Ο Μάλκολμ Μακ Λάρεν, ένας λονδρέζος σχεδιαστής μόδας που θα γινόταν ένας από τους πιο διάσημους μουσικούς παραγωγούς στον κόσμο, πέρασε τον χειμώνα του 1974-75 στη Νέα Υόρκη. Εκεί διαπίστωσε μια νέα τάση στη μόδα που είχε αρχίσει να κάνει δειλά-δειλά την εμφάνισή της στα κλαμπ και στους δρόμους της αμερικανικής μεγαλούπολης. Οι πιτσιρικάδες της εποχής γύριζαν την πλάτη στα μεγάλα συγκροτήματα που μεσουρανούσαν όπως οι Jethro Tull και οι Pink Floyd και έστρεφαν την προσοχή τους στον σκληρό ήχο των Ramones.
Το ροκ στυλ με τα μακριά μαλλιά και τις ηλεκτρικές κιθάρες άρχισε να θεωρείται ξεπερασμένο και η νέα μόδα ήταν τα σκισμένα μπλουζάκια, οι παραμάνες και τα μαύρα δερμάτινα μπουφάν. Ο Ρίτσαρντ Χελ, μέλος του συγκροτήματος Television, ήταν ο πρώτος που άρχισε να φοράει μπλουζάκια με νιχιλιστικά συνθήματα όπως «Please Kill Me».
Οταν ο Μακ Λάρεν επέστρεψε στο Λονδίνο μαζί με τη φίλη του, τη σχεδιάστρια μόδας Βίβιαν Γουέστγουντ, άρχισαν να σχεδιάζουν και να πωλούν ρούχα και αξεσουάρ επηρεασμένα από όσα είχε δει στη Νέα Υόρκη. Το πανκ είχε γεννηθεί και η μόδα δεν επρόκειτο ποτέ ξανά να είναι η ίδια. Την ίδια εποχή δημιούργησε τους Sex Pistols, που έμειναν στην Ιστορία ως το πιο διάσημο πανκ συγκρότημα. Το πανκ ήταν άγριο και αντικομφορμιστικό και αντανακλούσε όλη την κοινωνική δυσαρέσκεια που ένιωθαν οι νέοι της εποχής απέναντι στο κατεστημένο.
Οι καιροί άλλαξαν, αλλά το πανκ παραμένει ένα από τα κινήματα με τη μεγαλύτερη επιρροή στη νεανική μόδα. Το γεγονός ότι ακόμη και σήμερα, 40 χρόνια αργότερα, πολλά νεαρά αγόρια κουρεύουν τα μαλλιά τους σε στυλ Μοϊκανού αποδεικνύει ότι το πανκ συνεχίζει να διαμορφώνει τις νέες τάσεις της μόδας.
Τη Δευτέρα 6 Μαΐου έγιναν στο Metropolitan Museum της Νέας Υόρκης τα εγκαίνια της έκθεσης με τίτλο «Πανκ: Χάος στην υψηλή ραπτική». Η έκθεση επικεντρώνεται στην επίδραση που είχε το πανκ όχι μόνο στους σχεδιαστές της πρωτοπορίας αλλά ακόμη και στα ατελιέ των μεγαλύτερων και πιο παραδοσιακών οίκων μόδας. Τους διάσημους καλεσμένους υποδεχόταν η διευθύντρια της αμερικανικής «Vogue» Αννα Γουίντουρ που είναι πρόεδρος του Costume Institute του Μουσείου, που έχει και την ευθύνη της διοργάνωσης της έκθεσης. Πάνω από το κεφάλι της κρεμόταν ένας τεράστιος πολυέλαιος κατασκευασμένος από… εκατοντάδες ατσάλινα ξυραφάκια.
Μπορεί το πανκ να μπήκε πλέον στα μουσεία αλλά σίγουρα δεν έχει πεθάνει.

Δημοσιεύτηκε στο HeliosPlus στις 7 Μαΐου 2013

HeliosPlus