Η πορεία του Τoyota Prius –του πρώτου υβριδικού τετράτροχου ευρείας παραγωγής στην ιστορία της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας –δεν ήταν ποτέ στρωμένη με ροδοπέταλα. Από την εποχή που διστακτικά επιχειρούσε να εξωτερικεύσει την ιδιαιτερότητα των τεχνικών προδιαγραφών του ως και σήμερα δεν ήταν λίγες εκείνες οι περιπτώσεις που κλήθηκε να αποδείξει πως η υβριδική τεχνολογία διαθέτει όχι μόνο παρόν αλλά και μέλλον. H επιτυχία του, όπως αυτή περιγράφεται από τα 17 χρόνια αδιάλειπτης παρουσίας και τη διάθεση σε αυτό το διάστημα 3,6 εκατομμυρίων μονάδων, αποτελεί προϊόν διαρκούς εξέλιξης. Mιας επίπονης, σχεδόν εμμονικής διαδικασίας που φέρνει σήμερα την τέταρτη και με διαφορά αποτελεσματικότερη γενιά του στις προθήκες της ιαπωνικής φίρμας.
Από λευκό χαρτί


Η εικόνα του νέου Prius δεν θυμίζει σε τίποτε το πρόσφατο παρελθόν του. Ακόμη και το κυρίαρχο τα περασμένα χρόνια σφηνοειδές σχήμα αμφισβητείται από την έντονη κλίση που παρουσιάζει η οροφή, λίγο προτού σμίξει με το φλύαρο σχεδιαστικά πίσω τμήμα. Με εξαίρεση το μεταξόνιο, οι υπόλοιπες διαστάσεις τού αποκλειστικά πεντάθυρου αμαξώματος παρουσιάζουν αποκλίσεις, όχι όμως σε τέτοιον βαθμό ώστε να αποκαλύπτουν τη διαφορετικότητα της αρχιτεκτονικής του.
Το Prius γίνεται το πρώτο μοντέλο της Toyota που αξιοποιεί μια νέα, ιδιαίτερα ευέλικτη πλατφόρμα, η οποία στο μέλλον πρόκειται να αποτελέσει την αφετηρία όλων, ανεξαιρέτως, των προτάσεων της ιαπωνικής φίρμας. Πέρα από τις οικονομίες κλίμακας που μπορεί να δημιουργήσει μια τέτοια επιλογή –το κόστος εξέλιξης/παραγωγής αναμένεται να μειωθεί κατά 20% -, το νέο δάπεδο διαθέτει μια σειρά ιδιοτήτων που κάνουν το δημοφιλέστερο υβριδικό του πλανήτη συντριπτικά καλύτερο από τον όχι και τόσο μακρινό πρόγονό του.
Η ακαμψία του πλαισίου ενισχύθηκε κατά 60%, με το κέντρο βάρους να εντοπίζεται πλέον 2,5 εκατοστά χαμηλότερα. Επίσης, η ανάρτηση ανασχεδιάστηκε με τον πίσω άξονα να αποκτά διπλά ψαλίδα, τα γόνατα McPherson του μπροστινού νέα γεωμετρία και το ηλεκτρικά υποβοηθούμενο σύστημα διεύθυνσης μια ανταποδοτική, ξεκάθαρα οδηγοκεντρική λογική.
Εκ των έσω


Εχοντας προσαρμοστεί στις εξοπλιστικές κατά κύριο λόγο προκλήσεις των ημερών μας, ο θάλαμος επιβατών του νέου Prius δεν διαφοροποιείται από τα κατασκευαστικά πρότυπα της ιαπωνικής φίρμας. Η κεντρική κονσόλα με την έγχρωμη οθόνη αφής των 7 ιντσών και τον ψηφιακό πίνακα οργάνων στην κορυφή της είναι εκείνη που προσελκύει τα βλέμματα, συγκεντρώνοντας τη συντριπτική πλειοψηφία των εφαρμογών. Αρκετά εκατοστά χαμηλότερα, οι λευκές-συνθετικές επιφάνειες αμφισβητούν την απόλυτη κυριαρχία του γκρι, προσδίδοντας στο εσωτερικό του Prius ένα πιο… ανάλαφρο προφίλ. Στην ίδια κατεύθυνση κινείται και ο επιλογέας του αυτόματου κιβωτίου, δίνοντας συνέχεια σε μια παράδοση που τον θέλει μικρό σε μέγεθος και χρώματος… μπλε.
Επιστρέφοντας στην πεζή πραγματικότητα, ο περιορισμός του όγκου όχι μόνο των μπαταριών αλλά και των επιμέρους τμημάτων του υβριδικού συνόλου επέτρεψε στους Ιάπωνες να αξιοποιήσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το μήκους 4,54 μέτρων αμάξωμα. Στο νέο Prius, λοιπόν, κάθεσαι καλύτερα ή, για να είμαστε πιο ακριβείς, χαμηλότερα, όπως χαμηλότερα βρίσκεται και το δάπεδο του χώρου αποσκευών, αυξάνοντας ως τα 502 λίτρα τη χωρητικότητά του.
Αποδοτικότερο του αποδοτικού


Με μια πρώτη ματιά το υβριδικό σύνολο που κρύβεται πίσω από τις μεταλλικές επιφάνειες του νέου Prius δείχνει πως ακολουθεί μια δοκιμασμένη στον χρόνο συνταγή. Ο ατμοσφαιρικός κινητήρας βενζίνης των 1,8 λίτρων εξακολουθεί να έχει στο πλευρό του ένα ισχυρό ηλεκτρικό μοτέρ, το αυτόματο κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων έχει διατηρήσει τη θέση του, κάτι το οποίο ισχύει και για τις μπαταρίες νικελίου-μετάλλου.
Η πραγματικότητα, βέβαια, είναι διαφορετική. Πολύ διαφορετική κρίνοντας από τα νούμερα που ανακοινώνει ο ιάπωνας κατασκευαστής. Χάρη σε παρεμβάσεις που πραγματοποιήθηκαν τόσο στον κινητήρα εσωτερικής καύσης και το σύστημα μετάδοσης όσο και στην κεντρική μονάδα διαχείρισης ισχύος, η αποδοτικότητα του υβριδικού συνόλου εμφανίζεται βελτιωμένη κατά 21%. Σε απλά ελληνικά, η μέση κατανάλωση καυσίμου έχει περιοριστεί στα 3,0 λίτρα / 100 χλμ., με τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα να υποχωρούν ως και τα 70 γραμ. / χλμ.
Στην άλλη όψη του ίδιου νομίσματος, η συνδυαστική απόδοση των 122 ίππων φαντάζει αρκετή ώστε το Prius να υπηρετήσει τον σκοπό για τον οποίο δημιουργήθηκε. Δεν είναι οι επιδόσεις εκείνες που θα σε κάνουν να δηλώσεις εντυπωσιασμένος από την παρουσία του στην άσφαλτο αλλά ο τρόπος με τον οποίο κινείται σε αυτή, προσεγγίζοντας περισσότερο από ποτέ τον κώδικα συμπεριφοράς ενός αφόρητα συμβατικού τετράτροχου.
Εσωτερικός κόσμος
Ο πολυεπίπεδος σχεδιασμός του ταμπλό και η συγκέντρωση λειτουργιών κατά μήκος της κεντρικής κονσόλας παραπέμπουν στην προηγούμενη γενιά του αυτοκινήτου και στο υδρογονοκίνητο Mirai. Η αύξηση των εξωτερικών διαστάσεων και η μείωση στον όγκο του υβριδικού συνόλου έχουν εξασφαλίσει περισσότερο χώρο για επιβάτες και αποσκευές.
Η πολυτέλεια της επιλογής
Το σύστημα διαχείρισης της υβριδικής μονάδας προσφέρει τη δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε τέσσερα προγράμματα οδήγησης (ECO, Normal, Power και EV). Από το βελτιωμένο σε όλα τα επίπεδα αυτόματο κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων (CVT) εξακολουθεί να λείπει η χειροκίνητη λειτουργία.
Εικονική πραγματικότητα
Από τον θάλαμο επιβατών του Prius λείπουν οι αναλογικές ενδείξεις, δείγμα της προηγμένης τεχνολογικά φύσης του. Το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας Toyota Touch 2 με την έγχρωμη οθόνη αφής των 7 ιντσών ανήκει στον βασικό εξοπλισμό, σε αντίθεση με το Head-Up Display που προσφέρεται στις πλουσιότερες εκδόσεις Style και Lounge.
Highlights

Η έκτη αίσθηση

Το Toyota Safety Sense αποτελεί μια πραγματική ασπίδα προστασίας, περιορίζοντας τις πιθανότητες εμπλοκής του αυτοκινήτου σε ατύχημα. Ανάμεσα στις προηγμένες εφαρμογές ενεργητικής ασφάλειας που περιλαμβάνει ξεχωρίζει το σύστημα αυτόνομης πέδησης με δυνατότητα εντοπισμού πεζών και οχημάτων, καθώς και το ενεργό cruise control το οποίο έχει την ικανότητα να ακινητοποιεί το αυτοκίνητο αλλά να το θέτει ξανά σε κίνηση όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν.
Μηδενικοί ρύποι
Το υβριδικό σύνολο ανακτά 28% περισσότερη ενέργεια στον ίδιο ακριβώς χρόνο, επιτυγχάνοντας την ταχύτερη επαναφόρτιση των μπαταριών. Στην πράξη αυτό σημαίνει πως η λειτουργία EV του Prius είναι συχνότερα διαθέσιμη, επιτρέποντας στον οδηγό να καλύπτει μικρές αποστάσεις με την αποκλειστική χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας.
Κινητήρας των ρεκόρ
Η θερμοδυναμική απόδοση του ατμοσφαιρικού κινητήρα βενζίνης των 1,8 λίτρων έχει φτάσει στο 40%, μια επίδοση που τον φέρνει στην κορυφή της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ