Η δυναμική που αναπτύσσει το λιμάνι του Πειραιά μετά την άφιξη της COSCO έχει αναζωπυρώσει τη συζήτηση για την αναβάθμιση της χώρας σ’ ένα διεθνές logistics hub. Εκτός από το Θριάσιο, που εκ της θέσεώς του είναι ο «κόμβος» του εγχειρήματος, αν και παραμένει στα σκαριά, η Θεσσαλονίκη, η Αλεξανδρούπολη, η Ηγουμενίτσα, η Πάτρα, ο Βόλος και άλλες πόλεις βρίσκονται μόνο στο κάδρο των εξαγγελιών.
Η έλλειψη των απαραίτητων υποδομών, οι επενδύσεις που απαιτούνται στα λιμάνια, τα έργα που δεν τελειώνουν στον σιδηρόδρομο δεν αφήνουν περιθώρια για την άμεση υλοποίηση ενός τόσο εκτεταμένου σχεδιασμού. Οπως επισημαίνουν άνθρωποι με γνώση της αγοράς, τα φορτία θα καθορίσουν τελικά τον χάρτη των εμπορευματικών κέντρων της χώρας. Και μέχρι στιγμής φορτία έχει μόνο ο Πειραιάς, που αναμένεται φέτος να φτάσει, ακόμα και να ξεπεράσει, τα 4 εκατ. εμπορευματοκιβώτια.
«Στη στρατηγική μας, το Θριάσιο είναι η «ναυαρχίδα». Αλλο εμπορευματικό κέντρο τέτοιου μεγέθους δεν μπορεί να έχει η χώρα» αναφέρει ο Αθανάσιος Σχίζας, διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ, επισημαίνοντας ότι τα πλάνα των νέων επενδυτών για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης μπορεί να δημιουργήσουν νέα δεδομένα για τη Βόρεια Ελλάδα.
Συνεπώς, η συνταγή ανάπτυξης του κέντρου logistics στην έκταση της ΓΑΙΑΟΣΕ στο Στρατόπεδο Γκόνου εξαρτάται, όπως εξηγεί, από το ενδιαφέρον και τις ανάγκες των ενδιαφερόμενων επενδυτών. Ανάμεσα στα ενδεχόμενα είναι και η τμηματική παραχώρησή της σε στάδια. Αναμένοντας μη δεσμευτικές προσφορές στο τέλος του μήνα, η ΓΑΙΑΟΣΕ βρίσκεται στη φάση της διερεύνησης, ενώ ετοιμάζεται να προκηρύξει στα τέλη Νοεμβρίου διαγωνισμό για τις εργασίες απομάκρυνσης ναρκών, βομβών και βλημάτων, προϋπολογισμού άνω των 500 χιλ. ευρώ.
Εκτός ανταγωνισμού
Η παραχώρηση των 588 στρεμμάτων της ΓΑΙΑΟΣΕ στο Θριάσιο, που φαίνεται πως μπαίνει σε πορεία ολοκλήρωσης, θα σημάνει για την κοινοπραξία ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ – Goldair την έναρξη μιας επένδυσης που αναμένεται να ξεπεράσει τα 250 εκατ. ευρώ σε βάθος 10ετίας. Η έκταση παρέχει δυνατότητα δόμησης περίπου 240.000 τ.μ. στεγασμένων χώρων.
Παράλληλα, στο τέλος της χρονιάς αναμένεται να βρίσκονται στη διάθεση του ΟΣΕ τα αποτελέσματα των μελετών που θα δώσουν τις γενικές κατευθύνσεις για την ολοκλήρωση και αξιοποίηση του υπόλοιπου τμήματος του Θριάσιου, έκτασης 1.450 στρεμμάτων, που αποτελεί ιδιοκτησία του. Προίκα της έκτασης, όπου έχουν γίνει έργα αξίας περίπου 300 εκατ. ευρώ, αποτελούν οι αποθήκες Κ1 και Κ2 και η σιδηροδρομική υποδομή που συνδέει το Θριάσιο με το εμπορευματικό λιμάνι του Πειραιά.
Η υλοποίηση των έργων με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση δεν επιτρέπει την παραχώρηση της έκτασης, οπότε η λύση της σύμπραξης ιδιωτικού και δημόσιου τομέα φαντάζει ιδανική.
Ουσιαστικά ο ΟΣΕ αναζητεί έναν στρατηγικό επενδυτή που θα έχει την τεχνογνωσία να τρέξει ένα τέτοιου μεγέθους διαμετακομιστικό κέντρο.
Οπως τονίζει μιλώντας στο «Βήμα» ο Θανάσης Ζηλιασκόπουλος, καθηγητής Παραγωγής – Μεταφορών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, «στο Θριάσιο πρέπει να δημιουργηθούν περί τις 20.000 θέσεις εργασίας στη συναρμολόγηση προϊόντων, διαφορετικά θα μιλάμε για αποτυχία».
Επόμενοι σταθμοί
«Πρέπει να εστιάσουμε στην ανάπτυξη των εμπορευματικών κέντρων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, για τα οποία υπάρχει σχεδιασμός, κι εν συνεχεία στη βάση ενός εθνικού παραγωγικού σχεδίου να μελετήσουμε έναν σοβαρό σχεδιασμό για την υπόλοιπη Ελλάδα» σχολιάζει μιλώντας στο «Βήμα» ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics Νικόλαος Ροδόπουλος. Εν συνεχεία, δίνει έμφαση στην ενεργοποίηση εμπορευματικών κέντρων στα λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Ηγουμενίτσας και Πάτρας.
Οσον αφορά την Αλεξανδρούπολη, όπου η τύχη του εμπορευματικού κέντρου εξαρτάται από τα σχέδια αξιοποίησης του λιμανιού από το ΤΑΙΠΕΔ, η ΓΑΙΑΟΣΕ έχει αναθέσει μελέτη στο Πανεπιστήμιο Θράκης για την αξιοποίηση έκτασης 200 στρεμμάτων που διαθέτει στην περιοχή. Οσο για τον Βόλο, δεν υπάρχουν μέχρι στιγμής διαθέσιμες εκτάσεις, καθώς απαιτούνται τουλάχιστον 200 στρέμματα.
Πίσω έχει μείνει ο σχεδιασμός για τη Δυτική Ελλάδα, καθώς το τρίτο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, η Πάτρα, περιμένει ακόμα να «σφυρίξει» το τρένο. Οι καθυστερήσεις στα έργα του σιδηροδρόμου αλλά κυρίως η ατέρμονη αναζήτηση της σολομώντειας λύσης που θα φέρει τον σιδηρόδρομο από το Ρίο στο λιμάνι αφήνουν την πόλη σε αναμονή.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ