Η φορητότητα ενός καταθετικού λογαριασμού από τράπεζα σε τράπεζα είναι πλέον γεγονός. Στο πλαίσιο πανευρωπαϊκής συμφωνίας, οι έλληνες καταθέτες έχουν πλέον τη δυνατότητα εύκολης μεταφοράς του προσωπικού τρεχούμενου λογαριασμού τους ή λογαριασμού ταμιευτηρίου. Στο εξής για κάθε καταναλωτή που επιθυμεί να μεταφέρει το καταθετικό του προϊόν σε άλλη τράπεζα η τελευταία θα λειτουργεί ως το κύριο σημείο επαφής και θα προσφέρει τη συνδρομή της σε όλη τη διάρκεια της διαδικασίας.

Σύμφων α με την Ελληνική Ενωση Τραπεζών (ΕΕΤ), η πρωτοβουλία αυτορρύθμισης είναι πανευρωπαϊκή και τελεί υπό την αιγίδα της Επιτροπής Ευρωπαϊκού Τραπεζικού Κλάδου (Εuropean Βanking Ιndustry Committee) με στόχο την αύξηση της κινητικότητας των πελατών και την ενίσχυση του ανταγωνισμού στον τομέα των τραπεζικών υπηρεσιών προς ιδιώτες. Στο σχετικό πρόγραμμα συμμετέχουν οι ΑΤΕ Βank, Αlpha Βank, Αttica Βank, Citibank, Εθνική Τράπεζα, Ελληνική Τράπεζα, Εurobank, FΒΒ, ΗSΒC, Τράπεζα Κύπρου, Μarfin Εgnatia Βank, Μillennium Βank, Τράπεζα Πειραιώς, Ρrobank, Ρroton και το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο.

Μεταφορά μόνο εντός Ελλάδος
Η μεταφορά γίνεται μόνο εντός Ελλάδος. Η τράπεζα στην οποία ο καταθέτης επιλέγει να μεταφέρει τις αποταμιεύσεις του θα έλθει σε συνεννόηση με την παλαιά τράπεζα διασφαλίζοντας ότι η μεταφορά των επαναλαμβανόμενων πληρωμών του καταναλωτή, όπως τυχόν άμεσες χρεώσεις και πάγιες εντολές, διενεργείται ομαλά, απλά και ταχέως. Τέλος, η νέα τράπεζα θα συνεργεί στο κλείσιμο του παλαιού λογαριασμού του καταναλωτή και στη μεταφορά του υπολοίπου στον νέο λογαριασμό.

Η συνολική διαδικασία υπό κανονικές συνθήκες και εφόσον και ο καταναλωτής προβεί στις τυχόν απαιτούμενες ενέργειες δεν θα διαρκέσει περισσότερο από 14 εργάσιμες ημέρες προκειμένου να μπορεί πλέον να πραγματοποιεί τις συναλλαγές του από τον νέο λογαριασμό.

Σε περίπτωση που υπάρχουν συνδεδεμένα προϊόντα με τον λογαριασμό (π.χ., δάνεια, επενδυτικά προϊόντα κτλ.) ή ανεξόφλητες επιταγές σε κυκλοφορία, δεν θα είναι δυνατόν το κλείσιμο του παλαιού λογαριασμού αλλά μόνο η μεταφορά των υπηρεσιών πληρωμών και τυχόν θετικού υπολοίπου.

Επίσης, δεν είναι δυνατή υπό ορισμένες περιπτώσεις η μεταφορά της μισθοδοσίας, ιδίως όταν υπάρχουν διμερείς συμφωνίες μεταξύ πιστωτικού ιδρύματος και εργοδότη. Αυτό ισχύει ειδικά στον ιδιωτικό τομέα, όπου συνήθως οι εταιρείες συνεργάζονται για τη μισθοδοσία του προσωπικού τους με μία τράπεζα. Αντιθέτως, οι υπάλληλοι του Δημοσίου και οι συνταξιούχοι δεν αντιμετωπίζουν περιορισμούς καθώς έχουν τη δυνατότητα ελεύθερης επιλογής τράπεζας.

Οι οδηγίες της ΕΕΤ είναι οι εξής: η πρώτη κίνηση που πρέπει να κάνετε είναι να απευθυνθείτε στην τράπεζα στην οποία θέλετε να μεταφέρετε τον λογαριασμό σας.

Η τελευταία θα σας ενημερώσει για το πώς λειτουργεί η διαδικασία μεταφοράς λογαριασμού και ποιος είναι αρμόδιος για κάθε απαιτούμενη ενέργεια, τι πληροφορίες θα ζητήσει από το «παλαιό» πιστωτικό ίδρυμα, εφόσον λάβει προηγουμένως ρητή εξουσιοδότησή σας, ποιες θα είναι οι λειτουργίες του νέου σας λογαριασμού και πόσο χρόνο κατά προσέγγιση θα χρειαστεί η διαδικασία της μεταφοράς προκειμένου να ολοκληρωθεί.

Υπό την προϋπόθεση ότι το «νέο» πιστωτικό ίδρυμα θα εγκρίνει την αίτησή σας για άνοιγμα λογαριασμού και εφόσον το επιλέξετε ως «Πρωταρχικό Σημείο Επικοινωνίας», θα ζητήσει από το «παλαιό» πιστωτικό ίδρυμα έναν κατάλογο των επαναλαμβανόμενων εξερχόμενων και εισερχόμενων μεταφορών πιστώσεων (γνωστές και ως πάγιες εντολές) και των τυχόν διαθέσιμων εντολών άμεσων χρεώσεων τις οποίες είχατε ενεργοποιήσει στον παλαιό σας λογαριασμό. Το «παλαιό» πιστωτικό ίδρυμα θα παράσχει τον κατάλογο αυτόν εντός επτά (7) εργάσιμων ημερών από τη λήψη του σχετικού αιτήματος απευθείας στο «νέο» πιστωτικό ίδρυμα.

Κατόπιν το «νέο» πιστωτικό ίδρυμα θα σας χορηγήσει αντίγραφο του καταλόγου προκειμένου να ελέγξετε την ορθότητά του, θα ζητήσει από το «παλαιό» πιστωτικό ίδρυμα την απενεργοποίηση των υπηρεσιών πληρωμών σας από τον παλαιό σας λογαριασμό, θα ενεργοποιήσει όλες ή ορισμένες από τις υφιστάμενες πάγιες εντολές ή άμεσες χρεώσεις στον νέο σας λογαριασμό, θα σας χορηγήσει υποδείγματα επιστολών προκειμένου να ενημερώσετε τυχόν τρίτους για την αλλαγή των στοιχείων του λογαριασμού σας (π.χ., εργοδότες, ασφαλιστικούς οργανισμούς, ΔΕΚΟ κτλ.), καθώς και υποδείγματα επιστολών για το κλείσιμο του παλαιού σας λογαριασμού, εφόσον το επιθυμείτε, και τη μεταφορά τυχόν θετικού υπολοίπου στον νέο σας λογαριασμό.

Από την άλλη, η πρώτη τράπεζα θα μεταφέρει το τυχόν διαθέσιμο θετικό υπόλοιπο από τον παλαιό στον νέο λογαριασμό σας. Μετά την ολοκλήρωση των παραπάνω μπορείτε να ζητήσετε το κλείσιμο του παλαιού λογαριασμού σας όταν όλα έχουν τακτοποιηθεί.