Η ικανότητα των ελλήνων μηχανικών δεν αμφισβητήθηκε ποτέ από κανέναν, ασχέτως αν οι εργολάβοι έχουν συνδέσει πολλές φορές το όνομά τους με υπερτιμολογήσεις και αστοχία υλικού.
Ο ιστορικός της επιχειρηματικότητας όταν θα καταγράφει τις αντοχές που έδειξαν κλάδοι της οικονομίας μέσα στην κρίση θα υποχρεωθεί να αφιερώσει ένα μεγάλο κεφάλαιο στις κατασκευές. Η κρίση ανέδειξε τους ικανούς μάνατζερ των οποίων οι εταιρείες είχαν άμεση εξάρτηση των εργασιών τους από τις κρατικές δαπάνες αλλά μετά τη χρεοκοπία της χώρας επέδειξαν ικανότητα και ευελιξία ώστε να αλλάξουν προσανατολισμό και να αναζητήσουν αλλού δουλειές και έσοδα.
Ενας τέτοιος κλάδος είναι οι τεχνικές εταιρείες, οι οποίες εκμεταλλευόμενες την τεχνογνωσία τους και το εκπαιδευμένο προσωπικό άνοιξαν τα φτερά τους σε Βαλκάνια και Μέση Ανατολή. Βεβαίως, η αναφορά γίνεται για τους μεγάλους ομίλους και όχι τις μικρές κατασκευαστικές που είχαν δουλειές κυρίως με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και είδαν τους τζίρους τους να κατακρημνίζονται.
Ο όμιλος Ελλάκτωρ με κατασκευαστικό βραχίονα την Ακτωρ έχει ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων στο εξωτερικό 1,85 δισ. ευρώ, που αντιστοιχεί στο 53% του συνολικού τους ανεκτέλεστου. Από τα 2,1 δισ. ευρώ ανεκτέλεστο του ομίλου J&P ΑΒΑΞ τα μισά προέρχονται από εργολαβίες στο εξωτερικό, κυρίως σε Κατάρ και Ιορδανία, ενώ και ο όμιλος ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ με 3,8 δισ. ευρώ ανεκτέλεστο έχει σημαντική παρουσία σε ξένες αγορές.
Συνεχής επέκταση


Πρόσφατα ο Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών Ανώτερων Τάξεων (ΣΤΕΑΤ) απέστειλε επιστολή προς τον υφυπουργό Εξωτερικών αρμόδιο για την οικονομική διπλωματία κ. Δημήτρη Μάρδα με θέμα «Ο κατασκευαστικός κλάδος επεκτάθηκε και επεκτείνεται συνεχώς στο εξωτερικό, σε πείσμα των καιρών και του ισχυρού διεθνούς ανταγωνισμού».
Οπως αναφέρεται στην επιστολή, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος το 2014 το εισαχθέν συνάλλαγμα από κατασκευαστικές υπηρεσίες έφτασε τα 845,3 εκατ. ευρώ, σχεδόν τριπλάσιο δηλαδή από το συνάλλαγμα που ήρθε την ίδια χρονιά στη χώρα από εξαγωγές λαδιού (231 εκατ. ευρώ) και διπλάσιο από εξαγωγές γαλακτοκομικών προϊόντων (324,5 εκατ. ευρώ εξαγωγές τυριών και 111,9 εκατ. ευρώ εξαγωγές γιαουρτιού).
Οπως επισημαίνει ο ΣΤΕΑΤ, η ανάδειξη του κατασκευαστικού τομέα σε πρωταγωνιστικό εξαγωγικό κλάδο της ελληνικής οικονομίας συνετελέσθη σε ένα περιβάλλον βαθύτατης οικονομικής ύφεσης, με συσσωρευμένες ζημιές του κλάδου άνω του 1 δισ. ευρώ, με τις ελληνικές τράπεζες σε αδυναμία να παρέχουν υποστήριξη, απέναντι σε ξένους ανταγωνιστές πολλαπλάσιου μεγέθους και με καθυστερήσεις του Δημοσίου σε πληρωμές και επιστροφές.
Εντονος ανταγωνισμός


Η επιστολή εστάλη γιατί οι κατασκευαστές επέλεξαν να σηκώσουν το γάντι σε πρόσφατες δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών που έλεγαν ότι επιθυμούν οι ελληνικές τεχνικές εταιρείες να αναπτυχθούν στα Βαλκάνια. Σημειώνεται ότι στα Βαλκάνια οι ελληνικές εταιρείες αντιμετωπίζουν έντονο ανταγωνισμό. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι ελληνικές τεχνικές εταιρείες καλούνται να αντιμετωπίσουν ισχυρούς ομίλους από την Κίνα, το Αζερμπαϊτζάν κ.λπ., όπου συνήθως αναλαμβάνουν έργα με χρηματοδότηση από τη χώρα τους!
Οι έλληνες κατασκευαστές αναγνωρίζουν τα Βαλκάνια ως το φυσικό πεδίο επέκτασής τους, καθώς υπάρχει τεράστια ανάγκη για υποδομές αλλά και γιατί θεωρούν τα έργα στη Μέση Ανατολή ευκαιριακά, ασχέτως αν ο προϋπολογισμός ορισμένων εξ αυτών ζαλίζει.
Οι διοικήσεις των τεχνικών εταιρειών υποστηρίζουν ότι αν η κυβέρνηση θέλει εργολάβους με διεθνή παρουσία πρέπει να αλλάξει η εικόνα τους και στην Ελλάδα, αφού, όπως επισημαίνουν, «οι κατασκευαστές βρίσκονται μονίμως στο στόχαστρο των αρμοδίων, την ίδια στιγμή που ζητούν από αυτούς εξωστρέφεια».

Πανευρωπαϊκός διάδρομος
Σε ελληνική εταιρεία το μεγαλύτερο δημόσιο έργο της πΓΔΜ

Στην περιοχή Demir Capija των Σκοπίων έχει στηθεί από το μηδέν ένας ολόκληρος οικισμός από 130 έλληνες μηχανικούς και εργάτες που δουλεύουν αυτή την περίοδο στο μεγαλύτερο δημόσιο έργο της πΓΔΜ. Είναι εργαζόμενοι της κατασκευαστικής Ακτωρ, που ανήκει στον όμιλο Ελλάκτωρ. Η Ακτωρ είναι ανάδοχος σε έργο οδοποιίας 28,2 χλμ., συνολικού προϋπολογισμού 210 εκατ. ευρώ, που αποτελεί τμήμα του πανευρωπαϊκού διαδρόμου ο οποίος συνδέει την Αυστρία, τη Σλοβενία, την Κροατία, τη Σερβία, την πγδμ και την Ελλάδα.
Το παραπάνω τμήμα χρηματοδοτείται από την ΕΕ και με δάνεια από EIB και EBRD και θα παραδοθεί τον Σεπτέμβριο του 2016. Είναι αυτοκινητόδρομος διπλής κατεύθυνσης με δύο λωρίδες, λωρίδα έκτακτης ανάγκης ανά κατεύθυνση και κεντρική νησίδα. Περιλαμβάνει έξι κύριες γέφυρες από 100 ως 500 μέτρα και δύο σήραγγες από 1.200 μέτρα η καθεμιά.
Στην πΓΔΜ εκτελούνται σήμερα 120 δημόσια έργα ύψους 430 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων μόνο το ένα είναι 210 εκατ. και το εκτελεί ελληνική εταιρεία. Εχει ολοκληρωθεί το 70% των εργασιών. Στο έργο δουλεύουν 500 εργαζόμενοι, οι περισσότεροι Σκοπιανοί, αλλά κρίθηκε επιβεβλημένη η παρουσία και των 130 Ελλήνων, αφού το έργο είναι ιδιαίτερα απαιτητικό, κυρίως στην κατασκευή των γεφυρών, όπου οι έλληνες μηχανικοί έχουν ιδιαίτερη τεχνογνωσία.
Ο όμιλος Ελλάκτωρ απασχολεί 16.800 υπαλλήλους (7.600 στην Ελλάδα και 9.200 στο εξωτερικό, εκ των οποίων 3.000 Ελληνες).
Η Ακτωρ εκτελεί έργα σε Ρουμανία, Σερβία, Βουλγαρία, πΓΔΜ, Βοσνία, Αλβανία, Τουρκία, Ρωσία, Αιθιοπία και Μέση Ανατολή. Το 2015 πάνω από 450 εκατ. ευρώ του τζίρου θα προέλθουν από τις αγορές του εξωτερικού.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ