Τα ράσα δεν κάνουν τον παπά, λέει ο λαός μας. Πιθανότατα όμως τα ρούχα κάνουν τον κατάσκοπο. Τουλάχιστον αυτό φαίνεται να πιστεύει ο Μάθιου Βον, ο 43χρονος σεναριογράφος, σκηνοθέτης και παραγωγός της ταινίας «Kingsman: Η μυστική υπηρεσία» («Κingsman: The Secret Service»), η οποία προβάλλεται αυτόν τον καιρό στη Μεγάλη Βρετανία. Στην Ελλάδα θα τη δούμε από τις 12 Φεβρουαρίου αλλά ήδη οι ενδιαφερόμενοι αρσενικού γένους θεατές έχουν τη δυνατότητα να προμηθευτούν τα αυθεντικά κοστούμια των πρωταγωνιστών επί παραγγελία, μέσω της ιστοσελίδας Mr Porter, ήτοι της ανδρικής διαδικτυακής διεύθυνσης του γνωστού portal ενδυμάτων και αξεσουάρ Net-a-Porter.
Στην ταινία ο πρωταγωνιστής Κόλιν Φερθ υποδύεται τον Χάρι Χαρτ (κωδικό όνομα: Γκάλαχαντ), μέλος μιας επίλεκτης ιδιωτικής ομάδας κατασκόπων οι οποίοι μάχονται το κακό έχοντας ως «στρατηγείο» τους το ραφτάδικο Kingsman, επί της οδού Savile Row στο Λονδίνο. «Το κοστούμι είναι η πανοπλία του σύγχρονου άνδρα» λέει κάποια στιγμή ο πρωταγωνιστής δίνοντας το στίγμα της σημασίας του ενδυματολογικού στοιχείου στο φιλμ. Και πραγματικά: δεν θα ήταν υπερβολή να υποστηρίξει κανείς ότι με το «Kingsman» ο Βον αλλάζει τη βιομηχανία του ανδρικού ενδύματος για πάντα…
Μια σχετική εμπειρία του ίδιου του σκηνοθέτη, άλλωστε, ήταν αυτή η οποία του χάρισε την έμπνευση για την ταινία. «Εραβα ένα κοστούμι στο Huntsman, όπου όλοι οι πλούσιοι και ισχυροί άνθρωποι ράβονται από την εποχή της βασίλισσας Βικτωρίας» έλεγε πριν από λίγες ημέρες ο σκηνοθέτης στους «Financial Times» μη παραλείποντας να προσθέσει πως ο ίδιος επισκέφθηκε για πρώτη φορά το ιστορικό κατάστημα στα 18 του, όταν η μητέρα του θέλησε να του κάνει δώρο το πρώτο του επί παραγγελία κοστούμι. «Κάποια στιγμή την ώρα της πρόβας βαρέθηκα κι άρχισα να φαντάζομαι τι θα μπορούσε να συμβεί αν πατούσα ένα μυστικό κουμπί και το δωμάτιο μετατρεπόταν σε ασανσέρ που θα με μετέφερε σε μια μυστική φωλιά. Κάπως έτσι γεννήθηκε η ιδέα ενός ραφτάδικου που θα αποτελούσε αρχηγείο μιας κατασκοπευτικής οργάνωσης…».

Η γκαρνταρόμπα των πρακτόρων


Τα ρούχα των πρωταγωνιστών ήταν κομβικό σημείο της ταινίας από την πρώτη κιόλας στιγμή. Μιλώντας πρόσφατα στους «New York Times» ο Βον θυμόταν και πάλι την πρόβα του στο Huntsman, οι χώροι του οποίου φιλοξένησαν τελικά και τα γυρίσματα του «Kingsman». «Νιώθεις λίγο περίεργα όταν κοιτάς τον εαυτό σου στον καθρέφτη την ώρα που ο ράφτης εργάζεται. Η φαντασία μου πήρε μπροστά…».
Εν προκειμένω ο Βον συνεργάστηκε με την υποψήφια για Οσκαρ ενδυματολόγο Αριαν Φίλιπς η οποία ανέλαβε τη δημιουργία των ρούχων. Από την πρώτη στιγμή, η γκαρνταρόμπα των πρωταγωνιστών σχεδιάστηκε με σκοπό να αποτελέσει ανεξάρτητη συλλογή ανδρικών ρούχων. Η ίδια η Φίλιπς μιλώντας και πάλι στους «New York Times» επισήμανε τη νευραλγική σημασία των κοστουμιών αλλά και την εκτός πλατό εμπορική πορεία τους ως τα βασικά σημεία που κέντρισαν τον ενδιαφέρον της προκειμένου να πει το «ναι» στη συγκεκριμένη δουλειά. «Δεν είναι ότι φτιάχνεις απλώς ένα κραγιόν για μια χαριτωμένη ρομαντική κωμωδία, ούτε μια νεανική συλλογή βασισμένη σε ένα εφηβικό μιούζικαλ ή κάτι τέτοιο» δήλωσε χαρακτηριστικά.

«Πάντα το θεωρούσα καταπληκτικό να δουλεύεις με κάποιον από την κινηματογραφική βιομηχανία και να έχεις τη δυνατότητα να κάνεις κάτι τέτοιο»
επισήμανε στο ίδιο ρεπορτάζ η Νάταλι Μάσενετ, ιδρύτρια και εκτελεστική πρόεδρος του Net-a-Porter η οποία παράλληλα προεδρεύει και του Βρετανικού Συμβουλίου Μόδας. Στα πρώτα χρόνια της καριέρας της η ίδια εργάστηκε στο Λος Αντζελες στον χώρο της μόδας αλλά σε συνάφεια με τον κινηματογράφο. Εν προκειμένω δέχτηκε αμέσως την πρόταση του Βον να διατεθεί η συλλογή «Kingsman» αποκλειστικά μέσω του Mr Porter. Πρόκειται για 60 συνολικά κομμάτια, κατασκευασμένα από επιλεγμένα υλικά τα οποία φέρουν την υπογραφή παραδοσιακών –στον χώρο της ανδρικής ένδυσης και των αξεσουάρ –βρετανικών οίκων. Οσο για τις τιμές, κυμαίνονται από 576 ευρώ για ένα φανελένιο παντελόνι ως τα 2.211 ευρώ για ένα μάλλινο κοστούμι…
Η δύναμη της μεγάλης οθόνης


Η πίστη του Βον στη δύναμη που έχει ο κινηματογράφος να επηρεάσει τις ενδυματολογικές επιλογές ενός θεατή προέρχεται και πάλι από προσωπική εμπειρία. Στη συνέντευξή του στους «Financial Times» επισήμανε το πόσο τον εντυπωσίασε ο Ρίτσαρντ Γκιρ φορώντας Armani στο «American Gigolo». Το ίδιο και ο Τομ Κρουζ τόσο στις «Πονηρές μπίζνες ενός πρωτάρη» όσο και στο «Top Gun», δυο ταινίες που επηρέασαν τις επιλογές του στα αξεσουάρ, με τα γυαλιά Rayban να δίνουν τη θέση τους στα Aviator. Θεωρεί πως ο κινηματογράφος είναι πολύ πιο επιδραστικός από οποιοδήποτε επίδειξη ανδρικής μόδας. «To μόνο fashion show που θα μπορούσε να ενδιαφέρει τους άνδρες είναι κάποιο με γυναικεία εσώρουχα» είπε συγκεκριμένα. «Αν τους ρωτήσεις σε ποιον θέλουν να μοιάσουν, συνήθως σου λένε ονόματα όπως του Στιβ Μακ Κουίν, του Πολ Νιούμαν, του Σον Κόνερι. Οι περισσότεροι προτιμούν να μοιάζουν με κάποιον που τους εμπνέει παρά να δημιουργήσουν το δικό τους στυλ».

Πρωταγωνιστής το σταυρωτό κοστούμι
Αν υπάρχει ένα κομμάτι που δίνει τον τόνο στη συλλογή, δεν είναι άλλο από το σταυρωτό κοστούμι. Χαρακτηριστική γραμμή της δεκαετίας του ’80 και μάλλον εκτός μόδας στην εποχή μας, ο Βον λέει πως όταν το πρότεινε για τους ήρωές του αντιμετώπισε δυσκολίες να πείσει τους συνεργάτες του. «Ολοι πίστευαν ότι ήταν τρελό» είπε στους «Financial Times». «Ακόμη και οι υπεύθυνοι του “Mr Porter” ήταν εξαιρετικά επιφυλακτικοί. Μου είπαν ότι όλοι ζητούν τα μονόπετα. Τότε τους αντέτεινα ότι όταν απέκτησα το πρώτο μου κοστούμι τη δεκαετία του ’80 οι πάντες φορούσαν σταυρωτά και ήταν θαυμάσια. Απ’ όσο ξέρω, η μόδα κάνει κύκλους». Σκοπός του ίδιου ήταν η εκ νέου δημιουργία του κλασικού βρετανικού ανδρικού κοστουμιού με έναν μοντέρνο τρόπο. Θεώρησε μάλιστα ότι ως αντιπροσωπευτικό κομμάτι μιας νέας σειράς σε μια «γεμάτη» αγορά το σταυρωτό κοστούμι θα μπορούσε πράγματι να ξεχωρίσει.
Ηδη υπάρχουν σχέδια για νέες συλλογές που θα προηγηθούν –ιδανικά –των επόμενων «Kingsman» ταινιών. «Ελπίζουμε ότι το φιλμ θα κάνει επιτυχία και θα ακολουθήσουν κι άλλα. Αν όμως δεν συμβεί αυτό, σχεδιάζουμε να συνεχίσουμε, τουλάχιστον με τα ρούχα. Εχουμε πολλές ιδέες περί του πώς πρέπει να ντύνονται οι πρωταγωνιστές μας».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ