η απόφαση για τη Βενιζέλου

«Τέλος τα μεγάλα λόγια, οι υπεκφυγές, οι εντυπώσεις, τα ψεύτικα εγκαίνια και οι βαμμένοι μουσαμάδες» είπε χαρακτηριστικά ο Πρωθυπουργός, τονίζοντας ότι «η κατάσταση που κληρονομήσαμε -με τα σημερινά δεδομένα- το μετρό θα λειτουργούσε χωρίς τον σταθμό Βενιζέλου στα τέλη το 2022, με τελείως άγνωστη την προοπτική του πότε θα ανοίξει ο σταθμός Βενιζέλου. Ένα έργο κολοβό».

Απόφαση λοιπόν της κυβέρνησης είναι η επιστροφή στην αρχική λύση για τον σταθμό, με απόσπαση κι επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων, σύμφωνα με τη απόφαση του ΣτΕ, στο πλαίσιο του αρχαιολογικούς νόμου και στα πρότυπα που ακολουθήθηκαν στον σταθμό Αγίας Σοφίας. Μάλιστα, όπως επισήμανε ο κ. Μητσοτάκης του κατά τη συνέντευξη τύπου, η εν λόγω επιλογή και η ενιαία λειτουργία της γραμμής με τον σταθμό Βενιζέλου έχει τη στήριξη των φορέων της πόλης, του νέου Δημάρχου, της Περιφέρειας. «Δεν βρήκα ούτε έναν να μου πει ότι η λύση αυτή δεν είναι η ενδεδειγμένη» επισήμανε.

Άμεση ενίσχυση του έγου του ΟΑΣΘ με 150-200 οχήματα των ΚΤΕΛ

Μέχρι όμως την ενιαία λειτουργία του μετρό, που προσδιορίστηκε για τον Απρίλιο του 2023, το βάρος των καημερινών μετακινήσεων θα πρέπει να σηκώσει ο ΟΑΣΘ. Όπως είπε ο Πρωθυπουργός, σήμερα για την εξασφάλιση ενός ομαλού ρυθμού συγκοινωνιακού έργου απαιτούνται 500 οχήματα. Αν και μέσα σε ενάμιση μήνα έχουν τεθεί σε κυκλοφορία 102 επιπλέον λεωφορεία, αυτά δεν επαρκούν. Για την επαρκέστερη λοιπόν κάλυψη της μητροπολιτικής ζώνης της Θεσσαλονίκης θα ανατεθούν στα ΚΤΕΛ, με τη σύμβαση να υπογράφεται έως το τέλος του μήνα, περιαστικές και υπεραστικές διαδρομές.

Με αυτόν τον τρόπο, 150-200 λεωφορεία θα τεθούν αμέσως στην εξτπηρέτηση των πολιτών. Η έναρξη των νέων δρομολογίων θα γίνει τον Οκτώβριο.

Αποθήκες, βιομηχανία, καινοτομία και πολιτισμός

Εξέχοντα ρόλο στην ομιλία του Πρωθυπουργού είχαν όμως και οι κρίσιμες υποδομές για τον οικονομικό και γεωστρατηγικό ρόλο της Βόρειας Ελλάδας, δίνοντας έμφαση στην ενίσχυση των μακεδονικών προϊόντων. Στο πλαίσιο αυτό έκανε λόγο για την ανάπτυξη αποθηκευτικών ψυχόμενων χώρων στην περιοχή της Θεσσαλονίκης, καθώς και στην ενίσχυση του ρόλου του λιμανιού της πόλης δεδομένου και του επενδυτικού προγράμματος του ΟΛΘ, ύψους σχεδόν 300 εκατομμυρίων ευρώ, «που πρέπει να ολοκληρωθεί τάχιστα» όπως είπε.

Ευθύνη της ελληνικής πολιτείας είναι η ολοκλήρωση της σύνδεσής του με το οδικό και το σιδηροδρομικό δίκτυο, προκειμένου η Θεσσαλονίκη να καταστεί κεντρικός μεταφορικός κόμβος για τη νοτιοανατολική Ευρώπη και τα Βαλκάνια.

Ως έργο υψηλού συμβολισμού και αναπτυξιακής δυναμικότητας, χαρακτήρισε την ανάπλαση της ΔΕΘ. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έδωσε ο Πρωθυπουργός, μέχρι το τέλος του έτους θα είναι έτοιμο το Προεδρικό Διάταγμα ώστε στις αρχές του 2020 να προκηρυχθεί ο διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός. Εντωμεταξύ, θα αναζητηθούν οι επιλογές για τη χρηματοδότηση του έργου προκειμένου να ξεκινήσει η επένδυση.

Το καλάθι της ΔΕΘ περιελάμβανε και δόσεις καινοτομίας, καθώς προχωρούν με ταχύ ρυθμό οι νομοθετικές πράξεις για την παραχώρηση των 760 στρεμμάτων του Δημοσίου στην Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας. Πρόκειται για το ακίνητο στην Περαία που προορίζεται να φιλοξενήσει το νέο πάρκο καινοτομίας «Thess/Intec», με χρηματοδότηση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Ως προς αυτό το έργο, ο Πρωθυπουργός ξεκαθάρισε ότι «αν το έργο δεν αποδείξει έμπρακτα τη βιωσιμότητά του, προσελκύοντας ιδιωτικά κεφάλαια για τη χρηματοδότησή του, εντός μιας διετίας, το οικόπεδο θα επιστρέψει στο ελληνικό Δημόσιο».

Στο ίδιο πνεύμα, στη δυτική πλευρά της πόλη θα καθιερωθεί Ελεύθερη Ζώνη αποκλειστικά για επιχειρήσεις με εξαγωγικό προσανατολισμό. Η Ελεύθερη Ζώνη θα ιδρυθεί στο πρώην στρατόπεδο «Γκόνου», σε έκταση 670 στρεμμάτων, κατά το μοντέλο των αντίστοιχων ζωνών στα λιμάνια του Πειραιά και του Ηρακλείου. Οι επιχειρήσεις που θα εγκατασταθούν δεν θα πληρώνουν δασμούς και ΦΠΑ.

Σε τροχιά υλοποίησης, όπως επισήμανε ο κ. Μητσοτάκης, θα πρέπει να μπει και η οργάνωση της Βιομηχανικής Ζώνης στο Καλοχώρι, με τη σύσταση εντός του 2020 μίας Ειδικής Εταιρείας Ανάπτυξης που θα αναλάβει τη μετατροπή της άτυπης στγκέντρωσης σε Βιομηχανικό Πάρκο, κατά το πρότυπο των Οινοφύτων. Σειρά δε προς αξιοποίηση παίρνει και το κτηριακό απόθεμα του πάρκου Παύλου Μελλά, έκτασης 23.000 τμ. Η πρόταση του Υπουργείου Πολιτισμού είναι η αξιοποίησή τους με τη μετατροπή σε τρία ξεχωριστά μουσεία, το πρώτο με τα ευρήματα από τις ανασκαφές του μετρό, το δεύτερο για την Εθνική Αντίσταση και το τρίτο για τον προσφυγικό Ελληνισμό.

Οδικές υποδομές

Στις οδικές υποδομές, βασικό στοίχημα αποτελεί η ολοκλήρωση των κάθετων συνδέσεων της Εγνατίας Οδού. Όπως εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός, ο άξονας Δράμας-Αμφίπολης-Εγνατίας έχει ήδη μελετηθεί και θα δημοπρατηθεί εντός 18 μηνών, ενώ για τον δρόμο Θεσσαλονίκης – Έδεσσας, που είναι έργο μελετητικά ανώριμο, οι μελέτες πρόκειται να ξεκινήσουν άμεσα από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Όσον αφορά την αναβάθμιση της Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης, αυτή σε συμφωνία και με τη Περιφέρεια, θα προχωρήσει μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα. Για την Περιφερειακή, που έχει ήδη ξεπεράσει τον κυκλοφοριακό φόρτο που μπορεί να δεχθεί, θα κατασκευαστεί νέα, υπερυψωμένη, ταχεία λεωφόρος. Οι μελέτες θα ολοκληρωθούν μέσα στο 2020 -η περιβαλλοντική αδειοδότηση υπάρχει- και θα ακολουθήσει η προκήρυξη του έργου.