Ολοκληρώνοντας τον κύκλο «Transitions» με το τρίτο μέρος του, η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών φιλοξενεί από τις 11 ως τις 29 Νοεμβρίου ένα φεστιβάλ της σύγχρονης ανεξάρτητης κεντροευρωπαϊκής σκηνής. Μετά τα Βαλκάνια και τη Λατινική Αμερική, παρουσιάζεται το θέατρο, κυρίως, αλλά και τα εικαστικά και ο χορός τεσσάρων χωρών: της Ουγγαρίας, της Πολωνίας, της Τσεχίας και της Σλοβακίας. «Πρόκειται για τέσσερις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης που συνασπίστηκαν το 1991 δημιουργώντας το περίφημο Visegrad Group» λέει η Κάτια Αρφαρά, καλλιτεχνική διευθύντρια του «Transitions», του «τρίτου μέρους ενός πρότζεκτ που στήθηκε από την αρχή με συγκεκριμένες κατευθύνσεις».
Το γιατί αυτής της επιλογής βρίσκεται στον πυρήνα κάθε περιοχής, κάθε χώρας, που είναι κοινός και ενώνει τις δύο ηπείρους: «Είναι περιοχές και χώρες σε μια μετάβαση» επισημαίνει. «Συζητούν με το παρελθόν, συνδιαλέγονται μαζί του αλλά οδεύουν προς το αύριο. Εχουν προβλήματα ταυτότητας και αυτοπροσδιορισμού, θέματα εθνικισμού, σοβαρά οικονομικά αδιέξοδα. Βρίσκω ότι έχει μεγάλο ενδιαφέρον να γίνει αυτή η σύνδεση της Λατινικής Αμερικής με την Ευρώπη –πέρασαν κι αυτές μέσα από δύο δικτατορίες και οδηγήθηκαν σε εύθραυστες δημοκρατίες, που προσπαθούν να στήσουν μια ισχυρή κοινωνία των πολιτών. Θέτουν λοιπόν ερωτήματα για το τι σημαίνει ιδεολογία στην τέχνη, τι σημαίνει πολιτικό θέατρο».
Με επίκεντρο τη νεότερη γενιά καλλιτεχνών και δημιουργών, η οποία ισορροπεί ανάμεσα στα κλασικά κείμενα της στιβαρής λογοτεχνικής παράδοσης και σε πειραματικές, μεικτές φόρμες, θα δούμε παραστάσεις που κινούνται στα όρια του κινηματογράφου, της θεατρικής εγκατάστασης, της περφόρμανς και του θεάτρου ντοκουμέντου. Το φεστιβάλ εστιάζει το ενδιαφέρον του σε καλλιτέχνες που έζησαν τα τελευταία χρόνια του κομμουνιστικού καθεστώτος και τώρα επιδιώκουν να εδραιώσουν μια δημοκρατία –με πολλά προβλήματα.

«Οι περισσότερες δουλειές που θα δούμε ανήκουν στον χώρο του θεάτρου device, βασίζονται σε αρχεία και ντοκουμέντα, είναι προϊόντα έρευνας, πειραματικά και όχι έργα κλασικού ρεπερτορίου»
επισημαίνει η καλλιτεχνική διευθύντρια. Βέβαια, όπως εξηγεί, στην Πολωνία, για παράδειγμα, τα κλασικά κείμενα παραμένουν ισχυρά και προστίθενται νέοι, αξιόλογοι, συγγραφείς. Γενικότερα ενδιαφέρονται για μείξη τεχνών και ειδών –ιδίως στην Πολωνία και σε μεγάλο βαθμό στην Τσεχία, ενώ στην Ουγγαρία και την Τσεχία καθοριστικό ρόλο παίζουν οι ανεξάρτητες σκηνές.
Από αυτές άλλωστε αντλεί το υλικό του το φεστιβάλ της Στέγης και όχι από τις κρατικές. Συνολικά θα δούμε δέκα θεατρικές παραγωγές. «Τους ενδιαφέρει η χώρα μας. Είμαστε από πολλές πλευρές το κέντρο της προσοχής. Ζητούμενο και στόχος είναι να ανοίξει ο διάλογος, να γίνουν συνεργασίες, να πάψουμε να είμαστε απομονωμένοι. Και αυτό για να γίνει χρειάζεται να χτιστεί μια σχέση εμπιστοσύνης, κάτι που εμείς εδώ στη Στέγη κάνουμε συστηματικά».
Με δύο σημαντικές μετακλήσεις από τους δύο προηγούμενους κύκλους θα ολοκληρωθεί το τρίπτυχο των «Transitions» στη Στέγη: ο Dan Perjovschi, ηγετική μορφή του ρουμανικού ακτιβισμού και της πολιτικοποιημένης τέχνης, έρχεται ξανά στη Στέγη με μια νέα εικαστική παρέμβαση, ενώ η Lola Arias από το Μπουένος Αϊρες, η οποία άνοιξε πέρυσι το φεστιβάλ-αφιέρωμα στη Λατινική Αμερική, επιστρέφει στις 17 Νοεμβρίου με μια παράσταση-ακρόαση, με θέμα τη συλλογική μνήμη και την πολιτική συμμετοχή.
Tι θα δούμε


Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων του κύκλου «Transitions 3» που αφορά την Κεντρική Ευρώπη περιλαμβάνει:
  • Θέατρο: Transitions Central Europe: Audition for a demonstration (Ακρόαση για μια διαδήλωση) – Lola Arias (17/11, 18.00, Κεντρική Σκηνή).
  • Χορός: Transitions Central Europe: Clouds / Mraky / Σύννεφα Handa Gote Research & Development (21-22/11, 19.00, Μικρή Σκηνή).
  • Εικαστικά: Transitions Central Europe: Dan Perjovschi Transitions 3. Central Europe (13-15/11, 21.00, εκτός Στέγης).
  • Θέατρο: Transitions Central Europe: Frankenstein – Project – Proton Theatre (21-22/11, 21.00, Κεντρική Σκηνή).
  • Θέατρο: Transitions Central Europe: Magnificat (Ενας σύγχρονος χορός γυναικών) – Marta Gornicka (25-26/11, 21.00, Μικρή Σκηνή).
  • Θέατρο: Transitions Central Europe: Melodrama Eszter Salamon (14-15/11, 21.00, Μικρή Σκηνή).
  • Θέατρο: Transitions Central Europe: Our Secrets Béla Pintér (25-26/11, 19.00, Κεντρική Σκηνή).
  • Θέατρο: Transitions Central Europe: The Day of Fury (Η μέρα της οργής) – Arpad Schilling (28-29/11, 21.00, αίθουσα χορού)
  • Χορός: Τransitions Central Europe: Process Dora Sulzenko Hostova, Jan Ctvrtnik (28/29/11, 19.00, Μικρή Σκηνή).
  • Θέατρο: Transitions Central Europe: Small Narration (Μια μικρή αφήγηση) – Wojtek Ziemilski (11-12/11, 21.00, Κεντρική Σκηνή).
  • Ενήλικοι: Transitions Central Europe: Απογραφή της ανισχυρότητας – Edit Kaldor (13/11, 18.00, Κεντρική Σκηνή).
  • Κινηματογράφος: Transitions Central Europe: Αφιέρωμα στον κινηματογράφο του Kornél Mundruczo (28-29/11, 21.00, Κεντρική Σκηνή).
  • Θέατρο: Transitions Central Europe: Υβόννη, η πριγκίπισσα της Βουργουνδίας – Krzysztof Garbaczewski (27-28/11, Μικρή Σκηνή).
  • Λέξεις & Σκέψεις: Συμπόσιο: Τέλεια αρμονία. Η πρόσφατη τέχνη και πολιτική στην Ανατολική Eυρώπη

πότε & πού:

Από τις 11 ως τις 29 Νοεμβρίου Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών (Λεωφόρος Συγγρού 107-109, Νέος Κόσμος). Πληροφορίες & κρατήσεις: 210 900 5 800 & https://www.sgt.gr/gre/SPG1554/

Παγκόσμια πρεμιέρα
Ο 40χρονος σήμερα ούγγρος σκηνοθέτης Αρπαντ Σίλινγκ (1974) επιστρέφει στην Αθήνα με μια παράσταση εμπνευσμένη από μια νοσηλεύτρια που μίλησε για τον υγειονομικό μεσαίωνα της Ουγγαρίας. Η προσωπικότητά της ενέπνευσε στον συγγραφέα μια ιλαροτραγωδία, για τους περιθωριοποιημένους της σύγχρονης ευρωπαϊκής ιστορίας, όπου κι αν βρίσκονται. Σε συμπαραγωγή της Στέγης με το πρωτοποριακό θέατρο της Βουδαπέστης Trafo και τον θίασο Kretakor.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ