Η ενασχόληση με τα στοιχεία της παγκόσμιας αγοράς αυτοκινήτου φαντάζει μια πολύ βαρετή διαδικασία για τους μη επαγγελματίες του χώρου. Αριθμοί, ποσοστά, αυξήσεις ή μειώσεις πωλήσεων στις διαφορετικές κατηγορίες, τι νόημα έχουν αλήθεια όλα αυτά για εκείνους που παθιάζονται με τα αυτοκίνητα;
Η απάντηση είναι μονολεκτική: τεράστιο. Διαβάζοντας τα νούμερα αντιλαμβάνεσαι πόσο έχει αλλάξει ο τρόπος που επιλέγουμε αυτοκίνητο και ποιες είναι οι προτεραιότητες των αυτοκινητοβιομηχανιών.
Το παράδειγμα της ευρωπαϊκής αγοράς είναι εξαιρετικά διδακτικό. Το 2015 οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 8,1% φτάνοντας στα 13,7 εκατομμύρια οχήματα. Ανάμεσά τους, SUV και Crossovers κατέγραψαν αύξηση 22%.
Οπως στην Ελλάδα, έτσι και στην υπόλοιπη Ευρώπη το Nissan Qashqai παραμένει ο πρωταθλητής της κατηγορίας. Η ζήτηση για το best seller της Nissan είναι τόσο μεγάλη που ανάγκασε την ιαπωνική φίρμα να ανακοινώσει την Τετάρτη 23 Μαρτίου νέες επενδύσεις στο εργοστάσιο του Sunderland στη Βρετανία και αύξηση της παραγωγής του προκειμένου να ανταποκριθεί στις παραγγελίες, ενώ το 2017 αυτό θα είναι το πρώτο μοντέλο της Nissan στην Ευρώπη με τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης.
Στην άλλη άκρη της συγκεκριμένης κατηγορίας, εκείνη των premium SUV, η Volvo έχει κατασκευάσει και πουλήσει σχεδόν 90.000 μονάδες του XC90. Οι παραδόσεις του πενταθέσιου / επταθέσιου μοντέλου στους πελάτες της απέφεραν ένα νέο ρεκόρ πωλήσεων για τη σουηδική φίρμα το 2015, τον τριπλασιασμό των λειτουργικών κερδών της αλλά και –το κυριότερο για τη σουηδική κοινωνία –1.500 νέες θέσεις εργασίας καθώς οι διαρκώς αυξανόμενες παραγγελίες επέβαλαν την προσθήκη και τρίτης βάρδιας στο εργοστάσιο κατασκευής του.
Οι δύο αυτές περιπτώσεις ενθαρρύνουν τις επενδύσεις εταιρειών που απείχαν από την κατηγορία των SUV, όπως η Seat, που παρουσίασε στις αρχές Μαρτίου το Ateca και θα εμφανίσει ένα μικρότερο crossover το 2017 και ένα μεγαλύτερο Sport Utility Vehicle πριν από το 2020.
Παράλληλα αναδεικνύουν και την κοινωνιολογική διάσταση του θέματος τόσο λόγω της αύξησης των θέσεων εργασίας όσο και της στροφής του καταναλωτικού κοινού σε αυτοκίνητα που καλύπτουν μια ευρεία γκάμα απαιτήσεων.
Προφανώς δεν υπάρχουν νικητές χωρίς ηττημένους, με τα πολυχρηστικά οχήματα (MPV) αλλά και τα παραδοσιακά μικρομεσαία να γνωρίζουν κάμψη. Ακόμη μεγαλύτερες απώλειες καταγράφουν οι πωλήσεις των coupe, cabriolet και roadster μοντέλων, παρά το γεγονός ότι σχεδόν όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες διαθέτουν αντίστοιχες προτάσεις στην γκάμα τους.
Οσο για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η αύξηση των πωλήσεών τους κατά 39% το 2015 σε σύγκριση με το 2014 είναι αξιοσημείωτη αλλά μεταφράζεται σε μερικές δεκάδες χιλιάδες μονάδες. Για την ιστορία, το best seller της συγκεκριμένης κατηγορίας είναι το Renault Zoe, που προσπέρασε το Nissan Leaf, ενώ η BMW i3 είναι πια τέταρτο στη σχετική λίστα πίσω από το πολύ ακριβότερο αλλά και πολύ πιο ικανό Tesla Model S.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ



