«Είναι προφανές από τη μέχρι σήμερα εμπειρία μας μέσα στην κρίση ότι πέρα από τη χρηματοοικονομική προσαρμογή και τις λειτουργικές μεταρρυθμίσεις, οι επιχειρήσεις που σχεδιάζουν μια στρατηγική για μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα πρέπει και να ασπαστούν μια νέα νοοτροπία, να κάνουν συνέργειες και συμμαχίες» δηλώνει στο «Βήμα της Κυριακής» ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Wind Hellas Νάσος Ζαρκαλής.
«Η εξωστρέφεια που τόσο έχει ανάγκη η ελληνική οικονομία, οι μεγάλες επενδύσεις που θα έχουν άμεση θετική επίδραση στην ελληνική αγορά, μπορούν να έρθουν ως επί το πλείστον μέσα από συνέργειες και είναι ευθύνη πρωτίστως της ελληνικής επιχειρηματικής κοινότητας να προωθήσει νέα μοντέλα συνεργατικότητας» συμπληρώνει.
Σταθεροποίηση


Σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας, έπειτα από έξι χρόνια πτώσης, υπάρχουν ορατά σημάδια σταθεροποίησης. «Οπως το 2009-2010 προετοιμαζόμασταν για δυσκολότερες ημέρες, έτσι και τώρα προετοιμαζόμαστε για την ανάκαμψη» σημειώνουν και εξηγούν ότι στο πρώτο τρίμηνο αναμένεται να ολοκληρωθεί η διαδικασία συγκέντρωσης της αγοράς των ηλεκτρονικών επικοινωνιών.
Οπως αναφέρουν, το 2015 ίσως αποδειχθεί η πρώτη χρονιά οριακής ανόδου για την αγορά της κινητής τηλεφωνίας. «Ηδη η πτώση μειώθηκε στο 6% κατά το β’ τρίμηνο του 2014 και συνεχίζει να μειώνεται ο ρυθμός πτώσης» τονίζουν και παρατηρούν ότι η χρήση του mobile data στην Ελλάδα θα αυξηθεί και θα είναι το όχημα ανάπτυξης της αγοράς, καθώς σήμερα η χρήση των δεδομένων στη χώρα μας είναι η πιο χαμηλή μεταξύ των χωρών της ΕΕ.
Σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας, η Wind ετοιμάζεται για έναν νέο κύκλο ανάπτυξης και προγραμματίζει για το 2015 επενδύσεις στο δίκτυό της τόσο για το network sharing και το 4G όσο και για την ανακαίνιση του δικτύου καταστημάτων της.
Συγκεκριμένα, όπως έχει ανακοινώσει η εταιρεία, η Wind θα προχωρήσει σε επενδύσεις ύψους άνω των 400 εκατ. ευρώ το επόμενο διάστημα για την ανάπτυξη δικτύων νέας γενιάς και τη διάθεση καινοτόμων υπηρεσιών προς τους καταναλωτές.
Αιχμή του «δόρατος» θα αποτελέσει η επέκταση των υπηρεσιών 3G, η ανάπτυξη του δικτύου 4G και η συνεπένδυση στη δημιουργία κινητών δικτύων από κοινού με τη Vodafone. Για αυτούς τους τρεις στόχους η Wind θα επενδύσει περίπου 300 εκατ. ευρώ στο επόμενο διάστημα. Επίσης, θα συνεχίσει το πλάνο αναβάθμισης του εμπορικού της δικτύου, προϋπολογισμού 20 εκατ. ευρώ. Είχε προηγηθεί η απόκτηση του φάσματος από το ψηφιακό μέρισμα, έναντι ποσού 122 εκατ. ευρώ.
Η εταιρεία, όπως έχει ανακοινώσει ο επικεφαλής της, θα προχωρήσει στο λανσάρισμα υπηρεσιών 4G το αμέσως επόμενο διάστημα, με στόχο να καλύψει ολόκληρη τη χώρα μέσα στα επόμενα δύο χρόνια. Μάλιστα, το πλεονέκτημα της Wind είναι ότι ο εκσυγχρονισμός του δικτύου θα προχωρήσει με απλή αναβάθμιση λογισμικού, αφού οι υποδομές της είναι έτοιμες να υποστηρίξουν δίκτυα νέας γενιάς. Σημειωτέον ότι το πλάνο θα προχωρήσει παράλληλα με το πρόγραμμα ανάπτυξης κοινού δικτύου με τη Vodafone.
Η Wind συμμετέχει με ποσοστό 33% στη Forthnet και κινείται από κοινού με τη Vodafone, η οποία ελέγχει ποσοστό 6,51% της ίδιας εταιρείας, στην κατεύθυνση της εξαγοράς των υπόλοιπων μετοχών της και τον έλεγχό της. Το δίδυμο Wind και Vodafone έχει καταθέσει μη δεσμευτική πρόταση που προτείνει την καταβολή μετρητών ύψους μεταξύ 112 και 125 εκατ. ευρώ στους υπόλοιπους μετόχους της Forthnet για την απόκτηση του συνόλου των μετοχών της εταιρείας.Η πρόταση των δύο παρόχων προβλέπει επίσης την ανάληψη των δανείων και όλων των οικονομικών υποχρεώσεων της Forthnet, που ξεπερνούν τα 650 εκατ. ευρώ.
Η διαδικασία του νομικού και οικονομικού ελέγχου (due dilligence) βαίνει προς ολοκλήρωση. Η υπόθεση αναμένεται να κλείσει στις αρχές του 2015.
Παράλληλα, όπως αναφέρουν, η ανάπτυξη του ADSL κοντεύει να φθάσει στο ανώτερο δυνατό σημείο, κάτι που καθιστά επιτακτική την επένδυση σε δίκτυα νέας γενιάς. Ωστόσο τα μεγέθη των επενδύσεων που απαιτούνται είναι τέτοια που επιβάλλουν στους παρόχους να ακολουθήσουν ένα μοντέλο συνεπένδυσης, μέσα από μια κοινή στρατηγική ανάπτυξης νέων υποδομών, με στόχο την επίτευξη οικονομιών κλίμακας που θα φέρει ταχύτερα στους καταναλωτές νέες τεχνολογίες όπως FTTC/VDSL και FFTB –FTTH.
Εθνική στρατηγική


Μάλιστα, επισημαίνουν ότι αυτή η συγκυρία αποτελεί ευκαιρία για μια εθνική στρατηγική για τις τηλεπικοινωνίες και σχολιάζουν ότι η ΕΕΤΤ θα μπορούσε να έχει ιδιαίτερα θετικό ρόλο σε αυτή τη διαδικασία, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες και παρέχοντας κίνητρα προς την κατεύθυνση της συνεπένδυσης.
Οπως αναφέρουν, η οπτική ίνα ως το κτίριο (FTTB) αποτελεί τεχνολογία που προσφέρει υπερυψηλές ταχύτητες εκατοντάδων Mbps, αξιόπιστη και σταθερή σύνδεση και δυνατότητα χρησιμοποίησης του δικτύου χαλκού μέσα στο ίδιο το κτίριο. Ωστόσο, όπως σημειώνουν, το αυξημένο επίπεδο επένδυσης που απαιτείται επιτάσσει την αξιοποίησή της σε επιλεγμένες περιοχές. Εντούτοις θα μπορούσε να αποτελέσει μια πρώτης τάξεως εναλλακτική έναντι της τεχνολογίας FΤTH (οπτική ίνα μέχρι το σπίτι). «Ολες οι τεχνολογίες είναι πιθανόν να συνυπάρχουν στα δίκτυα νέας γενιάς και το κλειδί της επιτυχίας θα είναι το κατάλληλο μείγμα ανάμεσά τους ώστε να προσφέρονται οι κατάλληλες υποδομές και υπηρεσίες στους χρήστες που έχουν τις αντίστοιχες ανάγκες» σημειώνουν.


ΕΦΑΡΜΟΓΉ
Η συνεργασία με WhatsApp

Πρόσφατα η Wind προκάλεσε εντύπωση λόγω της συνεργασίας που ανακοίνωσε με τη διάσημη κινητή εφαρμογή επικοινωνίας WhatsApp, η οποία εξαγοράστηκε πριν από λίγο καιρό από το Facebook έναντι 18 δισ. δολαρίων. Και αυτό διότι επιτρέπει στους συνδρομητές Q να χρησιμοποιούν το WhatsApp xωρίς καμία χρέωση δεδομένων. Σημειωτέον ότι οι χρήστες της δημοφιλούς εφαρμογής στην Ελλάδα ανέρχονται σε περίπου 1,5 εκατομμύριο.
Στελέχη της εταιρείας προβλέπουν ότι αναμένεται να αυξηθεί και η διείσδυση των smartphones καθώς γίνονται διαθέσιμες όλο και πιο φθηνές συσκευές. Οπως τονίζουν στελέχη της εταιρείας, το μερίδιο των smartphones στις συνολικές πωλήσεις κινητών συσκευών έχει αυξηθεί κατά 5 με 7 μονάδες το 2014 και πλέον, δηλαδή 60%-62% επί του συνόλου των πωλήσεων. Μάλιστα, από τον Ιανουάριο του 2014 ως τον Σεπτέμβριο είχαν πωληθεί στην Ελλάδα περίπου 1,2 εκατ. smartphones και αναμένεται ξεπεράσουν το 1,5 εκατ. συσκευές έως το τέλος της χρονιάς. Ωστόσο οι καταναλωτές δείχνουν προτίμηση στις οικονομικές συσκευές, καθώς το 70% των smartphones που αγοράζουν κοστίζει λιγότερο από 200 ευρώ, ενώ μόλις το 7% των συσκευών ανήκει στην υψηλότερη κατηγορία τιμής, δηλαδή πάνω από 500 ευρώ. Η εταιρεία εκτιμά ότι περίπου το 40% των καταναλωτών διαθέτει smartphone, εκ των οποίων οι μισοί κάνουν χρήση data.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ