• Αναζήτηση
  • Ερχεται ευρω-«καμπάνα» για νομοσχέδιο που δεν έχει ψηφιστεί

    Την απειλή κυρώσεων, ακόμη και επιβολής προστίμου, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, αντιμετωπίζει πλέον η Ελλάδα καθώς δεν έχει προωθήσει προς ψήφιση στη Βουλή το σχέδιο νόμου του υπουργείου Δικαιοσύνης για «τη νομιμοποίηση, ανίχνευση, κατάσχεση, και δήμευση εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες».

    Την απειλή κυρώσεων, ακόμη και επιβολής προστίμου, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, αντιμετωπίζει πλέον η Ελλάδα καθώς δεν έχει προωθήσει προς ψήφιση στη Βουλή το σχέδιο νόμου του υπουργείου Δικαιοσύνης για «τη νομιμοποίηση, ανίχνευση, κατάσχεση και δήμευση εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες».

    Το νομοσχέδιο είναι έτοιμο, είχε μάλιστα τεθεί σε διαβούλευση πριν από έναν ολόκληρο χρόνο, αλλά έμεινε στάσιμο ύστερα από διεργασίες πολλών ετών και τρεις νομοπαρασκευαστικές επιτροπές, με αποτέλεσμα την 1η Δεκεμβρίου (2014) να λήγει πλέον η πενταετής «προθεσμία» που είχε η χώρα για να υλοποιήσει σχετική δέσμευσή της.

    Παρά το γεγονός ότι η εξιχνίαση του οικονομικού εγκλήματος έχει γίνει πυρήνας -ακόμη και της πολιτικής- επικαιρότητας, εν τούτοις το αίτημα «φέρτε πίσω τα κλεμμένα» μοιάζει ακόμη μετέωρο, καθώς απουσιάζει η ισχυρή νομική βάση που θα επέτρεπε στο ελληνικό Δημόσιο να αξιώσει την επιστροφή μαύρου χρήματος που έχει ξεπλυθεί στο εξωτερικό, στο πλαίσιο του οικονομικού εγκλήματος που δεν γνωρίζει πλέον σύνορα.
    «Την 1.12.2014 λήγει η πενταετής μεταβατική περίοδος από τη θέση σε ισχύ της Συνθήκης της Λισσαβόνας» σημειώνει ο κ. Δημήτρης Ζημιανίτης, γενικός γραμματέας της Ένωσης Εισαγγελέων Ελλάδας και μέλος της Επιβλέπουσας Επιτροπής της Υπηρεσίας Καταπολέμησης της Απάτης (OLAF). «Τούτο σημαίνει ότι ιδρύεται εφεξής μηχανισμός καταγγελίας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και προσφυγής στο δικαστήριο κατά του κράτους-μέλους που είτε δεν μετέφερε καν ή δεν μετέφερε ορθά τα νομικά μέσα στην εσωτερική έννομη τάξη του. Πρόκειται για απτό αποτέλεσμα «κοινοτικοποίησης» της δράσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που προήλθε από τη διακυβερνητική συνεργασία στις υποθέσεις με ποινικό χαρακτήρα. Η ψευδαίσθηση πολλών κρατών-μελών ότι το ποινικό δίκαιο είναι αμιγώς εθνική υπόθεσή τους προφανώς λήγει».
    Το σχέδιο νόμου προβλέπει ότι ποσά της τάξεως των 10.000 ευρώ περιέρχονται στο ελληνικό Δημόσιο, ενώ μεγαλύτερα περιέρχονται κατά 50% στο ελληνικό Δημόσιο και κατά το υπόλοιπο μέρος μεταβιβάζονται στο κράτος έκδοσης. Τα πράγματα μπορούν να γίνουν και ευνοϊκότερα, αν και εφόσον ο εκάστοτε εισαγγελέας Εφετών που έχει τη διαπραγμάτευση στα χέρια του (με την αρμόδια αρχή του κράτους έκδοσης) επιτύχει ποσό άνω του 50%.

    Με το νομοσχέδιο εισάγονται νέες έννοιες για την ελληνική πραγματικότητα, όπως αυτές της δήμευσης και δέσμευσης περιουσιακών στοιχείων, προσδιορίζοντας και τον τρόπο εκτέλεσής τους, ενώ υπάρχει διάταξη που προβλέπει την αξιοποίηση των επίμαχων κάθε φορά περιουσιακών στοιχείων από το Δημόσιο.

    Μείζον είναι το γεγονός ότι στην περίπτωση κατά την οποία οι λογαριασμοί βρίσκονται στη Ρωσία, στην Τουρκία ή στην Ελβετία, ενισχύονται τα αιτήματα (των συνήθως δυσκίνητων) δικαστικών συνδρομών, καθώς οι διατάξεις του νόμου αφορούν και τις 47 χώρες-μέλη του Συμβουλίου της Ευρώπης, όχι μόνον αυτές της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εφόσον ψηφιστεί ο νόμος, όλες αυτές οι χώρες θα διατηρούν ομοίως το δικαίωμα να διεκδικούν ποσά που ξεπλύθηκαν στην Ελλάδα.
    Κοινωνία
    Σίβυλλα
    Helios Kiosk