• Αναζήτηση

Ταμείο για την προστασία της πρώτης κατοικίας

Η δημιουργία Ταμείου Προστασίας Κατοικίας για τα «κόκκινα» δάνεια που έχουν ως υποθήκη την πρώτη κατοικία και η επ’ αόριστον αναστολή των πλειστηριασμών της πρώτης κατοικίας αξίας ως 300.000 ευρώ

Η δημιουργία Ταμείου Προστασίας Κατοικίας για τα «κόκκινα» δάνεια που έχουν ως υποθήκη την πρώτη κατοικία και η επ’ αόριστον αναστολή των πλειστηριασμών της πρώτης κατοικίας αξίας ως 300.000 ευρώ είναι ανάμεσα στις προτεραιότητες της νέας πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, όχι όμως και στις άμεσες.
Και τούτο διότι η δημιουργία του Ταμείου, που θα λειτουργεί ως «ομπρέλα προστασίας» για τα νοικοκυριά που δεν μπορούν να αποπληρώσουν τις δόσεις, θα εξαρτηθεί από το αποτέλεσμα των διαπραγματεύσεων με τους δανειστές της χώρας.
Ο στόχος δεν είναι να χαριστούν τα δάνεια αλλά να προσαρμοστούν οι δόσεις στην οικονομική κατάσταση των δανειοληπτών και οι τράπεζες να παίρνουν ένα μέρος των χρημάτων τους. Ολα αυτά απαιτούν κεφάλαια.
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, τα κεφάλαια που θα απαιτηθούν για να χρηματοδοτήσουν τον συγκεκριμένο οργανισμό θα είναι 2-3 δισ. ευρώ, τα οποία δεν υπάρχουν.
Η νέα κυβέρνηση υπολογίζει ότι, αν υπάρξει συμφωνία με τους Ευρωπαίους, μπορούν να διατεθούν από το λεγόμενο «μαξιλάρι» των 11,4 δισ. ευρώ του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ). Ως εκ τούτου οι κυβερνητικές προθέσεις θα τεθούν σε εφαρμογή μετά το τέλος των διαπραγματεύσεων και κυρίως μετά το αποτέλεσμα των συζητήσεων.
Αυτή η προϋπόθεση αφορά μόνο τη δημιουργία του Ταμείου Προστασίας Κατοικίας, διότι στην παράταση της προστασίας της πρώτης κατοικίας από τον πλειστηριασμό τα πράγματα είναι πιο εύκολα: απαιτείται μια απλή νομοθετική ρύθμιση η οποία θα ψηφιστεί τουλάχιστον από την κυβερνητική πλειοψηφία της Βουλής, αν και, σύμφωνα με τραπεζικές πηγές, από 1ης Ιανουαρίου 2015 που έχει απελευθερωθεί η προστασία της πρώτης κατοικίας από τον πλειστηριασμό οι τράπεζες δεν αξιοποιούν τα περιθώρια που έχουν.
Πώς θα λειτουργεί


Ωστόσο, σύμφωνα με τα όσα ως τώρα έχει παρουσιάσει ο πρωθυπουργός κ. Αλέξης Τσίπρας στην ομιλία του στη ΔΕΘ τον περασμένο Σεπτέμβριο, αλλά και με βάση τις πρόσφατες προγραμματικές θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ, η κυβέρνηση σκοπεύει να συγκροτήσει «ενδιάμεσο φορέα διαχείρισης των κόκκινων δανείων», το Ταμείο Προστασίας Κατοικίας, ο οποίος με βάση τις ελάχιστες δαπάνες διαβίωσης των νοικοκυριών – έχουν ήδη καθοριστεί – και έπειτα από λεπτομερή έρευνα χαρτοφυλακίων των δανείων των τραπεζών θα αναλάβει την εποπτεία του νέου πλαισίου που θα διαμορφωθεί.
Στη ρύθμιση θα ενταχθούν όσα «κόκκινα» δάνεια έχουν ως υποθήκη την πρώτη κατοικία και αγροτικές ιδιοκτησίες μικροκαλλιεργητών και φυσικά αφορούν φυσικά πρόσωπα, εμπόρους, ελεύθερους επαγγελματίες, μικρομεσαίες επιχειρήσεις και μικρές αγροτικές εκμεταλλεύσεις.
Παράλληλα στο πρόγραμμα ρύθμισης θα ενταχθούν και οφειλές προς το Δημόσιο, ΔΕΚΟ και ασφαλιστικά ταμεία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι παρόμοιο οργανισμό, με εντελώς όμως διαφορετική αντίληψη, κυρίως δηλαδή με εισπρακτικό χαρακτήρα, είχε προτείνει στις αρχές του 2014 η τρόικα προς την απελθούσα κυβέρνηση, η πρόταση όμως δεν έγινε δεκτή διότι, όπως αναφέρουν πηγές της προηγούμενης κυβέρνησης, η συγκρότησή του με βάση τα δεδομένα του Ελληνικού Δημοσίου είναι χρονοβόρα, απαιτεί 1,5-2 χρόνια.
Βέβαια, με βάση την πρόταση της νέας κυβέρνησης, ώσπου να δημιουργηθεί το Ταμείο Προστασίας Κατοικίας θα απαγορευθεί σε τράπεζες ή στην εταιρεία στην οποία έχει εκχωρηθεί η απαίτηση ή ακόμη στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων να καταγγείλουν τη σύμβαση του δανείου, να εκδώσουν διαταγές πληρωμής και να προβούν σε οποιαδήποτε πράξη αναγκαστικής είσπραξης.
Ετσι, λοιπόν, στόχος είναι το «κούρεμα» των δανείων και η προσαρμογή τους στη σημερινή οικονομική κατάσταση των δανειοληπτών και φυσικά στην αντικειμενική δυνατότητά τους να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους.
Από το περίσσευμα


Οπως τονίζεται στις προγραμματικές αναφορές του κυβερνώντος κόμματος, η εξυπηρέτηση των δανειακών υποχρεώσεων των υπερχρεωμένων νοικοκυριών πρέπει να γίνεται από το περίσσευμα και όχι από το υστέρημα του οικογενειακού εισοδήματος. Και να βασίζεται στη διεξαγωγή έρευνας για την κάθε περίπτωση χωριστά για να αποφευχθεί η άδικη μεταχείριση των οριζόντιων μέτρων, όπως σημειώνεται. Εχει ενδιαφέρον ωστόσο το γεγονός ότι αντίθετη με τη λήψη οριζόντιων μέτρων σε τραπεζικές ρυθμίσεις ήταν (είναι;) η τρόικα.
Το πλαίσιο των ενυπόθηκων «κόκκινων» δανείων, όπως έχει διαμορφωθεί, προβλέπει την ολική διαγραφή χρεών για τις περιπτώσεις αντικειμενικής μόνιμης αδυναμίας αποπληρωμής – πρόκειται για χρέη που δεν είναι δυνατόν να αποπληρωθούν – με βάση συγκεκριμένα κριτήρια, όπως είναι ηλικιωμένοι πάνω από ένα ορισμένο όριο ηλικίας ή δανειολήπτες που πάσχουν από ανίατες ασθένειες και δεν διαθέτουν τα στοιχειώδη για την επιβίωσή τους.

ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΟΙ
Ασφαλιστικές εισφορές ανάλογα με τον τζίρο

Τη σύνδεση των ασφαλιστικών υποχρεώσεων των μικρομεσαίων με τη φοροδοτική ικανότητα της επιχείρησης και τον καθορισμό των υποχρεωτικών ασφαλιστικών εισφορών βάσει ενός συστήματος συνδυασμού πωλήσεων και καθαρών κερδών προβλέπουν οι προγραμματικές αναφορές του ΣΥΡΙΖΑ.
Η νέα κυβέρνηση προγραμματίζει τη σύσταση Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης Ελεύθερων Επαγγελματιών – Αυτοαπασχολουμένων και Ενιαίου Φορέα Υγείας για τους μικρομεσαίους, αλλά το νέο τοπίο αναμένεται να ξεκαθαρίσει με τις προγραμματικές δηλώσεις που θα αναγνωστούν το ερχόμενο Σαββοτοκύριακο στη Βουλή.
Οπως έγινε γνωστό στις υπό επεξεργασία τελικές θέσεις για τις προγραμματικές, προβλέπεται ο διαχωρισμός της εισφοράς για την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη από τη συνταξιοδότηση, καθώς χιλιάδες μικρομεσαίοι που έκλεισαν έχουν οφειλές στον ΟΑΕΕ και έμειναν χωρίς ιατροφαρμακευτική περίθαλψη.
Νέα ρύθμιση

Επίσης στο σχέδιο προβλέπεται η κεφαλαιοποίηση (χωρίς πρόστιμα και προσαυξήσεις που προέκυψαν στα χρόνια του Μνημονίου) των μέχρι σήμερα ασφαλιστικών οφειλών, δίνοντας τη δυνατότητα αποπληρωμής μετά την 1η Ιανουαρίου 2016 σε αριθμό δόσεων και ποσό ανάλογο του εισοδήματος, επιχειρηματικού ή προσωπικού.
Η άμεση θεώρηση βιβλιαρίων υγείας με αποδέσμευση από την ασφαλιστική ενημερότητα τουλάχιστον μέχρι το τέλος του 2015, η αύξηση του ποσού οφειλής που μπορεί να παρακρατηθεί από τη σύνταξη του οφειλέτη από 20.000 ευρώ που είναι σήμερα σε 40.000 ευρώ και η διαμόρφωση προγράμματος δανειοδότησης ελεύθερων επαγγελματιών στο πρότυπο του προγράμματος του ΤΕΜΠΜΕ για αποπληρωμή χρεών προς τα ασφαλιστικά ταμεία.
Το κρίσιμο όμως ζήτημα είναι τι θα γίνει με τις συντάξεις. Ο ΣΥΡΙΖΑ, υιοθετώντας παλαιότερες θέσεις της ΓΣΕΒΕΕ, προτείνει ακόμη την προαιρετική αφαίρεση οφειλόμενων ασφαλιστικών ετών για όσους ασφαλισμένους έχουν θεμελιώσει τα απαιτούμενα έτη, για τα οποία έχουν καταβάλει τις εισφορές και έχουν συμπληρώσει το όριο ηλικίας για συνταξιοδότηση προκειμένου να συνταξιοδοτηθούν.
Τα λιγότερα έτη ασφάλισης, βέβαια, οδηγούν αυτόματα σε αναλογική μείωση της σύνταξης. Τα ζητήματα αυτά αναμένεται να εξεταστούν από κοινού με τη νέα ηγεσία του υπουργείου Υγείας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οικονομία
Σίβυλλα
Helios Kiosk