Είναι ευτυχής συγκυρία ότι 30 χρόνια μετά την έναρξη της πρώτης προσπάθειας για δημοσιογραφική έκφραση των μαθητών και μαθητριών του 3ου Λυκείου Αρτας, μέσα από την έκδοση του περιοδικού με τον εύγλωττο τίτλο «Το Μήνυμα», δίνεται η δυνατότητα στους τωρινούς μαθητές και τις τωρινές μαθήτριες να εκφραστούν δημόσια μέσω του γραπτού λόγου, στο «Μαθητικό Βήμα», με τη συνδρομή και την πολύτιμη βοήθεια του «Βήματος της Κυριακής».
Κι αυτό γιατί, όσο κι αν φαίνεται περίεργο, η γραπτή έκφραση δεν είναι κάτι που συνηθίζουν τα παιδιά μας, όσο κι αν τα παιδεύουμε (ιδιαίτερα εμείς οι φιλόλογοι) με ανάθεση εργασιών και θέματα εκθέσεων σε τακτά διαστήματα. Τα παιδιά μας, ασφυκτιώντας μέσα στους αυστηρούς κανόνες έκφρασης των εκθέσεων (ή τουλάχιστον μέσα σ’ αυτό που νομίζουν ότι είναι οι κανόνες γραφής μιας έκθεσης), συνήθως καταπνίγουν την έμπνευση και τη φαντασία τους, περιορίζουν τις εκφραστικές τους δυνατότητες και προσπαθούν να ανταποκριθούν σε αυτό που θεωρούν ότι ο καθηγητής τους θέλει να δει από αυτά. Το τελικό αποτέλεσμα μπορεί να είναι ένα κείμενο που ελάχιστα αντιπροσωπεύει τον νέο ή τη νέα που το έγραψε.
Μέσα από αυτή τη μαθητική εφημερίδα, όμως, οι μαθητές και οι μαθήτριες της συντακτικής ομάδας ένιωσαν ελεύθεροι να γράψουν μέσα από την καρδιά και την ψυχή τους γι’ αυτά που τους απασχολούν. Ανέπτυξαν προβληματισμούς για το παρόν και το μέλλον τους, ήρθαν σε επαφή με εκλεκτούς επιστήμονες, διακεκριμένους αθλητές, ξεχωριστές προσωπικότητες της τοπικής μας κοινωνίας. Γνώρισαν καλύτερα τον χώρο στον οποίο περνούν το ένα τρίτο της μέρας τους και αναζήτησαν τη γνώμη των συμμαθητών και συμμαθητριών τους για την πόλη μας και τις προοπτικές της. Ανοίχτηκαν στην τοπική κοινωνία και μελέτησαν τα έθιμα και τις παραδόσεις της.
Προβληματίστηκαν για την κατάσταση του σχολείου μας και τη δική τους παρουσία μέσα σ’ αυτό. Κοντολογίς, πήραν πρωτοβουλίες, εξέφρασαν απόψεις, τοποθετήθηκαν σε ζητήματα που τους απασχόλησαν και πήραν θέση για το τι και πώς θα δημοσιευτεί. Μέσα από τη διαδικασία αυτή, με τη συνδρομή των εκπαιδευτικών που λειτουργήσαμε συμβουλευτικά, ανέπτυξαν κριτική σκέψη και ανέλαβαν ευθύνες, κάτι που, τελικά, αποτελεί (ή θα έπρεπε να αποτελεί) βασική παράμετρο της σύγχρονης εκπαιδευτικής διαδικασίας. Είμαστε χαρούμενοι για την ευκαιρία αυτής της βιωματικής εκπαιδευτικής εμπειρίας και ελπίζουμε το αποτέλεσμα να δικαιώσει τις προσδοκίες μας.
O κ. Κώστας Α. Κωσταβασίλης είναι διευθυντής του 3ου Γενικού Λυκείου Αρτας.