• Αναζήτηση
  • Περισσότερες κρουαζιέρες το 2018 Αισιοδοξία για βελτίωση στις αφίξεις

    Την στιγμή που τα στελέχη των εταιρειών κρουαζιέρας βρίσκονται στο Αμβούργο

    Την στιγμή που τα στελέχη των εταιρειών κρουαζιέρας βρίσκονται στο Αμβούργο για να συζητήσουν το παρόν και το μέλλον του κλάδου, στην έκθεση Seatrade στην Ελλάδα καταγράφονται και αξιολογούνται τα στοιχεία για την εφετινή κίνηση που δείχνουν ότι ενώ στη στεριά παρατηρήθηκε αύξηση στις αφίξεις, αντίθετα στη θάλασσα κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού υπήρξε μείωση σε σχέση με πέρυσι κατά 24% στις προσεγγίσεις πλοίων (περίπου 1.030 προσεγγίσεις λιγότερες σε όλα τα λιμάνια) και κατά 15% στον αριθμό των επιβατών (750.000 λιγότεροι).
    Η Ελλάδα δεν κατάφερε να πείσει τους εκπροσώπους των μεγάλων εταιρειών κρουαζιέρας ότι είναι ασφαλής προορισμός με αποτέλεσμα να χαράξουν ρότα για άλλους προορισμούς, κυρίως προς τη Νοτιοανατολική Ασία. Οπως λένε οι tour operators, δεν θεωρούν πως είναι «ήρεμες» ακόμη οι θάλασσες στην Ανατολική Μεσόγειο, κυρίως λόγω των γεγονότων στην Τουρκία και σε άλλες περιοχές.
    Ανοδικές τάσεις
    Παράγοντες της αγοράς πάντως με βάση τα στοιχεία των κρατήσεων για το 2018 εκφράζουν συγκρατημένη αισιοδοξία πως τα μεγέθη ενδεχομένως να παρουσιάσουν μια μικρή βελτίωση. Τάσεις ανόδου αντιθέτως δείχνει να παρουσιάζει η περιοχή της Ασίας, όπου έχουν δρομολογηθεί 32-35 κρουαζιερόπλοια (εκ των οποίων πολλά μεγάλα πλοία που προσέγγιζαν λιμάνια στη Μεσόγειο), με 3.500.000 επιβάτες να διακινούνται στη συγκεκριμένη αγορά και ανεβαίνει με ρυθμούς 23%-24% ετησίως. «Μπορεί να έχουν υποδομές να υποδεχθούν τεράστια κρουαζιερόπλοια αλλά δεν έχουν τα μνημεία και τις ομορφιές που έχουμε στη Μεσόγειο» σημειώνει στο «Βήμα» ο πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας Θεόδωρος Κόντες.

    Η κίνηση στα λιμάνια
    Αναφέρει επίσης ότι για να κρατήσουμε τους επιβάτες και να φέρουμε ακόμη περισσότερους πρέπει, μεταξύ άλλων, να γίνουν προσπάθειες για να βελτιωθούν οι υπηρεσίες, να γίνουμε ανταγωνιστικοί και να βελτιώσουμε τις αεροπορικές συνδέσεις. Επιπροσθέτως εκτίμησε ότι πολύ δύσκολα θα υλοποιηθεί η πρόταση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτη Κουρουμπλή για ελληνικό νησί με αφορολόγητα για την προσέλκυση επιβατών κρουαζιεροπλοίων στα πρότυπα νησιού που διέθετε η Φινλανδία προ της ένταξής της στην Ευρωπαϊκή Ενωση, που το διατηρεί ωστόσο και ως κράτος-μέλος της ΕΕ.
    Στον Πειραιά η μείωση τελικά κινήθηκε σε μονοψήφια νούμερα, αν και οι προβλέψεις που είχαν ήταν δυσοίωνες, με τα στελέχη του ΟΛΠ να λένε ότι το 2018 θα είναι μια καλύτερη χρονιά με βάση και τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους για τις προκρατήσεις.
    Σύμφωνα με την ανάλυση των στοιχείων που συγκέντρωσε η ΕΕΚΦΝ από όλα τα λιμάνια, φαίνεται, όπως λέει ο κ. Κόντες, ότι ο Πειραιάς ναι μεν έχει μείωση, πλην όμως έχει διορθώσει ορισμένα πράγματα και έχει βελτιωθεί το home porting.
    Σημαντικός παράγοντας για τη βελτίωση της κίνησης στον Πειραιά ήταν και το γεγονός ότι τα κρουαζιερόπλοια σταμάτησαν να προσεγγίζουν το λιμάνι της Κωνσταντινούπολης, που ήταν κόμβος ουσιαστικά για την Ανατολική Μεσόγειο.
    Για τη Σαντορίνη ανέφερε ότι είχε πολύ μεγάλη πτώση στην κρουαζιέρα, αν και είχε σε γενικές γραμμές πολύ καλά αποτελέσματα από την εφετινή τουριστική κίνηση. Το νησί για έναν ακόμη χρόνο έδειξε τις αδυναμίες του στην εξυπηρέτηση κρουαζιεροπλοίων, ειδικά όταν φτάνουν πολλά σχεδόν ταυτόχρονα καθώς το τελεφερίκ έχει δυνατότητα μεταφοράς συγκεκριμένου αριθμού επιβατών ενώ τα τουριστικά λεωφορεία προκαλούν κυκλοφοριακό πρόβλημα στο λιμάνι.
    Μειώσεις υπήρξαν ακόμη στη Μύκονο, ενώ στο Κατάκολο το σχετικό ποσοστό ήταν μικρό, σύμφωνα με τον κ. Κόντε.
    Για την Κέρκυρα και την Κεφαλλονιά είπε πως ήταν αδικαιολόγητες οι πτώσεις στις αφίξεις αλλά τις απέδωσε στην πολιτική των εταιρειών να αποσύρουν τα πλοία τους από την περιοχή, με αποτέλεσμα εκτός από τα νησιά του Αιγαίου να επηρεαστούν και τα νησιά του Ιονίου. Οι μόνοι προορισμοί που βελτιώθηκαν ελάχιστα ήταν ο Αγιος Νικόλαος και τα Χανιά. Αρνητική ήταν η εικόνα και στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου λόγω των γεγονότων στην Τουρκία και του Προσφυγικού, σύμφωνα με τον κ. Κόντε.

    Προβληματισμοί
    Την ίδια στιγμή τόσο κατά την έκθεση Sea Trade στο Αμβούργο όσο και σε πανευρωπαϊκό επίπεδο δύο είναι τα βασικά θέματα που απασχολούν τον κλάδο της κρουαζιέρας. Το ένα αφορά τις αντιδράσεις σε μεγάλα λιμάνια όπως στη Βαρκελώνη και στη Βενετία όπου «δένουν» μεγάλα κρουαζιερόπλοια και το άλλο την περιβαλλοντική επίπτωση στις περιοχές που προσεγγίζουν.
    Και στα δύο θέματα αναφέρθηκε στην ομιλία του στην έκθεση ο διευθύνων σύμβουλος της Celestyal Cruises και πρόεδρος της CLIA Europe Κυριάκος Αναστασιάδης λέγοντας ειδικότερα για τις αντιδράσεις ακτιβιστών σε τοπικό επίπεδο για το μαζικό τουρισμό ότι η βιομηχανία της κρουαζιέρας δεν μπορεί να ευημερήσει «εάν τα λιμάνια δεν είναι ευτυχισμένα και οι προορισμοί δεν σέβονται». Και πρόσθεσε ότι «θα πρέπει να δείξουμε ότι η κρουαζιέρα δεν είναι το πρόβλημα αλλά συμβάλλει στη βιώσιμη ανάπτυξη του τουρισμού».


    Προβληματικές υποδομές

    Οι «προβληματικές» λιμενικές υποδομές είναι ένα ζήτημα που απασχολεί και εφέτος τους παράγοντες του κλάδου της κρουαζιέρας, ενώ έχουν κατατεθεί προτάσεις προς τη βελτίωση της κατάστασης στην Εθνική Συντονιστική Επιτροπή Κρουαζιέρας.

    Οπως σημειώνουν, ελάχιστα είναι τα λιμάνια που μπορούν να εξυπηρετήσουν επαρκώς κρουαζιερόπλοια νέας γενιάς ενώ σύντομα θα ανοίξει και η συζήτηση για το κατά πόσο θα μπορούν να δεχθούν και «πράσινα» κρουαζιερόπλοια.
    Ο Πειραιάς πάντως είναι ένα από τα λιμάνια που μπορεί να υποστηρίξει τα πλοία αυτά. Οπως είχε τονίσει σε ομιλία της η διευθύντρια Στρατηγικού Σχεδιασμού και Marketing του Οργανισμού Λιμένα Πειραιά κυρία Θεοδώρα Ρήγα, το λιμάνι του Πειραιά βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο επίκεντρο της κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο έχοντας τη δυνατότητα να εξυπηρετεί ταυτόχρονα 9 με 11 πλοία, μεταξύ των οποίων και νέας γενιάς.
    Επίσης είχε αναφερθεί στην επέκταση του νότιου λιμένα όπου θα υπάρχει η δυνατότητα εξυπηρέτησης 4 κρουαζιεροπλοίων νέας γενιάς άνω των 400 μέτρων έκαστο, ενώ προανήγγειλε νέες υποδομές στη χερσαία ζώνη όπως ξενοδοχεία, εμπορικά κέντρα, εστιατόρια και άλλες υπηρεσίες που θα ενισχύσουν το home porting ενώ θα δημιουργήσουν ενδιαφέρον για τη μεγαλύτερης διάρκειας παραμονή στον λιμένα επιβατών κρουαζιέρας και ακτοπλοΐας.
    Επιπλέον είχε κάνει λόγο για μείωση της γραφειοκρατίας στην εξυπηρέτηση των εταιρειών κρουαζιέρας, για προγραμματισμό των αφιξοαναχωρήσεων δύο χρόνια μπροστά και για τη δυνατότητα παροχής καυσίμου 500 cst, 700 cst και 380 cst με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο.

    ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

    Οικονομία
    Σίβυλλα
    • Έντυπη έκδοση Extravagant σκηνικό… Η στάχτη από το πούρο έπεσε ξαφνικά πάνω στο βαρύτιμο χαλί του 18ου αιώνα. Δίπλα ακριβώς στον πίνακα του... ΣΙΒΥΛΛΑ
    Helios Kiosk