«Ως τώρα δουλεύαμε για να φτιάξουμε τα λειτουργικά μας κέρδη (EBITDA) ώστε να νιώθουν και οι δανειστές μας ασφαλείς. Τώρα όμως έχει έρθει η ώρα να κοιτάξουμε και την καθαρή κερδοφορία προς όφελος των μετόχων μας».
Αυτό δηλώνουν μιλώντας στο «Βήμα της Κυριακής» κύκλοι της διοίκησης του ομίλου Μυτιληναίος (ΜΕΤΚΑ, Αλουμίνιον της Ελλάδος και Protergia), καθώς ο όμιλος μετά τη μείωση του καθαρού δανεισμού και την αναδιάρθωση των χρεών του τον περασμένο Ιούλιο έχει μειώσει δραστικά τα χρηματοοικονομικά του κόστη.
Μείωση δανεισμού


Το 2013 τα χρηματοοικονομικά κόστη (τόκοι και εγγυητικές, κυρίως για έργα της ΜΕΤΚΑ στο εξωτερικό) ανήλθαν σε 71,3 εκατ. ευρώ. Το 2014 το ποσό αυτό θα μειωθεί κάτω από τα 55 εκατ. ευρώ και το 2015 θα περιοριστεί στα 40 εκατ. ευρώ. «Η βελτίωση της οικονομικής θέσης της Ελλάδας μειώνει αισθητά το κόστος των εγγυητικών της ΜΕΤΚΑ» διευκρινίζουν στελέχη του ομίλου.
Η ξεκάθαρη στρατηγική της διοίκησης τα χρόνια της κρίσης ήταν η δραστική μείωση του καθαρού δανεισμού. Από 752 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2012 υποχώρησε το πρώτο εξάμηνο του 2014 κάτω από τα 400 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα ολοκληρώθηκε η αναδιάρθρωση των δανείων και το μέσο επιτόκιο δανεισμού του ομίλου υποχώρησε περίπου στο 5,5% από 6,5%.
Το «Μέλλον»


Γι’ αυτό και ο όμιλος δεν χρειάστηκε να προσφύγει στην έκδοση ευρωομολόγου. Υπενθυμίζεται ότι στο τέλος του 2013 ήταν έτοιμος να βγει στις αγορές με την έκδοση ομολόγου με ένα επιτόκιο 7%-7,5%, αλλά η διοίκηση εισάκουσε την εισήγηση του νέου μέλους του ΔΣ κ. Νίκου Καραμούζη και ανέβαλε την έκδοση, προς όφελος, όπως απεδείχθη, του ομίλου, αφού τα επιτόκια ακολούθησαν πτωτική πορεία. Η μη έκδοση ευρωομολόγου ήταν και επιθυμία από τις τράπεζες ώστε να επιτευχθεί η συμφωνία για την αναδιάρθρωση του δανεισμού, αφού και αυτές με τη σειρά τους επιδιώκουν να έχουν στο χαρτοφυλάκιό τους αξιόχρεες εταιρείες.
Ενα άλλο γεγονός που οδήγησε τον όμιλο το 2013 να καταγράψει ιστορικό ρεκόρ κερδών EBITDA στα 232 εκατ. ευρώ (μαζί με μη επαναλαμβανόμενο έσοδο 29 εκατ. ευρώ μετά την απόφαση της διαιτησίας στη διαμάχη με τη ΔΕΗ) ήταν η δραστική μείωση του κόστους παραγωγής της Αλουμίνιον της Ελλάδος.
Η εταιρεία είχε φθάσει να βάζει τον όμιλο μέσα ως και 500.000 δολάρια την ημέρα. Από το 2011 εφαρμόστηκε το πρόγραμμα «Μέλλον» με το οποίο μέσα σε δύο χρόνια περιορίστηκαν τα ετήσια κόστη από 620 εκατ. ευρώ σε 420 εκατ. ευρώ, γι’ αυτό και πλέον οι επιδόσεις της μονάδας έχουν βελτιωθεί σημαντικά.

«Η ετήσια μείωση των εξόδων κατά 30% έχει οδηγήσει σε ένα κόστος παραγωγής άκρως ανταγωνιστικό σε σχέση με άλλα χυτήρια και σε συνδυασμό με την ενίσχυση του δολαρίου έναντι του ευρώ πλέον ο μεταλλουργικός κλάδος του ομίλου συμβάλλει σημαντικά στην ενίσχυση των λειτουργικών κερδών του ομίλου»
υποστηρίζουν από τη διοίκηση.
Ρεκόρ EBITDA


Εν τω μεταξύ όλα δείχνουν ότι και το 2014 ο όμιλος θα καταγράψει νέο ρεκόρ EBITDA, αφού ήδη στο πρώτο εξάμηνο της τρέχουσας χρήσης τα λειτουργικά κέρδη ανήλθαν σε 120 εκατ. ευρώ. Γι’ αυτό και στην επόμενη γενική συνέλευση το καλοκαίρι του 2015, αν δεν αλλάξει κάτι δραστικά στα ως τώρα δεδομένα του ομίλου και της οικονομίας, η διοίκηση έχει δεσμευθεί ότι θα προταθεί η διανομή μερίσματος προς τους μετόχους για τη χρήση του 2014. Κάτι που επανέλαβε ο επικεφαλής του ομίλου κ. Ευάγγελος Μυτιληναίος μιλώντας στις αρχές Σεπτεμβρίου στην Ενωση Θεσμικών Επενδυτών.

Εργα συγκοινωνιακών υποδομών
Στροφή της ΜΕΤΚΑ στην Ελλάδα

H METKA τα τελευταία χρόνια αποτέλεσε το κρυφό χαρτί του ομίλου. Απεξαρτημένη από την εσωτερική αγορά, διεκδίκησε και κέρδισε σημαντικά ενεργειακά έργα στο εξωτερικό για λογαριασμό κολοσσών του κλάδου. Η σημαντική τεχνογνωσία που απέκτησε έχει έρθει η ώρα, όπως υποστηρίζει η διοίκηση, να κεφαλαιοποιηθεί και εντός Ελλάδος.
Πρόκειται για μια στροφή που τη δεδομένη στιγμή είναι απαραίτητη, αφού οι περιοχές στις οποίες εκτελούσε συμβόλαια (Συρία, Ιράκ) έχουν γίνει πεδία έντονων γεωπολιτικών αναταραχών.
Σύμμαχος στην προσπάθεια αυτή, εκτός από την τεχνογνωσία, είναι και τα ρευστά διαθέσιμα της ΜΕΤΚΑ που ξεπερνούν τα 280 εκατ. ευρώ.
Αυτή την περίοδο η εταιρεία επιχειρεί να εισέλθει στον τομέα των συγκοινωνιακών υποδομών, διεκδικώντας μερίδιο αγοράς από τις παραδοσιακές κατασκευαστικές εταιρείες.

Η κοινοπραξία ΜΕΤΚΑ – Thales – Ξανθάκης υπέγραψε με την ΕΡΓΟΣΕ σύμβαση για την ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο – Ροδοδάφνη, προϋπολογισμού 273 εκατ. ευρώ, έχοντας κερδίσει τον διαγωνισμό με έκπτωση 17,24 εκατ. ευρώ. Το έργο δεν θα είναι εύκολο, καθώς για να κατασκευαστεί θα απαιτηθεί τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού, την οποία συναντά σε οκτώ σημεία.

Επίσης, η ΜΕΤΚΑ, μαζί με την Corporación America, συμμετέχει τόσο στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων όσο και στον διαγωνισμό του υπουργείου Υποδομών για το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, όπου εκτιμάται ότι θα «κατέβει» με τον αργεντινό συνέταιρό της.

Ακόμη, η ΜΕΤΚΑ εκδήλωσε ενδιαφέρον για το έργο της υποθαλάσσιας οδικής ζεύξης Σαλαµίνας – Περάματος που θα πραγματοποιηθεί με σύμβαση παραχώρησης.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ