Αποκτούν το «σήμα» τους τα ελληνικά τρόφιμα και ποτά

Επειτα από προσπάθειες 4,5 χρόνων εντός και εκτός Ελλάδας οι ελληνικές παραγωγικές επιχειρήσεις, κυρίως καταναλωτικών προϊόντων και ιδιαίτερα τροφίμων, θα μπορούν – έπειτα από λίγους μήνες – να αναγράφουν στις ετικέτες των προϊόντων τους το «σήμα ελληνικού προϊόντος».

Επειτα από προσπάθειες 4,5 χρόνων εντός και εκτός Ελλάδας οι ελληνικές παραγωγικές επιχειρήσεις, κυρίως καταναλωτικών προϊόντων και ιδιαίτερα τροφίμων, θα μπορούν – έπειτα από λίγους μήνες – να αναγράφουν στις ετικέτες των προϊόντων τους το «σήμα ελληνικού προϊόντος».
Την περασμένη Πέμπτη ο υφυπουργός Ανάπτυξης κ. Γεράσιμος Γιακουμάτος υπέγραψε τη σχετική υπουργική απόφαση: άναψε ουσιαστικά το πράσινο φως τόσο στο ΕΛΓΟ Δήμητρα του υπουργείου Ανάπτυξης, που είναι ο συντονιστής της παροχής του ελληνικού σήματος στα γαλακτοκομικά προϊόντα, όσο και στο Γενικό Χημείο του Κράτους, που είναι ο συντονιστής της απονομής του σήματος στα αλκοολούχα ποτά, να ξεκινήσουν τις διαδικασίες για την απονομή του στις επιχειρήσεις που θα το ζητήσουν. Δεν είναι λίγες. Για να εκδοθεί η υπουργική απόφαση έπρεπε να περάσουν 4,5 χρόνια, τρεις κυβερνήσεις και έξι υπουργοί – οι πρώτες προσπάθειες άρχισαν να καταβάλλονται από τον Μάιο του 2010, όταν υπουργός Ανάπτυξης ήταν η κυρία Λούκα Κατσέλη.
Εν τω μεταξύ ένα σημαντικό τμήμα των καταναλωτών έχει ισχυρό προσανατολισμό στην αγορά των ελληνικών προϊόντων, γεγονός που έχουν εκμεταλλευθεί εκατοντάδες ελληνικές επιχειρήσεις ενώ οι πολυεθνικοί όμιλοι, είτε έχουν είτε δεν έχουν εγχώρια παραγωγική δραστηριότητα, απάντησαν με το «όπλο» των τιμών. Αυτός ο ιδιότυπος ανταγωνισμός διαφορετικής κλίμακας παρατηρείται σε αρκετούς κλάδους καταναλωτικών προϊόντων της ελληνικής αγοράς.
Βέβαια τα κριτήρια απόδοσης του σήματος θα ποικίλλουν από κλάδο σε κλάδο, ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες που έχει ο καθένας. Και φυσικά η πιστοποίηση της ελληνικότητας δεν γίνεται στην επιχείρηση αλλά σε κάθε προϊόν ξεχωριστά. Ετσι όλα τα γαλακτοκομικά προϊόντα (και τα τυροκομικά φυσικά) που παράγονται στην ελληνική αγορά θα αναγράφουν το σήμα στις συσκευασίες εφόσον οι επιχειρήσεις του κλάδου χρησιμοποιούν 100% εγχώρια πρώτη ύλη. Αν μία επιχείρηση για την παραγωγή π.χ. γιαούρτης χρησιμοποιεί 80% εγχώρια πρώτη ύλη και 20% εισαγόμενη, δεν επιτρέπεται το συγκεκριμένο προϊόν να έχει το«σήμα ελληνικού προϊόντος». Οπως έλεγαν προς «Το Βήμα» πηγές του ΕΛΓΟ Δήμητρα, ο οργανισμός, είναι σε θέση να ελέγξει τις επιχειρήσεις που θα ζητήσουν την πιστοποίηση, δεδομένου ότι ήδη πραγματοποιεί ελέγχους για τα προϊόντα ΠΟΠ.

Εντοπιότητα
Από την άλλη πλευρά, η περίπτωση των αλκοολούχων ποτών (ούζου, τσίπουρου, διάφορων λικέρ κ.τ.λ.) είναι διαφορετική. Σε αυτή την περίπτωση δεν είναι κριτήριο η «εθνικότητα» της πρώτης ύλης, δεδομένου ότι στις περισσότερες περιπτώσεις η «εθνικότητά» της δεν είναι ελληνική. Σε αυτή την περίπτωση κριτήριο είναι η εντοπιότητα της παραγωγής διαδικασίας.
Στις δύο προαναφερόμενες περιπτώσεις – για τις μόνες που ως τώρα έχουν εκδοθεί κανονισμοί – το σήμα έχει διαφορετική χρησιμότητα. Οι επιχειρήσεις των αλκοολούχων, όπως π.χ. το ούζο, θέλουν να το χρησιμοποιήσουν κυρίως στην εξαγωγική τους δραστηριότητα, δεδομένου ότι το ούζο είναι μοναδικό ελληνικό προϊόν. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με το τσίπουρο. Αντιθέτως, τα γαλακτοκομικά, με εξαίρεση το γιαούρτι, απευθύνονται κυρίως στην εσωτερική αγορά και οι επιχειρήσεις επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν το σήμα ως συγκριτικό πλεονέκτημα στον ανταγωνισμό έναντι εισαγομένων προϊόντων.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει η περίπτωση των ελαιοκομικών προϊόντων (ελαιολάδου και επιτραπέζιας ελιάς). Αν και, σύμφωνα με πληροφορίες, ο κανονισμός που συγκροτείται θα αφορά όλα τα ελαιοκομικά προϊόντα, ακόμη και το πυρηνέλαιο, ωστόσο, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης, η απόδοση του σήματος θα γίνει μόνο στο έξτρα παρθένο ελαιόλαδο και στο παρθένο ελαιόλαδο.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk