Η κυριότητα του 40% της Odfjell Drilling από την Deepsea Metro που έχει στην κατοχή τα πλωτά γεωτρύπανα Deepsea Metro I και Deepsea Metro II έχει αρχίσει να κοστίζει ακριβά στην εταιρεία, με έδρα το Μπέργκεν της Νορβηγίας, αφού τα υπέρμετρα κόστη κυκλοφορίας των δύο πλοίων θα οδηγήσουν στην αποστράγγιση των ταμειακών αποθεμάτων της θυγατρικής της και ίσως οδηγήσουν σε αθέτηση των δανειακών συμβάσεών της.
Αυτό αναφέρει η οικονομική εφημερίδα «Finansavisen» που φιλοξενεί δηλώσεις του διευθυντή Επικοινωνίας της Odfjell Drilling κ. Γκιζλ Γιόχανσεν. Η είδηση έχει ελληνικό ενδιαφέρον αφού το 60% των δύο πλωτών γεωτρυπάνων ανήκει στον κ. Θεόδωρο Αγγελόπουλο. «Το Βήμα της Κυριακής» σε ρεπορτάζ στο τέλος του 2014 είχε αναφερθεί στις αναδουλειές των δύο πλοίων, στις ζημιές που συσσωρεύουν αλλά και στα υψηλά κόστη αναχρηματοδότησης του δανεισμού.
Το πλωτό γεωτρύπανο Deepsea Metro I παραμένει ανενεργό έξω από τις ακτές της Νότιας Αφρικής χωρίς συμβόλαιο. Βρίσκεται σε αυτή την κατάσταση για περίπου πέντε μήνες. Στο τέλος του τρέχοντος μηνός το δίδυμο πλωτό γεωτρύπανο Deep Sea Metro ΙΙ θα αποδεσμευθεί από τη σύμβασή του με την Petrobras.
Υψηλά κόστη


O έλληνας εφοπλιστής και οι νορβηγοί συνεταίροι του δεν έχουν ακόμη κατορθώσει να παρατείνουν την ισχύουσα σύμβαση ή να βρουν άλλα έργα για το ηλικίας πέντε ετών πλωτό γεωτρύπανο.Στο τέλος του τέταρτου τριμήνου τα ταμειακά διαθέσιμα της Deepsea Metro ήταν 172 εκατ. δολάρια.

«Εκτιμούμε ότι το κόστος διατήρησης του Deepsea Metro I σε κατάσταση αναμονής ή “θερμό” παροπλισμό ανέρχεται σε 120.000-140.000 δολάρια την ημέρα»
δήλωσε ο κ. Γιόχανσεν.
Αυτό σημαίνει κόστη λειτουργίας 12 εκατ. δολαρίων ανά τρίμηνο, πλέον των 8 εκατ. ευρώ σε τόκους για την αποπληρωμή δανείων που είχαν συναφθεί για τη ναυπήγηση του τρυπανιού. Συνολικά το κόστος για τη διατήρηση του πλωτού τρυπανιού σε ετοιμότητα προς χρήση για τυχόν έργα θα είναι 80 εκατ. δολάρια ετησίως.
Διπλασιασμός


Οταν το Deepsea Metro ΙΙ συναντήσει το δίδυμο πλοίο του στο τέλος του Μαΐου, τα έξοδα θα διπλασιαστούν στα 160 εκατ. δολάρια. Αν το Deepsea Metro ΙΙ παραμείνει και αυτό σε «θερμό» παροπλισμό, τα ταμειακά διαθέσιμα της Deepsea Metro θα τελειώσουν εντός ενός έτους. Το κόστος αυτό δεν περιλαμβάνει την αποπληρωμή των δόσεων του δανείου.
Σε ερώτηση της εφημερίδας για το πώς θα διαχειριστεί η Odfjell Drilling την κατάσταση των ταμειακών διαθεσίμων στη θυγατρική της ο κ. Γιόχανσεν δήλωσε πως «θα αντιμετωπίσουμε το θέμα αυτό όταν και αν αποτελέσει πραγματική πρόκληση».
Τα δύο πλοία εξόρυξης πετρελαίου είχαν παραγγελθεί προς ναυπήγηση το 2008 στα ναυπηγεία της Hyundai στη Νότια Κορέα με κόστος πάνω από 600 εκατ. δολάρια. Το πρώτο πλοίο το είχε βαφτίσει η κυρία Γιάννα Αγγελοπούλου το 2011.
Βασική αιτία της αδυναμίας εξασφάλισης συμβολαίων για τα δύο πλοία είναι η μεγάλη μείωση της τιμής του πετρελαίου. Σύμφωνα με τους ειδικούς, το κόστος εξόρυξης πετρελαίου με τέτοια πλοία δικαιολογείται μόνο όταν η τιμή του πετρελαίου είναι άνω των 100 δολαρίων το βαρέλι. Τα κόστη ναυπήγησης των δύο πλοίων φαντάζουν σήμερα υπέρογκα, αλλά τότε η τιμή του πετρελαίου είχε αγγίξει τα 140 δολάρια το βαρέλι.

Μια διέξοδος για την απασχόληση των δύο πλοίων ενδεχομένως θα ήταν η συμμετοχή τους στις μελλοντικές έρευνες πετρελαίου και φυσικού αερίου που θα «τρέξουν» στις θαλάσσιες περιοχές μεγάλου βάθους τα επόμενα χρόνια στο Αιγαίο και στο Ιόνιο.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ