Η επιτυχία μιας επιχειρηματικής προσπάθειας δεν είναι απαραίτητο να οφείλεται στην πρωτοτυπία και φυσικά κάθε πρωτότυπη ιδέα δεν οδηγεί στον κόσμο του Μίδα. Η δημιουργία ενός «γυράδικου» στο Μανχάταν της Νέας Υόρκης δεν απαιτεί επιστημονική σκέψη. Η επιτυχία του βασίζεται στο γεγονός ότι ο κ. Γιώργος Νίκας και ο κ. Νίκος Λούστας – ο πρόεδρος, δηλαδή, και ο διευθύνων σύμβουλος της Μέγα Γύρος ΑΕ –το αποτόλμησαν. Και φυσικά κέρδισαν.
Ηδη λειτουργούν δύο «γυράδικα» με την επωνυμία GRK στο Μανχάταν, άλλα δύο πρόκειται να ανοίξουν έως το τέλος του Σεπτεμβρίου (ένα στην Ουάσιγκτον και ένα στο Νιου Τζέρσι) και ένα ακόμη έως το τέλος του χρόνου στο Λας Βέγκας. Το κάθε κατάστημα διακινεί καθημερινά 500 κιλά γύρο –«δεν υπάρχει κανένα ψητοπωλείο στην Ελλάδα σήμερα που να διακινεί τέτοιες ποσότητες» λέει ο κ. Λούστας.
12 τόνοι την ημέρα μόνο στην Αμερική
Συνολικά η θυγατρική εταιρεία της Μέγα Γύρος διακινεί κάθε ημέρα περισσότερους από 12 τόνους γύρου –στα δικά της καταστήματα και σε άλλους πελάτες της. Φιλοδοξία του κ. Νίκα είναι τα επόμενα 5-10 χρόνια η εταιρεία να διαθέτει περί τα 100 καταστήματα ως ιδιόκτητο δίκτυο και φυσικά να διακινεί τα προϊόντα της και σε «ελεύθερα» ψητοπωλεία. «Θέλουμε να παίξουμε καλύτερο ποδόσφαιρο σε μεγαλύτερο γήπεδο» συμπληρώνει ο κ. Λούστας.
Σύμφωνα με τους αρχικούς τους σχεδιασμούς, οι δύο βασικοί μέτοχοι –υπάρχουν κι άλλοι δύο με μικρά ποσοστά, οι κ.κ. Γ. Βάνης και Τ. Σολωμός –επένδυσαν περίπου 5 εκατ. ευρώ και από 1ης Αυγούστου άρχισε να λειτουργεί στο Νιου Τζέρσι το εργοστάσιο της ελληνικής εταιρείας 2.500 τ.μ. Νοικιασμένο κατ’ αρχάς. Και όπως λέει ο κ. Λούστας, «δεν θα αργήσουμε μέσα στα επόμενα χρόνια να αποκτήσουμε ιδιόκτητες παραγωγικές εγκαταστάσεις στις Ηνωμένες Πολιτείες». Και στα πλάνα του κ. Νίκα, ο οποίος ασχολείται προσωπικά με την ανάπτυξη της εταιρείας στην άλλη όχθη του Ατλαντικού, είναι η εισαγωγή της αμερικανικής θυγατρικής στη Γουόλ Στριτ. Ετσι κι αλλιώς η φιλοδοξία των ελλήνων επιχειρηματιών είναι να πρωταγωνιστήσουν στην αμερικανική αγορά και θεωρούν ότι υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις γι’ αυτό. Και μία λεπτομέρεια που ίσως έχει τη σημασία της: η Ελληνικός Γύρος στις ΗΠΑ συνεργάζεται με τη θυγατρική εταιρεία του ομίλου Φιλίππου της ΦΑΓΕ.
Οι επιδόσεις της ελληνικής εταιρείας στην αμερικανική αγορά έχουν εντυπωσιάσει. Ολα αυτά βέβαια στις Ηνωμένες Πολιτείες. Στην ελληνική αγορά του ψητοπωλείου, η οποία στη διάρκεια των τριών τελευταίων χρόνων έχει παρουσιάσει εντυπωσιακή ανάπτυξη, η Μέγα Γύρος ΑΕ συνεχίζει να «τρέχει» με υψηλούς ρυθμούς. Και ετοιμάζεται να εισαχθεί στο Χρηματιστήριο Αθηνών –θα είναι δεύτερη εταιρεία σε διάστημα επτά χρόνων που θα εισαγάγει τις μετοχές της στο ΧΑ και η πρώτη από τον κλάδο των τροφίμων.
Θα αντληθούν κεφάλαια 5 εκατ. ευρώ
Εχει ολοκληρωθεί ο νομικός και λογιστικός έλεγχος και ίσως η εισαγωγή των μετοχών στο ΧΑ γίνει έως το τέλος του Σεπτεμβρίου. Αν και το ποσό το οποίο σκοπεύει να αντλήσει δεν είναι μεγάλο –είναι περίπου 5 εκατ. ευρώ -, ωστόσο, όπως εξηγεί ο κ. Λούστας, «θέλουμε να κάνουμε τον ελληνικό γύρο παγκόσμιο προϊόν και θέλουμε να κινηθούμε με τον πιο θεσμικό τρόπο». Σύντομα –ίσως και την άλλη εβδομάδα –στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας θα ενταχθούν και δύο γνωστοί έλληνες επιχειρηματίες.
Δεν είναι πολλές οι εταιρείες που δημιουργήθηκαν λίγο πριν από την εκδήλωση της κρίσης –η Μέγα Γύρος δημιουργήθηκε στα μέσα του 2007 –και σε έξι χρόνια, διάστημα εντελώς καταστροφικό σχεδόν για το σύνολο της ελληνικής επιχειρηματικότητας, εμφανίζουν ετήσιους ρυθμούς ανάπτυξης από 15% ως 25%. Στη διάρκεια του 2013 οι πωλήσεις της εταιρείας ανήλθαν στα 17,75 εκατ. ευρώ, ενώ εφέτος αναπτύσσονται με ρυθμό 20% –υπολογίζεται ότι θα ανέλθουν στα 21 εκατ. ευρώ, με κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων πάνω από 2,2 εκατ. ευρώ. Συνολικά μαζί με τη δραστηριότητα στις Ηνωμένες Πολιτείες θα ανέλθουν στα 30 εκατ. δολάρια.
Πέρυσι οι εξαγωγές της εταιρείας ανήλθαν στο 1 εκατ. ευρώ, ενώ εφέτος ο κ. Λούστας υπολογίζει ότι θα είναι διπλάσιες –περί τα 2 εκατ. ευρώ. Εξάγει τα προϊόντα της στις αγορές της Σουηδίας, της Δανίας, της Αυστρίας, της Αγγλίας, της Ιταλίας, της Γερμανίας, της Ολλανδίας, της Πολωνίας, της Τσεχίας, της Κύπρου και του Βελγίου. Η απόδοση ιδίων κεφαλαίων τα τελευταία χρόνια ήταν 300%, ενώ διένειμε στους μετόχους της κέρδη ύψους 2,5 εκατ. ευρώ.
800 άτομα για τη σχολή ψητοπωλών
Αξίζει να σημειωθεί ότι η εταιρεία παράγει καθημερινώς 17 τόνους γύρο και 160.000 σουβλάκια –«η ελληνική αγορά είναι τόσο μεγάλη που οι πωλητές μας δεν βρίσκουν τους πελάτες αλλά οι πελάτες τους πωλητές μας».
Παρουσιάζει ίσως ιδιαίτερο ενδιαφέρον το γεγονός ότι η Μέγα Γύρος ΑΕ, που είναι η μεγαλύτερη εταιρεία της ελληνικής αγοράς, άρχισε να λειτουργεί από πέρυσι σχολή ψητοπωλών και η επιτυχία της είναι τόσο μεγάλη που περιμένουν 800 άτομα «στην ουρά» για να παρακολουθήσουν τα σεμινάρια.
Φθηνό φαγητό
Ανοιξαν 10.000 ψητοπωλεία σε τρία χρόνια
Ισως πρόκειται για ένα από τα παράδοξα της ελληνικής αγοράς. Στα πρώτα χρόνια της ύφεσης, όταν καταστρέφονταν θέσεις εργασίας και η ανεργία αυξανόταν με υψηλούς ρυθμούς, γέμισαν σχεδόν όλες οι πόλεις της χώρας με καφέ. Μετά ήλθε η σειρά των ψητοπωλείων. Από το 2011, λέει ο κ. Λούστας, άρχισαν να «ξεφυτρώνουν» τα ψητοπωλεία σαν μανιτάρια. Στη διάρκεια των τριών τελευταίων χρόνων άνοιξαν περισσότερα από 10.000 «γυράδικα». Βέβαια πρόκειται για φαινόμενο που έχει την εξήγησή του. Ολη την περίοδο της κρίσης συρρικνώθηκε σημαντικά ο κλάδος των εστιατορίων, αλλά «ο Ελληνας έχει ακόμη τη δυνατότητα να διαθέσει δύο ευρώ για να αγοράσει μια πίτα με γύρο» λέει ο ίδιος. Η αγορά του παραδοσιακού ελληνικού έτοιµου φαγητού (πίτα γύρος και σουβλάκι) έχει ετήσιο τζίρο που δεν αποκλείεται να πλησιάζει τα 800 εκατ. ευρώ. Διπλασιάστηκε την περίοδο των τριών τελευταίων χρόνων.
Φθηνό φαγητό
Ανοιξαν 10.000 ψητοπωλεία σε τρία χρόνια
Ισως πρόκειται για ένα από τα παράδοξα της ελληνικής αγοράς. Στα πρώτα χρόνια της ύφεσης, όταν καταστρέφονταν θέσεις εργασίας και η ανεργία αυξανόταν με υψηλούς ρυθμούς, γέμισαν σχεδόν όλες οι πόλεις της χώρας με καφέ. Μετά ήλθε η σειρά των ψητοπωλείων. Από το 2011, λέει ο κ. Λούστας, άρχισαν να «ξεφυτρώνουν» τα ψητοπωλεία σαν μανιτάρια. Στη διάρκεια των τριών τελευταίων χρόνων άνοιξαν περισσότερα από 10.000 «γυράδικα». Βέβαια πρόκειται για φαινόμενο που έχει την εξήγησή του. Ολη την περίοδο της κρίσης συρρικνώθηκε σημαντικά ο κλάδος των εστιατορίων, αλλά «ο Ελληνας έχει ακόμη τη δυνατότητα να διαθέσει δύο ευρώ για να αγοράσει μια πίτα με γύρο» λέει ο ίδιος. Η αγορά του παραδοσιακού ελληνικού έτοιµου φαγητού (πίτα γύρος και σουβλάκι) έχει ετήσιο τζίρο που δεν αποκλείεται να πλησιάζει τα 800 εκατ. ευρώ. Διπλασιάστηκε την περίοδο των τριών τελευταίων χρόνων.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ



