Ενεργότερο ρόλο στην εθνική και περιφερειακή οικονομία των Βαλκανίων διεκδικεί η ενοποιημένη πλέον ΔΕΘ-Helexpo, η οποία έχει βελτιώσει τις οικονομικές της επιδόσεις και ανακτά το χαμένο έδαφος 14 ετών.

Ωστόσο, η ανάπλαση του εκθεσιακού κέντρου της Θεσσαλονίκης και η δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου, σε σύμπραξη με ιδιώτη επενδυτή, φαίνεται να μπαίνει σε δεύτερη μοίρα λόγω του οικονομικού περιβάλλοντος και της ανάγκης να δοθεί χρόνος στον εκθεσιακό φορέα για να αναπτυχθεί περισσότερο.
Η εταιρεία βάζει μπρος τη διεθνοποίησή της, την ενίσχυση και εμπλουτισμό των εμπορικών της σημάτων, αλλά και την επέκτασή της στην Αθήνα, μέσα από ευρύτερες συνεργασίες και συνέργειες, ακόμη και με τον ανταγωνισμό. Ήδη η Γενική Έκθεση του 2014 σηματοδοτεί την επιστροφή του εκθεσιακού φορέα στην ανάπτυξη και την κερδοφορία.
Όπως δήλωσε την Τετάρτη στην Αθήνα ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΘ-Helexpo κ. Κυριάκος Ποζρικίδης, το 2012 όταν ολοκληρώθηκε η συγχώνευση των δύο εταιρειών δεν υπήρχαν καν δηλώσεις συμμετοχής ξένων εκθετών, ενώ συνεχιζόταν η παράδοση που ξεκίνησε τη δεκαετία του 1980 και ήθελε το Δημόσιο να καταλαμβάνει το 40% της Γενικής Έκθεσης.
«Εμείς θελήσαμε να ξανακάνουμε την έκθεση γιορτή της πόλης, αλλά και να πάμε στα Βαλκάνια, δηλαδή σε μία αγορά στην οποία έχουμε πλεονέκτημα, καθώς ναι μεν δεν είναι τεράστια, αλλά είναι σημαντική για τις ελληνικές επιχειρήσεις» είπε. Στόχος της εταιρείας, πρόσθεσε, είναι η Θεσσαλονίκη να γίνει το Εκθεσιακό Κέντρο των Βαλκανίων, μετά την Κωνσταντινούπολη.
Ήδη η Γενική Έκθεση του 2014 κατέγραψε 1.000 εκθέτες, επίδοση διπλάσια σε σχέση με την προηγούμενη διοργάνωση, με αποτέλεσμα η εταιρεία να ανοίξει περίπτερα που ήταν κλειστά για πολλά χρόνια. Μάλιστα, το 35% των εκθετών αποτέλεσαν νέες συμμετοχές, ενώ το Δημόσιο περιορίστηκε σε λιγότερο από 5% της έκθεσης, εκπροσωπούμενο μόνο από επιχειρησιακά προγράμματα υπουργείων, τα οποία έχουν υποχρεωτικά ευρωπαϊκά κονδύλια δημοσιότητας. «Το Δημόσιο περιορίστηκε στο 60% του περιπτέρου 15» είπε ο κ. Ποζρικίδης.
Οι επισκέπτες της 79ης ΔΕΘ έφτασαν τις 255.000 και αυξήθηκαν κατά 38% σε σχέση με το 2013 και κατά 132% με το 2012, πρόσθεσε. Τα έσοδα από εισιτήρια αυξήθηκαν κατά 37%, επίδοση που θεωρείται από τη ΔΕΘ ως επιβράβευση των κοινωνικών και οικογενειακών εισιτηρίων, τα οποία ήταν μειωμένα κατά 40% και 50%, αντίστοιχα.
Όπως τόνισε ο κ. Ποζρικίδης, το 70% των επισκεπτών ήταν από 15 έως 38 ετών. «Δίνουμε μεγάλη έμφαση στους νέους, οι οποίοι μπορούν να γίνουν οι αυριανοί μας πελάτες. Θέλουμε να δημιουργήσουμε μνήμες από την έκθεση» είπε.
Οι επίσημες συμμετοχές έφτασαν τις 19, στις οποίες συμπεριλαμβανόταν και κινεζική αποστολή με 40 μέλη και 19 επιχειρήσεις η οποία διερεύνησε τη δυνατότητα χρησιμοποίησης της Θεσσαλονίκης για την είσοδο κινεζικών εταιρειών στην Ευρώπη.
Τα σχέδια της επόμενης διετίας
Η εταιρεία ξεκινά εντονότερη δραστηριοποίηση, μέσα από συμφωνίες και συνεργασίες με διεθνείς και εγχώριους στρατηγικούς εταίρους και εκθεσιακούς οργανισμούς, δίκτυα διεθνών σχέσεων και την οργάνωση της εθνικής συμμετοχής στις μεγάλες εκθέσεις του εξωτερικού.
Στα σχέδια της ΔΕΘ-Helexpo περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων η μεγέθυνση της Cheap Art, στην οποία κατά την 79η ΔΕΘ συμμετείχαν 100 καλλιτέχνες με 1.000 έργα. Για το 2015 προγραμματίζεται η Art Thessaloniki, που είναι καρπός της σύμπραξης της ΔΕΘ-Helexpo και της Tatsis Projects. Μάλιστα, προχωρά και η αδελφοποίηση του εκθεσιακού φορέα με την Art Vienna, η οποία θα συμμετάσχει στη νέα διοργάνωση.
Η διοίκηση της εταιρείας δίνει μεγάλη έμφαση στην τεχνολογία, προκειμένου να προσελκύσει τη νεολαία. Μάλιστα, μεταξύ άλλων, επιδιώκεται η ανάπτυξη του σκέλους e-gaming με στόχο να αποκτήσει πανευρωπαϊκή διάσταση.
Επίσης, έμφαση δίδεται στις κλαδικές εκθέσεις, οι οποίες φαίνεται ότι ανακτούν το χαμένο έδαφος. Για παράδειγμα η έκθεση Agrotica έφερε 135.000 επισκέπτες μέσα σε τέσσερις ημέρες, αποδίδοντας άμεσα και έμμεσα στη Θεσσαλονίκη περί τα 40 εκατ. ευρώ.
Στα σχέδια της εταιρείας είναι η επέκταση και στην αγορά της Αθήνας είτε απευθείας μέσω του συνεδριακού κέντρου της Helexpo στο Μαρούσι είτε με συνέργειες ακόμη και με τον εκθεσιακό ανταγωνισμό.
Ήδη το εργοστάσιο και το μουσείο της σοκολάτας που δημιουργήθηκαν με αφορμή την 79η ΔΕΘ θα μεταφερθούν και στην Αθήνα, ενώ το ζητούν και βαλκανικοί εκθεσιακοί φορείς. Επίσης, μεταξύ άλλων, θα υπάρξουν και κλαδικές διοργανώσεις όπως η έκθεση Med Point και η Freskon.
Άκυρη η μετεγκατάσταση στη Σίνδο
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΔΕΘ-Helexpo κ. Τάσο Τζήκα, η μετεγκατάσταση του εκθεσιακού κέντρου στη Σίνδο δεν θα προχωρήσει και αντ’ αυτής προκρίνεται η ανάπλαση του υφιστάμενου εκθεσιακού κέντρου και η δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου, σε σύμπραξη με τον ιδιωτικό τομέα.
Η εταιρεία έχει προωθήσει τον φάκελο στην κυβέρνηση, είπε ο κ. Τζήκας, η οποία πλέον θα πρέπει να λάβει αποφάσεις. Ωστόσο, πρόσθεσε ότι η συγκυρία δεν ευνοεί παρεμβάσεις μεγάλης κλίμακας και προτεραιότητα έχει η ανάπτυξη των εκθεσιακών γεγονότων και η διεθνοποίηση του φορέα. «Τα προηγούμενα χρόνια κινδυνεύαμε να έχουμε νέο εκθεσιακό κέντρο χωρίς εκθέσεις» σχολίασε ο κ. Ποζρικίδης,
Σύμφωνα με τον κ. Τζήκα, στο τέλος του μήνα η εταιρεία θα εισηγηθεί στην κυβέρνηση πρόταση για το μοντέλο εξεύρεσης στρατηγικού εταίρου. Η εταιρεία, συμπλήρωσε ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΘ-Helexpo, δεν μιλά για πώληση οποιουδήποτε ποσοστού ακινήτου, αλλά για σύμπραξη για την ανάπτυξη των εκθεσιακών προϊόντων. «Δεν θέλουμε μία εταιρεία real estate» είπε ο κ. Ποζριδίκης και συμπλήρωσε ότι στόχος είναι η «αύξηση του συνεδριακού και εκθεσιακού αντικειμένου».
Η διάσπαση απέτυχε
Επίσης, σύμφωνα με τον κ. Τζήκα, η εταιρεία θα διεκδικήσει την εκπροσώπηση της Ελλάδας στις εκθέσεις του εξωτερικού λειτουργώντας συμπληρωματικά με την Enterprise Greece. Όπως διευκρίνισε ο κ. Ποζρικίδης, η ΔΕΘ-Helexpo δεν επιδιώκει βέβαια να χαράξει στρατηγική για λογαριασμό οποιουδήποτε κλάδου της οικονομίας ούτε είναι σε θέση να το κάνει. «Εμείς θέλουμε να κάνουμε τη δουλειά μας, δηλαδή να φτιάχνουμε το εκθεσιακό «πακέτο»» σχολίασε.
Παράλληλα, ο κ. Τζήκας αναγνώρισε ότι η διάσπαση του εκθεσιακού φορέα, που έγινε πριν από 14 χρόνια, δεν απέδωσε τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Με τη συγχώνευση επετεύχθη η εξυγίανση της εταιρείας, η απορρόφηση ζημιών 4 εκατ. ευρώ, ο εξορθολογισμός των προμηθειών και ο εκσυγχρονισμός της έκθεσης. «Ξυπνήσαμε έναν γίναντα που κοιμόταν» τόνισε. Το 2013μόνο από τη μείωση δαπανών η εταιρεία εξοικονόμησε 1,1 εκατ. ευρώ, οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 1,7 εκατ. ευρώ και ο κύκλος εργασιών έφτασε τα 9,5 εκατ. ευρώ.