Ακρως αποκαλυπτικά και ενδιαφέροντα είναι τα ευρήματα των δίδυμων δορυφόρων GRAIL που μελετούν το πεδίο βαρύτητας της Σελήνης. Οπως φαίνεται, οι κομήτες και οι αστεροειδείς που έχουν κάνει «σουρωτήρι» την επιφάνειά της έχουν προκαλέσει σημαντικές «ζημιές»και στο εσωτερικό του φυσικού μας δορυφόρου. Τα δεδομένα που καταγράφουν οι δορυφόροι δείχνουν ότι σε πολλά σημεία ο εξωτερικός φλοιός είναι θρυμματισμένος, ανακάλυψη που προσφέρει σημαντικά στοιχεία και στη μελέτη του Αρη.

Το πεδίο βαρύτητας

Η αποστολή GRAIL (τα αρχικά των λέξεων Gravity Recovery And Interιor Laboratory) αποτελείται από δύο σκάφη που πραγματοποιούν ευαίσθητες μετρήσεις του πεδίου βαρύτητας του δορυφόρου μας. Το πεδίο βαρύτητας της Σελήνης ποικίλλει από περιοχή σε περιοχή και τα δύο σκάφη καταγράφουν την ένταση και άλλα χαρακτηριστικά της βαρύτητας σε κάθε περιοχή, στην ουσία δηλαδή πραγματοποιούν μια «βαρυτική χαρτογράφηση» του δορυφόρου μας.

Οι δίδυμοι δορυφόροι GRAIL μελετούν το βαρυτικό πεδίο της Σελήνης

Στόχος να αποκαλυφθεί η προέλευση της Σελήνης

Τα βαρυτικά δεδομένα θα βοηθήσουν τους επιστήμονες να διαπιστώσουν τόσο την κατανομή της μάζας στο εσωτερικό της Σελήνης (το πάχος του φλοιού, το πόσο και πού υπάρχει λιωμένο υλικό κ.α.) από τα ανώτερα στρώματα του υπεδάφους μέχρι τον πυρήνα της. Η μελέτη των στοιχείων θα βοηθήσει επίσης στην καλύτερη κατανόηση της προέλευσης και της εξέλιξης της Σελήνης. Επίσης η χαρτογράφηση θα βοηθήσει στο να εντοπιστεί το πιο ασφαλές σημείο προσεδάφισης μιας μελλοντικής επανδρωμένης αποστολής στον δορυφόρο της Γης.

Ο φλοιός και ο Αρης

Τα δεδομένα της αποστολής δείχνουν ότι οι αστεροειδείς και οι κομήτες προκάλεσαν κρατήρες στην επιφάνεια της Σελήνης, θρυμμάτισαν τον φλοιό και πιθανώς οι επιπτώσεις τους να φτάνουν μέχρι και τον μανδύα της. Η ανακάλυψη είναι σημαντική γιατί δίνει στους επιστήμονες στοιχεία που μπορούν να βοηθήσουν στο να απαντηθούν γεωλογικά μυστήρια στον Αρη.

Εχει διαπιστωθεί ότι κάποτε στην επιφάνεια του Κόκκινου Πλανήτη υπήρχε νερό (πιθανότατα ένας μεγάλος ωκεανός) το οποίο κάποια στιγμή εξαφανίστηκε. Ο Αρης έχει επίσης βομβαρδιστεί διαχρονικά από αστεροειδείς και κομήτες και έχει πολλούς κρατήρες στην επιφάνειά του. Σύμφωνα με επιστήμονες της NASA αν αυτό που συνέβη στη Σελήνη συνέβη και στον Αρη, δηλαδή υπήρξε θρυμματισμός των στρωμάτων του υπεδάφους του, τότε είναι πιθανό μεγάλες ποσότητες νερού να εισέρρευσαν στο εσωτερικό του πλανήτη όπου και να παραμένουν. Τα νέα ευρήματα της αποστολής GRAIL δημοσιεύονται στην επιθεώρηση «Science».