Κάμψη της πρόθεσης των… υπερατλαντικών τουριστών για ταξίδια μεγάλων αποστάσεων και ειδικότερα προς την Ευρώπη, για την τρέχουσα καλοκαιρινή περίοδο, δείχνουν τα τελευταία στοιχεία του «ταξιδιωτικού βαρομέτρου» Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδιών (ETC).
Μπορεί ο παγκόσμιος τουρισμός να συνεχίζει να δείχνει ανθεκτικότητα, όμως οι αυξανόμενες ανησυχίες για το κόστος των ταξιδιών, οι γεωπολιτικές αστάθειες και η εξασθένηση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης επηρεάζουν τις αποφάσεις των τουριστών σε βασικές μακρινές αγορές.
Μείωση τουριστών από μακρινές χώρες κατά 39%
Με βάση τα πρόσφατα στοιχεία της ETC, το 57% στις μεγάλες αγορές – πηγές τουριστών από μακρινές χώρες – σχεδιάζει τα ταξίδια του μεταξύ Μαΐου και Αυγούστου 2025, καταγράφοντας ελαφρά μείωση (1%) σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Η πρόθεση των μακρινών ταξιδιωτών να επισκεφθούν φέτος την Ευρώπη έχει μειωθεί στο 39%, από 41% το 2024. Κυρίως έχει μειωθεί στους τουρίστες από τις ΗΠΑ (-7%), τη Βραζιλία (-6%), τον Καναδά (-5%) και την Ιαπωνία (-5%).
Η περίπτωση της Κίνας
Ωστόσο, η Κίνα παραμένει μια από τις χώρες που ξεχωρίζουν. Οι Κινέζοι (σε ποσοστό 72%), ωθούμενοι και από την οικονομική ανάκαμψη, θα επισκεφθούν και αυτό το καλοκαίρι τη Γηραιά Ηπειρο, καταγράφοντας άνοδο 10% σε ετήσια βάση.
Αντικίνητρο η αύξηση στα τουριστικά πακέτα
Οι αυξημένες τιμές αποδυναμώνουν την πρόθεση για ταξίδια. Ειδικότερα, σύμφωνα με το «βαρόμετρο» της ETC, το αυξημένο κόστος στα τουριστικά πακέτα παραμένει το μεγαλύτερο εμπόδιο για τα ταξίδια στην Ευρώπη. Μάλιστα, προβλήθηκε ως αιτιολογία σχεδόν από το 50% όσων δεν θα κάνουν φέτος τουρισμό στην περιοχή μας.
Η τάση αυτή, σύμφωνα με την ETC, είναι αυξημένη κατά 7% σε σχέση με το καλοκαίρι του 2024, αντανακλώντας τις επιφυλάξεις των τουριστών κυρίως για τις τιμές των ταξιδιωτικών πακέτων, εν μέσω πληθωρισμού, δασμών και μεταβολών στις συναλλαγματικές ισοτιμίες.
Η περίπτωση των ΗΠΑ και της Βραζιλίας
Σε τουρίστες από τις ΗΠΑ και τη Βραζιλία οι οικονομικές αβεβαιότητες και οι «ευαισθησίες» σε σχέση με το κόστος ενός ταξιδιού στην Ευρώπη είναι πιο έντονες. Πάνω από τους μισούς τουρίστες θεωρούν το υψηλό κόστος ταξιδιού ως τον κύριο αποτρεπτικό παράγοντα. Την ίδια στιγμή, οι όποιες ανησυχίες για τον Ρωσο-Ουκρανικό πόλεμο έχουν μειωθεί σημαντικά, καθώς μόνον το 4% τις θεωρεί εμπόδιο για τα ευρωπαϊκά ταξίδια αυτό το καλοκαίρι.
Το ταξιδιωτικό κλίμα
Από τους Αμερικανούς, το 33% σχεδιάζει να επισκεφθεί την Ευρώπη αυτό το καλοκαίρι, όμως σε σχέση με πέρυσι το ποσοστό αυτό είναι μειωμένο κατά 7%. Η αύξηση του κόστους των ταξιδιών και οι πολιτικές ανησυχίες – συμπεριλαμβανομένης της ανησυχίας για το πώς αντιλαμβάνονται οι «τρίτοι» όσα γίνονται στις ΗΠΑ – μειώνουν τον ενθουσιασμό. Επίσης, σε φθίνουσα πορεία βρίσκεται και το ενδιαφέρον από τη Βραζιλία, το οποίο σε σύγκριση με πέρυσι είναι μειωμένο κατά 6%. Ωστόσο, το 45% των βραζιλιάνων ταξιδιωτών εξακολουθεί να θέλει να ταξιδέψει στην Ευρώπη, με τους νεότερους και υψηλότερου εισοδήματος τουρίστες να παραμένουν οι πλέον ενθουσιώδεις. Στον Καναδά, το κλίμα ανακάμπτει από τα χαμηλότερα επίπεδα που παρατηρήθηκαν νωρίτερα φέτος, αλλά παραμένει κάτω από το καλοκαίρι του 2024.
Οι Ιάπωνες δείχνουν το χαμηλότερο ενδιαφέρον για διακοπές στη Γηραιά Ηπειρο, μεταξύ όλων των μακρινών αγορών. Μόλις το 13% σχεδιάζει να επισκεφθεί την Ευρώπη, ποσοστό μειωμένο κατά 5% σε σχέση με πέρυσι.
Η περίπτωση της Αυστραλίας
Παράλληλα με την Κίνα, η Αυστραλία ξεχωρίζει ως η μόνη μακρινή αγορά που καταγράφει σαφή άνοδο στην πρόθεση ταξιδιού. Το 40% σχεδιάζει να ταξιδέψει φέτος στην Ευρώπη, καταγράφοντας αύξηση 3% σε σύγκριση με το περσινό καλοκαίρι.
Αυξημένο ενδιαφέρον για ταξίδι Μάιο και Ιούνιο
Οπως προέκυψε από τα στοιχεία της ETC, φέτος, όλο και περισσότεροι επιλέγουν αποδράσεις νωρίτερα κατά τη θερινή περίοδο. Ενώ ο Ιούλιος και ο Αύγουστος παραμένουν οι μήνες αιχμής για το 46%, το ενδιαφέρον για τον Μάιο και τον Ιούνιο αυξήθηκε από 24% το 2024 σε 34% το 2025. Επίσης, μεταβάλλονται και τα «πρότυπα» των δαπανών. Το ποσοστό όσων θα ξοδέψουν πάνω από 200 ευρώ την ημέρα έχει μειωθεί στο 11%, ενώ για δαπάνες 100-200 ευρώ την ημέρα έχει αυξηθεί κατά 40%.



