Την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ μέσω του Χρηματιστηρίου σκέφτεται η κυβέρνηση και έχει αναθέσει στο ΤΑΙΠΕΔ που ελέγχει το 65% να εξετάσει αυτό το ενδεχόμενο μετά το ναυάγιο της πλήρους ιδιωτικοποίησης της εταιρείας ελέω Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Πρόκειται για μια κίνηση που αν υλοποιηθεί θα ενισχύσει τα έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ και θα συμβάλει ώστε να προσεγγισθεί –γιατί να επιτευχθεί είναι πολύ δύσκολο –ο έτσι και αλλιώς αναθεωρημένος στόχος για έσοδα 2,8 δισ. ευρώ από αποκρατικοποιήσεις το 2014.
Στον σχεδιασμό βοηθάει και η δυναμική του ελληνικού Χρηματιστηρίου που από την αρχή του έτους καταγράφει κέρδη 17,5% με αδιάλειπτες εισροές ξένων κεφαλαίων.
Κλειστά χαρτιά
Αν θα προκριθεί η επιλογή αυτή, τότε στο επενδυτικό κοινό θα προσφερθεί το 30% της εταιρείας δεδομένου ότι το Δημόσιο επιθυμεί να διατηρήσει το 35%. Επίσης, ποσοστό 35% στη ΔΕΠΑ ελέγχουν τα Ελληνικά Πετρέλαια, τα οποία προς το παρόν κρατούν κλειστά τα χαρτιά τους για το τι προτίθεται να πράξουν σε μια τέτοια περίπτωση.
Υπενθυμίζεται πως ΤΑΙΠΕΔ και ΔΕΠΑ είχαν υπογράψει μνημόνιο για την από κοινού πώληση των ποσοστών τους κατά τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ πέρυσι τον Ιούνιο, η οποία δεν τελεσφόρησε καθώς οι Ρώσοι της Gazprom δεν κατέθεσαν προσφορά.
Τα πάγια και τα συμβόλαια της ΔΕΠΑ εκτιμούνται βάσει μιας «εσωτερικής» αποτίμησης περίπου στο 1,5 δισ. ευρώ.
Κατά τη διάρκεια της περσινής διαδικασίας αποκρατικοποίησης της εταιρείας, οι σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ εκτιμούσαν τη «δίκαιη» αξία της ΔΕΠΑ από 4 έως 6 φορές τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) και ουσιαστικά θεωρούσαν τα 1,2 δισ. ευρώ ένα αρκετά καλό τίμημα για το 100% της εταιρείας.
Για το 2013 η ΔΕΠΑ δεν έχει ανακοινώσει αποτελέσματα, αλλά αναμένεται ότι τα κέρδη προ φόρων θα κινηθούν κοντά στα 150 εκατ. ευρώ, στα οποία όμως περιλαμβάνεται και η κερδοφορία του ΔΕΣΦΑ που πωλήθηκε στην αζερική Socar. Χωρίς τον ΔΕΣΦΑ τα κέρδη προ φόρων της ΔΕΠΑ θα κινηθούν λίγο κάτω από τα 100 εκατ. ευρώ. H εταιρεία διαθέτει πολύ καλή σχέση ιδίων προς ξένα κεφάλαια που κυμαίνεται στο 5 προς 1 και μετά την ανανέωση της σύμβασης με την Gazprom στο πλαίσιο της μείωσης της τιμής του φυσικού αερίου έχει εξασφαλίσει τη βιωσιμότητά της τουλάχιστον έως το 2026.
Η ΔΕΠΑ, εκτός από τα συμβόλαια που έχει με την Gazprom, την τουρκική Botas και την αλγερινή Sonatrach, βάσει των οποίων εισάγει στη χώρα μας ετησίως περί τα 3 δισεκατομμύρια κυβικών μέτρων φυσικού αερίου, ελέγχει και το 51% των τριών Εταιρειών Παροχής Φυσικού Αερίου (ΕΠΑ).
Οι ΕΠΑ είναι οι εταιρείες που φέρνουν το αέριο στα νοικοκυριά και είναι η ΕΠΑ Αττικής (49% κατέχει η Shell), η ΕΠΑ Θεσσαλονίκης (49% ελέγχει η ιταλική Εni) και η ΕΠΑ Θεσσαλίας (49% επίσης κατέχει η Eni).
Η ΔΕΠΑ μετέχει και με 50% στον αγωγό IGP που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από την Ελλάδα στη Βουλγαρία. Πρόκειται για έργο ψηλά στην ατζέντα με τις προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Ενωσης σε ό,τι αφορά τα ενεργειακά της δίκτυα.
Βεβαίως, η κυρίαρχη θέση που κατέχει σήμερα η ΔΕΠΑ απειλείται από το πλήρες άνοιγμα της αγοράς φυσικού αερίου που προωθεί η ΕΕ και που προβλέπει μεταξύ άλλων την αποδέσμευση επαγγελματικών και οικιακών καταναλωτών από τις τρεις ΕΠΑ.
Σε μια τέτοια περίπτωση, δηλαδή το να αποκτήσουν οι ΕΠΑ ανταγωνιστές, οι απώλειες εσόδων για τη ΔΕΠΑ δεν θα είναι μικρές.
Οι απαιτήσεις
Αγκάθι επίσης για την εταιρεία είναι και οι απαιτήσεις που έχει από τους πελάτες της. Τα χρέη αυτά που αυξομειώνονται κάθε χρόνο και κυμαίνονται μεταξύ 200-300 εκατ. ευρώ είναι προϊόν των στρεβλώσεων που καταγράφονται σε όλο το σύστημα της ενέργειας και προκύπτουν κυρίως από τις ληξιπρόθεσμες οφειλές των καταναλωτών προς τη ΔΕΗ.
Εν τω μεταξύ, την επόμενη εβδομάδα θα έχει ανακοινωθεί και ο νέος διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ σε αντικατάσταση του κ. Χάρη Σαχίνη που μετακινήθηκε στον ιδιωτικό τομέα. Ηδη το ΤΑΙΠΕΔ έχει αναθέσει σε εταιρεία που εξειδικεύεται στην εξεύρεση διευθυντικών στελεχών να διαμορφώσει μια short list ώστε από εκεί να επιλεγεί ο νέος διευθύνων σύμβουλος, αν και το πρόσωπο που θα αναλάβει το τιμόνι της ΔΕΠΑ, εκτός ότι θα πρέπει να πληροί τα κριτήρια του συμβούλου, θα πρέπει να τύχει και της θετικής γνώμης του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής. Εως τότε καθήκοντα διευθύνοντος συμβούλου ασκεί ο αντιπρόεδρος και αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ κ. Σπύρος Παλαιογιάννης.
Αεριοκίνηση και αποκεντρωμένες χρήσεις
Αυτή την περίοδο η διοίκηση της ΔΕΠΑ δίνει ιδιαίτερο βάρος στην προσπάθεια εξάπλωσης του δικτύου πρατηρίων της με φυσικό αέριο. Πρόκειται για μια αναπτυσσόμενη αγορά, αφού πλέον όλες σχεδόν οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσφέρουν μοντέλα με καύσιμο φυσικό αέριο. Την ώρα που η αμόλυβδη κοστίζει 1,7 ευρώ το λίτρο, το πετρέλαιο 1,4 ευρώ το λίτρο και το υγραέριο 0,90 ευρώ, το φυσικό αέριο σε ισοδύναμο ενός λίτρου (μετριέται σε κιλά) κοστίζει 0,45 ευρώ.
Αυτή την περίοδο η διοίκηση της ΔΕΠΑ δίνει ιδιαίτερο βάρος στην προσπάθεια εξάπλωσης του δικτύου πρατηρίων της με φυσικό αέριο. Πρόκειται για μια αναπτυσσόμενη αγορά, αφού πλέον όλες σχεδόν οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσφέρουν μοντέλα με καύσιμο φυσικό αέριο. Την ώρα που η αμόλυβδη κοστίζει 1,7 ευρώ το λίτρο, το πετρέλαιο 1,4 ευρώ το λίτρο και το υγραέριο 0,90 ευρώ, το φυσικό αέριο σε ισοδύναμο ενός λίτρου (μετριέται σε κιλά) κοστίζει 0,45 ευρώ.
Σήμερα η ΔΕΠΑ διαθέτει ένα πρατήριο στη Θεσσαλονίκη και τρία πρατήρια στην Αττική (Ανθούσα, Ιλιον, Κηφισιά), ενώ σύντομα παραδίδεται ακόμη ένα στη Νέα Φιλαδέλφεια.
Παράλληλα, η εταιρεία εξετάζει και επενδύσεις στις λεγόμενες αποκεντρωμένες χρήσεις φυσικού αερίου. Δηλαδή να προμηθεύει η ίδια με δικά της βυτία φυσικό αέριο ορισμένες χρήσεις (π.χ. ξενοδοχεία, νοσοκομεία κ.ά.) που βρίσκονται στην περιφέρεια, εκτός δικτύου, με αμοιβαίο όφελος για τους καταναλωτές αλλά και την ίδια. Ηδη μεγάλη ξενοδοχειακή μονάδα στην περιοχή της Καλαμάτας έχει υποβάλει σχετικό αίτημα στη ΔΕΠΑ.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ



