Η εφαρμογή μιας σειράς καινοτομιών στην παραγωγή αποτέλεσε το κλειδί για την εταιρεία παραγωγής αβγοτάραχου Τρικαλινός προκειμένου να φέρει στο προσκήνιο τον σχεδόν ξεχασμένο θησαυρό της αρχαιότητας και να προσελκύσει την προσοχή του κόσμου πάλι επάνω σε αυτό.
Ο Ζαφείρης Τρικαλινός, σημερινός πρόεδρος της φερώνυμης εταιρείας και τέταρτη γενιά μιας οικογένειας που ασχολείται με το προϊόν από το 1856, κατάφερε να δώσει στο εθνικό μας αβγοτάραχο διεθνή αίγλη και να προωθείται σε γκουρμέ εστιατόρια και delicatessen από την Ιαπωνία ως την Αμερική. Μάλιστα ο διάσημος σεφ Ferran Adria το συμπεριέλαβε επωνύμως στα 30 καλύτερα προϊόντα του κόσμου στο βιβλίο του «The Fragile Feast, Routes to Ferran Adria».
Εξελίσσοντας τις παραδοσιακές μεθόδους κατόπιν συνεργασίας με πανεπιστημιακούς φορείς και ερευνητικά κέντρα και αξιοποιώντας την εμπειρία της οικογένειάς του, ο Ζαφείρης Τρικαλινός, όπως ανέφερε ο ίδιος, επαναδημιούργησε το αβγοτάραχο εφαρμόζοντας καινοτομίες σε όλα τα διαφορετικά στάδια της παραγωγικής διαδικασίας του.

«Εξευγένισα το προϊόν του αναδεικνύοντας τα προτερήματά του και το εξέλιξα λανσάροντας, εκτός από την κλασική του εκδοχή, το πιο φρέσκο και εξαιρετικό μελίχλωρο, το οποίο έχει μικρή αλατότητα και κάνει καλό στην καρδιά και στην υγεία».

Η επένδυση στην καινοτομία είναι το μυστικό για την ανάπτυξη μιας εταιρείας, σύμφωνα με τον επιχειρηματία, γι’ αυτό και η Τρικαλινός αναπτύσσει νέα, αυθεντικά προϊόντα, όπως το τρίμμα αβγοτάραχου, το οποίο είναι μοναδικό στον κόσμο.
Επίσης ο επιχειρηματίας δίνει έμφαση στη μοντέρνα συσκευασία υψηλής αισθητικής δημιουργώντας ένα σύγχρονο ελληνικό delicatessen από τα αβγά του κεφάλου του Αιτωλικού. Παράγει ακόμη ανθό αλατιού και μαρινάτη σαρδέλα και γαύρο χωρίς συντηρητικά, αλλά το 75% της παραγωγής αφορά το αβγοτάραχο. Σήμερα η εταιρεία παράγει 10 τόνους αβγοτάραχο αγοράζοντας ψάρια (κέφαλους) από ψαράδες και συνεταιρισμούς σε όλο το Ιόνιο.
Αρχικά η έδρα της εταιρείας από την εποχή του προπάππου ήταν στο Αιτωλικό, αλλά το 2007 εγκαινιάστηκαν οι πιστοποιημένες εγκαταστάσεις στην Αττική έπειτα από προτροπή του αείμνηστου Γεράσιμου Βασιλόπουλου, του ιδρυτή της ΑΒ, ο οποίος γεύτηκε το προϊόν, το πίστεψε και το στήριξε. Αλλη σημαντική στήριξη προς τον Ζαφείρη Τρικαλινό αποτέλεσε η μητέρα του, η οποία τον έπεισε να ασχοληθεί με την οικογενειακή επιχείρηση καθώς εκείνος ήταν δημόσιος υπάλληλος αλλά τελικά πήρε τα ηνία της εταιρείας.
Εναν άλλον μεγάλο σταθμό στην εταιρεία αποτελεί η εξάπλωση στο εξωτερικό, η οποία εντάθηκε μετά την κρίση προκειμένου να καλύψει τη μείωση κατανάλωσης αβγοτάραχου στην Ελλάδα αλλά και να αναπτυχθεί περαιτέρω. Κάποτε, σύμφωνα με τον ίδιο, «η κατανάλωση αβγοτάραχου στη χώρα μας ήταν μεγάλη διότι όλοι πήγαιναν αυτό το ιδιαίτερο προϊόν ως πεσκέσι σε πολιτικούς κ.ά. Σήμερα όμως και λόγω κρίσης η κατάσταση έχει αλλάξει. Η τιμή ενός κιλού αβγοτάραχου κατά μέσον όρο αγγίζει τα 130 ευρώ, που μπορεί όμως να προορίζεται για 500 ανθρώπους. Η πρώτη επαφή στο εξωτερικό έγινε στη Γαλλία, όταν ο αρμένης επιχειρηματίας Petrossian, διάσημος για το εμπόριο χαβιαριού, προμήθευσε το αβγοτάραχο Τρικαλινός στο Παρίσι, ενώ στη συνέχεια η εταιρεία συμμετείχε σε έκθεση τροφίμων στην Ιαπωνία, όπου έκλεισε συμφωνίες για την Ασία και σήμερα έχει παρουσία σε πολλές χώρες, όπως Γαλλία, Ρωσία, Αμερική, Βέλγιο, Σιγκαπούρη, Ισπανία, Ελβετία κ.ά. Σήμερα το 60% της παραγωγής κατευθύνεται στο εξωτερικό και το 40% στην Ελλάδα.
Στους στόχους της εταιρείας είναι η επέκταση στην Ιταλία και περαιτέρω στην Αμερική, ενώ παράλληλα σχεδιάζει προϊόντα με άλλες εταιρείες τροφίμων. Ηδη λανσάρουν στην παγκόσμια αγορά ένα προϊόν-συνδυασμό χαβιαριού με αβγοτάραχο σε συνεργασία με τον γαλλικό οίκο Petrossian, ενώ ως το καλοκαίρι θα κυκλοφορήσουν ένα προϊόν σε συνεργασία με ελληνική εταιρεία τροφίμων και ως το τέλος του έτους ένα νέο προϊόν σε συνεργασία με πανεπιστημιακό φορέα.
Για να εξαπλωθούν όμως τα ελληνικά προϊόντα στο εξωτερικό «πρέπει πρώτα να ηρεμήσουμε, να έρθει η ψυχολογία και το χαμόγελο για να δημιουργήσουμε μια εθνική και διεθνή συνείδηση πάνω στην υπεραξία των ελληνικών προϊόντων που να τα καθιστά αδιαπραγμάτευτα, ταυτόσημα της ανώτατης ποιότητας ώστε να χτίσουμε το brand. Χρειάζεται Παιδεία και εκπαίδευση γιατί τα ποιοτικά τρόφιμα έχουν υψηλό κόστος παραγωγής και να εξηγήσουμε γιατί τα φθηνά τρόφιμα είναι επικίνδυνα για την υγεία και το περιβάλλον. Θα πρέπει να καλλιεργήσουμε αυτή την Παιδεία ώστε να εμπιστευθούμε τα καλά ελληνικά τρόφιμα ως καταναλωτές και να τα υποστηρίξουμε όπως οι γείτονές μας οι Ιταλοί, που είναι υπερήφανοι για καθετί ιταλικό».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ