Με μεγάλες προσφορές προσπαθούν να επιβιώσουν οι εμπορικές εταιρείες σχολικών ειδών και να προσελκύσουν τους καταναλωτές, το πορτοφόλι των οποίων συρρικνώνεται τα τελευταία χρόνια της κρίσης στην Ελλάδα. Ειδικά εφέτος, λόγω και των capital controls, η κίνηση ως τώρα στα σχολικά είδη είναι μικρότερη σε σχέση με πέρυσι. Οι επιχειρηματίες όμως εκτιμούν ότι ως την άλλη εβδομάδα που ανοίγουν τα σχολεία δεν θα υπάρχουν δραματικές μειώσεις στις πωλήσεις καθώς πρόκειται για ένα αναγκαίο είδος.
Οι τιμές εφέτος στα σχολικά είδη κινούνται περίπου στα ίδια επίπεδα με πέρυσι καθώς τα τελευταία χρόνια είναι ήδη πολύ μειωμένες, όπως ανέφερε ο πρόεδρος της εταιρείας παιχνιδιών AS Company κ. Στράτος Ανδρεάδης. Υπάρχουν βέβαια και πολλές προσφορές και μικρές μειώσεις τιμών σε στοκ προϊόντα, όπως προσθέτει ο ίδιος, αλλά οι καταναλωτές ψάχνουν να βρουν την πιο οικονομική λύση, όπως το να χρησιμοποιήσουν την περυσινή τσάντα και να αγοράσουν μόνο τα απαραίτητα, π.χ. χαρτικά κ.τ.λ. Ειδικά αυτή την περίοδο ως και την έναρξη της σχολικής χρονιάς στις 11 Σεπτεμβρίου βιβλιοπωλεία, σουπερμάρκετ, αλυσίδες καταστημάτων παιχνιδιών, εισαγωγείς και κατασκευαστές σχολικών ειδών βρίσκονται σε εγρήγορση, αφού τώρα πραγματοποιείται περίπου το 70% του συνολικού ετήσιου τζίρου της συγκεκριμένης αγοράς που περιλαμβάνει τσάντες, κασετίνες, μολύβια, τετράδια, χαρτιά κ.ά.
Πάντως οι παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι και εφέτος η κίνηση θα είναι πτωτική σε σχέση με πέρυσι, παρά τις προσφορές, καθώς οι γονείς αγοράζουν τα τελείως απαραίτητα και με το μικρότερο δυνατό κόστος. Σύμφωνα με τον εμπορικό διευθυντή Ψυχαγωγίας της Public κ. Σπήλιο Λαμπρόπουλο, «στο σύνολό της η αγορά εκτιμώ ότι θα εμφανίσει μια μικρή πτώση της τάξεως του -3/-5% καθώς δεν αποκλείεται κάποιοι ενδιαφερόμενοι είτε να διατηρήσουν κάποια προϊόντα από την περυσινή σεζόν είτε από μεγαλύτερα αδέλφια/ξαδέλφια είτε για προϊόντα που δεν αξιολογούν ως σημαντικά (π.χ., κασετίνα) να προτιμήσουν φθηνότερες εναλλακτικές.Κατά κανόνα όμως το μέγεθος της αγοράς δεν μεταβάλλεται θεαματικά από χρόνο σε χρόνο. Το ζήτημα είναι ποιος θα προσφέρει την καλύτερη και πληρέστερη υπηρεσία σε γονείς και μαθητές ώστε να διεκδικήσει το μεγαλύτερο μερίδιο».
Επιπλέον «τα capital controls δυσχεραίνουν την ήδη δύσκολη κατάσταση αφού η αύξηση ΦΠΑ στο 23% σε κάποια σχολικά είδη αναγκάζει πολλούς επιχειρηματίες του χώρου να την απορροφήσουν, με αποτέλεσμα το περιθώριο κέρδους να έχει εξαφανιστεί και να υπάρχει σοβαρό πρόβλημα επιβίωσης», όπως ανέφερε ο κ. Στ. Ανδρεάδης. Ακόμη, συνεχίζει ο ίδιος, υπάρχουν προβλήματα στις παραγγελίες του εξωτερικού, οι ξένοι χάνουν την εμπιστοσύνη τους στους έλληνες επιχειρηματίες, ενώ, αν συνεχιστεί ο περιορισμός συναλλαγών, θα δημιουργηθούν κενά και ελλείψεις σχολικών προϊόντων στην αγορά από τον επόμενο μήνα.
Η κατάσταση προβλέπεται ακόμη πιο δύσκολη για τα συνοικιακά βιβλιοπωλεία, πολλά από τα οποία βάζουν λουκέτα, καθώς οι μεγάλες αλυσίδες παιχνιδιών έχουν επεκταθεί δυναμικά στον χώρο των σχολικών ειδών και εισάγοντας μεγάλες ποσότητες από την Κίνα πετυχαίνουν καλύτερες τιμές.
Σύµφωνα µε έρευνες αγοράς που έχουν γίνει κατά καιρούς τα τελευταία χρόνια, από το σύνολο των προϊόντων που κυκλοφορούν περίπου το 30% αφορά φθηνά προϊόντα ασιατικής προέλευσης. Επειδή αρκετά από αυτά τα προϊόντα είναι αµφίβολης ποιότητας και κάποια από αυτά έχουν χαρακτηριστεί επικίνδυνα για τα παιδιά, παρατηρείται η τάση οι καταναλωτές να επιστρέφουν στα επώνυµα προϊόντα, όπως επεσήμανε η κυρία Πόπη Σκαγιά, διευθύντρια Μάρκετινγκ της εταιρείας χαρτικών ειδών Θ. Κ. Σκαγιάς ΑΒΕΕ (Skag).
Επιπλέον η μεγάλη διείσδυση των φθηνών κινεζικών προϊόντων είχε ως αποτέλεσμα τον αφανισμό των ελληνικών παραγωγικών εταιρειών σχολικών ειδών, οι οποίες έβαλαν λουκέτο καθώς δεν μπόρεσαν να αντέξουν τον έντονο ανταγωνισμό. Στον κλάδο της κατασκευής χαρτικών και σχολικών ειδών έχουν παραμείνει λιγότερες από πέντε ελληνικές εταιρείες, ενώ στον κλάδο της σχολικής τσάντας οι ελληνικές παραγωγικές επιχειρήσεις επέλεξαν τη λύση της εισαγωγής.

Οι πρωταγωνιστές των σχολικών ειδών

Μία από τις λίγες παραγωγικές εταιρείες σχολικών ειδών που έχουν παραμείνει στην Ελλάδα είναι η εταιρεία Θ. Κ. Σκαγιάς ΑΒΕΕ (Skag), η οποία δραστηριοποιείται περισσότερο από 50 χρόνια στην παραγωγή σχολικών χαρτικών ειδών (τετράδια, µπλοκ, κλασέρ) αλλά και προϊόντων γραφείου και αρχειοθέτησης. «Η αγορά εφέτος στα σχολικά είδη κινείται διστακτικά και οι καταναλωτές έχουν καθυστερήσει τα ψώνια τους, καθώς λόγω κρίσης βρίσκονται ακόμη σε έρευνα αγοράς», όπως δήλωσε η κυρία Πόπη Σκαγιά, αλλά είναι συγκρατημένα αισιόδοξη και πιστεύει ότι η σχολική περίοδος θα λειτουργήσει καλά, αν και με μικρότερες αποδείξεις.
Πάντως, μία ακόμη τάση της εφετινής αγοράς, σύμφωνα με την ίδια, είναι η στροφή των καταναλωτών προς τα επώνυμα προϊόντα «λόγω της ασφάλειας των παιδιών». «Μπορεί στην αρχή κυρίως τα μικρά παιδιά να αγοράζουν ιδιαίτερα φθηνά τετράδια που αποτελούν κράχτες στα καταστήματα, αλλά η κακή ποιότητα οδηγεί τους γονείς αργότερα, στη μέση της χρονιάς, στην αγορά νέων καλύτερων τετραδίων με υψηλές προδιαγραφές. Είναι ενδεικτικό το παράδειγµα της περιεκτικότητας πολλών προϊόντων χαρτικών, κυρίως τετραδίων, σε κάδµιο, το οποίο είναι ένα χηµικό στοιχείο επικίνδυνο για την υγεία. Με την αγορά επώνυµων προϊόντων οι γονείς-καταναλωτές διασφαλίζουν τα παιδιά τους καθώς τα προϊόντα αυτά έχουν ταυτότητα, µάρκα (brand name)».

Η εταιρεία Θ. Κ. Σκαγιάς ΑΒΕΕ, η οποία ιδρύθηκε το 1956, διαθέτει ιδιόκτητες κτιριακές εγκαταστάσεις και γραφεία στο Κρυονέρι και στη Σίνδο, από όπου πραγµατοποιεί και εξαγωγές προς Βουλγαρία, Ρουµανία και άλλες χώρες της Ανατολικής Ευρώπης. Οι πωλήσεις της ανέρχονται στα 11 εκατ. ευρώ περίπου, ενώ δραστηριοποιείται και σε 25 χώρες του εξωτερικού.

Η Paxos είναι μία ακόμη επιχείριση που πρωταγωνιστεί αυτή την περίοδο και ειδικά στην τσάντα. Η δραστηριότητα της γνωστής εταιρείας σχολικής τσάντας Paxos ξεκίνησε το 1967 στην Αθήνα από τις οικογένειες Βλαχοπούλου και Τρανάκα. Αρχικά κατασκεύαζε πορτοφόλια και κασετίνες και στη συνέχεια επεκτάθηκε σε παρεµφερή τοµέα, δηλαδή στις σχολικές τσάντες και γενικά στα σχολικά είδη. Το µερίδιο αγοράς της στις σχολικές τσάντες για μικρά παιδιά µε τις οποίες ασχολείται κυρίως ανέρχεται περίπου στο 20%, ενώ εξάγει τα προϊόντα της στην Ευρώπη και στη Μέση Ανατολή, καθώς υπάρχει στροφή προς την εξωστρέφεια λόγω κρίσης, όπως ανέφερε η κυρία Κατερίνα Τρανάκα, διευθύνουσα σύμβουλος της Paxos. Ως το 2004 η Paxos είχε παραγωγική µονάδα στην οποία κατασκεύαζε σχολικές τσάντες, αλλά ο έντονος ανταγωνισµός από τα κινεζικά προϊόντα την ανάγκασε, όπως άλλωστε και τις περισσότερες ελληνικές εταιρείες, να την κλείσει και να εισάγει τα προϊόντα της από την Κίνα. Το εργοστάσιο, το οποίο βρίσκεται στον Βοτανικό Αττικής, λειτουργεί πλέον ως έδρα και αποθηκευτικός χώρος της εταιρείας για τη διακίνηση των τσαντών Paxos στην Ελλάδα και σε 30 ακόµη χώρες.

HeliosPlus