Στην περίπτωση του άτυχου 13χρονου παιδιού που άφησε την τελευταία του πνοή το μεσημέρι της 27ης Απριλίου σε παιδότοπο της περιοχής του Ελληνικού, το ΕΚΑΒ ανταποκρίθηκε άμεσα. Μέσα σε εννέα λεπτά από την ώρα που έγινε η κλήση το ασθενοφόρο βρέθηκε στον τόπο του δυστυχήματος. Σε άλλες περιπτώσεις όμως, οι οποίες θεωρούνται λιγότερο επείγουσες, το ασθενοφόρο μπορεί να κάνει ως και τρεις ώρες ώσπου να φθάσει στον ασθενή.
Μεγάλες αναμονές παρατηρούνται επίσης στις περιπτώσεις ασθενών που πρέπει να επιστρέψουν στο σπίτι τους έπειτα από πολυήμερη νοσηλεία σε δημόσιο νοσοκομείο. Το ασθενοφόρο μπορεί να καθυστερήσει μέχρι και έξι ώρες να τους παραλάβει από το νοσοκομείο, αφού υπάρχουν άλλες πιο σοβαρές προτεραιότητες. Εχουν καταγραφεί και περιστατικά με ασθενείς που έφυγαν από το νοσοκομείο για το σπίτι τους στις 3 τα ξημερώματα, παρότι είχαν πάρει το εξιτήριο νωρίς το μεσημέρι. Εξαιτίας αυτών των καθυστερήσεων κάνουν θραύση τα ιδιωτικά ασθενοφόρα –στα οποία προστρέχουν όσοι μπορούν να ανταποκριθούν στο κόμιστρο. Εκπρόσωποι των εταιρειών μοιράζουν κάρτες στους νοσηλευόμενους και τους συγγενείς τους μπαίνοντας με περισσό θράσος ακόμη και σε θαλάμους νοσηλείας, ενώ σε κάποιες κάρτες απεικονίζεται ακόμη και η φωτογραφία ελικοπτέρου του ΕΚΑΒ.
Οι αναμονές και τα επείγοντα
«Εβδομήντα ασθενοφόρα, πρωί και απόγευμα, για πέντε-έξι εκατομμύρια κατοίκους είναι λίγα. Είναι επόμενο να υπάρχουν αναμονές, κυρίως για την επιστροφή στο σπίτι τους των ασθενών που νοσηλεύονταν σε νοσοκομείο. Αναμονές παρατηρούνται και σε περιστατικά που κρίνονται ως μη επείγοντα, όπως μια εμπύρετη κατάσταση, μια κοιλιαλγία κ.ά. Εκεί το ασθενοφόρο μπορεί να καθυστερήσει δύο-τρεις ώρες, εξαρτάται από την ημέρα, την ώρα, την κίνηση. Ορισμένες φορές, ωστόσο, και τα μη επείγοντα περιστατικά μπορεί να καταστούν επείγοντα αν δεν αντιμετωπιστούν εγκαίρως» δηλώνει στο «Βήμα» ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων του ΕΚΑΒ Αττικής κ. Γιάννης Χούσος.
Οπως επισημαίνει, ούτε οι μοτοσικλέτες του ΕΚΑΒ επαρκούν. «Υπάρχουν τέσσερις ανά βάρδια και αυτές είναι σταθμευμένες σε τρία σημεία της Αττικής, στο κέντρο της Αθήνας, στη Δάφνη και στο Περιστέρι» αναφέρει. Σημειώνει ωστόσο ότι, παρά τα προβλήματα και τις ελλείψεις, σήμερα γίνεται καλύτερη αξιολόγηση των περιστατικών. «Ειδικά όταν ακούσουμε ότι η περίπτωση είναι επείγουσα και αφορά παιδάκι, χτυπά “κόκκινος συναγερμός”» προσθέτει.
Το ΕΚΑΒ αντιμετώπιζε πάντα προβλήματα, ιδίως στην περιοχή της Αττικής λόγω του μεγάλου πληθυσμού και του συστήματος εφημεριών των νοσοκομείων. Τον τελευταίο μήνα προστέθηκε ακόμη ένα εμπόδιο, το οποίο ευελπιστούν όλοι να αντιμετωπιστεί μετά τις 8 Μαΐου: η διαθεσιμότητα των οδηγών ασθενοφόρων των νοσοκομείων. Ετσι, εκτός από τη βασική δουλειά τους, οι σημερινοί οδηγοί του ΕΚΑΒ εκτελούν και χρέη οδηγών για τα νοσοκομεία. «Αυτή την περίοδο καλύπτουμε τις ανάγκες του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Αττικής, του Σωτηρία, του Ασκληπιείου Βούλας και άλλων νοσοκομείων που έχουν κλινικές και κτίρια διάσπαρτα στον χώρο. Μεταφέρουμε από τα εξωτερικά ιατρεία στις κλινικές τους ασθενείς που κάνουν εισαγωγή κ.λπ.» εξηγεί ο κ. Λευτέρης Κυρίτσης, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Εργαζομένων του ΕΚΑΒ.
Προβλήματα και στη Θεσσαλονίκη
Οι εργαζόμενοι του ΕΚΑΒ Θεσσαλονίκης δείχνουν να διαφωνούν με το εγχείρημα της ένταξης των οδηγών των νοσοκομείων στη δύναμη του ΕΚΑΒ. «Στη Θεσσαλονίκη έχουμε πολλά Κέντρα Υγείας τα οποία βρίσκονται σε μεγάλη χιλιομετρική απόσταση από τη Θεσσαλονίκη. Για παράδειγμα, το Κέντρο Υγείας Σοχού απέχει 54 χιλιόμετρα, το οποίο σημαίνει ότι από τη στιγμή που διαθέτει ασθενοφόρο απαιτούνται περίπου τρία τέταρτα της ώρας για να φθάσει εκεί το όχημα του ΕΚΑΒ από το κέντρο της Θεσσαλονίκης. Παλιά το ασθενοφόρο έκανε από πέντε ως δέκα λεπτά για να φθάσει στην περιοχή διότι υπήρχε ασθενοφόρο στο Κέντρο Υγείας» εξηγεί ο κ. Γιαμουρίδης. Το ίδιο ισχύει για το Κέντρο Υγείας Ζαγκλιβερίου που είναι 49 χιλιόμετρα μακριά από τη Θεσσαλονίκη και το Κέντρο Υγείας Κουφαλίων το οποίο απέχει 39 χιλιόμετρα.
«Πρόκειται να προσλάβουμε 200 άτομα. Το υπουργείο έστειλε τον κατάλογο στο ΑΣΕΠ και απ’ ό,τι φαίνεται θα εγκριθεί. Από την κινητικότητα παρουσιάστηκαν ήδη οι πρώτοι 48 οδηγοί νοσοκομείων, οι οποίοι ύστερα από εκπαίδευση δέκα ημερών θα ενσωματωθούν στη δύναμη του ΕΚΑΒ, ενώ στις 8 Μαΐου θα έλθουν οι υπόλοιποι περίπου 500 οδηγοί. Επίσης, σε όλα τα νησιά κατορθώσαμε να στείλουμε 47 άτομα και καλύψαμε όλα τα κενά» επισημαίνει ο κ. Παπαγιαννίδης.
Τα περισσότερα οχήματα έχουν πάνω από 500.000 χλμ.
Από οχήματα που έχουν κάνει εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα αποτελείται ο στόλος του ΕΚΑΒ. «Σε ορισμένα έχουν… γυρίσει και τα κοντέρ» λένε εργαζόμενοι του Κέντρου. Εκτός από περίπου 107 αυτοκίνητα τα οποία δώρισε στο ΕΚΑΒ η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών το 2009, όλα τα άλλα είναι από το 2003. «Η κατάσταση είναι τραγική. Τα αυτοκίνητα του ΕΚΑΒ έχουν κάνει εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα. Αν κάποιο από αυτά βγει εκτός λειτουργίας λόγω βλάβης, δεν μπορεί να αντικατασταθεί» τονίζει ο κ. Κυρίτσης.
Από οχήματα που έχουν κάνει εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα αποτελείται ο στόλος του ΕΚΑΒ. «Σε ορισμένα έχουν… γυρίσει και τα κοντέρ» λένε εργαζόμενοι του Κέντρου. Εκτός από περίπου 107 αυτοκίνητα τα οποία δώρισε στο ΕΚΑΒ η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών το 2009, όλα τα άλλα είναι από το 2003. «Η κατάσταση είναι τραγική. Τα αυτοκίνητα του ΕΚΑΒ έχουν κάνει εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα. Αν κάποιο από αυτά βγει εκτός λειτουργίας λόγω βλάβης, δεν μπορεί να αντικατασταθεί» τονίζει ο κ. Κυρίτσης.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του συλλόγου εργαζομένων ΕΚΑΒ Θεσσαλονίκης κ. Ιερόθεο Γιαμουρίδη, τα περισσότερα οχήματα έχουν πάνω από 500.000 χιλιόμετρα, είναι παλαιά και συνεχώς παρουσιάζουν προβλήματα. Μάλιστα, αναφέρει περιστατικό τροχαίου ατυχήματος, όπου ναι μεν το ασθενοφόρο έφτασε άμεσα, το όχημα όμως παρουσίασε βλάβη και οι διασώστες αναγκάστηκαν να κατέβουν και να σπρώξουν! Προσθέτει επίσης ότι «υπάρχει δυσκολία στην προμήθεια των ανταλλακτικών. Αυτή τη στιγμή στη Θεσσαλονίκη βρίσκονται εκτός λειτουργίας 15 ασθενοφόρα. Περιμένουμε ακόμη τα ανταλλακτικά».
Οι διαδικασίες για την ανανέωση των οχημάτων του ΕΚΑΒ έχουν ξεκινήσει από το 2007 και ακόμη δεν έχουν ολοκληρωθεί. Ο πρώτος διαγωνισμός για την προμήθεια 186 οχημάτων (εκ των οποίων 19 μονάδες) κηρύχθηκε άγονος και ο τωρινός «τρέχει» τα τελευταία τρία χρόνια.
Ο πρόεδρος του ΕΚΑΒ κ. Δημήτρης Παπαγιαννίδης, μιλώντας προς «Το Βήμα» δηλώνει αισιόδοξος. «Ο διαγωνισμός βρίσκεται σε καλή κατεύθυνση. Είμαστε στο τελικό στάδιο» σημειώνει. Οσο για τις αναμονές στη μεταφορά ασθενών, ο πρόεδρος του ΕΚΑΒ είναι αφοπλιστικός: «Στην Αθήνα ό,τι γινόταν γίνεται». Θεωρεί πάντως ότι σύντομα η κατάσταση θα βελτιωθεί με την πρόσληψη προσωπικού και την απορρόφηση πλέον των 500 οδηγών των νοσοκομείων που τέθηκαν σε καθεστώς διαθεσιμότητας – κινητικότητας.
«Πρόκειται να προσλάβουμε 200 άτομα. Το υπουργείο έστειλε τον κατάλογο στο ΑΣΕΠ και απ’ ό,τι φαίνεται θα εγκριθεί. Από την κινητικότητα παρουσιάστηκαν ήδη οι πρώτοι 48 οδηγοί νοσοκομείων, οι οποίοι ύστερα από εκπαίδευση δέκα ημερών θα ενσωματωθούν στη δύναμη του ΕΚΑΒ, ενώ στις 8 Μαΐου θα έλθουν οι υπόλοιποι περίπου 500 οδηγοί. Επίσης, σε όλα τα νησιά κατορθώσαμε να στείλουμε 47 άτομα και καλύψαμε όλα τα κενά» επισημαίνει ο κ. Παπαγιαννίδης.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ



