Με μειωμένο τέλος ταξινόμησης από 140 ευρώ ως 10.000 ευρώ θα πωλούνται για τους επόμενους τέσσερις μήνες τα καινούργια οχήματα (αυτοκίνητα, φορτηγά, μοτοσικλέτες) με στόχο να αυξηθούν οι πωλήσεις και να μην καταρρεύσει ένας από τους πιο νευραλγικούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας, αυτός της εμπορίας και εισαγωγής ΙΧ αυτοκινήτων. Παράγοντες που δραστηριοποιούνται στον συγκεκριμένο κλάδο εκτιμούν ότι το μέτρο που προωθεί το υπουργείο Οικονομικών αποτελεί προσωρινή λύση για να μπορέσουν οι επιχειρήσεις να λάβουν μια οικονομική «ανάσα» από την ενδεχόμενη αύξηση των πωλήσεών τους. Παράλληλα το κράτος αναμένεται να εισπράξει άμεσα κάποια επιπλέον έσοδα, τα οποία σε περίπτωση που δεν είχε προωθηθεί το συγκεκριμένο κίνητρο δεν θα ελάμβανε, γιατί τα αυτοκίνητα αυτά θα παρέμεναν στις αποθήκες των εταιρειών. Πόσο σημαντικό όμως είναι το κίνητρο της μείωσης των τελών ταξινόμησης κατά 50% ώστε κάποιος να προχωρήσει εν μέσω οικονομικής κρίσης στην αγορά αυτοκινήτου; Τα μεγάλου κυβισμού
Από τα στοιχεία που δημοσιεύει σήμερα «Το Βήμα» βάσει πραγματικών τιμών πώλησης, η μείωση του φόρου είναι αισθητή στα αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού και σχεδόν αμελητέα στα αυτοκίνητα μικρού κυβισμού. Αυτό διότι στα αυτοκίνητα υψηλού κυβισμού εφαρμόζεται συντελεστής ως και 50%, ενώ στα «μικρά», δηλαδή όσα είναι ως 1.400 κυβικά εκατοστά, ο συντελεστής διαμορφώνεται σε 5% ή 12%. Σημειώνεται ότι ο συντελεστής τέλους ταξινόμησης υπολογίζεται στην εργοστασιακή αξία του αυτοκινήτου, δηλαδή σε αξία πολύ μικρότερη της τιμής πώλησης. Για τον λόγο αυτόν σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες οι εταιρείες εμπορίας και εισαγωγής οχημάτων αναμένεται πέραν της μείωσης τουφόρου να δώσουν και επιπλέον κίνητρα στους πολίτες μέσω ειδικών προγραμμάτων χρηματοδότησης και γενναίων προσφορών ώστε να προχωρήσουν σε κάποια αγορά. Στον πίνακα που δημοσιεύεται παρουσιάζονται οι λιανικές τιμές πώλησης 48 δημοφιλών μοντέλων αυτοκινήτων όλων των κατηγοριών πριν από τη μείωση των τελών ταξινόμησης και στην τελευταία στήλη μπορεί να δει κανείς το πραγματικό όφελος από τη μείωση των τελών ταξινόμησης κατά 50%. Σημειώνεται ότι η τελική τιμή πώλησης με το νέο καθεστώς εκτιμάται πως θα είναι ακόμη χαμηλότερη από τη διαφορά του νέου φόρου και αυτό διότι οι εταιρείες θα φροντίσουν να κάνουν ακόμη πιο δελεαστικές τις τελικές τιμές.

Πτώση πωλήσεων
Πάντως αυτή τη στιγμή καταγράφεται πτώση στις πωλήσεις των καινούργιων αυτοκινήτων ως και 40% σε σύγκριση με πέρυσι και η αντιστροφή του κλίματος πρέπει να συνδυαστεί τόσο με προσφορές όσο και με άνοιγμα της στρόφιγγας των δανείων από πλευράς τραπεζών.

Η πτώση στην αγορά των αυτοκινήτων έχει ξεκινήσει από το περασμένο καλοκαίρι, όταν το υπουργείο Οικονομικών έκανε γνωστές τις προθέσεις του για αλλαγές στα τεκμήρια των ΙΧ και των ακινήτων. Από εκείνη τη στιγμή άρχισαν οι ακυρώσεις σε παραγγελίες καινούργιων οχημάτων και το «δράμα» κορυφώθηκε με το ξέσπασμα της διεθνούς χρηματοπιστωτικής κρίσης. Σήμερα το υπουργείο Οικονομικών διευκρινίζει ότι τα τεκμήρια θα είναι ήπια και σε κάθε περίπτωση θα αφορούν το ετήσιο πραγματικό κόστος χρήσης και όχι κάποια αυθαίρετα ποσά που δημιούργησαν κατά το παρελθόν στρεβλώσεις στην αγορά.

Μείωση τεσσάρων μηνών

Σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομίας κ.

Ι. Παπαθανασίου , η πρόθεση της κυβέρνησης να μειώσει τα τέλη ταξινόμησης των ΙΧ αυτοκινήτων για ένα χρονικό διάστημα τεσσάρων μηνών έχει ως στόχο να αναθερμάνει τη συγκεκριμένη αγορά, η οποία βρίσκεται σε κατακόρυφη πτώση το τελευταίο διάστημα και να διασφαλίσει τις χιλιάδες θέσεις εργασίας που απειλούνται. Ταυτόχρονα όμως η συγκεκριμένη πολιτική θα ενισχύσει και τα δημόσια έσοδα. Γιατί από την αναθέρμανση της αγοράς το κράτος θα εισπράξει αυξημένα έσοδα από τέλη ταξινόμησης και ΦΠΑ, τα οποία διαφορετικά δεν θα εισέπραττε. Από την άλλη, η πολιτική εκπρόσωπος του ΠαΣοΚ για θέματα Οικονομίας κυρίαΛούκα Κατσέλησε πρόσφατες δηλώσεις ανέφερε: «Μετά το πάγωμα σε μισθούς και συντάξεις των δημοσίων υπαλλήλων η κυβέρνηση, αντί να δώσει κίνητρα για επενδύσεις σε παραγωγικούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας, θέτει ως προτεραιότητα την ενίσχυση των εισαγωγών στον κλάδο του αυτοκινήτου. Το μέτρο για μείωση του τέλους ταξινόμησης στα ΙΧ, τη στιγμή που η χώρα μας μπαίνει σε επιτήρηση και το έλλειμμα για το 2008 παραμένει στην ουσία άγνωστο, θα προκαλέσει σοβαρότατες απώλειες πόρων, τη στιγμή που είναι σε όλους γνωστή η καθίζηση των εσόδων. Αυτά τα έσοδα, για άλλη μία φορά, θα κληθούν να πληρώσουν τα μεσαία και χαμηλά στρώματα με νέα φοροεπιδρομή».

Το τέλος ταξινόμησης οχημάτων υπολογίζεται επί της εργοστασιακής αξίας και οι συντελεστές διαμορφώνονται ανάλογα με τον κυλινδρισμό του κινητήρα. Ετσι για ένα όχημα με κινητήρα ως 900 κυβικά εκατοστά το τέλος ταξινόμησης είναι 5%.

Κερδισμένοι και… κερδισμένοι
Αν το μέσο εργοστασιακό κόστος για τη συγκεκριμένη κατηγορία οχημάτων είναι 5.000

ευρώ, τότε το όφελος για τον ενδιαφερόμενο αγοραστή είναι μόλις 125 ευρώ. Για οχήματα με κυβισμό από 901 κυβικά εκατοστά ως 1.400 κυβικά εκατοστά ο συντελεστής ταξινόμησης είναι 12% και με μέσο εργοστασιακό κόστος 7.000 ευρώ το όφελος ανέρχεται σε 420 ευρώ.

Περίπου 900 ευρώ θα κερδίσουν όσοι προχωρήσουν τους επόμενους μήνες στην απόκτηση οχημάτων με κινητήρα από 1.401 ως 1.600 κυβικά εκατοστά, καθώς η εργοστασιακή αξία διαμορφώνεται σε περίπου 9.000 ευρώ, ενώ περίπου 1.500 ευρώ λιγότερα θα πληρώσει κάποιος για την αγορά ενός αυτοκινήτου με κινητήρα από 1.601

ως 1.800 κυβικά εκατοστά. Σαφώς μεγαλύτερο θα είναι το όφελος για εκείνους που θα προχωρήσουν σε αγορά αυτοκινήτων μεγαλύτερου κυβισμού και αυτό διότι ο συντελεστής τέλους ταξινόμησης διαμορφώνεται σε 40% για τα οχήματα με κυβισμό κινητήρα πάνω από 1.900 ως 2.000 κυβικά εκατοστά και σε 50% για πάνω από 2.000 κυβικά εκατοστά. Στις περιπτώσεις αυτές το μέσο εργοστασιακό κόστος ανέρχεται σε 11.000 ευρώ και 20.000 ευρώ αντίστοιχα και το μέσο όφελος για κατάργηση του 50% του τέλους ταξινόμησης διαμορφώνεται σε 2.200 ευρώ και 5.000 ευρώ. Τι προβλέπει η τροπολογία
ΕΚΠΤΩΣΗ50% στα τέλη ταξινόμησης των καινούργιων ΙΧ αυτοκινήτων ανεξαρτήτως κυβικών εκατοστών καθώς και στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα προβλέπει τροπολογία του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών η οποία κατατέθηκε στηΒουλή προχθές Παρασκευή. Το μέτρο της χαμηλής φορολογίας ΙΧ αυτοκινήτων αναμένεται να ισχύσει ως την Παρασκευή 7 Αυγούστου. Κατά τη διάρκεια των επόμενων τεσσάρων μηνών όσα αυτοκίνητα εκτελωνιστούν θα επιβαρυνθούν με μειωμένα τέλη ταξινόμησης κατά 50% εφόσον είναι τελευταίας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Αυτό αφορά κυρίως τα μεταχειρισμένα οχήματα που εισάγονται μαζικά από τη Γερμανία, τις ΗΠΑ και άλλες χώρες. Για τα οχήματα που έχουν πουληθεί κατά το παρελθόν στην Ελλάδα και απλώς μεταβιβάζονται εντός της ελληνικής επικράτειας δεν αλλάζει κάτι, διότι το τέλος ταξινόμησης καταβάλλεται μόνο την πρώτη φορά. Σε κάθε επόμενη μεταβίβαση απλώς πληρώνει ο νέος ιδιοκτήτης ένα τέλος το οποίο κατά μέσον όρο διαμορφώνεται περίπου στα 100 ευρώ.

Σημειωτέον ότι όσα αυτοκίνητα εισάγονται από τρίτες χώρες, είτε είναι καινούργια είτε μεταχειρισμένα, επιβαρύνονται πέραν του τέλους ταξινόμησης και με 10% εισαγωγικό δασμό. Παράλληλα, σε όλες τις πωλήσεις καινούργιων και εισαγόμενων μεταχειρισμένων υπολογίζεται ΦΠΑ 19%. Κατά συνέπεια, ένα όχημα το οποίο προέρχεται από τις ΗΠΑ με εργοστασιακή αξία 10.000 ευρώ θα επιβαρυνθεί με πρόσθετους φόρους 7.900 ευρώ (50% τέλος ταξινόμησης + 10% εισαγωγικός δασμός + 19% ΦΠΑ). Με την εφαρμογή του νέου ευνοϊκού καθεστώτος το τέλος ταξινόμησης θα μειωθεί κατά 2.500 ευρώ (δηλαδή συνολική φορολογική επιβάρυνση 5.400

ευρώ). Στην περίπτωση των εισαγόμενων μεταχειρισμένων από χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης δεν πληρώνεται ξανά ο ΦΠΑ εφόσον έχει καταβληθεί στη χώρα όπου τέθηκε για πρώτη φορά στην κυκλοφορία το όχημα, διότι έχει διανύσει περισσότερα από 6.000 χιλιόμετρα ή έχουν παρέλθει έξι μήνες από την πρώτη τους κυκλοφορία. Σε αντίθετη περίπτωση θα καταβληθεί κανονικά στην Ελλάδα.

Πάντως, όπως αναφέρουν παράγοντες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της αγοράς αυτοκινήτων, για να πετύχει το μέτρο και να πουληθούν τα χιλιάδες αυτοκίνητα που βρίσκονται στις αποθήκες των εταιρειών εισαγωγής θα πρέπει να βοηθήσουν πρωτίστως οι τράπεζες, οι οποίες κρατούν τους τελευταίους μήνες κλειστές τις στρόφιγγες των δανείων. Εξαίρεση αποτελούν μόνο οι πολύ καλοί πελάτες που έχουν την πιστοληπτική ικανότητα και μπορούν να εξοφλήσουν τις δόσεις των δανείων.

Διευθυντικά στελέχη τραπεζών αναφέρουν στο «Βήμα» ότι στις αρχές του καλοκαιριού, και με την προϋπόθεση ότι η κατάσταση στην αγορά θα αρχίσει να εξομαλύνεται, αναμένεται να αυξηθούν τα δάνεια για αγορά αυτοκινήτου, πάντα όμως με την προϋπόθεση ότι οι πελάτες τους θα έχουν τα εχέγγυα χρηματοδότησης. Με τα σημερινά δεδομένα, ένας μισθωτός που έχει μηνιαίο εισόδημα περί τα 1.000 ευρώ δύσκολα θα μπορέσει να δανειοδοτηθεί για να αγοράσει καινούργιο αυτοκίνητο.