Η συνεργασία του Ρικάρντο Μούτι με την Αννα Νετρέμπκο στη «Μανόν Λεσκό» του Πουτσίνι που θα παρουσιαστεί στην Οπερα της Ρώμης το διάστημα Φεβρουαρίου-Μαρτίου 2014 αποτελεί, αναμφίβολα, ένα από τα πλέον αναμενόμενα «ραντεβού» για τους φίλους του λυρικού θεάτρου. Ενδεχομένως όχι μόνο γι’ αυτούς, αφού πρόκειται για συνάντηση δύο λαμπερών σταρ, η φήμη των οποίων υπερβαίνει σταθερά τον κόσμο της Οπερας… Παρά τα σοβαρά οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει το εν λόγω θέατρο λοιπόν –τα οποία έχουν οδηγήσει σε κινητοποιήσεις τους εργαζομένους, ενώ προσφάτως άλλαξε και ο γενικός διευθυντής -, η συγκεκριμένη συνεργασία εκτιμάται πως θα συμβάλει αποφασιστικά στην περαιτέρω ενίσχυση του διεθνούς προφίλ της Οπερας της ιταλικής πρωτεύουσας. Μια διαδικασία η οποία βεβαίως έχει ήδη ξεκινήσει τα τελευταία χρόνια, αφού η σταθερή συνεργασία με τον Μούτι έχει στρέψει επάνω της τα φώτα της διεθνούς δημοσιότητας και έχει εξασφαλίσει σημαντικές εμφανίσεις σε παγκόσμιας εμβέλειας διοργανώσεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το ντεμπούτο της Οπερας της Ρώμης στο διάσημο Φεστιβάλ του Σάλτσμπουργκ το καλοκαίρι του 2013 με τη συναυλιακή παρουσίαση του «Ναμπούκο» που γνώρισε ιδιαίτερη επιτυχία…
Η εν λόγω πρώτη συνεργασία του Μούτι με τη Νετρέμπκο φέρνει αναμφίβολα στον χώρο μια λάμψη από τα παλιά. Ο θρυλικός ιταλός αρχιμουσικός, ο «τελευταίος αυτοκράτορας του πόντιουμ» όπως έχει χαρακτηριστεί –όσο κι αν ο ίδιος αντιπαθεί τέτοιου είδους φράσεις –βρίσκεται σταθερά εδώ και δεκαετίες στην κορυφή του παγκόσμιου στερεώματος. Μετά τη θυελλώδη αποχώρησή του από τη Σκάλα του Μιλάνου το 2005 η προσωπική του πορεία υπήρξε μάλλον θεαματικότερη από αυτήν του ιστορικού θεσμού που άφησε πίσω του. Υστερα από μια περίοδο «ελεύθερων» συνεργασιών με τα αγαπημένα του θέατρα και ορχηστρικά σύνολα (Φιλαρμονική της Βιέννης, Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης, Ορχήστρα της Βαυαρικής Ραδιοφωνίας, Φιλαρμόνια του Λονδίνου κ.ά.), η πορεία του ως μουσικού διευθυντή της περίφημης Συμφωνικής του Σικάγου –της σημαντικότερης ορχήστρας των ΗΠΑ –εγκαινιάστηκε θεαματικά το 2010. Η εφετινή ανακοίνωση του συνόλου ότι το 2013 επετεύχθη ρεκόρ πώλησης εισιτηρίων και προσέλκυσης χορηγιών αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα… Λάτρης της πατρίδας του και της Μεσογείου γενικότερα, τα τελευταία χρόνια είναι επίσης επίτιμος διευθυντής της Οπερας της Ρώμης, με ισόβιο χαρακτήρα. Από αυτό το θέατρο απηύθυνε άλλωστε και την περίφημη έκκληση για τη διάσωση της ιταλικής κουλτούρας στην πρεμιέρα του «Ναμπούκο» το 2011, η οποία είχε διεθνή αντίκτυπο.
Παρ’ όλο που τα τελευταία χρόνια ουκ ολίγες προσπάθησαν να «απειλήσουν» τον θρόνο της, η 42χρονη Νετρέμπκο φαίνεται ότι είναι ασφαλής σε αυτόν. «Βασίλισσα» της Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης –η μοναδική σοπράνο που έχει πρωταγωνιστήσει σε τρεις συνεχόμενες πρεμιέρες -, κάθε της εμφάνιση προκαλεί πραγματικό παραλήρημα. Η ίδια βέβαια έχει χτίσει με προσοχή το προφίλ της απόλυτης ντίβας: γνωστή για την αγάπη της για τη μόδα, η προσωπική της ζωή τραβά τα φώτα της δημοσιότητας τουλάχιστον τόσο όσο και οι εμφανίσεις της επί σκηνής. Στο πλαίσιο αυτό η πρόσφατη ανακοίνωση του χωρισμού της από τον βαρύτονο Ερβιν Σροτ, επί χρόνια σύντροφό της και πατέρα του μοναχογιού της Τιάγκο, που έγινε από την ίδια, προκάλεσε πολλές συζητήσεις…

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ