Σε μια κοινωνία που οραματίζεται στην ολότητά της τη συμπερίληψη, η επικοινωνία θα έπρεπε να είναι δεδομένη για όλους, κι όχι ένα εκκρεμές ζητούμενο για κάποιες ομάδες ανθρώπων. Στη λογική αυτή στηρίζεται η ιδέα πίσω από την Evenly, την πλατφόρμα όπου ο σκοπός της δημιουργίας της, είναι να υποστηρίζει χρήστες με προβλήματα ακοής αλλά και κάθε άτομο που αντιμετωπίζει εμπόδια στην κατανόηση.
Η συν- ιδρύτρια της πρωτοποριακής πλατφόρμας, Τζένη Ταντίδου, η οποία αποφάσισε ότι αυτό το οποίο κάνει επαγγελματικά, θέλει να έχει κοινωνικό αντίκτυπο, αναλύει στο ΒΗΜΑ πώς ακριβώς δημιουργήθηκε η Evenly, διευκρινίζοντας ότι δεν γεννήθηκε ως μία ιδέα, αλλά ως «ανάγκη για έναν κόσμο όπου όλοι θα μπορούν να καταλαβαίνουν και να γίνονται κατανοητοί».
Λέξεις όπως η ευρηματικότητα, η καινοτομία και η επιχειρηματικότητα μπορούν να ενωθούν μεγαλειωδώς μέσω της τεχνολογίας, προσφέροντας εύκολη προσβασιμότητα και ίσες ευκαιρίες. Αυτό συνέβη και στο παρακάτω όραμα που έγινε πράξη.
Τι σας ώθησε να δημιουργήσετε την πλατφόρμα Evenly; Υπήρξε κάποιο προσωπικό βίωμα ή εμπειρία που λειτούργησε ως καταλύτης;
Η Evenly γεννήθηκε σε μία περίοδο σιωπής. Ήταν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όταν οι μάσκες έγιναν κομμάτι της καθημερινότητας. Και ξαφνικά, ένα παιδί με βαρηκοΐα – από το οικογενειακό περιβάλλον του συνιδρυτή της Evenly, Πάνου Κωνσταντινίδη – δεν μπορούσε πια να επικοινωνήσει. Ουσιαστικά ήταν αδύνατον να διαβάσει τα χείλη και έτσι έχασε ξαφνικά το παράθυρό του στον κόσμο. Και μαζί του, χάσαμε κι εμείς την αυταπάτη ότι η επικοινωνία είναι δεδομένη για όλους.
«Περίπου 4 στους 10 αντιμετωπίζει κάποιο είδος αποκλεισμού στην επικοινωνία και στόχος μας έγινε η πλήρης πρόσβασή τους σε αυτήν».
Εκείνη τη στιγμή καταλάβαμε πως το πρόβλημα δεν είναι η απώλεια ακοής. Είναι η έλλειψη πρόσβασης στην κατανόηση.
Ξεκινήσαμε να ψάχνουμε και αυτό που ανακαλύψαμε ήταν ένα στατιστικό σοκ. Πάνω από 800.000 άνθρωποι στην Ελλάδα έχουν σοβαρή δυσκολία στην ακοή και από αυτούς, μόνο το 10% μιλάει τη νοηματική γλώσσα. Στη συνέχεια γνωρίσαμε και άλλες ομάδες ανθρώπων που δεν μπορούν να επικοινωνήσουν, αυτούς που έχουν νοητικές δυσκολίες, με ΔΕΠΥ, όπως επίσης και όσους δεν γνωρίζουν την τοπική γλώσσα. Είμαστε μια τουριστική χώρα, μια χώρα με μετανάστες και πολλούς digital nomads. Στην ουσία είδαμε πως περίπου 4 στους 10 αντιμετωπίζει κάποιο είδος αποκλεισμού στην επικοινωνία και στόχος μας έγινε η πλήρης πρόσβασή τους σε αυτήν.
Η Evenly λοιπόν δεν γεννήθηκε ως μία ιδέα, αλλά ως ανάγκη να φτιάξουμε έναν κόσμο όπου όλοι θα μπορούν να καταλαβαίνουν και να γίνονται κατανοητοί. Όχι μόνο οι “τυπικοί” συνομιλητές, ούτε μόνο όσοι ακούν, μιλούν ή διαβάζουν με τον “σωστό” τρόπο. Αλλά και αυτοί που μέχρι χθες έμεναν στο περιθώριο.
Ποια ήταν η επαγγελματική σας πορεία πριν ξεκινήσετε αυτό το κοινωνικό εγχείρημα;
Ξεκίνησα από την πολιτική και κοινωνική έρευνα. Εκεί έμαθα να ακούω αυτό που δεν λέγεται. Να βλέπω αυτό που χάνεται πίσω από τα νούμερα.
«Το να πείσεις έναν οργανισμό ότι η προσβασιμότητα δεν είναι “παροχή” αλλά υποχρέωση είναι μια βαθιά πολιτισμική πρόκληση. Αλλά και η πιο σημαντική».
Αργότερα, μπήκα στον τραπεζικό τομέα. Στην HSBC, έναν παγκόσμιο οργανισμό με βαθιά κουλτούρα στη συμπερίληψη. Ξεκίνησα ως Head of Marketing στην Ελλάδα και στη συνέχεια ανέλαβα ρόλο Regional Head of Marketing, με ευθύνη και άλλων χωρών.
Κάποια στιγμή, όμως, ήθελα να δημιουργήσω κάτι που να μην υπηρετεί απλώς στόχους, αλλά να έχει ξεκάθαρο κοινωνικό αντίκτυπο. Και κάπως έτσι πέρασα στην άλλη πλευρά, στην επιχειρηματικότητα με σκοπό.

Η Τζένη Ταντίδου, συνιδρύτρια της πλατφόρμας Evenly.
Ποιο ήταν το μεγαλύτερο εμπόδιο που συναντήσατε στην αρχή αυτής της προσπάθειας;
Το μεγαλύτερο εμπόδιο δεν ήταν τεχνολογικό. Ήταν η αδράνεια των οργανισμών, η έλλειψη κουλτούρας συμπερίληψης. Οι περισσότεροι οργανισμοί είναι φτιαγμένοι να εξυπηρετούν τους «πολλούς». Τους 6 στους 10. Και ξεχνούν τους υπόλοιπους 4, αυτούς που χρειάζονται λίγο περισσότερο χρόνο ή λίγο περισσότερη σαφήνεια. Το να πείσεις έναν οργανισμό ότι η προσβασιμότητα δεν είναι «παροχή» αλλά υποχρέωση είναι μια βαθιά πολιτισμική πρόκληση. Αλλά και η πιο σημαντική.
Πώς οραματίζεστε τον ρόλο της τεχνολογίας στην υποστήριξη ατόμων με προβλήματα ακοής;
Όχι ως «διευκόλυνση». Αλλά ως εργαλείο αυτονομίας. Η Evenly επιτρέπει σε έναν οργανισμό να προσφέρει κατανοητή επικοινωνία σε όλους, μέσα από υποτιτλισμό και μετάφραση σε πραγματικό χρόνο, νοηματική γλώσσα, φωνητική αναπαραγωγή κειμένων και chat με αυτόματη μετάφραση.
«Οι γυναίκες, έχουμε μια διαφορετική προσέγγιση, πιο ολιστική, πιο ανθρώπινη, πιο διεισδυτική. Και αυτό είναι πλεονέκτημα».
Η τεχνολογία μας λειτουργεί απλά: χωρίς εγκατάσταση εφαρμογών, χωρίς ειδικό εξοπλισμό. Ο τελικός χρήστης δεν χρειάζεται να κάνει τίποτα, η πρόσβαση του προσφέρεται εκεί που την χρειάζεται χωρίς να προσπαθήσει. Αυτό είναι που την κάνει πραγματικά ανθρώπινη.
Η γυναικεία επιχειρηματικότητα στην κοινωνική καινοτομία είναι δύσκολη υπόθεση στην Ελλάδα. Ποιες ήταν οι μεγαλύτερες προκλήσεις;
Η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν να εξηγήσουμε ότι αυτό που χτίζουμε δεν είναι μία ενέργεια ευαισθητοποίησης. Είναι τεχνολογική πλατφόρμα με όραμα, στρατηγική, αρχιτεκτονική και αποτελεσματικότητα. Οι γυναίκες, έχουμε μια διαφορετική προσέγγιση, πιο ολιστική, πιο ανθρώπινη, πιο διεισδυτική. Και αυτό είναι πλεονέκτημα.
Ποιο είναι το μήνυμά σας στις νέες γυναίκες που θέλουν να μπουν στον χώρο της τεχνολογίας;
Αν νιώθουν μέσα τους μια ιδέα που δεν τους αφήνει σε ησυχία, να ξεκινήσουν! Όχι όταν είναι έτοιμες, αλλά όταν νιώσουν έτοιμες να μη διστάσουν να την υπηρετήσουν.
Η τεχνολογία δεν είναι θέμα φύλου, είναι θέμα προσέγγισης. Οι γυναίκες έχουν τεράστια δύναμη να χτίσουν με ακρίβεια, με ενσυναίσθηση και με επιμονή. Και αυτά τα τρία χαρακτηριστικά είναι ό,τι πιο σύγχρονο μπορεί να φέρει κάποιος στην καινοτομία σήμερα.
Ποια ήταν η πιο συγκινητική εμπειρία που ζήσατε μέχρι σήμερα;
Ήταν όταν ένας οργανισμός μας είπε: «Δεν είχαμε συνειδητοποιήσει πόσοι ένιωθαν αόρατοι, μέχρι που άρχισαν να μας καταλαβαίνουν». Εκεί καταλάβαμε ότι αυτό που χτίζουμε, δεν αφορά μόνο τους χρήστες, αλλάζει και τους οργανισμούς. Και αυτό είναι ίσως το πιο δυνατό αποτέλεσμα.
Τι προσφέρει η Evenly και πώς λειτουργεί στην πράξη;
Η Evenly δίνει σε κάθε οργανισμό τη δυνατότητα να προσφέρει επικοινωνία που κατανοούν όλοι.
Προσφέρει:
- Υποτιτλισμό σε πραγματικό χρόνο
- Αμφίδρομη μετάφραση σε 100+ γλώσσες
- Διερμηνεία νοηματικής γλώσσας
- Live chat με μετάφραση
Ο τελικός χρήστης δεν πληρώνει τίποτα. Η υπηρεσία παρέχεται από τον οργανισμό που επέλεξε να γίνει προσβάσιμος. Και η υλοποίηση γίνεται μέσα σε λίγες ώρες, χωρίς εγκαταστάσεις ή εφαρμογές.
Απευθύνεστε μόνο σε άτομα με προβλήματα ακοής;
Όχι. Η Evenly εξυπηρετεί κάθε άνθρωπο που αντιμετωπίζει εμπόδια στην κατανόηση:
- Άτομα με απώλεια ακοής
- Ηλικιωμένους
- Ξενόγλωσσους πολίτες και επισκέπτες
- Άτομα με δυσκολία κατανόησης και ΔΕΠΥ
- Όποιον απλώς χρειάζεται καθαρή, ευθύγραμμη επικοινωνία και ενίσχυση της προσοχής του
Ο στόχος δεν είναι η «ειδική μεταχείριση» αλλά η καθολική επικοινωνία.
Ποια προβλήματα προσβασιμότητας φιλοδοξείτε να επιλύσετε;
Το μεγαλύτερο: να είσαι αόρατος. Το ότι οι άνθρωποι φεύγουν από μια υπηρεσία και δεν κατάλαβαν, δεν ρώτησαν, ντράπηκαν, προσποιήθηκαν.
Η Evenly δημιουργήθηκε για να μη χρειάζεται πια κανείς να προσποιείται, για να μπορεί να καταλάβει, να συμμετέχει, να σταθεί ισότιμα απέναντι στον κόσμο.
Σε αυτό βοηθάει και το γενικότερο Ευρωπαϊκό νομοθετικό πλαίσιο που επιβάλλει στους δημόσιους και ιδιωτικούς οργανισμούς την ισότιμη πρόσβαση στην επικοινωνία με καταληκτική ημερομηνία την 28η Ιουνίου 2025 (Ν.4994/2022)
Υπάρχουν σχέδια για επέκταση;
Ήδη συνεργαζόμαστε με φορείς σε τομείς όπως τουρισμός, υγεία, πολιτισμός και δημόσια διοίκηση. Είμαστε στο Microsoft Azure Marketplace, και προχωράμε με συνεργασίες στο εξωτερικό. Η ανάγκη είναι μεγάλη σε όλα τα γεωγραφικά μήκη και πλάτη.
Υπάρχει κόστος για τον τελικό χρήστη;
Καμία απολύτως χρέωση. Η πρόσβαση προσφέρεται δωρεάν στον πολίτη/καταναλωτή από τον οργανισμό που έχει επιλέξει να ενσωματώσει την Evenly στη λειτουργία του. Γιατί το δικαίωμα στην επικοινωνία δεν μπορεί να κοστολογείται. Πρέπει να προσφέρεται χωρίς περιορισμούς σε όποιον το χρειάζεται. Και υπεύθυνοι να το παρέχουν είναι οι Οργανισμοί.






