Την ώρα που στην Ελλάδα περιμένουμε τις εξελίξεις στο ζήτημα της εφαρμογής ή μη του μέτρου της απόσυρσης, μέχρις ότου η κυβέρνηση αποφασίσει να φέρει προς ψήφιση ένα προσεκτικά σχεδιασμένο νομοσχέδιο που δεν θα ρίχνει στα βράχια την αγορά αυτοκινήτου –άρα και τα έσοδα του Δημοσίου από αυτήν -, στην Ευρώπη όλοι γύρω από την αυτοκινητοβιομηχανία ασχολούνται με το θέμα των εκπομπών ρύπων.
Το πρόβλημα που ήρθε στην επιφάνεια τον περασμένο Σεπτέμβριο λαμβάνει καθημερινά νέες διαστάσεις, προκαλώντας την παρέμβαση στελεχών, όπως ο επικεφαλής της Renault Carlos Ghosn.
Ο ευφυής Βραζιλιάνος είχε επισημάνει την ανάγκη αλλαγής του τρόπου υπολογισμού των εκπομπών ρύπων σε ρεαλιστικές συνθήκες κυκλοφορίας πολύ προτού οι γαλλικές Αρχές διαπιστώσουν ότι οι εκπομπές ρύπων πετρελαιοκίνητων μοντέλων της εταιρείας του υπερβαίνουν τις τιμές που ανακοινώνονται, προκαλώντας την ανάκληση 700.000 αυτοκινήτων.
Σε θεσμικό επίπεδο η Ευρωπαϊκή Ενωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων ζητεί επιτακτικά από την ΕE να προχωρήσει άμεσα στη θέσπιση της νέας διαδικασίας υπολογισμού των εκπομπών ρύπων προκειμένου να γεφυρωθεί το χάσμα που υπάρχει μεταξύ των εργαστηριακών αποτελεσμάτων που ανακοινώνονται και των πραγματικών συνθηκών που επικρατούν στους δρόμους.
Η άποψη ωστόσο ότι αυτή η σπουδή αφορά μόνο το ενδιαφέρον των αυτοκινητοβιομηχανιών για την προστασία του περιβάλλοντος περιγράφει τη μισή αλήθεια για το ζήτημα.
Στην ουσία το πρόβλημα για εκείνες εντοπίζεται σε δύο ακόμη παραμέτρους. Η πρώτη αφορά τη συμμετοχή του γαλλικού και του γερμανικού Δημοσίου στα μετοχικά κεφάλαια αυτοκινητοβιομηχανιών και τη δυσπιστία που αυτή η συμμετοχή προκαλεί στους κόλπους της Ευρωπαϊκής Ενωσης σχετικά με τις πραγματικές προθέσεις των συγκεκριμένων κυβερνήσεων και τις προτεραιότητές τους έναντι μιας κοινής ευρωπαϊκής στάσης.
Η δεύτερη παράμετρος αφορά τον χρόνο που λιγοστεύει απειλητικά όσο δεν λαμβάνονται οι κατάλληλες αποφάσεις μειώνοντας δραματικά τα περιθώρια δράσης των εταιρειών στα πεδία της σχεδίασης και της εξέλιξης των μελλοντικών αυτοκινήτων που θα πρέπει να εναρμονίζονται με τις αυστηρότερες προδιαγραφές.
Στα επιχειρήματα που προβάλλουν οι κατασκευαστές εντάσσεται και η ανάγκη αποκατάστασης της εμπιστοσύνης των καταναλωτών οι οποίοι βομβαρδίζονται από ειδήσεις περί απόρριψης από τις αμερικανικές Αρχές των σχεδίων αντιμετώπισης των προβλημάτων ή από τις ποινικές διώξεις εναντίον στελεχών ευρωπαϊκών εταιρειών στη Νότια Κορέα για παραπλάνηση των πελατών τους.
Το 2016 θα είναι αναμφίβολα η χρονιά των ρύπων για την Ευρώπη. Ελπίζω όταν οι υπόλοιποι θα εφαρμόζουν τις αποφάσεις που θα ληφθούν, εμείς στην Ελλάδα να μη συζητούμε ακόμη για τη χρησιμότητα της απόσυρσης.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ