Τζίρος πολλών εκατομμυρίων από το λαθρεμπόριο τσιγάρων

Κέρδη πολλών εκατομμυρίων ευρώ αποφέρει κάθε χρόνο στα οργανωμένα κυκλώματα το λαθρεμπόριο τσιγάρων ενώ αρκετά μεγάλα είναι και τα ποσά από τους διαφυγόντες φόρους-δασμούς. Στη χώρα μας οι διωκτικές Αρχές προχωρούν στην κατάσχεση σημαντικών ποσοτήτων προτού προωθηθούν στην ελληνική ή κυρίως στην ευρωπαϊκή αγορά.

Κέρδη πολλών εκατομμυρίων ευρώ αποφέρει κάθε χρόνο στα οργανωμένα κυκλώματα το λαθρεμπόριο τσιγάρων ενώ αρκετά μεγάλα είναι και τα ποσά από τους διαφυγόντες φόρους-δασμούς. Στη χώρα μας οι διωκτικές Αρχές προχωρούν στην κατάσχεση σημαντικών ποσοτήτων προτού προωθηθούν στην ελληνική ή κυρίως στην ευρωπαϊκή αγορά.
Τελευταία σχετική υπόθεση που απασχόλησε το Λιμενικό Σώμα ήταν ο εντοπισμός στις αρχές του μήνα, στη Ζάκυνθο, του φορτηγού πλοίου «Αmaranthous» μέσα στο οποίο βρέθηκαν 981.000 πακέτα λαθραία τσιγάρα διαφόρων επωνυμιών ενώ λίγες ημέρες νωρίτερα είχαν κατασχεθεί 90.000.000 τεμάχια τσιγάρων σε εννέα φορτηγά οχήματα που μετέφερε πλοίο στην Πάχη Μεγάρων και πρόκειται για μια από τις μεγαλύτερες ποσότητες που έχουν πέσει στα «χέρια» των λιμενικών.
Για το θέμα του λαθρεμπορίου τσιγάρων θα δοθεί την Πέμπτη το μεσημέρι συνέντευξη Τύπου στο υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου στο περιθώριο της οποίας θα υπογραφεί μνημόνιο συνεργασίας με την εταιρεία ΠΑΠΑΣΤΡΑΤΟΣ ΑΒΕΣ, θυγατρική του Ομίλου PHILIP MORRIS INTERNATIONAL.

Κατασχέσεις από το Λιμενικό Σώμα

Στην ίδια ημερίδα παρουσιάστηκαν και στοιχεία από το Λιμενικό σύμφωνα με τα οποία τη διετία 2013-2014 οι αρμόδιες υπηρεσίες είχαν ασχοληθεί με 87 υποθέσεις και έχει κατασχέσει 201.268.580 τεμάχια, 200 κιλά και 427,55 γραμμάρια καπνό, 42 οχήματα και 11 πλοία ενώ οι διαφυγόντες δασμοί ήταν 34.511.503,58 ευρώ.
Αξιωματικός του Λιμενικού μιλώντας στο «Βήμα» περιέγραψε τις δυσκολίες που μπορεί να συναντήσουν σε μια επιχείρηση.
«Hμασταν με σιγή ασυρμάτου και σβηστά φώτα, λίγα μίλια μακριά από το φορτηγό πλοίο με τα λαθραία τσιγάρα. Oλες οι δυνάμεις περίμεναν το σήμα για την επέμβαση. Eνα ξαφνικό μπουρίνι όμως και ένα διερχόμενο σκάφος που περνούσε τυχαία δίπλα από το φορτηγό ανέτρεψαν τον σχεδιασμό. Αποφασίστηκε άμεση επέμβαση με ταχύτητα «δαγκώματος φιδιού». Oλα κρέμονταν σε μια κλωστή, αλλά η άψογη συνεργασία και η ετοιμότητα της ομάδας έφεραν σε πέρας την αποστολή».

Δεν επηρεάζουν όμως μόνο οι καιρικές συνθήκες μια επιχείρηση. Μια βλάβη ή μια κακή πληροφορία για το αν το πλήρωμα είναι οπλισμένο ή όχι μπορεί να ανατρέψει το σχέδιο που έχει εκπονηθεί.

«Από τη στιγμή που θέτουμε υπό παρακολούθηση το ύποπτο πλοίο ως την επέμβαση βρισκόμαστε σε «αναμμένα κάρβουνα»» λέει ανώτατος αξιωματικός του Λιμενικού Σώματος και προσθέτει: «Η αδρεναλίνη και η αγωνία ξεκινούν από τη στιγμή που επιβεβαιώνουμε μια πληροφορία για ένα πλοίο και φτάνουν ως τη στιγμή που θα ολοκληρωθεί με επιτυχία η επιχείρηση» τονίζει, συμπληρώνοντας ωστόσο ότι «επειδή ο χώρος όπου δρούμε έχει αστάθμητους παράγοντες, κάθε επιτυχία μεγεθύνεται και ψυχικά».

Oπως λέει, τα στοιχεία των τελευταίων ετών με τις κατασχέσεις δείχνουν πως η κρίση οδηγεί ολοένα και περισσότερους καπνιστές στην επιλογή λαθραίων – και πιο φθηνών – πακέτων καθώς κοστίζουν τα μισά χρήματα σε σχέση με τα νόμιμα και σημειώνει πως «τα κυκλώματα είναι σαν τη Λερναία Υδρα. Ενα κεφάλι κόβουμε, δύο βγαίνουν μετά από λίγο καιρό, οπότε πρέπει να είμαστε διαρκώς σε επιφυλακή».
Επιπροσθέτως επισημαίνει πως τα «τσιγαράδικα» αναχωρούν συνήθως από λιμάνια της Αιγύπτου, της κατεχόμενης Κύπρου, της Τουρκίας αλλά και της Βουλγαρίας με προορισμό τις ελληνικές ακτές για να ξεφορτώσουν τα κιβώτια με τα λαθραία τσιγάρα. Από την ακτή τα φορτία μεταφέρονται καλά «καμουφλαρισμένα» με φορτηγά και προορισμό την Ευρώπη ή με ΙΧ και προορισμό την ελληνική αγορά. Στην Αθήνα πωλούνται σε λαϊκές αγορές, σε πανηγύρια, σε απομακρυσμένα περίπτερα και αλλού.
Προσεγγίζοντας τις ελληνικές αρχές το «τσιγαράδικο» δεν «δένει» αμέσως. Προηγείται έλεγχος της θαλάσσιας περιοχής όσο και της ξηράς από μέλη του κυκλώματος. Κάποιοι «περιπολούν» με φουσκωτά και κάποιοι με αυτοκίνητα ενημερώνοντας για κάθε ύποπτη κίνηση τον καπετάνιο. Oταν δοθεί το «πράσινο φως» από τους «τσιλιαδόρους» αρχίζει η μεταφόρτωση από το πλοίο στις νταλίκες.
Oπως λέει ο ίδιος αξιωματικός, το εμπόρευμα όμως είναι μεγάλης αξίας. Γι’ αυτό και «ασφαλίζεται» καθ’ όλη τη διαδρομή του. Είτε κρυμμένο στα αμπάρια είτε σε νταλίκες κάτω από ευπαθή προϊόντα, όπως γιαούρτια και αβγά, ώστε να μην μπορούν οι λιμενικοί να μπουν στο εσωτερικό. Aλλες κρύπτες του είναι ειδικά διαμορφωμένοι χώροι στην οροφή οχημάτων τύπου βαν και ΙΧ αυτοκινήτων ή στον χώρο μεταξύ «καμπίνας» του οδηγού και φορτίου στις νταλίκες ή και σε «διπλούς πάτους» σε νταλίκες.

«Με τον εντοπισμό ενός οχήματος ή ενός φορτηγού με λαθραία τσιγάρα δεν κλείνει η υπόθεση. Πρέπει βάσει των εγγράφων να βρούμε αν υφίσταται η μεταφορική εταιρεία, αν οι πινακίδες των οχημάτων είναι γνήσιες ή πλαστές κ.τ.λ. και ο έλεγχος όλων αυτών γίνεται άμεσα χάρη στη συνεργασία που έχουμε με τις αρμόδιες υπηρεσίες άλλων χωρών»σημειώνει.

Επίσης τα πλοία που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά λαθραίων τσιγάρων κινούνται σαν τα «φαντάσματα» μέσα στο σκοτάδι. Παλιά εμπορικά πλοία με «μισθωμένο» πλήρωμα ανεβοκατεβαίνουν το Αιγαίο. Συχνά αλλάζουν και ονομασίες.
Οι διακινητές χρησιμοποιούν κάθε μέσο για να μην μπορούν να εντοπιστούν τα «τσιγαράδικα». Στόχος να φθάσουν πάση θυσία στον τελικό προορισμό, που συνήθως είναι η Βρετανία, διότι εκεί το πακέτο πωλείται ακριβότερα από τις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Τα πλοία όμως δεν διασχίζουν το Γιβραλτάρ. Καταλήγουν συνήθως στις ακτές της Ελλάδας ή της Ιταλίας.
Η διακίνηση τσιγάρων χαρακτηρίζεται από αρμόδιους αξιωματικούς του Λιμενικού μια πολύ καλά οργανωμένη βιομηχανία. Από τη φάση της παραγωγής ως την πώληση εμπλέκονται πολλοί άνθρωποι με διακριτούς ρόλους. Οι διακινητές απευθύνονται σε εκείνους που αναλαμβάνουν την παραγωγή των λαθραίων σε εργοστάσια της Ανατολικής Ευρώπης, αλλά και στην Αίγυπτο, στην Κίνα και αλλού. Χαμηλό το κόστος παραγωγής, χαμηλή και η ποιότητα των τσιγάρων.

Τη σκυτάλη παίρνει ο αρμόδιος για την πλαστογράφηση των εγγράφων ώστε το φορτίο και το πλοίο που μισθώνουν άλλα μέλη του κυκλώματος να φαίνονται νομότυπα. Δεν είναι λίγες οι φορές που προκειμένου να παραπλανηθούν οι λιμενικές και τελωνειακές αρχές χρησιμοποιούνται επωνυμίες γνωστών ναυτιλιακών μεταφορικών εταιρειών – εν αγνοία των υπευθύνων τους. Στη συνέχεια έρχεται η ώρα της μίσθωσης του πληρώματος – συνήθως Ουκρανών.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk