Τι χωρίζει την κυβέρνηση από τους δανειστές

Από τον Απρίλιο του 2014, όταν εκδόθηκαν με διαφορά ημερών οι δύο εκθέσεις, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του ΔΝΤ,

Από τον Απρίλιο του 2014, όταν εκδόθηκαν με διαφορά ημερών οι δύο εκθέσεις, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του ΔΝΤ, για την πορεία της τέταρτης αξιολόγησης του δεύτερου Μνημονίου, με ταυτόσημες απόψεις, έχουν να συμφωνήσουν οι θεσμοί για την πορεία του ελληνικού προγράμματος.
Το φθινόπωρο της ίδιας χρονιάς άρχισε η περιπέτεια της πέμπτης αξιολόγησης, η οποία δεν ολοκληρώθηκε ποτέ καθώς από το ΔΝΤ απερρίφθη η πρόταση Χαρδούβελη (το περίφημο e-mail) με τα μέτρα των 950 εκατομμυρίων ευρώ για να κλείσει το δημοσιονομικό κενό του 2015, καθώς το ΔΝΤ έθετε από τότε ως πρώτη προτεραιότητα των μεταρρυθμίσεων την ασφαλιστική μεταρρύθμιση.
Η κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου τότε είχε αποδεχθεί μόνο την εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος στα επικουρικά ταμεία με προβλεπόμενη απόδοση 300 εκατομμύρια ευρώ αλλά είχε κολλήσει στην κατάργηση των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων και στην αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης στα 62 χρόνια (με 40 χρόνια ασφάλισης) ή στα 67 για όλους.
Αυτά ψηφίστηκαν το περασμένο φθινόπωρο και θα αναφέρονται στα δύο κείμενα της τρέχουσας αξιολόγησης, της πρώτης του τρίτου Μνημονίου. Ομως δεν αρκούν…
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Βήματος», τα δύο κείμενα, το ένα με τις εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και το άλλο με τις εκτιμήσεις του ΔΝΤ, είχαν ολοκληρωθεί την Πέμπτη το βράδυ, παρότι έμεναν ανοιχτά ζητήματα και ήταν εν γνώσει της ελληνικής κυβέρνησης.
Το ΔΝΤ εξακολουθεί να εκφράζει ενστάσεις για το εύρος και το βάθος της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης και κυρίως εναντιώνεται σε δύο ζητήματα που θέλει να αποφύγει η κυβέρνηση:

1.
Να υπάρξουν περικοπές και στις καταβαλλόμενες κύριες συντάξεις.

2.
Να εφαρμοστεί χωρίς καμία παρέκκλιση η αρχή του μηδενικού ελλείμματος σε όλα τα επικουρικά ταμεία από το 2016.
Γενικότερα οι ενστάσεις του ΔΝΤ επικεντρώνονται στις αλλαγές που έχει προτείνει η κυβέρνηση καθώς, όπως εκτιμά, στην αρχή των διαπραγματεύσεων στηριζόταν κατά 70%-80% στο σκέλος της αύξησης των φόρων και των εισφορών και το υπόλοιπο 20%-30% στον περιορισμό των δαπανών.
Πλέον μετά τις δραματικές διαπραγματεύσεις η αναλογία έχει αλλάξει, η κυβέρνηση αποδέχθηκε μεγαλύτερες περικοπές στο Ασφαλιστικό, περιορισμό των προσλήψεων στο Δημόσιο με αναλογία μία πρόσληψη για κάθε πέντε αποχωρήσεις και το σχέδιο σταδιακής απορρόφησης δημοσίων οργανισμών από την κεντρική διοίκηση ώστε να υπάρξουν οικονομίες κλίμακος.
Διαφορές παραμένουν στο ζήτημα της περικοπής αμυντικών δαπανών και των εξόδων του υπουργείου Αμυνας, αλλά για αυτό η τελική απόφαση θα είναι πολιτική λόγω της προσφυγικής κρίσης που ήδη έχει στοιχίσει στο Ελληνικό Δημόσιο 600 εκατομμύρια ευρώ.
Σε αυτά τα ζητήματα οι Ευρωπαίοι δείχνουν ελαστικότητα, αποδέχονται παρεκκλίσεις και υποδεικνύουν ως «ισοδύναμο» μέτρο την επιτάχυνση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων με άμεση μεταβίβαση και πώληση στο ΤΑΙΠΕΔ του 5% που κατέχει το Δημόσιο στον ΟΤΕ και την παράταση σύμβασης παραχώρησης του «Ελ. Βενιζέλος» κατά 30 χρόνια, αποφάσεις που θα φέρουν ζεστό χρήμα στα Ταμεία.
Επειτα από αυτή την εξέλιξη και τις απευθείας συζητήσεις που είχαν οι επικεφαλής του κουαρτέτου στις Βρυξέλλες την Παρασκευή, το Σαββατοκύριακο θα επιχειρηθεί να γεφυρωθεί όσο το δυνατόν το χάσμα μεταξύ των δικών τους θέσεων και να πεισθεί η Ελλάδα για «γενναίες αποφάσεις» ώστε στις συναντήσεις που θα γίνουν στην Ουάσιγκτον, παραμονές της εαρινής συνόδου του ΔΝΤ, να χαράξουν κοινή γραμμή για το ζήτημα του ελληνικού χρέους.
Κυβερνητικές πηγές τονίζουν την ανάγκη να κλείσει η αξιολόγηση μέσα στον μήνα, να συνοδεύεται με επαρκή χρηματοδότηση και να προβλέπει ένα σαφές πλαίσιο και χρονοδιάγραμμα σε ό,τι αφορά τη ρύθμιση του χρέους ώστε να αρθεί η αβεβαιότητα για την ελληνική οικονομία.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτική
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk