Με καπελάκι και σκιά θα πρέπει να συνοδεύεται η εφαρμογή της αντηλιακής κρέμας για μέγιστη προστασία το καλοκαίρι, υποστηρίζουν βρετανοί ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ.

Οπως αναφέρουν οι επιστήμονες, με δημοσίευσή τους στην επιθεώρηση «Nature», δοκιμές που έκαναν σε ποντίκια αποκάλυψαν τον τρόπο με τον οποίο η έκθεση στην υπεριώδη ακτινοβολία (UV) οδηγεί σε μελάνωμα. Σύμφωνα με τους ειδικούς, πρόκειται για την πέμπτη πιο συνηθισμένη μορφή καρκίνου στη Βρετανία, με 13.000 θετικές διαγνώσεις τον χρόνο.

Μέχρι σήμερα, ο ακριβής μηχανισμός μέσω του οποίου η υπεριώδης ακτινοβολία προκαλεί βλάβες στο DNA των δερματικών κυττάρων δεν ήταν ξεκάθαρος για τους επιστήμονες.

Συνδυασμός μέτρων για μέγιστη αντηλιακή προστασία

Στο πλαίσιο της μελέτης τους, οι βρετανοί ερευνητές μελέτησαν τις επιπτώσεις της ακτινοβολίας UV στο δέρμα τρωκτικών που αντιμετώπιζαν κίνδυνο εμφάνισης μελανώματος. Κάτι τέτοιο τους επέτρεψε να εξετάσουν παράλληλα την επίδραση που είχε η εφαρμογή αντηλιακού, ως προς το «φρενάρισμα» της νόσου.

Παρατήρησαν λοιπόν, ότι η υπεριώδης ακτινοβολία προκαλούσε βλάβες στο γονίδιο p53, το οποίο συμβάλλει στην προστασία του οργανισμού από βλάβες στο DNA.

Είδαν ακόμα ότι η εφαρμογή αντηλιακού ήταν ικανή να περιορίσει τις βλάβες στο DNA των ποντικιών από την έκθεσή τους στην υπεριώδη ακτινοβολία, καθυστερώντας την εμφάνιση μελανώματος. Ωστόσο, από μόνη της δεν φάνηκε να προσφέρει ολοκληρωμένη προστασία, καθώς – αν και με καθυστέρηση και σε χαμηλότερο ποσοστό -, η UV ακτινοβολία οδηγούσε στην εμφάνιση μελανώματος κάποια στιγμή.

«Η υπεριώδης ακτινοβολία στοχεύει τα ίδια τα γονίδια που μας προστατεύουν από την επίδρασή της. Αυτό από μόνο του αποκαλύπτει την επικινδυνότητα της συγκεκριμένης ακτινοβολίας» εξηγεί ο κύριος ερευνητής της μελέτης και καθηγητής, δρ Ρίτσαρντ Μαρέ.

«Το πιο σημαντικό εύρημα όλων, είναι ίσως οι αποδείξεις ότι το αντηλιακό από μόνο του δεν προσφέρει ολοκληρωμένη προστασία από την καταστρεπτική επίδραση της υπεριώδους ακτινοβολίας» προσθέτει ο ίδιος. «Η μελέτη μας υπογραμμίζει τη σημασία του συνδυασμού της αντηλιακής κρέμας με άλλες μορφές αντηλιακής προστασίας του δέρματος όπως π.χ. ένα καπελάκι, δροσερά ρούχα και σκιά, ιδιαίτερα τις ώρες κατά τις οποίες ο ήλιος είναι πιο δυνατός».

Από την πλευρά της, η δρ Τζούλι Σαρπ, από τον βρετανικό οργανισμό έρευνας για τον καρκίνο Cancer Research UK, έσπευσε να σχολιάσει: «Η συγκεκριμένη μελέτη έρχεται να προσθέσει σε προηγούμενες σπουδαίες αποδείξεις σύμφωνα με τις οποίες το αντηλιακό έχει έναν σημαντικό ρόλο, όμως δεν θα πρέπει να μένουμε μόνο σε αυτό όσον αφορά στην προστασία του δέρματός μας».